بازدید 23794
پیمانه اقتصادی

بازدهی منفی خودرو در اردیبهشت/ لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح تاریخ رسید/ افزایش فشار فروش در بازار مسکن/ سایه رکود بر بازار طلا و سکه

این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ اغلب سهام آسیایی رشد کردند، قیمت نفت خام برنت در آستانه ۷۲ دلار قرار گرفت، تجارت چین و روسیه ۱۳ برابر شده است و خروج ۲۰۴ میلیون دلار از ایران با لغو تحریم‌ها را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲ 03 June 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ اغلب سهام آسیایی رشد کردند، قیمت نفت خام برنت در آستانه ۷۲ دلار قرار گرفت، تجارت چین و روسیه ۱۳ برابر شده است و خروج ۲۰۴ میلیون دلار از ایران با لغو تحریم‌ها را در بر دارد.

سبزپوشی بورس در آخرین روز هفته

در پایان فعالیت بازار سرمایه در روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش ۸ هزار و ۱۹۰ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد به یک میلیون و ۱۴۸ هزار و ۶۶۶ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با رشد ۱۵ واحدی به ۱۷ هزار و ۶۹۳ واحد رسید.

بازدهی منفی خودرو در اردیبهشت/ لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح تاریخ رسید/ افزایش فشار فروش در بازار مسکن/ سایه رکود بر بازار طلا و سکه

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۳۰۴ هزار و ۶۵۳ تومان رسید که نسبت به دیروز ۱ درصد معادل ۷۴ هزار و ۳۹۶ تومان افزایش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۹۱ تومان رسیده است.

ارزش سهام عدالت و دارایکم در ۱۲ خردادماه ۱۴۰۰ چقدر شد؟

اغلب سهام آسیایی رشد کردند

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، اغلب سهام آسیایی در معاملات امروز، پنج‌شنبه، در حالی رشد کردند که گزارش جدیدی نشان داد بخش خدمات چین در ماه می رشد کرده است. البته این رشد از آن‌چه سرمایه‌گذاران انتظار داشتند کمتر بود. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۲۲ درصد رشد کرد و نیکی ژاپن ۰.۳۴ درصد بالا آمد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای ۰.۳۸ درصد رشد کرد؛ اما هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ بر خلاف بازارهای منطقه با افت ۰.۴۰ درصدی روبرو شد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۶ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۹۵ درصد بالا آمد. در بازار ارز، دلار در مقابل ارزهای آسیایی تقویت شد. نرخ برابری دلار با ین ژاپن و یوآن چین به ترتیب به ۱۰۹.۶۸ واحد و ۶.۳۸۵ واحد رسید.

لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح تاریخ رسید

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، لیر ترکیه پس از اظهارات جدید رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور و تاکید مجدد او بر کاهش نرخ بهره، به پایین‌ترین سطح تاریخ خود سقوط کرد. بلافاصله پس از این اظهارات، نرخ برابری لیر با دلار ۴ درصد سقوط کرد و به ۸.۸۸ واحد رسید؛ اما در ادامه اندکی از این افت جبران و لیر در نرخ ۸.۵۹ واحد معامله شد. سرمایه‌گذاران به شدت از عدم استقلال بانک مرکزی ترکیه نسبت به نظرات اردوغان نگران هستند. اردوغان نرخ بهره را شیطان نامیده است، در حالی که با سقوط نرخ لیر و وجود تورم دو رقمی برای سومین سال متوالی، کارشناسان معتقدند نرخ بهره باید بالا بماند تا قیمت‌ها از کنترل خارج نشوند.

قیمت نفت خام برنت در آستانه ۷۲ دلار قرار گرفت

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، قیمت نفت خام در معاملات امروز، پنج‌شنبه، همچنان تحت تأثیر توافق اخیر اوپک پلاس و چشم‌انداز تقاضای جهانی رشد کرد و قیمت نفت برنت در به ۷۲ دلار نزدیک شد. تا ساعت ۸:۲۹ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت ۰.۶۳ درصد رشد کرد و به ۷۱.۸۰ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام آمریکا ۰.۶۰ درصد رشد کرد و به ۶۹.۲۴ دلار رسید. اوپک پلاس در جدیدترین اجلاس مجازی خود بر لزوم تدریجی بودن افزایش تولید خود تاکید کرد تا این اقدام باعث پایین آمدن قیمت‌های نفت نشود. از سوی دیگر، واکسیناسیون گسترده کرونا در آستانه تابستان، سرمایه‌گذاران را در مورد آغاز مسافرت‌های تابستانی و افزایش تقاضا برای سوخت، امیدوار کرده است.

بازدهی منفی خودرو در اردیبهشت

بازدهی بازار خودرو در دومین ماه از سال منفی شد، درست مثل چهار بازار «سرمایه»، «مسکن»، «ارز» و «سکه». طبق محاسبات «دنیای‌اقتصاد» در اردیبهشت امسال متوسط قیمت خودروهای داخلی در بازار، ۳/ ۵ درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرده است. سایر بازارها نیز در اردیبهشت منفی بوده‌اند و در این بین، ارز بیشترین بازدهی منفی را به خود دیده است. محاسبات نشان می‌دهد، در دومین ماه بهار بازار ارز با بازدهی منفی ۴/ ۵ درصد نسبت به فروردین مواجه شده است. پس از آن، این بازارهای سرمایه و خودرو هستند که بازدهی منفی ۳/ ۵ درصدی را به ثبت رسانده‌اند. بازار مسکن نیز بازدهی منفی ۸/ ۱ درصدی را در اردیبهشت تجربه کرده است. در نهایت کمترین بازار منفی نصیب بازار مسکن شده است. در باب بازدهی منفی 3/ 5 درصدی بازار خودرو می‌توان دلایل مختلفی را بیان کرد؛ از جمله مهم‌ترین این دلایل، کاهش انتظارات تورمی و پایین آمدن قیمت ارز است، ضمن آنکه رکود بازار نیز در این ماجرا بی‌تاثیر نیست.

16

افزایش فشار فروش در بازار مسکن

بازار مسکن شهر تهران با رشد حدود ۱.۵ برابری عرضه نسبت به دو هفته قبل مواجه شده که می‌تواند نشان‌دهنده تحلیل فروشندگان مبنی بر رسیدن به قله قیمتی باشد. به گزارش ایسنا، مالکانی که تا چند هفته قبل در تردید برای عرضه املاک خود بودند، زمان فعلی را مقطع خروج از بازار مسکن می‌دانند. از هفته پایانی اردیبهشت به بعد، حجم عرضه در بازار مسکن ۴۶ درصد افزایش یافته و قیمت های پیشنهادی ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. سامانه کیلید، درصد تغییرات تعداد آگهی‌های هفته اول خرداد و هفته آخر اردیبهشت را بررسی کرده که نشان می‌دهد تمایل برای فروش مسکن در تهران نسبت به دو هفته قبل از آن ۴۶ درصد رشد داشته است. حجم عرضه در مناطق جنوبی در مقایسه با نقاط شمالی از رشد بیشتری برخوردار بوده است. به طوری که در بعضی مناطق مثل منطقه ۱۴ تمایل برای فروش ۲۱۴ درصد، منطقه ۲۲ بالغ بر ۱۹۶ درصد، منطقه ۱۳ به میزان ۱۹۱ درصد و منطقه ۱۲ بالغ بر ۱۶۰ درصد رشد نشان می‌دهد. در مناطق ۱ تا ۶ نیز تعداد آگهی‌های ثبت شده به ترتیب ۶، ۲۷، ۱۳، ۱۰۴، ۲۰ و ۴۶ درصد افزایش یافته است.

درصد تغییرات قیمت متر مربع آگهی‌های هفته اول خرداد و هفته آخر اردیبهشت نسبت به دو هفته قبل از آن هم از کاهش ۱۰ درصدی قیمتهای پیشنهادی حکایت دارد. شاخص قیمت کل نیز نشان می دهد که نرخ های پیشنهادی برای واحدهای مسکونی ۱۳ درصد کاهش یافته است. بر اساس آمار مذکور، میانگین قیمت پیشنهادی هر متر مربع واحد مسکونی شهر تهران طی دو هفته از ۴۹.۴ میلیون تومان به ۴۴.۴ میلیون تومان کاهش یافته است. قیمت کل هم که تا پیش از این ۶.۸ میلیارد تومان بوده به ۵.۹ میلیارد تومان رسیده است. بیشترین افت قیمت هر متر مربع به ترتیب در مناطق ۱۰، ۴، ۵، ۲۲ و ۹ دیده می‌شود. نکته قابل توجه اینکه مناطق ۱۰، ۴ و ۵ در اردیبهشت ماه امسال به ترتیب رتبه‌های دوم، سوم و اول را در تعداد معاملات شهر تهران به خود اختصاص دادند.

خروج ۲۰۴میلیون دلار از ایران با لغو تحریم‌ها

فارس: به گفته منابع آگاه، تلاش‌های ایران برای لغو تحریم‌های آمریکا علیه اقتصادش، می‌تواند به بزرگ‌ترین تامین کننده خدمات موبایلی در آفریقا اجازه دهد تا ۲.۸ میلیارد رند (۲۰۴ میلیون دلار) از پول خود را از ایران خارج کند. به نوشته بلومبرگ، گروه ام تی ان از سال ۲۰۱۸ که ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شد، نتوانست پول هایش را از ایران خارج کند. این شرکت مستقر در ژوهانسبورگ اعلام کرد، این ۲.۸ میلیارد رند متعلق به ام تی ان، پول بازپرداخت وام‌ها و سود سهام این شرکت است. این شرکت ۴۹ درصد سهام شرکت ایرانسل را در اختیار دارد. به گفته این منابع، با وجود اینکه این شرکت قصد دارد، فعالیت‌های خود در خاورمیانه از جمله در سوریه و افغانستان را بفروشد، اما خروج از ایران در برنامه‌های این شرکت وجود ندارد. شرکت ام تی ان در ایمیلی اعلام کرد: «ام تی ان ایرانسل، سال جاری با با یک عملکرد بسیار قوی آغاز کرده و از نتایج آن بسیار راضی است.» ارزش سهام ام تی ان در سال جاری ۷۰ درصد رشد کرده که در بالاترین سطح معاملاتی از سپتامبر ۲۰۱۹ به شمار می‌رود. پس از اینکه تحریم‌های ایران در سال ۲۰۱۵ لغو شد، ام تی ان، یک میلیارد دلار از پول خود را از ایران خارج کرد.

سایه رکود بر بازار طلا و سکه

نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: مذاکرات وین، انتخابات و تعطیلات اخیر موجب کاهش قابل توجه داد و ستدها در بازار طلا شده و به همین خاطر ما با نوعی رکود در بازار مواجه هستیم. محمد کشتی آرای امروز در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با توجه به شروع تعطیلات چند روزه، بسیاری از افراد از جمله برخی از کسبه بازار طلا زودتر به تعطیلات رفته و امروز به همین خاطر ما با کاهش معاملات و داد و ستد مواجه بودیم. وی افزود: هرچند قیمت اونس جهانی نزدیک به ۱۰ دلار کاهش داشت و این کاهش باعث شد که مقداری قیمت‌ها افت داشته باشد، به‌ خاطر ثبات در بازار ارز و کم شدن تعداد معاملات تغییرات قابل توجهی در قیمت‌ها رخ نداده است؛ در مجموع قیمت‌ها همچون قیمت‌های دیروز است و اتفاق خاصی در بازار رخ نداده است. این فعال بازار طلا بیان‌ داشت: قیمت‌ها در طول هفته افزایش داشت اما به‌طور کلی بازار جذابیت سرمایه گذاری خود را از دست داده و مردم نیز مقداری چشم به نتیجه انتخابات و مذاکرات وین دوخته‌اند. نایب رییس اتحادیه طلا و جواهر در توضیح این موضوع گفت: چشم‌انداز مذاکرات مثبت است؛ اما تا زمانی که در عمل به نتیجه نهایی نرسد و پول وارد بازار نشود، قیمت ارز تغییری نخواهد کرد و بر بازار طلا نیز اثر نخواهد داشت. کشتی‌آرای در مورد اثر انتخابات نیز گفت: در ایران تصور عامه مردم بر این است که پس از انتخابات تغییرات چشمگیری انجام می‌شود و ممکن است قیمت‌ها افزایش یابد یا سیر نزولی به خود بگیرد، به همین دلیل معاملات متوقف شده و تقاضا بسیار کاهش یافته است، یعنی با نوعی رکود روبه‌رو هستیم.

تجارت چین و روسیه ۱۳ برابر شده است

راشاتودی: وزیر خارجه روسیه، سرگئی لاوروف اعلام کرد، در پایان سال گذشته، حجم تجارت روسیه و چین به ۱۰۴ میلیارد دلار رسیده است. لاوروف در ویدئو کنفرانس ششمین اجلاس عصر جدید همکاری روسیه و چین گفت: معاهده‌ای که در سال ۲۰۰۱ بین دو کشور امضا شد، نقش مهمی در تقویت همکاری و تجارت بین دو کشور داشته است. وی گفت: ظرف ۲۰ سال حجم تجارت دوجانبه سیزده برابر شده و از ۸ میلیارد دلار به ۱۰۴ میلیارد دلار رسیده است. به گفته وزیر خارجه روسیه، همکاری سرمایه‌گذاری بین دو کشور در ۷۰ پروژه به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار در جریان است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
سامانه کلید قیمت مسکن را بر اساس کد پستی تخمین می زند یک سازمان رسمی از طرف ارگانهای دولتی نیست بنابراین اعلام قیمتهایش نیز به هیچ وجه رسمیت ندارد و نمی تواند مبنای قیمت مسکن باشد .
چرا الکی میخواهید به مردم القا کنید که مسکن ارزان شده . وقتیکه اجر و سیمان و میلگرد و........قیمتش چندین برابر شده چطور ممکنه که قیمت مسکن پائین امده باشه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
افرایش قیمت مصالح فقط می تونست 5 تا 10% قیمت مسکن رو بالا ببره و نمی تونست به قیمتهای کاذب 10 تا 20 برابری فعلی برسونه
خودتو گول نزن
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
بخش عمده قیمت مسکن ، قیمت زمین است و هزینه های ساخت بخش کوچکتری است بنابراین کاهش قیمت آپارتمان عمدتا تحت تاثیر کاهش قیمت زمین و خانه های کلنگی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
مجید عزیز
قیمت و نوع مصالح با قیمت زمین مطابق است . در زمین های گرانتر مصالح گرانتر به کار میبرند
۱۰۰۰ درصد افزایش ۱۰ در صد کاهش وای بر این انسانیت.
ارزش پول ما چی حتما رشد چشمگیر داشته است
نویسنده متن چطوری یادش نمیاد ارزش پول ترکیه با خاک برابر بود و برای یه ساندویچ چند میلیون لیر پرداخت میکردن و به لطف سیاست های درست اردوغان ارزش پولشون به شدت هر چه تمام تر بالا رفت
سقوط آزاد قیمت کاذب مسکن خیلی نزدیک است و قیمتهای کاذب توهمی هیچ وقت خریدار نخواهد داشت!
بیش از 95% قیمت مسکن کاذی توهمی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۶
قیمت ها بالاست ولی خریدار نیست
سقوط تدریجی و دست بالای خریداران در بازار مسکن حتمی است ولی خبری از سقوط آزاد نخواهد بود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار