بازدید 9208

تداوم حمایت فرانسه از ارمنستان در تحولات قره‌باغ

رئیس جمهور فرانسه در دیدار با کفیل نخست وزیر ارمنستان در کاخ الیزه مدعی اشغال بخش‌هایی از خاک ارمنستان از سوی نیرو‌های جمهوری آذربایجان شد.
کد خبر: ۱۰۵۵۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۸ 02 June 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، رئیس جمهور فرانسه سه شنبه حین استقبال از کفیل نخست وزیر ارمنستان در پاریس، خواستار خروج نیرو‌های جمهوری آذربایجای از خاک ارمنستان شد.

به گزارش «خبرگزاری فرانسه» «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه هنگام پذیرایی از «نیکل پاشینیان» کفیل نخست وزیر ارمنستان در کاخ الیزه گفت: «نیرو‌های جمهوری آذربایجان باید قلمرو ارمنستان را ترک کنند.»

ماکرون افزود: «تعیین مرز بین دو کشور باید منحصراً در چارچوب مذاکره انجام شود و فرانسه آماده تسهیل گفتگو‌ها است.»

ماکرون همچنین خواستار محافظت از میراث فرهنگی مسلمانان و مسیحیان در قره باغ شد. این در حالی است که یک دیپلمات ارشد انگلیس نیز سه شنبه به طرفین توصیه کرد تا نیرو‌های خود را به مرز‌های مشخص شده منتقل کنند.

«وندی مورتون» معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه انگلیس در توییتی در این زمینه نوشت: «عمیقاً نگران تنش‌های مستمر در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان هستیم. انگلیس از هر دو طرف می‌خواهد که سریعاً نیرو‌ها را به عقب رانده، از اقدامات تشدید کننده و مین گذاری‌های جدید خودداری کرده و بدون تعیین پیش شرط درمورد تعیین مرز، مذاکرات سازنده انجام دهند.»

در تازه‌ترین تحول بین باکو و ایروان، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان دوشنبه از رهگیری و به زمین نشاندن یک پهپاد ارتش ارمنستان خبر داد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از رهگیری یک پهپاد نیرو‌های ارمنستان در خطوط مرزی خبر داد و اعلام کرد که یگان‌های پدافندی این کشور با کمک ابزار ویژه ضمن رهگیری یک فروند پهپاد «گریفون-۱۲» ارمنستان، آن را به زمین نشاندند. این پهپاد از نوع تجسسی، رزمی است. وزارت دفاع ارمنستان تاکنون در این زمینه هیچ واکنشی نشان نداده است.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر