بازدید 11101
۹
واکنش سازمان حمایت به نامه‌ معاون وزیر کشاورزی

مسئولیت تنظیم بازار مرغ، تخم مرغ و جوجه یک‌روزه بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است

مدتی است، دوباره بازار مرغ دچار نابسامانی شده و قیمت جوجه‌های یک روزه به شدت افزایش یافته است. همین مساله موجب شد تا دو وزارتخانه دوباره به یکدیگر نامه نگاری‌هایی داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۵۵۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۵ 31 May 2021
مدتی است، دوباره بازار مرغ دچار نابسامانی شده و قیمت جوجه‌های یک روزه به شدت افزایش یافته است. همین مساله موجب شد تا دو وزارتخانه دوباره به یکدیگر نامه نگاری‌هایی داشته باشند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در ۳۱ اردیبهشت ماه سال جاری بود که مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام با ارسال نامه ای انتقاد آمیز به معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: سازمان حمایت باید بر اساس وظایف خود مسئولیت نظارت و کنترل قیمت کالاها و به خصوص کالاهای اساسی عمل کند اما قیمت مصوب جوجه یک روزه به عنوان نهاده اساسی تولید گوشت مرغ در بازار رعایت نمی شود.
 

مشروح نامه معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور دام چه بود؟ 

 
در نامه رضایی آمده بود؛
 
جناب آقای تابش
 
معاون محترم وزیر و رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت
 
موضوع: ضرورت کنترل قیمت مصوب جوجه یک روزه
 
سلام علیکم؛
 
با احترام
 
بازگشت به رونوشت نامه شماره ۳۷۰/۴۰۰/۶۶۵۰ مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۹ به عنوان معاون محترم توسعه بازرگانی وزارت متبوع و رونوشت نامه شماره ۳۷۰/۴۰۰/۷۰۴۰ مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۱ به عنوان استانداران محترم سراسر کشور و نیز پیرو مباحث مطرح شده در جلسه ساماندهی مرغ و تخم مرغ در محل این وزارت در خصوص لزوم نظارت و کنترل قیمت جوجه یک روزه به عنوان یکی از اصلی‌ترین نهاد‌های تولید گوشت مرغ، با عنایت به شرح وظایف و اختیارات تعریف شده مصرح برای آن سازمان در نظارت و کنترل قیمت کالا‌ها و به خصوص کالا‌های اساسی، با عنایت به پیگیری‌های متعدد انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه (به پیوست به نامه‌های شماره ۴۰۰-۳۳۵ مورخ ۱۴۰۰/۲/۱۵ و ۴۰۰-۲۶۷ مورخ ۱۴۰۰/۲/۸) و اتحادیه سراسری مرغداری گوشتی ایران و سایر تشکل‌های ذیربط، شایسته است دستور فرمایید در سراسر کشور نظارت و کنترل مستمر و موثر در خصوص رعایت قیمت مصوب جوجه یک روزه در دستور کار آن سازمان قرار گرفته و از این نتیجه اقدامات انجام شده این معاونت را مطلع نمایید.
 

پاسخ رئیس سازمان حمایت به نامه رضایی 

 
بعد از این نامه، عباس تابش رئیس سازمان حمایت به آن واکنش نشان داد و طی نامه ای به خاوازی وزیر جهاد کشاورزی، به آن پاسخ داد.
 
اهم جوابیه عباس تابش به شرح زیر است؛
 
همان گونه که مستحضرید بر اساس آخرین تفاهم صورت گرفته و ابلاغ ریاست محترم جمهور، مسئولیت برنامه ریزی و هماهنگی تامین (تولید و واردات انواع نهاده های کشاورزی دلم و طیور) و همچنین مسئولیت تولید، عرضه و تنظیم بازار مرغ و تخم مرغ تا مرحله عمده فروشی به قیمت مصوب به آن وزارتخانه محول گردیده است که بالطبع جوجه یکروزه نیز به عنوان یکی از نهاده های موثر در تولید گوشت مرغ محسوب می گردد که فاقد هر گونه شبکه خرده فروشی می باشد.
 
در همین راستا و از آنجایی که هر گونه تشخیص نهاده های وارداتی دام و طیور با ارز ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان این بخش به قیمت مصوب بر اساس سامانه های در اختیار آن وزارتخانه صورت می گیرد علی القاعده باید توزیع محصولات تولیدی نیز به قیمت مصوب تا مرحله عمده فروشی توسط آن وزارتخانه صورت گیرد.
 
در ادامه نامه اقدامات سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام شده بود که به شرح زیر است؛
۱. در ابتدای سال جاری و پس از تعیین قیمت مطلوب مرغ زنده برای تولیدکنندگان مطابق تصمیمات قرارگاه ساماندهی مرغ، قیمت جوجه یک روزه با روند افزایشی روبه رو شد که بر اساس مصاحبه های جنابعالی، یکی از دلایل آن قاچاق و خروج غیرقانونی جوجه یکروزه از کشور ذکر شد که موضوع توسط این سازمان به آن وزارتخانه و تمامی دستگاه های مرتبط منعکس گردید.
 
۲. طی نامه ای از معاونین محترم آن وزارتخانه خواسته شد، علاوه بر بررسی آخرین وضعیت تولید فهرست واحدهایی که نسبت به گرانفروشی جوجه یک روزه اقدام می کنند، به این سازمان اعلام کنند تا برخورد قانونی لازم صورت پذیرد.
 
۳. نظر به اینکه صدور فاکتور از الزامات فعالیت تمامی بنگاه های اقتصادی و عرضه کنندگان کالا و خدمات است، به انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه منعکس شد.
 
۴. با استمرار روند افزایشی و ضرورت اعلام فهرست واحدهای متخلف و عدم اقدام از ناحیه آن وزارتخانه و به منظور تعیین تکلیف موضوع و برخورد با تخلفات صورت گرفته، طی نامه ای از اتحادیه و انجمن صنفی مرغداران گوشتی به عنوان خریداران جوجه یکروزه درخواست شد شکایات لازم را به همراه مستندات به این سازمان ارائه نمایند، ضمن اینکه مجددا و طی نامه ای از معاونین محترم آن وزارتخانه نیز مورد پیگیری قرار گرفت.
 
۵. انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یک روزه طی مکاتبات متعدد درخواست تعیین قیمت های جدید متناسب با قیمت مصوب مرغ را از این سازمان پیگیری نمودند که پاسخ لازم در این خصوص مبنی بر اینکه هر گونه تجدیدنظر در قیمت جوجه یکروزه می بایست مطابق آنالیز قیمت مرغ زنده که در قرارگاه تعیین شده احصا و عملیاتی شود طی نامه ای به انجمن ذیربط منعکس گردید.
 
۶. در ادامه اقدامات صورت گرفته از سامانه قیمت سازمان نرخ بازار آزاد جوجه یکروزه در استان های مختلف احصا و طی نامه ای به استانداران سراسر کشور منعکس و رونوشت آن نیز به تمامی سازمان ها و دستگاه های ذیربط از جمله معاونین محترم آن وزارتخانه ارسال شده است.
 
گفتنی است، در اول اردیبهشت ماه سال جاری، تابناک اقتصادی طی مطلبی با تیتر "آدرس دهی غلط وزارت جهاد کشاورزی برای سیگنال گرانی دوباره مرغ / نهاد‌های نظارتی ورود کنند"، به بررسی دلایل گرانی مرغ پرداخت. در آن مطلب یکی از دلایل گرانی مرغ، بر اساس مستندات، صادرات بی رویه جوجه یک روزه در زمستان سال گذشته تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی گفته شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
شما را به خدا بی تعصب باشیم بود نبود وزارت جهاد کشاورزی چه تاثیری برکشاورزی ودامداری دارد
ای بابا اینها نه تنها مرغ ومرغدار را سردرگم بین خودشان کردند بلکه مردم وکشوررا هم سردرگم کردند اقای تو دان بده من جوجه میدم چی یکی ععواقب امور مرغ طفلک برقبول کنه دیگه مرغ شده 30تومن دوباره هم مردم به صف
متاسفانه بجای حمایت از تولید کننده در این شرایط کشور علت گرانی مرغ را صرفا به علت گرانی جوجه یک روزه گوشتی اعلام و بر این اساس مانور می دهند متاسفانه درد ما این ایت که مسیولین ذی ربط یا توان کارشناسی ندارند یا به مسایل اشراف ندارند اخرین بهای مصوب جوجه یک روزه 4200 تومان است امروز در بازار ازاد این مبلغ حد اکثر 5500 تومان است لذا بهای جوجه چندان تاثیر مهمی در بهای تمام شده ندارد و با توجه به بهای امروز جوجه یک روزه در بازار ازاد حدود 520 تومان به ازا هر کیلو است نهاده های دامی در بهای تمام شده نسبت به کل هزینه ها حدود 80 در صد است لذا باید در این سمت نظارت و کنترل لازم معمول گردد محض اطلاغ معاون محترم وزیر مرغداران تولید کننده جوجه یکروزه علیرغم خرید ذرت از سامانه بازارگاه حدود دوماه هنوز نهاده تحویل نشده و مرغدار تا سه برابر بها ان را تهیه می کن خواهش می شود بگذارید تولید کننده در ارامش باشد و در این شرایط بتواند به تولید به خاطر کشور و مردم ادامه دهد .
به نظر من وزارت جهاد باید از وزارت کشاورزی جدا شود
اقایانی که از انها بر نمی اید وضعیت مرغ را سامان دهند می خواهند وضعیت اقتصاد را سامان بدهند به هر کی بگی می خنده، عجب زمانه ای شده .... هر کاندیدی از ریاست جمهوری شعار مرغ را ارزان می کنم برنده ریاست جمهوری خواهد شد بقیه ان پیش کش.
......فقط مایه دردسرهستند
چراحل مشکل جوجه وتخم مرع ومرع را به شورای عالی تخم مرع ومرغ وجوجه نمی سپارید
آیا واقعا دولت توانایی کنترل ومدیریت یک زنجیره مشخص از تولید تا عرضه را ندارد .آیا مدیریت اجرایی مملکت از پشت اتاق شیشه ای و به صورت کنترل از راه دور امکان پذیر است از زمان شیوع کرونا اقای رئیس جمهور به عنوان عالی ترین مقام اجرایی کشور را تنها از تلویزیون در حال بیان افتخارات8 سال مدیریتشان و یا در حال توصیه بهداشتی می بینیم .
جهت رفع کمبود مرغ بهتر است مردم بجای ایستادن در صف چند تا جوجه بگیرند و خود در خانه بزرگ کنند با مانده غذای روزانه.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار