بازدید 7485

تظاهرات‌علیه«بایدن»و‌در‌حمایت‌از روسیه‌و‌چین‌در اتیوپی

ده‌ها هزار نفر از ساکنان پایتخت اتیوپی در تظاهراتی ضد آمریکایی علیه رئیس جمهور ایالات متحده شعار سر دادند.
کد خبر: ۱۰۵۵۲۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵ 30 May 2021

به گزارش تابناک به نقل از فارس، بیش از ده‌ها هزار نفر از شهروندان اتیوپی یکشنبه بعد از ظهر به وقت تهران در تجمع ضد آمریکایی در «آدیس آبابا» پایتخت این کشور از سیاست‌های «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در قبال اتیوپی و درگیری‌ها در منطقه «تیگرای» در شمال این کشور انتقاد کردند.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «بی‌بی‌سی» در این تجمع مردم پلاکارد‌هایی ضد آمریکایی در دست داشتند. مردم در این تظاهرات «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «شی جین پینگ» رهبر چین را تحسین کردند.

«آدانک آببه» شهردار آدیس آبابا یکی از سخنرانان اصلی این تظاهرات گفت: «ما هرگز زانو نخواهیم زد. پیش شرط‌ها و محدودیت‌های ایالات متحده و متحدانش کاملاً غیرقابل قبول است و به اصلاح دارد.»

برخی از تظاهرات کنندگان فریاد می‌زنند، اتیوپی به سرپرست احتیاج ندارد. ما از ایالات متحده می‌خواهیم در مورد مواضع خود در مورد اتیوپی تجدید نظر کند و هرگز برای فشار خارجی زانو نخواهیم زد.

بی‌بی‌سی گزارش داد که اعلامیه‌هایی در حمایت از پوتین و شی جی پینگ در دستان تظاهرات کنندگان در آدیس آبابا مشاهده شد. تجمعات ضد آمریکایی دیگری در شهر‌های اتیوپی از جمله «دریداوا»، «هرار» و «گامبلا» نیز برگزار شد. دولت اتیوپی به دلیل درگیری در تیگرای تحت فشار قرار گرفته است. هزاران نفر عمدتا غیر نظامی در این کشور کشته و دست‌کم ۲ میلیون نفر دیگر آواره شده‌اند.

این در حالی است که وزارت خارجه ایالات متحده محدودیت‌هایی را در زمینه کمک اقتصادی وامنیتی به اتیوپی اعمال کرده و این اقدام موجب خشم دولت «ابی احمد» نخست وزیر اتیوپی و مردم این کشور شده است.

«محمد صالح» پژوهشگر و تحلیلگر امور آفریقا می‌گوید که اتیوپی به عنوان دومین کشور پرجمعیت قاره آفریقا به دلیل ناآرامی‌ها در تیگرای در مسیر تجزیه حرکت می‌کند و تنها رشد اقتصادی طی چند دهه اخیر، درگیری‌ها و اختلافات عمیق قومیتی را که ریشه‌های تاریخی دارد، به تاخیر انداخته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل