بازدید 58928

واریز «یارانه ۴۵۰ هزار تومانی» به این دلایل امکان پذیر است

متوسط سهم هر خانوار حاضر در دهک اول از یارانه‌های پنهان ۳.۲ میلیون تومان در سال و سهم هر خانوار حاضر در دهک دهم از یارانه‌های پنهان ۲۱.۳ میلیون تومان در سال بود. نتیجه آن که متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیشتر از هفت برابر متوسط دریافتی دهک اول است.
کد خبر: ۱۰۵۵۱۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵ 30 May 2021
یارانه ۴۵۰ هزار تومانی محسن رضایی
 
دوباره موضوع یارانه‌ها و افزایش آن در دوران تبلیغات نامزد‌های انتخاباتی مطرح شده و برخی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری موضوع افزایش یارانه‌ها را مطرح کرده اند. آیا افزایش مبلغ یارانه‌ها امکان پذیر است؟

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال ۱۳۸۷ مطابق با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد که تقریباً ۷۰ درصد از جمعیت کشور تنها می‌توانند حدود ۳۰ درصد از یارانه‌های پرداختی در کالا‌های مختلف را مصرف کنند و ۳۰ درصد باقیمانده جمعیت هم ۷۰ درصد از این یارانه‌ها را مصرف می‌کنند. با این وضعیت، دولت نهم تصمیم گرفت که سر و سامانی به این اوضاع بدهد و به همین منظور در دی ماه سال ۱۳۸۷ محمود احمدی نژاد رئیس دولت نهم لایحه هدفمندی یارانه‌ها را به مجلس برد. پس از ماه‌ها چالش بر سر این لایحه، سرانجام یک سال بعد یعنی در دی ماه ۱۳۸۸ مجلس آن را به تصویب رساند و در اردیبهشت ۱۳۸۹ طرح هدفمندی یارانه‌ها در سه استان ایلام، گیلان و خراسان شمالی آزمایشی به اجرا درآمد و درست هفت ماه بعد از اجرای آزمایشی، در آذر ماه ۱۳۸۹ این طرح به صورت جامع در کل کشور اجرا شد.

قرار بود یارانه ۱۶ قلم کالا حذف شود

مطابق با قانون هدفمندی یارانه ها، باید یارانه ۱۶ قلم کالا شامل بنزین، گازوئیل، گاز مایع، گاز طبیعی، نفت کوره، نفت سفید، برنج، روغن، قند و شکر، شیر، گندم، آب، برق، خدمات پستی، خدمات هوایی و خدمات زمینی طی ۵ سال (با آغاز از سال ۱۳۸۹) به تدریج حذف و به قیمت‌های جهانی عرضه می‌شد. مقرر شد که ۵۰ درصد از درآمد‌های حاصل از هدفمندی یارانه‌ها به صورت نقدی (۴۵۵۰۰ تومان هر نفر) و غیرنقدی (سبد کالا) به مردم، ۲۰ درصد به دولت و ۳۰ درصد به تولید پرداخت شود.

در سال ۱۳۹۴ مهلت اجرای پنج ساله طرح هدفمندی یارانه‌ها به پایان می‌رسید، اما هیچ گاه دولت نتوانست این طرح را به پایان برساند.

در این سال‌ها دولت هرگز نتوانست که قشرهای ثروتمند را شناسایی و حذف کند، در نتیجه میزان یارانه سایر دهک‌های جامعه هم تغییر نکرد. عدم تغییر مبلغ یارانه در این سال‌ها و افزایش قیمت کالاها، عملا ارزش یارانه نقدی را به شدت کاهش داد؛ به عنوان نمونه در حالی که در سال ۱۳۸۹ هر فرد مشمول یارانه نقدی می‌توانست با یارانه خود ۱۵ کیلو برنج ایرانی خریداری کند، این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۱.۲ کیلوگرم کاهش یافته است.

ماجرای یارانه ۴۵۰ هزار تومانی چیست؟

کاهش ارزش یارانه نقدی در این سال‌ها از یک سو و عدم توزیع مناسب آن از سوی دیگر موجب شده است تا یک بار دیگر نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به این مساله ورود کنند و پیشنهادهایی داشته باشند.

دکتر محسن رضایی یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری ۱۴۰۰، روز جمعه هفتم خردادماه درباره افزایش یارانه‌های نقدی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: در سال ۱۳۹۹ ارزش یارانه‌های پیدا و پنهان کشور، معادل ۱۳۸ میلیارد دلار بوده است، ولی عملاً کمکی به بهبود معیشت مردم نکرده است. چرا؟ چون به درستی توزیع نشده و اکثراً به نفع ثروتمندان توزیع شده و نتیجه‌ای جز مصرف بی رویه و کمک به ثروتمندان بالای جامعه نکرده است.

ملت عزیز و سربلند ایران بداند که با ساماندهی و هدفمندی یارانه ها، می‌توانیم شرایط کشور و معیشت خانواده‌ها را به سرعت بهبود دهیم.

از ملت بزرگ و صبور ایران می‌خواهم که با رای قاطع و آگاهانه خود، دولت اقدام و تحول را تشکیل دهند.

به ملت عزیز ایران می‌گویم که با رای قاطع شما ملت ایران و تشکیل دولت اقدام و تحول، سریعاً با تعیین نرخ و قیمت ترجیحی، معادل چهار میلیارد دلار از محل فروش محصولات نفتی به ثروتمندان و معادل همین مقدار از خرید نهاده‌های دامی، صرفه جویی خواهیم کرد و با جلوگیری از اتلاف ثروت عمومی و قطع دست ویژه خواران، یارانه را به مبلغ چهارصد و پنجاه هزار تومان ماهانه برای هر فرد، به چهل میلیون نفر از ملت ایران (که درآمد کمتری دارند) واریز خواهیم کرد.

آیا افزایش یارانه نقدی به ۴۵۰ هزار تومان امکان پذیر است؟

در دی ماه ۱۳۹۸ گزارشی توسط دفتر اقتصاد کلان معاونت هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور منتشر شد که در آن میزان یارانه پرداختی آشکار و پنهان برآورد شده بود.

نتایج این گزارش نشان می‌داد که برآورد "میزان یارانه‌های پنهان پرداخت شده" توسط دولت در بودجه ۱۳۹۸ به شرح جدول زیر و بالغ بر ۶۴۹ هزار میلیارد تومان بوده است. همانطور که از جدول زیر مشخص است، بیش از ۹۲ درصد، معادل حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان از کل یارانه پنهان مربوط به حامل‌های انرژی شامل فرآورده‌های نفتی، گاز طبیعی و برق بود.  

یارانه ۴۵۰ هزار تومانی محسن رضایی

میزان یارانه‌های بودجه‌ای احصا شده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ اعلام شده بود. مجموع یارانه‌های فرابودجه‌ای از محل صندوق‌های فرابودجه ای، منابع نهاد‌های عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی ۱۴۰ هزار میلیارد تومان در سال تخمین زده شده بود. در نتیجه، "جمع یارانه‌های آشکار" به ۲۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید.

با این تفاسیر برآورد انجام شده در این گزارش نشان می‌داد در سال ۱۳۹۸، مجموع یارانه آشکار (۲۴۰ هزار میلیارد تومان) و پنهان (حدود ۶۴۹ هزار میلیارد تومان) برابر ۸۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است که این رقم معادل ۱۰.۹ میلیون تومان یارانه اعطایی به ازای هر فرد و تقریباً ۲.۲ برابر بودجه سالانه کشور بود.

یکی از پیشنهادهای این گزارش برای اصلاح نظام یارانه ای، تغییر در نحوه پرداخت یارانه از غیرنقدی به نقدی بود.

جدول زیر که از گزارش مذکور برداشته شده است، توزیع یارانه پنهان مستقیم خانوار‌ها در دهک‌ها را نشان می‌دهد. در توضیح یارانه پنهان مستقیم باید گفت یارانه‌ای است که به خانوار‌ها اعطا می‌شود و مقدار یارانه پنهان بنگاه‌ها لحاظ نمی‌شود.

بررسی‌های این گزارش نشان می‌داد که عمده یارانه‌های پنهان مستقیم به خانوار‌های پردرآمد می‌رسید. به عنوان مثال از مجموع ۱۲۳ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان مستقیم بنزین، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پایین (کم درآمد) و حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک بالا (پردرآمد) بود. در کالا‌های اساسی که عمدتا باید دهک‌های پایین از آن استفاده می‌کردند و بیشتر از یارانه آن‌ها بهره ببرند، سهم سه دهک نخست حدود ۶.۵ هزار میلیارد تومان و سهم سه دهک بالا حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود.

در مجموع از میان ۲۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان مستقیم، تنها ۱۵.۸ هزار میلیارد تومان به سه دهک کم درآمد‌ می‌رسید و رقم ۱۲۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پردرآمد می‌شد.

همان گونه که در جدول زیر دیده می شود، متوسط سهم هر خانوار حاضر در دهک اول از یارانه‌های پنهان ۳.۲ میلیون تومان در سال و سهم هر خانوار حاضر در دهک دهم از یارانه‌های پنهان ۲۱.۳ میلیون تومان در سال بود. نتیجه آن که متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیشتر از هفت برابر متوسط دریافتی دهک اول بود.
 
یارانه ۴۵۰ هزار تومانی محسن رضایی
 
بنابراین، طبق اعداد و یارانه‌های پرداختی برآورد شده در این گزارش ـ که مربوط به سال ۱۳۹۸ بود ـ می‌توان گفت رقم پرداختی یارانه ۴۵۰ هزار تومانی برای هر ماه در مقابل یارانه‌های آشکار و پنهانی که دولت در یک سال برای هر فرد پرداخت می‌کند (۱۰.۹ میلیون تومان) رقمی نیست و به راحتی با تغییر مکانیزم‌های پرداخت، می‌توان این میزان یارانه را در سال بین ۴۰ میلیون نفر تقسیم کرد. این مساله و تغییر مکانیزم پرداخت، می‌تواند بدون آنکه فشاری بر هزینه‌های دولت آورد، به راحتی یارانه ۴۵۰ هزار تومانی ماهانه را محقق سازد.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
امکان پذیر نیست نیست نیست و باعث گرانی میشود و محیور به گران کردن بنزین و .......... میشوید
نفت بفروش به همه بیشتر از این پول بده . چند سال دیگه این چاههای نفت به دلیل ورود انرژی های پاک به دلیل گرمایش زمین روی دستمان می ماند . بهتر است حرف از صلح و دوستی با دنیا بزنید و اقتصاد پویا . مثل چین باشید سردار
شما بجای یارانه دادن اشتغال پایدار درست کن.
فراموش شده است که سهام عدالت با اینکه یک کلک برای خصوصی سازی منابع کشور بشکل سهام بود ،بر اوردن نفت بر سفره هر ایرانی است ،حال به چه دهکی تعلق دارد هدف نبود.
این دید جدید اول باید از مجلس آنچنانی عبور کند و با شعار تو خالی امکانپذیر نیست!
دولت تو همین چهل و پنج هزار تومنش مونده ، برای جلب رای میخواین ده برابرش کنید؟ دقیقا نماد بی عرضگی در اداره کشوره که به مردم پول بدن تا بجای کارکردن عادت به مفت خوری پیدا کنند،
تا کی و چه زمانی نیخواهید با پول مردمو بخرید الان برای اقای رضایی ایراد ندارد پول بدهد ولی دولتهای گذشته اگر حرفشو میزدند بار تورمی داشت ارزش ما خیلی بیشتر از این ارقام
خلق پول اثر تورمی داره. چه بخوایم یا نخوایم .
الان با یارانه 45 تومانی کارگر روز مزد 300 هزار تومانی برای کارهای کشاورزی و ساختمانی پیدا نمی شود حالا اگر 450 هزار تومان بدید به خانواده 4 نفری ، بایستی کارمندانی که یارانه دریافت نمی کنند بروند کارگرگری کنند.
مگر ما باقيمت هاي جهاني حقوق ميگيريم كه به قيمت هاي جهاني خرج كنيم
گیرم درست
با این حساب کتاب کردن ها به هیچ وقت دهک های پایین هیچ وقت نفعی نمی برن
به عنوان مثال با افزایش اب و برق و گاز، افزایش شدید قیمت های محصولات به همراه هست که همین افزایش باعث افزای شدید قیمت در دست دلال و در اخر افزایش قیمت نجومی در دست مصرف کننده خواهد رسید
احمدی نژاد که احمدی نژاد بود که شعار مبارزه با فساد داد با دولت پاک دستان گوجه رو رسوند به 3000 هزار تومن در زمان خودش که میگفت سر کوچه ما ارزون تره
ممکن باشد هم سیاست غلطی است.
دست از گدا پروری و شعارهای مربوطه بر نمیدارید؟!
لطفا از روشهای اقتصاد برانداز با این توجیه ها دست بردارید. با پول متمرکز میشود توسعه اقتصادی ایجاد کرد. با پخش پول ، رای میخرید ولی آبی از شما گرم نخواهد شد.
تورم ناشی از آن چه می شود
از کجا
جای یارانه قبلی درد میکنه
جناب آقای رضایی شما که کلا به دادن یارانه از طرف احمدی نژاد مخالف بودید؟
جناب آقای محسن رضایی شما اگر رئیس جمهور شدی که خوب .اگر نشدی فرمول اقتصادی تان را بدهید به رئیس جمهور جدید.
با همین چهار تا رقم سر هم کردن نیست آثار تورمی خانمان براندازی داره که باید دیده بشه
آقای محسن رضایی الهی دورت بگردم
بله درست می گوئید سوبسید باید برداشته شود
پرداخت یارانه از اول هم کار اشتباهی بود که دولت پوپولیستی قبلی انجام داد و جز ضرر چیزی نداشت! بهتر است از فکر این یارانه بیاید بیرون و تمرکز رو روی تولید و افزایش قدرت پول ملی به همراه دوستی با شرق و غرب (نه فقط شرق!) بگزارید!!!
اگه بودجه های اضافی را حذف کنن که به ایران ربطی نداره جلوی اختلاص و دزدیها گرفته شه امکان پذیره حتی بیشتر از اون ماهی ۱۰ میلیون
بنده به شخصه گفته های آقای محسن رضایی را قبول دارم. البته دلایل متعددی دارد که در این مجال نمی گنجد اما نگرانی از آنجاست که در دولت فعلی گفته شده به 60 میلیون نفر یارانه 100 هزار تومانی پرداخت شده یعنی در حدود دو سوم افراد آنرا دریافت می کنند. بنده با خیلی ها صحبت کرده ام اما همگی اظهار بی اطلاعی می کنند. بالاخره نفهمیدم که این افراد چه کسانی هستند!!!!!
بنام خدا ایران نابود شد
تورو خدا یارانه مارا بی جهت قطع کرده اند وصل کنید.
خداروشکر یکی مثل آقای رضایی پیدا شد که به فکر مردم وزنان سرپرست خانواده باشند واقعا انسان است اقای پخش رضایی من از قوچان هستم وبه ایشان رای میدهم
شما رو بخدا دست از این بازی یارانه دادنها بردارید
حقوق ها را واقعی کنید و تامین اجتماعی افراد کم بضاعت را تحت پوشش قرار دهید
نیازی به یارانه نیست
تمام یارانه های پنهان را هم حذف کنید، اما انحصار را بردارید و اقتصاد رقابتی ایجاد کنید
عمو جون ما چند ماه وقت گذاشتیم به عنوان خانواده هم شناخته نشدیم که حالا بهمون یارانه بدن یا نه ! تو می خوای 10 برابرش کنی ؟؟؟
به این شرایط امکان پذیر است:
۱- جلوی ریخت و پاش مقامات و بستگانشان گرفته شود.
۲- اینقدر بنر و عکس به در و دیوار در سرتاسر کشور چسبانده نشود.
۳- جلوی فامیل سلاری در کشور گرفته شود.
۴- جلوی دزد سالاری در کشور گرفته شود.
۵- قوه قضاییه مستقل در کشور درست شود.
۶- بساط حاتم بخشی ثروت مردم ایران گرفته شود.
حرفهای جناب رضایی را شنیدیم بسیاری سالهاست تکرار می شود و امل نمی شود
حتی با وعده یارانه چهار میلیون و پانصد هزار تومانی هم کسی در این انتخابات شرکت نخواهد کرد
خودتونو خسته نکنید
مردم ماجرای یارانه 45 هزار تومانی را فراموش نکرده اند
چهل و پنج تومن دادید بنزین صد تومنی شد سه هزار تومان دلار ۱۰۰۰ تومنی شد ۲۵ هزار تومن
به خدا رای می دیم یارانه رو ببشتر نکنید.
آقا کسی بلد نیست مملکت چه طور ریست فکتوری می شه؟
انتخابات مجلس و دولت باید یکی شود
یارانه از محل فروش نفت و سایر منابع ملی پرداخت میشود
حذف سوبسیدها تورم به ازای هر نفر بالای یک میلیون تومان ایجاد کرده.
نان بنزین قند شکر گوشت مرغ مسکن و .... وحشتناک گران شده و مشاغل هم از بین رفت و اقتصاد نابود شد.
اقتصاد کار هر کسی نیست

مردم را نابود کردید
توجه کنید که حذف یارانه ها بعد چه در صورت بهبود شرایط اقتصادی چه اشتباه بودن طرح بسیار مشکل است. این راهکار اصولی نیست . ملت را در گیر معضلات متعدد نکنید.
یارانه ۴۵ میلیونی هم ممکن هست
البته با یک دلیل محکم تر
دولت دیگه حتی لازم نیست پول هم چاپ کنه کافیه
یه سری اعداد رو تو حساب های ما تغییر ده.
البته اون وقت مثلا یک گونی برنج ده کیلویی میشه ۲۵ میلیون.
اقتصاد از پایه خرابه
بله
بجاى پرداخت يارانه كمك كنيد توليد داخلى بادوام افزايش پيداكند بخودى خود قيمت ها توازن پيدا مى كند در صورت پرداخت يارانه فقط و فقط تورم افزايش مى يابد
بجای اینکه مردم را دهک دهک کنید انها را روبروی هم قرار دهید و اینطور وانمود کنید اینها حق شما را می خورند مستقیم بگویید می خواهید بنزین و سوخت را گران کنید اگر این امارها به این روشنی است مطمئن باشید دولت هم اینها را دیده اگر اینکار را نمی کند
جناب رضایی عزیز اگر با همین ساز و کاری که الان یارانه معیشتی می‌دهند می‌خواهد ۴۵۰ هزار تومن یارانه بدهد که واویلاست
بلی با چاپ پول بدون پشتوانه میشه دومیلیون هم یارانه داد
مرا رییس جمهور کنید به هرکس ۵۵۰ هزار تومان میدهم با اصافه یک نان سنگی و یک شانه تخم مرغ و یک بسته روغن و کمی قند و شکر.
سایت تابناک عزیز چرا هر خبری که به محسن رضایی مربوطه نظراشو نمی ذاری؟
با سلام با آرزوی موفقیت
ماشاالله از اقتصاد فقط ضرب و تقسیم اعداد را بلدین
چرا میخواهیدبه مردم رشوه بدهید ؟
امان ار پوپولیسم
اره حاجی همه چی تو این مملکت امکان پذیره ولی هیچوقت انجام نخواهد شد
پل به مردم مستمند توزیع بشه همه مشکلات کشور حل میشه ؟
وای خدا به دادمان برسه
راه حل اساسی و بلند مدت نیست، ولی متاسفانه با توجه به شرایط فعلی اقتصادی کشور لازم هست
ماهیانه 50000 تومان از هر ایرانی بگیرید ولی تورم را حداقل به زیر10درصد برسانید.
یارانه 45000تومانی تا 450000تومانی پیش کش
تنها راه دایمی تقسیم مساوی تمام یارانه ها بین تمامی افراد جامعه است
شناسایی اشتباه است
تو رو خدا اینو بگوش مسئولین برسوند

سیاست توزیع پول بدترین کار ممکن برای هر کشوری است
سلام خوب اول یارانه ی ۴۵۰ هزارتومنی واریز کنید بد کار خود رو تبلیغ کنید با این کار میخواهید مردم را به پای صندوق ها رای برید ملت ایران همیشه پشت رهبری و انتقام خون حاج قاسم سلیمانی را هر یک رای می‌گیرند پس وعده یارانه ۴۵۰ هزارتومنی ندهید عمل کنید بدون اینکه مردم بدون یارانه واریز کنید که باعث افتخار ملت ایران است جانم فدای رهبرم
نقدینگی رو به عرش اعلا ببرید دیگه تا فاتحه اقتصاد کلا خونده بشه .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر