پیدا و پنهان عملکرد ماهانه بورسی‌ها

با انتشار گزارش ماهانه عملکرد شرکت‌ها فضایی که پیش روی کارشناسان حوزه بورس قرار گرفته است، حکایت از آن دارد که می‌توان به آینده امیدوار بود.
کد خبر: ۱۰۵۵۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲ 30 May 2021

به گزارش بورس تابناک، کاهش ابهامات کلیدواژه‌ای است که بهبود عملکرد آینده بورس به اعتقاد کارشناسان در گرو آن است. بررسی آنچه در گزارش شرکت‌ها منتشر شده است نشان از آن دارد که تا حدودی وضعیت رو بهبود است. هر چند هستند کارشناسانی که معتقدند گزارش‌ها و عملکردها چیز دندان‌گیری نداشته‌اند و هرچه بوده اتفاق‌های عادی و قابل پیش‌بینی بوده است اما تعداد آنهایی که به گزارش‌ها خوش‌بین هستند و از عملکرد برخی از گروه‌ها رضایت دارند بیشتر است.

رضایت نسبی از گزارش عملکردها

رضایت داشتن یا نداشتن از گزارش عملکرد شرکت‌ها از آن موضوعاتی است که کارشناسان با اما و اگر و در نظر گرفتن عوامل متعددی درباره آن اظهارنظر می‌کنند. اما وقتی پای کلیات به میان می‌آید وضعیت فرق می‌کند. الناز جمالی، کارشناس حوزه بورس از آن دست کارشناسانی است که گزارش ماهانه عملکرد شرکت‌ها را در کل، «خیره‌کننده» و «خوب» معرفی می‌کند. او دلایل این خیره‌کنندگی گزارش‌ها را رشدهای جهانی، کاهش ریسک سیستماتیک و تحولات سیاسی داخلی در حوزه انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داند و می‌گوید: «از طرفی شرکت‌ها سودهای خوبی شناسایی کرده‌اند و با توجه به اینکه به موعد مجامع نزدیک می‌شویم با در نظر گرفتن اینکه بیشتر شرکت‌ها ۷۰ تا ۸۰ درصد سودهای‌شان را تقسیم می‌کنند. به نظرم کف قیمت سهم‌ها هستند و ریسک کمی برای خرید دارند و در این مقطع فعلی با توجه به گزارش‌ها و آینده‌ای که داریم بازار خوبی است.» اما در نقطه مقابل صحبت‌های جمالی، بهروز شهدایی است.

کارشناسی بیان کرد که گزارش عملکرد شرکت‌ها نظرش را جلب نکرده است. به اعتقاد او عملکرد شرکت‌ها آن‌طور که از آنها انتظار می‌رفته نبوده است. شهدایی اما درباره نمای کلی از وضعیت بازار می‌گوید که «وضعیت بازار و گزارش‌دهی، وضعیت مناسبی است.» اما شایان کرمی هم از آن کارشناسانی است که در مجموع گزارش عملکرد شرکت‌ها را «گزارش‌های خوبی» می‌داند. هرچند معتقد است می‌توانسته‌اند بهتر از این هم باشند. پیمان حدادی، کارشناس حوزه بورس هم هرچند اعتقاد دارد که «همچنان بهبود در گزارش‌های شرکت‌ها وجود دارد.» اما به طور کلی گزارش‌ عملکرد شرکت‌ها را «خوب» می‌خواند اما به این موضوع هم اشاره می‌کند که این گزارش‌ها «برای بازار فوق‌العاده و سورپرایزکننده نبوده‌اند.» و البته می‌گوید که «نکته برجسته‌ای در آن وجود ندارد.» همایون دارابی از دیگر کارشناسان حوزه بورس است که درباره گزارش عملکرد شرکت‌ها این‌طور می‌گوید که «اکثر گزارش‌ها فراتر از حد انتظار بود.» او همچنین به این مساله اشاره می‌کند که در گزارش‌ها شرایط مطلوب رو به رشد بیشتری را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم.

عملکرد شرکت‌ها و چشم‌انداز آینده

یکی از سوال‌هایی که سهامداران از کارشناسان می‌پرسند این است که گزارش‌های عملکرد در چه حوزه‌هایی چشم‌گیر و خوب بوده است. شایان کرمی، کارشناس حوزه بورس در همین رابطه سه حوزه سنگ‌آهن، فلزات و صنایع پتروشیمی را نام می‌برد که به اعتقاد او «گزارش‌های منتشر شده در این حوزه‌ها خیلی خوب بوده است.» پیمان حدادی از دیگر کارشناسان حوزه بورس هم در این رابطه می‌گوید که «برخی از شرکت‌های بزرگ مثل مس، فولاد و ذوب‌آهن گزارش‌های خوبی ارائه کرده‌اند.» او همچنین به وضعیت شرکت‌های صادرکننده اشاره می‌کند و در صحبت‌هایش توضیح می‌دهد: «به ثبات نسبی درخصوص این شرکت‌ها رسیدیم اما برای ادامه اگر قیمت ارز بالاتر از ۲۴ هزار تومان نرود و بین ۲۰ و ۲۴ هزار تومان در نوسان باشد و از طرف دیگر قیمت‌های جهانی هم بالاتر نروند، شاید برای ماه‌های آینده گزارش‌های ماهانه جذابیتی نداشته باشند.» اما مثل همیشه یکی از خواندنی‌ها برای سهامداران پیش‌بینی کارشناسان درباره وضعیت آینده است. همان موضوعی که در ابتدای گزارش هم به آن اشاره کردیم؛ کاهش ابهامات.

حدادی در رابطه با آینده و وضعیت عملکرد شرکت‌ها، آنچه او «عبور از کرونا» آن را معرفی می‌کند را تاثیرگذار می‌خواند. به اعتقاد او «عبور از کرونا برای برخی از صنایع مثل هتل‌داری، حمل و نقل‌های ریلی، نساجی و... اثرگذار خواهد بود.» شایان کرمی، کارشناس حوزه بورس هم درباره چشم‌اندازش از آینده به قیمت‌های جهانی و حفظ آنها و عدم افت قیمت دلار اشاره می‌کند که اگر این روندها همین‌طور حفظ شوند، گزارش‌های بهتری در آینده ارائه می‌شود. او همچنین در صحبت‌هایش می‌گوید: «در یکسری از صنایع هم بحث آزادسازی قیمت‌های‌شان در فروش داخلی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به سیمان یا سنگ‌آهنی‌ها اشاره کرد که می‌توانند به شرایط بازار کمک کنند.» همایون دارابی هم درباره صنایعی که از نظر او شرایط بهتری در گزارش‌ها داشته‌اند، می‌گوید: «پتروشیمی، معدنی و فلزی از شرایط بسیار بهتری برخوردار هستند.» او در توضیح این مساله با بیان اینکه رشد خوبی را در این سه گروه شاهد هستیم، این‌طور توضیح می‌دهد که «این صنایع تحت تاثیر بازارهای جهانی، قیمت دلار و مواد خام در بازار جهانی شرایط خوبی را تجربه می‌کنند.

هرچند اختلاف قیمت دلار و نیما مقداری از سود شرکت‌ها کم می‌کند اما به نظر می‌رسد که این موضوع فعلا نگران‌کننده نیست.» او درباره سایر گروه‌هایی که توجهش را جلب کرده‌اند هم این‌طور توضیح می‌دهد که «در گروه خدماتی، بانک‌ها چندان گزارش‌های‌شان به دل نمی‌نشیند. پالایشگاهی‌ها هنوز در انتظار دریافت صورت‌حساب هستند و نبود شفافیت آنها را عذاب می‌دهد. در صنایع غذایی هم چون شکل و شمایل درستی از قیمت‌ها وجود نداشته است، برای همین هم گزارش‌ها شکل درستی ندارند. در گروه ساختمانی‌ها هم نشانه‌هایی از کاهش فروش را می‌شود در آنها دید که البته باید منتظر آمدن فصل تابستان باشیم، چون آن فصل برای این گروه ایده‌آل است.»

چشم‌انتظار پایان فصل بهار

«می‌توانیم به آینده امیدوار باشیم.» این بخشی از صحبت‌های الناز جمالی درباره پیش‌بینی‌اش از ادامه روند سال جاری و گزارش‌دهی شرکت‌ها است. جمالی در این بخش از صحبت‌هایش به بازار رمزارزها اشاره می‌کند و از این بازار به عنوان بازار رقیب بورس نام می‌برد و می‌گوید: «با توجه به ریزش‌هایی که در این بازار اتفاق افتاد، ضررهایی که سرمایه‌گذاران این حوزه متحمل شده‌اند و عدم پشتوانه داشتن آن، پول‌های سرمایه‌گذاری شده در این حوزه، در حال بازگشت به حوزه بورس است.» او همچنین به نکته دیگری هم اشاره می‌کند و آن هم انتخابات ریاست‌جمهوری است. به اعتقاد او با تحولاتی که در حوزه انتخابات رخ داده است «حقوقی‌ها هم دست به خرید شده‌اند و قدرت خریدار حقیقی هم افزایش پیدا کرده است که تمام این‌ها روی آینده گزارش عملکرد شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.»

شایان کرمی از دیگر کارشناسان حوزه بورس هم از آن دست افرادی است که می‌گوید «می‌توانیم حتی گزارش‌های بهتری در ادامه سال جاری داشته باشیم.» او در توضیح وضعیت گزارش منتشر شده عملکرد شرکت‌ها این‌طور توضیح می‌دهد که با توجه به آن گزارش‌هایی که در سه ماهه چهارم تقریبا با دلار ۲۲ و ۲۳ هزار تومانی با قیمت‌های جهانی داشتیم، می‌توانیم بگوییم P/ E صنایع کامودیتی محور به‌خصوص فلزی‌ها، سنگ‌آهنی‌ها و پتروشیمی‌ها بین سه تا چهار و نیم است که بسیار جذاب است.» او همچنین درباره گزارش‌های پالایشی‌ها هم می‌گوید که «با فرض قیمت‌های شش ماهه اول سال، البته می‌توانست بهتر از این‌ها باشد که حالا با واقعی شدن این قیمت‌ها احتمالا در ادامه سال گزارش‌های بهتری از این حوزه خواهیم داشت.»

پیمان حدادی با اشاره به اینکه کمی افزایش فروش چشم‌گیرتر شده است، می‌گوید: «در حال حاضر که در حال فاصله ‌گرفتن از ابتدای سال ۱۴۰۰ هستیم و وقتی گزارش‌ها را با گزارش‌های سال ۹۹ مقایسه می‌کنیم، همچنان رشد را می‌بینیم اما این رشد، رشد فوق‌العاده‌ای نیست.» او همچنین به این موضوع اشاره می‌کند که بازار در حال حاضر منتظر است که خردادماه هم تمام شود تا ببیند در سه ماه ابتدایی سال جاری سود و زیان شرکت‌ها چطور بوده است چون «این‌ گزارش‌ها قابل پیش‌بینی بوده است.» صحبتی که حدادی به آن اشاره کرد، محور جمع‌بندی اکثر اظهارنظرهای کارشناسان درخصوص گزارش عملکرد شرکت‌ها است. اکثر کارشناسان معتقدند که برای جمع‌بندی و رسیدن به یک نتیجه مشخص باید چشم‌انتظار پایان خردادماه ماند تا فصل بهار به پایان برسد و گزارش عملکردهای منتشر شده در آن زمان را با گزارش بهار سال ۱۳۹۹ مقایسه کرد تا به نتیجه‌ای مشخص رسید.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر