بازدید 7938

طرح نبیه بری برای برون رفت از بحران لبنان

شفقنا- طرحی که اخیرا نبیه بری رئیس مجلس نمایندگان لبنان به منظور برون رفت از بحران تشکیل دولت در این کشور مطرح کرده، با استقبال محافل مختلف داخلی و خارجی روبرو شده و امیدها برای تشکیل دولت در آینده ای نزدیک را زنده کرده است.
کد خبر: ۱۰۵۴۵۹۶
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۲ 27 May 2021

 

به گزارش تابناک،  شفقنا به نقل از منابع خبری در لبنان نوشت: طرح نبیه بری که «بشاره راعی» اسقف مارونی های لبنان و «ولید جنبلاط » رئیس حزب سوسیالیت ترقی خواه نیز با وی در آن همراه هستند، مبتنی بر تشکیل دولتی متشکل از ۲۴ وزیر به جای ۱۸ وزیر است .

علاوه بر این، بر اساس این طرح، یک سوم معطل (کرسی های مورد مناقشه) به هیچ گروه سیاسی در لبنان تعلق نخواهد گرفت. این در حالی است که سعد حریری نخست وزیر مأمور تشکیل دولت، حامیان او و مخالفان ریاست جمهوری لبنان تاکید می کنند که میشل عون و دامادش جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد لبنان، تسهیل تولد دولت را به دستیابی تیم آنها به یک سوم معطل منوط می کنند.

توافق بر سر ۹۰ درصد حد فاصل تا تشکیل دولت

از سوی دیگر روزنامه الجمهوریه به نقل از منابع خود نوشت: حدود ۹۰ درصد از مسافت فاصل تا تشکیل دولت مورد توافق قرار گرفته و همه جناح ها با دولت ۲۴ وزیره مبتنی بر قاعده ۸-۸-۸ بدون اعطای یک سوم معطل به هیچ گروهی موافقت کرده اند و هم اکنون تلاش بر سر ۱۰ درصد باقی مانده و گشودن گره سرنوشت دو وزیر مسیحی از خارج سهمیه رئیس جمهوری و نخست وزیر مکلف در دولت است.

همین منابع بر نقش موثر بشاره راعی اسقف مارونی های لبنان در امر حل و فصل اختلافات بر سر این دو وزیر تاکید کرده و یادآور شده اند که بین بشاره راعی و نبیه بری بر سر پرونده دولت هماهنگی آشکاری وجود دارد.

منابع مذکور خاطرنشن کردند: تماس های اخیر بین دو طرف بویژه روز عید فطر، خوانش مشترک بین آنها مبنی بر لزوم دستیابی به دولت در سریعترین زمان ممکن و صرف تمام تلاش ممکن در این زمینه را بازتاب داده است.

هیچ مانع خارجی برای تشکیل دولت وجود ندارد

الجمهوریه در ادامه به نقل از منابع حزبی در لبنان نوشت: حال و هوای تشکیل دولت این بار جدی است و تماس ها همه اکنون در همه سطوح در جریان است و تا دستیابی به پیشرفت در این خصوص ادامه خواهد داشت و احتمال می رود این روند با بازگشت سعد حریری، قوت بیشتری بگیرد.

منابع حزبی تاکید کرده اند که مشکل تشکیل دولت صرفا داخلی است و هیچ عامل خارجی که مانع تشکیل دولت شود، وجود ندارد.

این منابع، نسبت به تشکیل دولت در آینده ای نزدیک ابراز امیدواری کرده اند و یاداور شده اند که حزب الله روی موفقیت نبیه بری در امر تلاش هایش برای نهایی کردن تشکیل دولت حساب باز کرده است و این همان چیزی است که سید حسن نصرالله در سخنانش به آن اشاره کرد.

انعطاف پذیری همه گروهها با طرح نبیه بری

از سوی دیگر منابع لبنانی اعلام کرده اند که گرووههای سیاسی در لبنان نسبت به طرح اخیر نبیه بری برای تشکیل دولت از خود انعطاف پذیری نشان داده اند و وی نیز در همین راستا بر تلاش های خود برای نتیجه دادن این طرح افزوده است.

براساس نوشته روزنامه الجمهوریه، ولی با این حال موفقیت چنین مأموریتی مرهون مشارکت جدی طرف های سیاسی و همکاری جدی آنها در این خصوص است زیرا یک دست صدا ندارد و بری به تنهایی نمی تواند این روند را به نتیجه برساند.

استقبال محافل عربی از طرح نبیه بری

طرح نبیه بری برای تشکیل دولت با استقبال مصر همراه شده و «یاسر علوی» سفیر مصر در لبنان در دیدار اخیر با نبیه بری گفته است که این طرح راه نجات لبنان و تفاهم بر سر دولتی است که مردم لبنان به آن نیاز دارند.

از سوی دیگر منابع دیپلماتیک عربی بر لزوم همراهی مقامات لبنانی با طرح نبیه برای به هدف تفاهم بر سر تشکیل دوبت در این کشور تاکید کرده اند.

براساس گفته این منابع، کشورهای عربی معتقدند که مشکلات لبنان وارد کانال دشواری شده و لزوم همراهی و تفاهم مقامات این کشور برای تشکیل دولت در این کشور را ایجاب می کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل