بازدید 23303

چرا محسن رضایی؟

مریم پاسالار
کد خبر: ۱۰۵۴۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۶ 27 May 2021

ایران اسلامی بعد از انقلاب اسلامی با چالش های جدی ای در مباحث اقتصادی روبرو شد لذا برخی فرماندهان جنگ نظامی با مشاهده وضعیت موجود و پیش بینی وضعیتی که در آینده اقتصاد کشور با آن روبرو خواهد شد از کسوت رزم بیرون آمدند و وارد عرصه های اقتصادی و سیاسی شدند؛ البته این تغییر عرصه، زمانی اتفاق افتاد که خیال این فرماندهان که در راس آن دکتر محسن رضایی قرار داشت از آینده امنیتی کشور راحت شد؛ اقدامات سرلشگر محسن رضایی در مدیریت 16 ساله سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تحولات عظیم در سازمان رزم سپاه و وارد کردن آن به عرصه های سازندگی، اقتصادی، فرهنگی و عرصه های مورد نیاز جامعه نشان استعداد بالای ایشان در سایر زمینه های مدیریتی است و سند زنده تحول گرا بودن سردار در مدیدیت جامعه می باشند.

شاید برای یک نیروی جهادی و انقلابی که علم و دانش حل مشکلات به روز کشور یعنی اقتصاد را هم دارد ناکارآمدی بزرگترین دشمن باشد؛ تفکرات اقتصادی او برای مدیریت کشور می تواند جامعه امروز ایران را از تنگناهایی که امروز در آن قرار گرفته ایم نجات دهد که به بررسی برخی از تفکرات وی می پردازیم.

دکتر محسن رضایی بر اقتصاد روستا محور معتقد است و اعتقاد دارد توسعه را باید از روستاها شروع کرد چرا که زیربنای توسعه در شهرها روستا ها هستند او برنامه دارد که روستاها را به مرکز تولید و رونق تبدیل کند.

یکی از ابتکارات دکتر رضایی استفاده از سامانه مردم یار است طبق طرح اجرای سامانه مردم یار تمام ایرانیان می توانند بوسیله این سامانه از دورترین نقطه ایران تا قلب پایتخت با دولت ارتباط بی واسطه برقرار کنند اجرای این طرح می تواند بر افزایش شفافیت بین مردم و مسئولین کمک کند.

نگاه تعامل گرایانه دکتر محسن رضایی به شرق و غرب بر اساس منافع مشترک از دیگر نقاط قوت دولتی است که با حضور ایشان شکل می گیرد جایی که معیشت مردم به صورت کورکورانه و با نگاه حزبی به شرق و غرب گره زده نخواهد شد و ایران با هر کشوری که بتواند با آن منفعتی داشته باشد تعامل مثبت خواهد داشت.

اعتقاد راسخ محسن رضایی به جوانان نیز می تواند کارگشای بسیاری از مشکلات مردم باشد او همانطور که در دفاع مقدس نیز با انتصاب فرماندهان کم سن و سال ارادتش را به جوانان نشان داده است باری دیگر می خواهد با اعتماد به جوانان 27 سال تا 37 سال طبق گفته خودش روحیه جوانی را به پیکره ی پیر اداره کشور تزریق کند.

ایده ی جالب دیگر محسن رضایی تعریف کردن خانه داری به عنوان شغل برای بانوان و پرداخت حقوق به آنها است که می تواند مشکل بسیاری از زنان سرپرست خانوار را حل کند و آن ها مجبور نباشند ساعاتی که باید در منزل به تربیت منزل اختصاص دهند را به کار در بیرون از منزل مشغول شوند.

از ایده های خوب محسن رضایی اعتقاد او به اقتصاد ایالتی است محسن رضایی که خود دکتری اقتصاد دارد معتقد است کشور را می توان به ایالت های اقتصادی تقسیم بندی کرد و بر این اساس از درآمد های حاصل از هر استان برای توسعه در خود استان استفاده می شود چرا که هیچ استان بدون مزیتی در کشور وجود تدارد و هر استانی هم اکنون درآمدهای خاصی دارد که به پایتخت ارسال و در پایتخت برای آن تصمیم گیری می شود به طوری که استان هرمزگان که پنجمین استان درآمد زا در کشور است حتی از درآمدهای خود نیز سهم ناچیزی دارد، طرح ایالت های اقتصادی می تواند تمرکز گرایی را از بین ببرد و موجب ایجاد توازن در توزیع ثروت بین استان های کشور شکد.

پرداخت یارانه سبز به کشاورزان و تحت پوشش قرار دادن تمام روستاییان با بیمه روستایی می تواند روستا را محلی امن و پر رونق برای زندگی تبدیل کند و از طرفی موجب توسعه کشاورزی و افزایش خودکفایی کشور در تولیدات کشاورزی شود که دکتر محسن رضایی به دنبال اجرای آن در کشور است از طرفی اعتقاد وی به خرید تضمینی محصولات کشاورزی آن هم هم تراز با قیمت جهانی محصولات می تواند نوید رونق اقتصادی در دولت او برای کشاورزان عزیز را داشته باشد.

از دیگر طرح های محسن رضایی در نظر گرفتن بیمه بیکاری برای فارغ التحصیلان کشور تا زمان پیداکردن شغل است این موضوع هم می تواند تا حدودی مشکل اشتغال را حل کند و هم بسیاری از افراد را که بخاطر مسائل معیشتی از تحصیل باز می مانند به کسب علم دانش ترغیب کند.

تحول در نظام آموزش و پرورش از یادگیری حافظه محور به به مهارت افزایی، اهتمام بر افزایش حقوق کارگران متناسب با تورم ، خارج کردن استانهای مرزی از حالت امنیتی به حالت اقتصادیو تشکیل با اتحادیه اقتصادی،تجاری و بازرگانی با 25 کشور منطقه از دیگر برنامه های دکتر محسن رضایی است که می تواند مشکلات جامعه امروز ما را ریشه کن کند.

* دکتر مریم پاسالار

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل