بازدید 33122
مرور روزنامه‌های سه شنبه، چهارم خرداد

چرا موج رمز ارز‌ها فرو نشست؟ /چهره واقعی روسیه از پشت درگیری‌های یازده روزه غزه/انتخابات میدان چرخش نخبگان یا بستر مبارزه با نظام؟

انصراف‌ها پیش از اعلام صلاحیت ها، بحران خاموشی از کجا شکل گرفت؟ تمدید تفاهم موقت با آژانس تا سوم تیر، فرصت دوباره برای احیای برجام، حاشیه‌های روسای ستاد انتخاباتی نامزدها، فرصت به آژانس یا مهندسی انتخاباتی؟ ادامه ریزش بورس با فشار بانک‌های بزرگ! جدال بر سر جمعیت و برق و نان روی میز دادستان از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۱۰۵۴۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۸ 25 May 2021

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه چهارم خردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که خاموشی‌ها در کشور و واکنش‌های اعتراضی و هشدارآمیز نسبت به خسارات آن از یک سو و آخرین اوضاع بازار رمز ارز‌ها در کنار گزارش‌های انتخاباتی از جدیدترین گمانه‌ها از احراز صلاحیت شدگان انتخابات ۱۴۰۰ از سوی دیگر در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

انتخابات میدان چرخش نخبگان یا بستر مبارزه با نظام؟

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان در بخشی از سرمقاله امروز این روزنامه نوشت: کاندیدایی که مطالبات فراتر از سیاست‌های کلی نظام طرح می‌کند، مشغول مبارزه با جمهوری اسلامی است و فردای پیروزی نمی‌تواند شعار‌های فراتر از سیاست‌های کلی نظام را عملیاتی کند و خود را بی‌اختیار معرفی خواهد کرد و عده‌ای دیگر عامل بی‌اختیاری را با مفاهیمی همچون دولت پنهان تئوریزه می‌کنند. از شگرد‌های افرادی که نمی‌توانند از فیلتر‌های قانونی نظام عبور کنند، هل دادن خود در بین مردم با شعار‌های فریبنده، اخلاق‌سوز و شارلاتانیزم رسانه‌ای است. (هرچند به صورت تاکتیکی برای فرار به جلو از خشونت ابراز برائت کنند) اگر کسی در چارچوب‌های نظام دینی و دستگاه معرفتی امام به سیاست و قدرت بنگرد، به‌محض ردصلاحیت، سجده شکر به‌جا می‌آورد که خدایا من قصد خدمت داشتم و این سلب توفیق از اراده بنده خارج بود و دیگر تکلیفی ندارم، نه اینکه از در و دیوار برای قدرت بالا برود و فشار موجود بر مردم را نقطه عزیمت منجی‌گری خود سازد و برای دیده شدن مضاعف شعار‌های یارانه‌ای چند برابری بدهد. بدون تردید شعار‌های یارانه‌ای چندین برابری در شرایط موجود بخشی از مبارزه با نظام است و بخشی‌هایی از مردم که قدرت تحلیل ندارند، چنین می‌پندارند که فقط این آقا به فکر ماست که نمی‌گذارند کار کند. اخلاق ماکیاولیستی نمی‌تواند ذیل نظام دینی خودنمایی کند. قدرت‌خواهی به هر قیمت در جامعه دینی منفور است.

چرا موج رمز ارز‌ها فرو نشست؟ /چهره واقعی روسیه از پشت درگیری‌های یازده روزه غزه/انتخابات میدان چرخش نخبگان یا بستر مبارزه با نظام؟
قطعاً مسئولیت در نظام اسلامی موهبتی برای خدمت است، اما «خود قدرت‌خواهی» در فرهنگ عامه ایرانیان خصلت زشتی است. همه کسانی که برای ردصلاحیت ثبت‌نام کرده و در نگاه نخبگان سیاسی اشتراک‌نظر نسبت به چرایی رد آنان وجود دارد، صرفاً برای چالش ثبت‌نام کرده‌اند تا از یک طرف نظام را با شاخص‌های عرفی غرب آماج حملات قرار دهند و از سوی دیگر با مظلوم‌نمایی «موج مهندسی» رأی را به سمت کاندیدای دیگری رهنمون شوند.


اینکه «مردم ما را می‌خواهند شما چه کاره‌اید؟» ظاهر قشنگی دارد، اما کجا به مردم گفته‌اید ما این نظام را قبول نداریم و می‌خواهیم شما را نمایندگی کنیم؟
شما از نظام عبور کرده‌اید، اما مردم عمدتاً بی‌اطلاع هستند یا باور به چرخش‌های حداکثری شما ندارند. این مردم معاند نیستند. طبق نظرسنجی دانشگاه مریلند، حداکثر ۶ درصد ایرانی‌ها با جمهوری اسلامی عناد دارند که آنان هم رأی نمی‌دهند. پس شما که خود به عناد رسیده‌اید چه کسانی را نمایندگی می‌کنید؟ اگر صداقتی وجود دارد دوباره خود را برای مردم معرفی کنید، ابعاد پنهان معرفت و اندیشه جدید خود را رونمایی کنید، آنگاه سنجش اجتماعی برای فهم جایگاه خود را مشاهده خواهید کرد. آیا شما که نظام را قبول ندارید و کاندیدا شده‌اید، می‌توانید بگویید مردمی که ما را می‌خواهند نیز از نظام عبور کرده‌اند؟ قطعاً خیر. پس واقعیت این است که در شناخت شما بین نخبگان و توده فاصله افتاده است و شما نیاز به معرفی مجدد خود دارید.


چهره واقعی روسیه از پشت درگیری‌های یازده روزه غزه

صلاح‌الدین هرسنی کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی در شماره امروز جهان صنعت نوشت: اگرچه درگیری‌های اخیر تل‌آویو با غزه بعد از ۱۱ روز با میانجیگری مصر آن هم با اعلام آتش‌بس متوقف شد، مواضع و رفتاری که روسیه در این درگیری‌های ۱۱‌روزه از خود به نمایش گذاشت، به اندازه این بحران محل توجه و تامل است.


البته در پس نیات مقامات کرملین مقاصدی مستتر و پنهان بوده که رمزگشایی از آن معلوم می‌کند که تا چه میزان آن نیات با منویات و مقاصد مقامات حزب لیکود و در راس همه آن‌ها مقاصد جنگ‌طلبانه بنیامین نتانیاهو هم‌سو بوده است.

چرا موج رمز ارز‌ها فرو نشست؟ /چهره واقعی روسیه از پشت درگیری‌های یازده روزه غزه/انتخابات میدان چرخش نخبگان یا بستر مبارزه با نظام؟
در این ارتباط، همسویی نیات و مقاصد ولادیمیر پوتین و نتانیاهو فقط و فقط با اتخاذ سکوت مسکو در درگیری‌های اخیر غزه معلوم و مشخص می‌شود، چراکه برخلاف کشور‌های مصر، آمریکا، برخی از کشور‌های اتحادیه اروپا و آلمان، روسیه تنها کشوری بود که سکوت را بر هر گونه مداخله و حتی رایزنی برای توقف جنگ و اعلام آتش‌بس ترجیح داد و فقط نظاره‌گر چنین پیکاری بود، با این نیت که آیا تداوم چنین درگیری و منازعه‌ای آیا می‌تواند منجر به اتهام‌یابی به ایران در حمایت از حماس یا همان رفتار‌های منطقه‌ای ثبات‌زدا شود؟ و یا آنکه تداوم چنین منازعه‌ای می‌تواند موجب تعویق و تاخیر نشست‌ها و مذاکرات وین شود؟ قطع به یقین، اتخاذ راهبرد سکوت روسیه در درگیری اخیر غزه، به جهت آگاهی مقامات کرملین از مواضع مشترک و همسو با اروپا و واشنگتن بر سر رفتار‌های منطقه‌ای و برنامه موشک‌های بالیستیکی است چراکه مقامات کرملین سخت آگاهند که اگر تهران حاضر به جرح و تعدیل در قبال رفتار‌های منطقه‌ای و برنامه موشک‌های بالستیکی نباشد، قطعا نشست‌های وین نمی‌تواند منجر به نتیجه مطلوب در روابط تهران- واشنگتن و اروپا شود؛ بنابراین روسیه انفعال و سکوت در درگیری‌های غزه را به منظور عقیم‌سازی برجام و تداوم اتهام‌یابی به ایران در دستور کار قرار داد و تلاش کرد که در این سکوت و انفعال تهران نتواند به غرب نزدیک شود چراکه مسکو می‌داند که در صورت نتیجه‌بخش بودن نشست‌های وین، رابطه و تعاملات تهران با غرب قطعی است و در این شرایط مسکو نمی‌تواند دیگر با کارت تهران در مناسبات خاورمیانه به ویژه در معادلات سوریه بازی کند.


تحت این شرایط، چه ایران و چه اروپا حتی از پشت درگیری‌های غزه متوجه رفتار‌های روسیه شده‌اند. به این ترتیب و با نوع رفتار‌های مخرب و نامتعارفی که از سوی مسکو در درگیری‌های غزه دیده و مشاهده شده، به جرات می‌توان گفت که ولادیمیر پوتین، نتانیاهو و برخی از جریان‌های محافظه‌کار در ایران تمایلی ندارند که نشست‌های وین و پروژه احیای برجام، به نتیجه برسد.
نکته آنکه اگر درگیری‌های غزه با تل‌آویو تداوم می‌یافت، قطعا شاهد رونمایی راهبرد‌ها و کارشکنی‌های ضد‌برجامی بیشتری از روسیه بوده‌ایم؛ روسیه‌ای که ادعا داریم روابط ما با آن استراتژیک است.


چرا موج رمز ارز‌ها فرو نشست؟

پویا بهمنی تحلیلگر بازار سرمایه طی یادداشتی در شماره امروز آرمان ملی با عنوان چرا موج رمز ارز‌ها فرو نشست؟ نوشت: برای سرمایه گذاری در بازار رمز ارز‌ها باید ماهیت رفتاری روانشناختی و ریسک‌های حاکم بر آن را بیشتر شناخت. این بازار در دسته بازار‌های «بسیار پرریسک» با «نوسان قیمتی بسیار زیاد» دسته‌بندی می‌شود. عوامل ایجاد کننده این میزان ریسک را می‌توان در دو گروه عوامل ذاتی و عوامل بیرونی طبقه بندی کرد. وابستگی شدید نحوه و هزینه معاملات در آن به قوانین و سیاست‌های محدود کننده دولت‌ها و متاثر بودن قیمت‌ها از متغیر‌ها و اخبار اجتماعی و سیاسی در سطح جهان از جمله عوامل بیرونی موثر بر ارزش رمز ارز‌ها هستند. همچنین در رابطه با عوامل ذاتی می‌توان به پیچیدگی‌های تکنیکی و فنی، انتزاعی و غیرفیزیکی بودن که منجر به ابهامات بسیار زیاد در ارزش گذاری این دارایی نوین می‌شود، در کنار اثر پذیری زیاد از ورود و خروج سرمایه‌های بزرگ افراد حقیقی و نهاد‌ها به دلیل حجم کوچک بازار اشاره کرد.

چرا موج رمز ارز‌ها فرو نشست؟ /چهره واقعی روسیه از پشت درگیری‌های یازده روزه غزه/انتخابات میدان چرخش نخبگان یا بستر مبارزه با نظام؟

برای مثال در یک سال اخیر بیت‌کوین ۳ ریزش قیمتی با بیش از ۳۵ تا ۵۰ درصد اصلاح قیمتی را تجربه کرده است و هر بار توانسته خود را بازیابی و به روند صعودی خود ادامه دهد؛ بنابراین ریزش اخیر اتفاقی غیر طبیعی در این بازار محسوب نمی‌شود. همزمان بررسی‌های روانشناختی با استفاده از داده‌های حجمی و قیمتی نشان دهنده آن است که میزان ترس در بازار به بالاترین حد خود در یک سال اخیر رسیده که با عبور از این قله ترس می‌توان به سمت معاملاتی متعادل‌تر و با هیجان کمتر حرکت کرد. با در نظرگرفتن تمامی موارد ذکر شده می‌توان ادعا کرد که ریسک بالای این بازار اگر به درستی مدیریت شود، قطعا می‌تواند سودسازی خوبی را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشد. مدیریت ریسک به این معناست که همواره باید بخش کوچکی از کل سرمایه را در این بازار قرار داد که همین نکته تا حد زیادی قادر است نوسانات کل سرمایه متاثر از نوسانات قیمتی در این بازار را کاهش دهد و این دقیقا به معنی کاهش ریسک است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۲۳
مرگ بر روسیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
اتفاقا درود بر روسیه و مرگ بر آمریکا ... تحریم کار آمریکاست . دشمنی کار آمریکاست و حالا روسیه خواسته از آب گل آلود ماهی بگیره ... قاتل رو ول کردی چسیبیدی به کف فروش
مهدوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
بزرگوار،
سعی کنیم منش "مرده باد" - "زنده باد" را از فرهنگ رفتاری خود حذف کنیم.
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
با مرگ گفتن موافق نیستم ولی در فردای این کشور با روسیه باید به طور کامل قطع رابطه کرد مگر اینکه یک دموکراسی واقعی در روسیه درست شده باشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
اتفاقا اصلاح طلبان هم موضع سکوت پیشه کردند
تحلیل جهان صنعت (آقای هرسنی) درباره نقش روسیه در بحران غزه، خلاء های فراوان دارد.
در ذیل بخشی از نقش آفرینی روسیه را که در رسانه های داخلی بازتاب داشته و با یک جستجوی ساده در اینترنت قابل دسترسی است را آورده ام
1. سرگئی ورشینین خواهان برگزاری جلسه فوق العاده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه شد و مجدداً ابتکارعملی را برای دیدار میان رهبران فلسطین و رژیم صهیونیستی در مسکو مطرح کرد. (ایسنا- 26اردیبهشت)
2. استقبال روسیه از آتش بس غزه (خبرگزاری مهر 31 اردیبهشت)
هیأت نمایندگی روسیه در سازمان ملل بعد از آغاز آتش بس در فلسطین اشغالی و نوار غزه، خواستار برگزاری نشست کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه (شامل آمریکا، روسیه، سازمان ملل و اتحادیه اروپا) شد.
به گفته «دیمیتری پولیانسکی» معاون نماینده روسیه در سازمان ملل، مسکو از اقدامات لازم در چارچوب کمیته چهارجانبه حمایت می کند و در راستای اعتماد زایی و تنش زدایی، خواهان برگزاری نشست فوری در سطح وزرا است.
3. انتفاضه سنگ به پرتاب موشک رسید (خبر آنلاین 25 اردیبهشت)
در این مدت هر چند برخی کشورها مانند روسیه پیشنهاداتی برای آتش بس داده اند که مورد موافقت حماس قرار نگرفته و یا اقدامات مصر توفیقی نداشته است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
آسمان ، ريسمان بافتن روزنامه جهان صنعت براي القاي برجام به عنوان خورشيد تابان!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
برخی عاشق آمریکا هستند حتی دشمنی هایش
یک‌جریانی در کشور دایم از بد بودن غرب و خوب بودن شرق میگه. قسمت اولش که دشمنی های غرب با ایرانه قبول. ولی واقعا از روسیه کم خسارت نخورده ایم. چه روابط استراتژیکی؟ چرا هیچ کس‌از تعادل بین غرب و شرق بر اساس منافع ایران نمیگه.
چه تحلیل آبکی از سکوت روسیه داشت روزنامه جهان صنعت!!!
پاسخ ها
عبدالهی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
متاسفم برای جهان صنعت که تحلیل های این چنین آبکی را تیتر اول قرار میدهد. لحن پویا بهمنی یا به اصطلاح تحلیلگر عمق دلبستگی وی به غرب و کینه عمیق ایشان از روسیه را به نمایش گذاشته است. فقط اندکی تامل لازم است. که واقعیت امر بر همگان مکشوف گردد.
جناب پویا بهمنی : جنابعالی تحلیلگر بازار سرمایه هستید یا بازار رمزارز ؟ که به جای اینکه از بازار سرمایه که این روزها در کماست و اتفاقا مردم با تشویق تحلیلگرنماها و دولتمردان ، دار و ندارشون رو به بازار ریختند و حال که قطعا سود نجومی از این اعتماد مردم بیچاره برده اید ؛ با توجیه اینکه ریزش بازار رمز ارز طبیعی است با زیرکی به مردم آدرس بازار رمز ارز رو میدین تا یه کلاه گشاد دیگه اونجا سر مردم فلک زده بذارین . بسه ، خجالت بکشید.
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
خداروشکر بازار رمز ارز دست دولت و ایران نیست که بخواد به حرف امثال بهمنی افزایشی یا کاهشی بشه. اینقد این افراد و امثال ایشان را بزرگ نکنین و جهانی جلوه ندید.
تا چند سال دیگر ما باید تاوان نابودی اسراییلی که هر روز قوی تر شده است
و با اعراب مسلمان همسایه های ما متحد و دوست شده باید هزینه کنیم ؟
همه مردم میدانند و میگویند روسیه خاین است ولی مسولان نمیفهمند
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
در دنیای سیاست خائن و دوست نداریم بلکه باید دید در چه دوره ای مواضع یک کشور به مواضع کشورمان نزدیک یا از آن دور است اینکه روسیه چند قرن پیش چه کرده تمام شد الان باید دید که روابط ما چگونه است گول تبلیغات غربی ها را نخورید
ضرر بازار ارز دیجیتال رو ترجیح میدم به سود بورس. .وقتی که بازار مثل امروز سبزه خبرش رو کار نمیکنی :)) .تو همین قرمز شدنم میتونی بار خودت رو بنندی گلم . وقتی اطلاعات نداری در باره اش حرف نزن گلم .
واقعا اگر منصفانه حساب کنیم دوستی شرق برای ما پر هزینه تر از دشمنی غرب بوده از طرفی اکثر صهیو نیستها از نسل مهاجران روس هستند
بیش از ۴۰ سال هست افراد عاقل و میهن پرست در رابطه با چرخش ایران به سمت کشورها به خصوص روسیه و چین هشدار می دهند و خسارتی که ایران از جانب این دو کشور خورده صدها برابر غربی ها بوده
باشه تو بگو 6% مخالفند ما هم میگیم رأی بی رأی
مردم عادی سالهاست که فریاد می زنن روس ها نامردترین مردم هستند ولی مسئولین ما نمی دانم یا متوجه نیستن یا خودشان را به نشنیدن زده اند
واقعا مرگ بر روسیه
روسیه در مکر وحیله دست انگلیس را از پشت بسته است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر