بازدید 15700
پیمانه اقتصادی

جهش بیش از یک درصدی قیمت نفت خام/ یک کارشناس: بورس از مدار اصلی خود خارج شده است/ عامل اصلی تورم رشد نقدینگی است/ قرار گرفتن دلار در جاده کاهشی؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون فراز و فرود شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ شاخص‌های سهام آسیا رشد کردند، قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح در سه ماه و نیم گذشته رسید، چهارمین افت متوالی دلار در بازار جهانی، کرونا اجلاس مجمع جهانی اقتصاد را لغو کرد و ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۵۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۵ 18 May 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون فراز و فرود شاخص کل بورس، ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ شاخص‌های سهام آسیا رشد کردند، قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح در سه ماه و نیم گذشته رسید، چهارمین افت متوالی دلار در بازار جهانی، کرونا اجلاس مجمع جهانی اقتصاد را لغو کرد و ارزش بازار جهانی ارز‌های دیجیتالی را در بر دارد.

فراز و فرود شاخص کل بورس

در حالی که روز گذشته، شاخص کل بورس اوراق بهادار با کاهش ۱۴ هزار و ۱۳۹ واحدی معادل ۱.۱۹ درصد به یک میلیون و ۱۷۴ هزار و ۶۷۱ واحد رسیده بود، امروز در لحظه انتشار این پیمانه، نماگر کل بورس با رشد ۲۵۷ واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر

یک کارشناس: بورس از مدار اصلی خود خارج شده است

فردین آقابزرگی تحلیلگر بازار سرمایه با تاکید بر اینکه بازار سرمایه از مدار اصلی خود که نقدشوندگی و شفافیت اطلاعات است خارج شده است و دست به وضع قوانین متعدد می کند، توضیح داد: برای مثال در شش ماه گذشته، تغییرات در ترکیب دارایی صندوق با درآمد ثابت، تغییر در ضریب اعتباری صنعت کارگزاری، تغییر در زیرساخت و ایین نامه معاملات اعم از دامنه نوسان و حجم مبنا اعمال شده است. این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: مکمل برگشت به دامنه متقارن، رفع گره معاملاتی است که باید در اسرع وقت به جریان بیفتد. در غیر این صورت مانند ۲۰ هزار میلیارد تومان که از سوی صندوق ها و نهادهای مالی بزرگ طی سه تا چهار ماه گذشته صرف کنترل و جلوگیری از افت قیمت سهام  شد، هدر می‌رود. به طور کلی انتظار می‌رود سامان بورس، شان خود را به عنوان مقام بی طرف درخصوص تغییرات قیمت و پرداختن به افزایش نقدشوندگی حفظ کند.

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۹۴ هزار و ۳۵۴ تومان رسید که نسبت به دیروز ۱.۶ درصد معادل ۱۲۸ هزار و ۲۱۳ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۶۱۲ تومان رسیده است.

شاخص‌های سهام آسیا رشد کردند

سهام آسیایی در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر امیدهای سرمایه‌گذاران به بازگشت اقتصادی جهان رشد کردند. جامع‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی بدون سهام ژاپن ۰.۸۶ درصد رشد کرد در حالی که نیکی ژاپن با جهش بزرگ ۲.۱۰ درصدی روبرو شد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای تقریباً بدون تغییر باقی ماند اما هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۱۶ درصد جهش کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۵۸ درصد رشد کرد و کوسپی کره‌جنوبی با جهش ۱.۱۶ درصدی روبه رو شد.

قیمت جهانی طلا به بالاترین سطح در ٣ ماه و نیم گذشته رسید

قیمت طلا در معاملات امروز، سه‌شنبه، تحت تأثیر کاهش ارزش دلار تقویت شد و به بالاترین سطح در ۳ ماه و نیم گذشته رسید. تا ساعت ۷:۱۹ به وقت تهران، قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، ۰.۱۷ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۶۹.۳۵ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا تا این لحظه ۰.۱۴ درصد رشد کرد و به ۱٫۸۷۰.۲۰ دلار رسید. این در حالی است که در معاملات دیشب، شاخص اسپات‌گلد ۱.۳ درصد جهش کرده و به بالاترین سطح از اول فوریه تاکنون رسیده بود. شاخص طلای آمریکا هم دیشب ۱.۶ درصد جهش کرده بود. در معاملات دیشب نگرانی از تورم آمریکا باعث شد تا سود اوراق قرضه آمریکا افت کرده و ارزش دلار پایین بیاید. این باعث شد تا قیمت طلا برای دارندگان ارزهای غیر دلاری کاهش یافته و تقاضا برای خرید آن بالا برود.

کاهش ۴۲۰ هزار تومانی نرخ سکه

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید دیروز (دوشنبه) در بازار تهران با کاهش ۴۲۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته به ۱۰ میلیون و ۵۰ هزار تومان رسید. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۱۰ میلیون تومان معامله شد. همچنین نیم‌سکه بهار آزادی پنج میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ربع سکه سه میلیون و ۹۰۰ تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورد. علاوه بر این، در بازار طلا نیز نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۹ هزار تومان رسید. قیمت مثقال طلا نیز چهار میلیون و ۳۷۳ هزار تومان شد.

جهش بیش از یک درصدی قیمت نفت خام

قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، پس از جهش یک درصدی در معاملات دیشب به رشد خود ادامه داد. امیدها به بازگشت اقتصادی جهان پس از بحران کرونا و تقویت تقاضای نفت خام نگرانی‌ها از محدودیت‌های قرنطینه‌ای جدید در هند و سایر نقاط آسیا را کمرنگ کرد. تا ساعت ۷:۰۵ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت ۰.۳۲ درصد رشد کرد و به ۶۹.۶۸ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا هم ۰.۳۲ درصد رشد کرد و به ۶۶.۶۸ دلار رسید. در معاملات دیشب شاخص برنت ۱.۱ درصد و شاخص نفت آمریکا ۱.۴ درصد جهش کرده بود. اقتصاد انگلستان پس از ۴ ماه قرنطینه باز شد تا ۶۵ میلیون نفر پس از مدتی طولانی احساس آزادی کنند.

چهارمین افت متوالی دلار در بازار جهانی

شاخص دلار در یکقدمی از دست دادن کانال ۹۰ واحدی قرار گرفت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۵ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۱۸۰ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۸ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

قرار گرفتن دلار در جاده کاهشی؟

دنیای اقتصاد نوشت: سومین روز هفته، جریان فعالیت معامله‌گران در بازار ارز تغییر کرد. در حالی‌که در روزهای اول و دوم هفته، خریداران با قدرت در بازار حضور داشتند، در روز سوم هفته، اوضاع به کام فروشندگان بود. دو دیدگاه متفاوت در مورد افت قیمت دلار وجود داشت. دسته‌ای باور داشتند، بازارساز با افزایش عرضه خود زمینه‌ساز افت قیمت دلار شد، این در حالی بود که گروه دیگری از فعالان اعتقاد‌داشتند‌ بازار پس از چند روز رشد قیمت و برخورد به مقاومت ۲۳هزار و ۳۰۰ تومان نیاز به یک اصلاح قیمتی داشت. در واقع از نگاه آنها، سودگیری معامله‌گران از خریدهای قبلی زمینه‌ساز افت دلار شد.  به این ترتیب می‌توان گفت دو انتظار متفاوت برای آینده دلار مطرح است. عده‌ای که انتظار دارند دلار تحت‌تاثیر فعالیت بازارساز به افت خود ادامه دهد و عده دیگری که اعتقاد دارند، بازار پس از یک اصلاح به راه افزایشی بازخواهد گشت. اگر دیدگاه گروه اول معامله‌گران درست باشد و قیمت دلار به‌دلیل عرضه بازارساز در مسیر نزولی قرار گرفته باشد، دشوار است که انتظار افزایش قیمت اسکناس آمریکایی طی روزهای آتی را داشت. به گفته فعالان دیروز صرافی‌های بانکی در محدوده ۲۲هزار و ۲۵۰ تومان اقدام به عرضه ارز کردند. در کنار این گفته می‌شود که میزان عرضه ارز در بازار متشکل ارزی نیز در روزهای اخیر افزایش پیدا کرده است.

کرونا اجلاس مجمع جهانی اقتصاد را لغو کرد

مجمع جهانی اقتصاد با صدور بیانیه ای اعلام کرد به دلیل پایان نیافتن همه گیری کرونا، اجلاس امسال را که قرار بود در سنگاپور برگزار شود، لغو خواهد کرد. در بیانیه این سازمان با اشاره به ضرورت حفظ سلامت شرکت کنندگان و همچنین مردم کشور میزبان، آورده شده است: با کمال تاسف  باید اعلام کنیم شرایط تراژیک فعلی در مرزهای جغرافیایی جهانی، چشم انداز آینده را نامطمین جلوه می دهد و این مساله امکان برگزاری یک اجلاس ایمن را از ما گرفته است. پیش از این قرار بود سنگاپور به جای شهر داووس سوییس میزبان اجلاس سال ۲۰۲۱ در ماه آگوست (مرداد)  شود با این حال در روزهای اخیر میزان مبتلایان جدید به ویروس کرونا در این کشور افزایش پیدا کرده تا جایی که طبق اعلام وزارت بهداشت سنگاپور، روز دوشنبه موارد جدید ابتلا با ۹۰ درصد افزایش نسبت به میانگین سه ماهه به ۲۱ نفر رسیده است. سنگاپور از زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۶۱ هزار مبتلا و ۳۱ کشته را به ثبت رسانده است.  

ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی چقدر شد؟

روزهای بد ارزهای دیجیتالی کماکان ادامه دارد.

به نقل از سی‌ان‌بی‌سی، جنجال های ایلان ماسک کماکان بازار ارزهای دیجیتالی را تحت الشعاع قرار داده است. پاسخ یک کلمه ای ایلان ماسک به یک فعال توییتری باعث شد تا بیتکوین از ۴۴ هزار دلار هم پایین تر برود. وی در پاسخ به یک توییت که تسلا بیتکوین های خود را فروخته، نوشت: همین طور است. اگرچه خیلی ها این پاسخ را به نوعی تمسخر دانسته اند اما همین یک کلمه برای بیشتر شدن تعداد فروشنده ها کافی بود. اگرچه برخی از فعالان و ناظران بازار رمزارزها نسبت به پیامدهای محیط زیستی آن ها از جمله بیتکوین ابراز نگرانی کرده اند، مارک کوبان، مدیرعامل باشگاه دالاس ماوریکز و میلیاردر مشهور آمریکایی، در پیامی توییتری نوشته است که ارزهای دیجیتالی با وجود مصرف برق بالا به نفع محیط زیست در آینده خواهند بود و مجموع تحت مدیریت وی همچنان به پذیرش بیتکوین، اتریوم و دوج کوین به عنوان ابزارهایی مناسب و راحت برای انجام تراکنش های مالی لازم ادامه خواهد داد.  

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۲.۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۷.۸۶ درصد کمتر شده است. در حال حاضر ۴۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت‌کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.  

به‌روزرسانی قیمت ارزهای دیجیتال (تا ساعت ۱۳ ظهر به وقت شرقی)؛ این رده حاوی تغییرات قیمتی ۱۰ ارز دیجیتالی بزرگ از نظر ارزش بازار است.

۱- بیت کوین

قیمت: ۴۳ هزار و ۸۳۷.۸۴ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۲.۶۵ درصد کاهش

۲- اتریوم

قیمت: ۳۳۸۷.۹۱ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۹۹ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۸.۰۵ درصد کاهش

۳- بایننس کوین

قیمت: ۵۱۷.۵۵ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۷.۰۸ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۱.۰۷ درصد کاهش

۴- کاردانو

قیمت: ۲.۰۶ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۷۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۹.۸۵ درصد افزایش

۵- دوج کوین

قیمت: ۰.۴۹۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۳.۸۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۵.۳۹ درصد افزایش

۶- تتر

قیمت: ۱.۰۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۰.۰۱ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۰.۰۱ درصد کاهش

۷- ریپل

قیمت: ۱.۵۳ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۸.۴۶ درصد افزایش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲.۳۳ درصد افزایش

۸- پولکا دوت

قیمت: ۳۹.۶۰ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۲.۱۱ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱.۹۰ درصد افزایش

۹- بیتکوین کش

قیمت: ۱۰۷۸.۱۲ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۸۳ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۲۴.۴۰ درصد کاهش

۱۰- یونی سواپ

قیمت: ۳۴.۰۸ دلار

تغییرات قیمتی ۲۴ ساعت گذشته: ۴.۰۲ درصد کاهش

تغییرات قیمتی یک هفته اخیر: ۱۱.۱۹ درصد کاهش

عامل اصلی تورم رشد نقدینگی است

کارشناس اقتصادی گفت: عامل اصلی تورم کشور در بلندمدت رشد نقدینگی مزمن است و برای مهار اساسی و ریشه‌ای تورم مهم این است که ما رشد نقدینگی را به زیر ۱۰ درصد برسانیم. کامران ندری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: عامل محرک تورم ۵۰ درصدی سال ۹۹ تحریم‌ها بود، منتها سیاست‌های داخلی همین، تورمِ تحریم را تشدید کرد. به زعم من اگر سیاست‌های نادرست و ضعیف داخلی نبود، تورم ما ممکن بود به حدود ۳۰ درصد برسد و ۵۰ درصد نمی‌شد. این کارشناس اقتصادی، کسر بودجه را از عوامل تورم دانست و گفت: کسر بودجه مشهود بعد از رفع تحریم‌ها بر طرف می‌شود، اما ما کسر بودجه‌های ناپیدا هم زیاد داریم، حتی اگر نرخ ارز هم ثابت شود، فقط باعث می‌شود که برگردیم به همان تورم میانگین سابق که حدود ۲۰ درصد است. 

از وارد کننده فولاد به صادر کننده تبدیل شدیم

رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت فولاد را از کالاهای استراتژیک و افتخار کشور دانست و گفت: ما بیست سال پیش وارد کننده فولاد بودیم و امروز صادر کننده هستیم. سال پیش ۶.۵ تن فولاد صادر کردیم؛ ضمن این‌که حامی سهامداران خرد در بورس هم هستیم. ما ۵۰ میلیون تن ظرفیت فولادی داریم و رتبه دهم تولید جهان هستیم که باید این را تقویت کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
بورس که سهله باز مرغ هم دوباره از مدار خارج شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
دولت و کلی بگیم حکومت توان نگه داشتن ثابت حتی یک جنس رو نداره فقط حرف حرف و حرف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
اگر بجای ۲۰ هزار میلیارد تومان ۲۰۰ هزار میلیارد تومن هم به بورس تزریق بشه همش هدر می‌ره
رفتن به جنگ قوانین اقتصاد نتیجه ای جز شکست ندارد
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
کارشناس محترم.سوالی داشتم لطفا جواب بدهید.این نقدینگیها کجاست مطمنا پیش طبقه عادی جامعه نیست!
فولاد داخل را صادر و‌فولاد روسی وارد می کنیم. سنگ‌اهن خام را صادر و‌گندله وارد می کنیم. معادلات پیچیده است
دولت و کسانی که مسئول اقتصاد اهستند باید قیمت دلار را بر اساس واقعیات اعلان کنند یعنی با توجه با تورمی که ما در کشور داریم بله دلار با یک شیب مشخص در حال بالا رفتن است چرا عده ای سعی دارند آنرا بالاتر اعلان کنند آیا منافعی دارند؟ که آنرا بالاتر اعلان می کنند؟ نمودار را جلوی مردم نمایش بدهند بگوبند در این 40 سال با این شیب بالا رفته و الان هم باید بر اساس شیب قبلی این قیمت باشد اصلا ما فرض می کنیم که ما به جای 8 سال 40 سال در جنگ بودیم و هیچ توسعه و تولیدی نداشتیم و کشور همیشه در حال تورم بوده است در همین شرایط بگویند دلار چه قیمت است با نمودار و با استدلال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
مشکل این است که دولت در تمام امور دخالت می‌کند و تمام کارخانجات بخاطر سومدیریت امکان رقابت با کالاهای خارجی مشابه را ندارند
قیمت دلار یکی از مهم ترین شاخص های اقتصادی است که دولت بشدت در تعیین قیمت آن دخالت میکند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
در سال ۱۳۷۵ قیمت دلار ۴۴۴ تومن بود و نقدینگی کمتر از ۱۲ تریلیون تومن
در حال حاضر قیمت دلار ۲۳۰۰۰ تومن و نقدینگی ۳۵۰۰ تریلیون تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۸
اگر همان نسبتی که بین قیمت دلار و نقدینگی که در سال ۱۳۷۵ وجود داشت الان هم برقرار بود قیمت دلار باید بالای ۱۲۳۰۰۰ تومن قرارگیرد
همه اجناس تورم ۳۰ درصد به بالا را دارند الان در ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ منتهی ادعای کاهش نرخ ارز
اقایون اقتصاد به هم وصله مگر میشود اجناس و به خصوص اجناس کاربردی و مایحتاج مردم که دیگر صد در صد باید باشد برای ادامه حیات تورم ۳۰ درصدی بگیرد و بعد دلار همان جنس برای تامین در بازار کاهشی شود؟؟؟
پس چرا ان جنس گران شده اگر دلارش کاهشی است؟؟؟
کاهش نرخ ارز نمایشی انتخاباتی است و نه اقتصادی.
زمستان پارسال موز ۶۰۰۰۰ تومانی را که میفروختند در اصل دلار ۶۰ تومانی عده ای خاص بود که به جیب زدن و بعد قیمت موز را اوردن پایین .
نوسان ارزهای خارجی یعنی کسب درامد عده ای خاص ازان حال میخواهد نوسان نزولی باشد خواه نوسان صعودی.
تا نزدیک پرداخت یارانه ها از نوع معیشتی یا یارانه معمولی قیمت دلار بالا نمیرود هر ماه.
خسته نباشند از ایجاد نوسان
هر ماه را چک کنید مانند دوره اقای احمدی نژاد دقیقا نزدیک پرداخت یارانه ها نوسان داریم و نیازی به تحلیل و تیتر صفحه تان که در مسیر کاهش و در مییر افزایش نمی باشد.
کلا کشور چند دهه است از مدار خودش خارج شده است بورس هم معلول آن است
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها