بازدید 31384
تیمداری مستقیم و فسادآور دولت در فوتبال را تمام کنید

شمارش معکوس برای سقوط تاریخی سایپا یا ذوب‌آهن به لیگ یک / اتلاف میلیاردها پول کارخانجات بزرگ دولتی برای نورچشمی‌های سیاسی

مدیرانی که مشخص نیست با کدام شایستگی و کارنامه باشگاه‌داری در تیم‌های دولتی پست می‌گیرند و با بودجه تضمین شده کارخانه‌های غول‌پیکر مملکت هم نمی‌توانند تیم‌شان را حداقل از محدوده سقوط خارج نمایند. آیا کارگران سایپا و ذوب اصفهان با پرداخت‌های نجومی به فوتبالیست‌ها موافق‌اند؟
کد خبر: ۱۰۵۲۲۲۹
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۲ 24 May 2021

در هفته‌های پایانی لیگ بیستم، در کنار تیم بحران‌زده و ریشه‌دار ماشین سازی تبریز ـ که به بخش خصوصی تعلق دارد و گفته می‌شود حتی پول سفر این تیم با اتوبوس هم در حساب باشگاه موجود نیست ـ نام دو تیم آشنای دولتی به چشم می‌خورد که حضورشان در منطقه خطر بسیار عجیب است.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ دو باشگاه متمول سایپا و ذوب آهن با ردیف بودجه مشخص و بدون استرس‌های معمول مالی، در حالی حضور در رتبه‌های پایین را تجریه می‌کنند که در صورت سقوط، آن‌ها برای اولین بار در تاریخ تاسیس شان از لیگ برتر دور خواهند افتاد.

دو تیم صنعتی و همواره بی دغدغه فوتبال ایران در زمینه‌های مالی، حالا در لبه پرتگاه سقوط قرار گرفته اند و این درحالی است که نمی‌توان نقش پررنگ ضعف مدیریتی را در رقم خوردن این اتفاق بی تاثیر دانست.

ذوب‌آهن پس از جدایی سعید آذری، فردی به نام محمدی مورد حمایت مدیران کارخانه را در صدر باشگاه گمارد که بسیار سریع، افول باشگاه را رقم زد و حالا دومین فصل را به عنوان نامزد سقوط با مدیریت شخصی به نام فریدونی تجربه می‌کند.

نارنجی‌پوشان سایپا نیز پس از آمدن یک چهره سیاسی سابق در دولت احمدی‌نژاد به نام مهرداد سراجی که مدیر حوزه دفتر علی سعیدلو در معاونت اجرایی و همچنین ریاست سازمان تربیت‌بدنی بود، به این اوضاع وخیم در قعر جدول دچار شده اند.

سعیدلو همان معاون احمدی نژاد است که بعد از نشستن بر صدر مدیریت ورزش کشور، علی کفاشیان را مجبور کرد او را به عنوان نماینده فوتبال ایران در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کند. حضوری که جز ناکامی و حراج آبروی کشور توسط معاون رییس‌جمهوری دستاوردی نداشت.

شمارش معکوس برای سقوط تاریخی سایپا یا ذوب‌آهن به لیگ یک / اتلاف میلیاردها پول کارخانجات بزرگ دولتی برای نورچشمی‌های سیاسی

این شرایط بغرنج در اداره دو باشگاه وابسته به کارخانجات ملی تولید آهن و خودرو در کشور، پیش از هر چیزی ابهام در نحوه هزینه بودجه‌های تخصیص یافته به آن‌ها را پیش می‌کشد و پرسش مهمتر اینکه این دو مجموعه عظیم دولتی، از تیمداری مستقیم به دنبال کدام هدف و دستاورد هستند؟ ذوب‌آهن که تیمی قدیمی‌تر محسوب می‌شود، اندکی تماشاگر و افتخار نایب قهرمانی آسیا را در سال‌های اوجش در کارنامه دارد، ولی سایپا تقریبا هواداری ندارد که بتوان دلیل بودنش را توجیه کرد.

گاهی شنیده شده که مدیران این دو کارخانه، دلیل اختصاص بودجه برای حضور در لیگ حرفه‌ای فوتبال را سرگرمی کارگران یا انجام مسئولیت‌های اجتماعی خود ذکر کرده اند، اما قطعا با برگزاری یک نظرسنجی و رای‌گیری از کارگران گروه خودروسازی سایپا یا مجموعه ذوب اصفهان مشخص می‌شود که آن‌ها هیچ تمایلی به صرف منابع کارخانه محل کارشان برای پرداخت دستمزد‌های نجومی بازیکنان و مربیان فوتبال ندارند.

کارگری که برای تهیه پوشاک و اقلام اولیه ورزشی فرزندان خود با کمبود‌های مالی دست به گریبان است، هر ساله شاهد قرارداد‌های عجیبی با ستاره‌های پر ادعای فوتبال است که توان شمردن صفر‌های ارقام حقوق آن‌ها را هم ندارد و سهمش تماشای عکس‌های زندگی لاکچری ستاره‌ها در صفحات شبکه‌های اجتماعی است.


رسوخ سیاست در رگ فوتبال

ذوب‌آهن اصفهان و سایپای تهران؛ در هر دو مورد تاثیر دخالت سیاست در تصمیم‌گیری واضح است. مدیرانی که مشخص نیست، بنا به کدام معیار و شایستگی و کارنامه باشگاه‌داری در تیم‌های دولتی پست می‌گیرند و با بودجه تضمین شده کارخانه‌های غول‌پیکر مملکت هم نمی‌توانند تیم‌شان را حداقل از محدوده سقوط خارج کنند. تیم‌هایشان را غرق در حاشیه و جنجال می‌کنند و سوژه اول رسانه‌ها می‌شوند و به این ترتیب با حضور مدیران نورچشمی در تیتر رسانه‌ها و برنامه‌های تلویزیونی، به کسب شهرت آن‌ها کمک می‌شود؛ شهرتی هرچند منفی یا مثبت، بالاخره زمانی در سیاست به کار خواهد آمد.

شمارش معکوس برای سقوط تاریخی سایپا یا ذوب‌آهن به لیگ یک / اتلاف میلیاردها پول کارخانجات بزرگ دولتی برای نورچشمی‌های سیاسی

پایان یک رکورد با مدیریت چهره‌های خاص و افول کیفی و اخلاقی؟

در تاریخ لیگ حرفه‌ای، پرسپولیس، استقلال، ذوب آهن، سپاهان و سایپا تنها تیم‌هایی هستند که در تمام ادوار مسابقات فوتبال لیگ حرفه‌ای در میدان حضور داشته‌اند و هیچ گاه سقوط نکرده‌اند. حالا به لطف هنر مدیرانی که تا یکی دو سال پیش سابقه‌ای در فوتبال حرفه‌ای نداشته‌اند، این جمع در حال کوچکتر شدن است.

هرچند سایپا با فراز کمالوند، سرمربی تازه صید شده‌اش از نیمکت استقلال، تلاش دارد از محدوده خطر دور شود، بازی‌های باقیمانده مشخص می‌کند مشکل این تیم، با اخراج بحث برانگیز سرمربی قبلی حل شده است یا خیر؟ جنجال بزرگ مسابقه با پیکان و اخراج نفر اول و دوم نیمکت سایپا به دلیل اعتراض تاسفبار به تصمیم داور، نشان داد که این باشگاه بی‌حاشیه سابق، بعد از رفتن صادقی در زمینه اخلاقی هم شاهد افول بوده ... وقتی محسن بیاتی‌نیا، مشاور مدیرعامل باشگاه و دستیار فراز کمالوند هم همچون سرمربی تیم به دلیل فریادهایش بازی بعدی و حساس تیم را از دست می‌دهد، باید به عمق تغییر ماهیت تیمداری در مجموعه سایپا پی برد که تیم فوتبالش همانند خودروهایش شاهد سقوط کیفی است.

شمارش معکوس برای سقوط تاریخی سایپا یا ذوب‌آهن به لیگ یک / اتلاف میلیاردها پول کارخانجات بزرگ دولتی برای نورچشمی‌های سیاسی

ذوب آهن هم که با شکار سرمربی نفت مسجدسلیمان در نیم فصل، کاری شبیه سایپا انجام داده بود، هرچند هفته قبل استقلال را برد، این هفته بار دیگر بازنده شد و عملکرد خوب رقبای آن‌ها مثل نساجی قائمشهر نشان می‌دهد، احتمال اینکه یکی از دو تیم سایپا یا ذوب آهن در مسابقات لیگ امسال سقوط کنند، کم نیست.

سایپا و ذوب آهن در جدول بیشترین امتیازات تاریخ لیگ برتر رتبه‌های چهارم و ششم را دارند. استقلال، پرسپولیس، سپاهان، ذوب آهن، فولاد و سایپا تیم‌های لیگ برتری هستند که امتیازات شان در جدول تمام ادوار لیگ برتر از همه بیشتر است. پس از این منظر هم مشخص می‌شود که مدیران جدید، تیم‌های کوچکی را تحویل نگرفته‌اند و شرایط فعلی حاصل ضعف مفرط مدیریت آنهاست و انداختن تقصیر به گردن این و آن برای فرار از پذیرش مسئولیت شکست است.

سقوط ماشین سازی تبریز با وجود فوتبال زیبایی که این تیم با علیرضا اکبرپور ارائه می‌کند، محتمل است و تیم دوم سقوط کننده هم از میان سایپا، ذوب آهن یا نساجی مشخص می‌شود که این آخری با روندی که در پیش گرفته، حلقه سقوط را گردن دو رقیب دیگرش خواهد انداخت.

شمارش معکوس برای سقوط تاریخی سایپا یا ذوب‌آهن به لیگ یک / اتلاف میلیاردها پول کارخانجات بزرگ دولتی برای نورچشمی‌های سیاسی

در فوتبال هشت هفته به هیچ عنوان فرصت کمی نیست؛ اما آنچه مهم است، روند تیم‌هاست که در مورد این دو تیم چندان امیدوارکننده نبوده و به نظر می‌رسد، فصل آتی، یکی از سهمیه های تهران یا اصفهان در لیگ برتر کاسته شود.

نویسنده: صادق لودریچه

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۴
بجای فوتبالیست بگویید کارمندان دولتی نجومی بگیر. ریشه این قرارداد ها در پورسانت های رسمی و زیرمیزی است.
ایراد کجاست؟ ضعف قانون. چرا برای یک شرکت صنعتی، معافیت مالیاتی در بخش ورزش در نظر گرفته می شود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Bulgaria |
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
فوتبالیست بازیش رو میکنه پولش رو میگیره درد از اونجایی شروع میشه که امثال تاج و کفاشیان میان بالا سر فوتبال تا صد برابر دستمزد یک فوتبالیست برسه دست یک مربی دست چهارم که دو ماه بیشتر بالای سر تیم نبوده
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
من و خانواده ام که سهامدار فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) و فولاد خوزستان (فخوز) هستیم که روی تیمهای سپاهان و فولاد خوزستان هزینه می کنند به هیچ عنوان از بذل و بخشش از اموالمون رضایت نداریم.
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
این سایپا و پیکان چن تا تماشاگر دارن. ب امید حفظ نساجی در لیگ برتر. با سی هزار تماشاگر مشوق در مازندران
این مدیریت بر فوتبال ، یک مشت ، نمونه خروار است
و چون مردم علاقه مند به فوتبال ، وقایع را دنبال میکنند
و می فهمند که چه خبر است
افشا می گردد
والا در تمام حوزه های کاری در مملکت ، همین اوضاع ناکار امدی و فساد افسار گسیخته موج میزند
اینها همه معلول یک ریس جمهوری که فقط تو فکر ریشش وارایش صورتش است هست سال فکر ذکرش برجام است وهمه چیز به خاطر اجرای برجام کنار گذاشته فساد در زیر مجمو عه دولت بیداد می کنه وهمه چیز به حال خودش رها کرده وهر قسمت داده دست یک وزیر یک نفر که پنهانی و آشکار تخلف می‌کند شرکت‌های می خورند غارت می کنند ایشان باید خبرش بعد تراز سالها از طریق روزنامه بشنود خوب چنین ریس جمهوری لای درز دیوار لایقش نیست
پاسخ ها
- مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
این حرفات هیچ ربطی به هم نداره . می خوای کسی رو بکوبی . یک مقدار فکر کن و درست بکوب
تیم داری دولتی وقتی حرفه ایی باشد چای سوال دارد. وظیفه دولت ایچاد زیر ساخت و ورزش برای عموم است نه چند سوسول پولکی جند دقیقه برای مردم خوش رقصی کنند.
چرا هزینه باشگاه ها باید از جیب مردم داده شود این بیت المال نیست ؟
امروز فردا استقلال هم سقوط می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
نه بابا بگذار باشه
توی زمین با باخت هاش موجبات نشاط لیگ رو فراهم می کنه
و بیرون زمین هم با کولی بازی و هوچی گری های بعد از باخت هاش موجبات نشاط ما را
فقط من منتظرم چند روز دیگه که وزیر عوض شد می خواد باخت هاش رو گردن چی یا کی بندازه
ذوب آهن و سایپا هر دو از ماشین سازی معتبرتر و ریشه دارتر هستند. ذوب آهن فینالیست آسیا بوده و سایپا قهرمان ایران.

در ضمن ماشین سازی کدوم خصوصی؟ زنوزی پولهاش ارث پدرشه واقعا یا از رانت استفاده کرده؟ چرا ماشین سازی رو بهش دادن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
چون بلد بود چجوری بچسبه به احمدی نژاد
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
باشگاه ماشین سازی در سال 1347 تشکیل شده و در سال 1373 به عنوان بهترین تیم شهرستانی و در سال 1394-95 رتبه دوم لیگ آزادگان را کسب کرده و یکی از محبوب ترین باشگاه ها در تبریز قبل از اوج گرفتن تیم محبوب تراکتور بوده و اما تیم سایپا در سال 1367 تشکیل شده و به مدد پول های بی حساب کارخانه دولتی سایپا در لیگ برتر باقی مانده است و هیچ طرفداری هم ندارد! حال شما چطور به این نتیجه رسیده اید که سایپا ریشه دارتر از ماشین سازی است خدا عالم است!؟
فوتبال ایران پتانسیل بالایی داره و بخوبی می تونه از پس هزینه های خودش بربیاد، به شرط اینکه درآمدهای اونها واقعی بشه، حق پخش، تبلیغات دور زمین، بلیط فروشی کپی رایت البسه و ... درآمدش به باشگاه ها برسه،
فوتبال همه اش فساده
وگرنه در ایران ورزش اول هیچگاه فوتبال نبوده و نخواهد بود

پنجاه ساله المپیک نرفته! کلا 4 بار جام جهانی رفته!

ولی مقایسه کنید با کشتی و مدالهای رنگارنگ و استعدادهای بی نظیرش
والبته درآمد میلیارد دلاری کشتی برای ایران از این طریق
حق آن کودک زباله گرد و هزاران انسان زیر خط فقر را به دلالهای فوتبال وفوتبالییست ندهید .دارید ظلم میکنید.تیم ها را خصوصی کنید.فوتبال دوستان هم دراین ظلم شریک هستند
فوتبال یعنی فساد، پولشویی، شرطبندی و بخور بخور
هیچ اراده ای هم در هیچکدام از بخشهای کشور برای بهبود وضعیت وجود نداره از کشاورزی و صنعت و ورزش و تولید و منابع و ... یک عده بیسواد در راس کارند که به کارنامه هاشون نگاه میکنی هیچ نقطه مثبتی وجود نداره و این دور تسلسل همین طور ادامه داره یکی میره یکی بدتر میاد . مردم واقعا خسته شدن
کلا فوتبال ایران فاسده، خیلی تابی جون پرسپولیسی نمبچیخواد خیلی بشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۳
خودت فهمیدی چی گفتی
جای استقلال در لیگ یک واقعا خالی است
به امید برگشت این تیم به اصلش
:-)))))))))))))))))))))))
پاسخ ها
لنگی در حسرت ستاره
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
ستاره ندیده در مورد سرورت درست صحبت کن..
بعد از 8سال هنوز ربط هر چی به دولت احمدی نژاد دارید الان که دولت بی عمل حاکم هست سقوط تیم ها چه ربطی به دولت قبل دارد محصول تفکر اصلاحطلبان
با سلام
وجود تیم های دولتی از اساس و بر اساس علوم اقتصادی و ورزشی کاملا اشتباه و مغایر با منافع ملی است. لیگ حتی شده با وجود 5 تیم باید خصوصی باشد تا بتواند به اقتصاد کمک کند نه برعکس.
رانت رانت رانت ...............
شمابفرمائیدکجای این مملکت پول این ملت هدرنمیره ؟؟؟؟
اگرهمین بودجه رابه ماکارگرهابدیدسطح فرهنگمون میره کره مریخ
اگرقصدشماکارفرهنگیه ونه بریزوبپاش یا.....
این نتیجه سه امتیاز های ناعدلانه ای است که ابتدای فصل داوران از ذوب اهن گرفتند
توی فوتبال هم پول هست هم شهرت با این ساختار ایران هیچوقت وضعیتش سالم نخواهد شد
یک عده غیر ورزشی چسبیدن به این فوتبال و از احساسات پاک جوان ها نسبت به تیم های مورد علاقه شان پول در میاورند
ذوب آهن تیم ریشه دار و خوبی است که متاسفانه به دلیل بودجه پایین نسبت به رقبا و مدیریت ضعیف اقای محمدی دچار افت شدید شده ولی انشاالله با مدیریت قوی مهندس فریدونی که به تازگی تیم رو تحویل گرفتن و از زمان تحویل بسیار خوب کارکردند ، مجددا به روزهای اوج بازخواهد گشت . لطفا حاشیه سازی نکنید.
اتلاف نبوده چون چند تا فوتبالیست بزرگ تحویل دادن
تابناک غرامتهای سنگین تیم پایتخت ونورچشمی که طرفدارش هستی را هم به این لیست اضافه کن
هزینه باشگاه داری تراکتور سازی را کشاورزان و سایپا را خریداران خودرو و ذوب آهن را افرادی که قصد خرید خانه دارند میپردازند مدیران بی لیاقت تمامی هزینه ها را روی قیمت تولیداتشون میکشند وبا سوخت و مواد اولیه و کارگران ارزان و تولید کالای بی کیفیت و بیشتر ازقیمت جهانی باز منت روی مردم میگذارن که ما اشتغالزایی میکنیم وگرنه اگر با همین درامد کم مردم درهای ورودی با قیمت جهانی به روی کالاهای خارجی باز بشه یکی ا ز این شرکتها سرپا نمیمونند
پاسخ ها
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
شما هنوز متوجه نشدید که تیم تراکتور یک تیم خصوصی است و ربطی به کارخانه تراکتور سازی و به قول شما کشاورزان ندارد!؟
نساجی سقوط میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۴
ایشالا آرزو به دل می مونی....
بجای واگذاری دشت ها و کارخانه های سود ده و بزرگ به بخش خصوصی، باشگاههای ورزشی حرفه ای باید به این بخش سپرده شوند.
پرسپولیس ۵فصل پیاپی به رانت دولتی قهرمان شده به جاش سایپا بفرستید لیگ پاینتر!!!
چرا باپول سهامدران جزء خودرو سازان وبیمه ها باشگاهداری میکنند مدیران با چه مجوزی از اندوخته سهامداران که ارزش پولشان در سهامدادی به قهقراا رفته باید بابت تیمداری هزینه میکنند دستگاهای قانونگزاد نظارتی وبازرسی کجا هستند؟
آخرین تبانی و حق خوری آشکار تیمهای مظلوم مانند نساجی مازندران در فدراسیون عزیزی خادم ، اعلام ۳ بر صفر بازی سایپا و پیکان که اوج تبانی و فساد در فوتبال ایران رو به رخ تمام جهان کشید، واقعا از بازرسی کل کشور و قوه قضاییه و سردمدار آن در مبارزه با فساد جناب حجت الاسلام رئیسی تقاضا میشه تا با ورود به این مسئله از جابجایی میلیونها تومان رشوه از بیت المال جلوگیری و فاسدان را به اشد مجازات برساند تا دیگر هیچ کسی جرات همچین فساد آشکاری را به خود ندهد
اون روزی هم که پیروزی زور میزد نیفته مطلب میزدی باید جمع بشه یا تو سرتون میزدین بیشتر آزبیت المال خرج این تیم کنن تابناک برده پیروزیه...
شستا بدهی فدراسیون و پرسپولیس را داد اما تیمش رزا دارن حذف میکنند
ابتدای فصل با ناداوریها علیه ذوب شستا را مجبور به پرداخت بدهی فدراسیون و پرسپولیس کردند
شستا بدهی را داد سند ساختمان فدراسیون و پرسپولیس را گرو گرفت
موعد پرداخت بدهی ساختمانها را مصادره کرد از بالا دستور دادند کنار بکش
حالا هم دارند تیمش را می فرستند قبرسون
ستاره های استقلال بد جور لنگی ها را عصبی میکند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر