بازدید 7437
۳

رئیسی: واکسن کافی نیست، پروتکل‌ها را رعایت کنید

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه کووید ۱۹ ویروس واکسن پذیر است، گفت: زدن واکسن تا زمانی که پاندمی (همه گیری) وجود دارد به تنهایی باعث جلوگیری از انتشار ویروس نیست و باید سایر پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.
کد خبر: ۱۰۵۲۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۸ 16 May 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، رئیسی شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی در تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور، افزود: در حال حاضر فقط سه شهر در وضع قرمز و بیشتر شهرهای کشور در وضع نارنجی هستند یعنی پر خطر می‌باشند که کوچک‌ترین غفلت ممکن است موجب بروز وضع قرمز شود.

او ادامه داد: در حال حاضر شهرهای سلماس در آذربایجان غربی، پارسیان در هرمزگان و قلعه گنج در استان کرمان در وضع قرمز کرونایی قرار دارند و بیشتر شهرها در وضع نارنجی و حدود ۱۶۸ شهر هم در وضع زرد هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در موج چهارم، گونه قالب کرونا از کرونای انگلیسی بود؛ همان ویروسی که کشور انگلیس و سایر کشورهای اروپایی را دچار مشکل زیادی کرد و در انگلیس با زیرساخت‌های بهداشت و درمان مناسب میزان مرگ و میر را به بالای هزار و ۲۰۰ نفر در روز رساند.

رئیسی با بیان اینکه موج چهارم خیلی سنگین بود، افزود: تجارب ۱۵ ماه گذشته خیلی به ما کمک کرد؛ البته روند واکسیناسیون هم به ما کمک کرد از این جهت که بر اساس اولویت بندی بیشتر کادر بهداشت و درمان در حال حاضر واکسینه شدند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه هم اکنون حدود ۹۵ درصد از کادر بهداشت و درمان واکسینه شده‌اند، گفت: بعید می‌دانم کادر بهداشت و درمان که به طور مستقیم با کرونا در ارتباط هستند در بخش خصوصی و دولتی واکسینه نشده باشند.

او ادامه داد: واکسیناسیون کادر بهداشت و درمان موجب شد این افراد با خیال راحت تری به مقابله با ویروس بروند و اقدامات خوبی انجام دادند.

رئیسی افزود: در اسفند ۹۹ پیش بینی کردیم موج پیش رو بسیار بلند خواهد بود، چون رفتارشناسی این ویروس را داشتیم و قدرت سرایت در کرونای انگلیسی بسیار بالا بود و ما حدس می‌زدیم میزان ورودی به بیمارستان خیلی بالا برود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه با بیان اینکه در موج چهارم چند کار اساسی انجام شد، گفت: اول اینکه پیش بینی موج چهارم خیلی مهم بود و دوم اینکه عمل‌های غیر اورژانس لغو شد و فرصتی ایجاد کرد تا تخت‌های خالی بیشتری در بیمارستان باشد تا آماده خدمات به بیماران شوند و سوم اینکه بخش بهداشت و درمان سرپایی بسیار فعال شد تا جایی که روزانه بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار بیمار کرونایی را ویزیت می‌کردیم.

وی افزود: اقدام دیگری که در کشور به عنوان یک تجربه خوب باید ثبت شود، راه اندازی درمان سرپایی بود که در قالب بستری موقت توانستیم بسیاری از بیماران را که وضع خوبی داشتند و زود تشخیص داده شده بودند با دریافت داروهایی که باید در بیمارستان می‌گرفتند با مراجعه به بیمارستان دریافت و روز بعد دوباره مراجعه می‌کردند بنابراین توانستیم از یک تخت برای تعداد زیادی از افراد استفاده کنیم.

رئیسی همچنین با قدردانی از مردم به خاطر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در ماه مبارک رمضان و با اشاره به اینکه این ماه یک فرصت برای کادر بهداشت و درمان بود، ادامه داد: میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در شب‌های قدر بسیار خوب بود و همچنین نماز عید فطر هم با نظم خوبی برگزار شد.

او گفت: در شهرهای با وضع زرد و آبی نماز عید فطر در فضای بسته با تعداد بسیار محدود برگزار شد ضمن اینکه تهویه مناسب داشت و زمان هم رعایت شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه افزود: حدود دو سال می‌شود که بیشتر مراسم معنوی به صورت مجازی برگزار می‌شود و در همین ایام هم خیلی از روضه‌ و مراسم ها به صورت مجازی برگزار شده است که استقبال خوبی شده و همچنین صدا و سیما به خصوص مراکز استان‌ها هم خیلی خوب در این زمینه عمل کرده اند.

وی در ادامه با تاکید براینکه هنوز موج چهارم کرونا تمام نشده است، گفت: بازوی بالا رونده این خیز بسیار بلند بود یعنی میزان سرایت به صورت آسانسوری بالا می‌رفت و انتهای آن را نمی‌دانستیم، ولی الآن که نگاه می‌کنیم در بیشتر استان‌های کشور قله‌ای که ایجاد شد نسبت به موج‌های قبلی ارتفاع بسیار بلندتری داشت و اکنون در شاخه نزولی قله‌ها هستیم اما اینکه می‌گوییم بیشتر شهرهای ما در وضع نارنجی هستند یعنی هنوز از میزان پیش بینی شده پایین‌تر نیامده است و البته کوچکترین غفلت موجب می‌شود که این شاخه نزولی متوقف شود و بالا رود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه درخصوص پیش بینی تمهیدات لازم در فصل تابستان نیز گفت: با تحلیل بلندتر و نگاهی به تجارب گذشته چند عامل خطر را می بینم، اول موضوع سفرهایی که می توانست در تعطیلات عید فطر اتفاق بیفتد که خوشبختانه مردم بسیار خوب رعایت کردند و تردد جاده ای نسبت به سال گذشته در این ایام ۱۶ درصد کاهش پیدا کرد و دوم موضوع تعطیلات تابستان است که اگر سفرها دوباره شروع شود قطعاً دورهمی و تردد می تواند موجب شیوع بیماری شود و سوم یک هشدار به خصوص به شهرهای جنوبی و شرقی و البته به کل کشور می دهم یعنی با گرم شدن هوا و روشن شدن کولرها و بسته شدن پنجره ها، موجب می شود گردش هوا در فضای بسته در صورت رعایت نکردن دستورالعمل ها در دورهمی ها باعث درگیر شدن خیلی از افراد با ویروس کرونا شود.

او ادامه داد: نکته دیگر انتخابات است و نباید فقط به انتخابات ریاست جمهوری متمرکز شویم چون در این دوره چهار انتخابات انجام می شود به خصوص انتخابات شوراها که در بعضی مواقع محله محور می شود یعنی در روستا و شهرهای کوچک و بزرگ این دورهمی ها و تبلیغات می تواند مشکل ساز شود.

رئیسی در ادامه گفت: نکته بعدی ویروس جهش یافته است که استان های جنوبی و شرقی کشور را می تواند به شدت تهدید کند و در حال حاضر استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان و خراسان جنوبی جزء استان هایی هستند که روند نزولی آنها چشمگیر نیست و شهرهای آنها در معرض قرمز شدن هستند.

وی تصریح کرد: انگلیس جزء کشورهایی است که از ویروس جهش یافته انگلیسی ضربه‌های زیادی خورد اما از طرفی میزان قابل توجهی واکسن را تزریق کرد و در این زمینه خیلی مؤثر است و اکنون میزان مرگ و میر در این کشور بسیار پایین آمده است اما بسیار می تواند آسیب پذیر نسبت به ویروس‌های جهش یافته دیگر باشد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تزریق واکسن در شرایط پاندومی (همه گیری) به تنهایی ضمانت انتشار و جلوگیری از انتشار ویروس را نمی کند و حتماً باید سایر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنیم.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه برای مدیریت همه گیری تنها یک دستگاه مسئول نیست، افزود: مهمترین کاری که در کشور برای مقابله با کرونا انجام شد تشکیل ستاد ملی مقابله با کروناست چون از نظر ساختاری همه ارکان نظام در آنجا هستند و با اختیاراتی که دارد به صورت مشترک یک تصمیم گرفته می شود؛ البته در کنار ستاد یک قرارگاه هم تشکیل شد که نهاد عطف بود که در این ساختار ایجاد شد و مصوبات ستاد را قرارگاه اجرا می کند و بسیاری از موفقیت هایی که تاکنون داشتیم نتیجه این همکاری ها بوده است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: زمانی که اعلام می کنیم ۷۰ درصد دستورالعمل ها در یکجا رعایت شده است یعنی اینکه ۳۰ درصد رعایت نشده و تخلف صورت گرفته است و از طرفی هم این ۷۰ درصدی که رعایت کردند افرادی هستند که در این مدت طولانی همواره رعایت کرده اند و افرادی که دستورالعمل ها را رعایت نمی کنند همیشه با آنها مشکل داریم، یعنی در شرایطی که برای آنها جریمه هم در نظر گرفته ایم اما با این شرایط باز هم سفر می کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای کرونا تاکنون حدود ۸ میلیون جریمه ثبت شده و فردی هست که بیش از ۵۰ بار مرتکب تخلف شده است، گفت: تاکنون نیروی انتظامی با صحبت از چهار و نیم میلیون مورد که قصد ورود به شهرهای قرمز و نارنجی را داشتند جلوگیری کرده است.

رئیسی همچنین درباره طرح ترافیک در پایتخت نیز، افزود: بر اساس بررسی‌ها، لغو طرح ترافیک اثر خیلی زیادی در پیشگیری از کرونا ندارد و باید ظرفیت ناوگان متروی تهران بیشتر شود و ممکن است افرادی که نقض قرنطینه کردند از مترو استفاده کنند که بسیار خطرناک است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه درباره رعایت شیوه نامه های بهداشتی در ایام انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در مرحله ثبت نام، ایام تبلیغات و روز انتخابات رعایت شیوه نامه ها اهمیت دارد، گفت: در مرحله ثبت نام شرایط رعایت شیوه نامه ها نسبتا خوب انجام شد.

رئیسی همچنین درباره امتحانات دانش آموزان نیز افزود: درباره حضوری یا غیرحضوری آزمون ها نظر تخصصی نیاز بود که آموزش و پرورش نظر تخصصی خود را داد و تخصص در حیطه وزارت بهداشت نیست، نهمی ها برای تعیین رشته و دوازدهمی ها به دلیل کنکور نیاز به آزمون استاندارد دارند ضمن آنکه بسترهای مجازی چندان مطمئن نبودند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین در پاسخ به این پرسش که چرا آزمون کارشناسی ارشد به تعویق افتاد اما در دیپلم این کار انجام نشد، افزود: آموزش و پرورشی ها معتقد بودند که تعداد مدارس در سطح یک منطقه نسبت به تعداد دانشگاه ها بسیار بیشتر است ضمن آنکه تغییر در زمان برگزاری امتحانات تغییر در زمان کنکور و به تبع آن آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها را به دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تلقی این نباشد که وزارت بهداشت اصرار بر آزمون حضوری داشته است ضمن آنکه پسر خود من هم دوازدهم است و امسال امتحان حضوری دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: برخی از آزمون ها چندین بار به تعویق افتاد اما برای امتحانات پایان سال مقرر شد تا آزمون به موقع انجام شود.

رئیسی در ادامه به موضوع واکسیناسیون در کشور اشاره کرد و افزود: امروز ١۶۴ هزار واکسن تزریق و رکورد واکسیناسیون شکست.

او ادامه داد: واکسیناسیون را تا قبل از اتمام سال ١۴٠٠ به پایان می رسانیم البته در دنیا میزان تولید واکسن کمتر از تقاضاست و ٨۴ درصد واکسن های دنیا را ۴ کشور زدند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه گفت: برای واکسیناسیون در کشور مراکز تجمیعی داریم و برنامه داریم در روز ۵٠٠ هزار تا یک میلیون دوز واکسیناسیون به شرط تامین واکسن انجام شود.

وی همچنین درباره فاصله میان دوز اول ترزیق واکسن و دوز دوم نیز افزود: دوز دوم به عنوان دوز بوستر برای تامین آنتی بادی است و اگر کسی دوز دوم را نزند برایش مشکلی پیش نمی آید اما سطح ایمنی کمتر است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر گم شدن واکسن کرونا، گفت: واکسن ها دو دوزی هستند و زمانی که یک میلیون واکسن وارد می شود برای ۵٠٠ هزار نفر است و ما ٣ میلیون و ١٠٠ هزار واکسن وارد کردیم.

او ادامه داد: حال از سه میلیون واکسن به ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر واکسن تزریق شده است، پس چطور می‌تواند واکسن گم شده باشد ضمن آنکه هر واکسن بعد از ورود کد دریافت می کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین درخصوص واکسیناسیون جمعیت عشایر کشور نیز گفت: از نیمه تیرماه به بعد جمعیت عشایر بالای ۵٠ سال را با احتساب تمام گروه های سنی واکسینه خواهیم کرد.

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه بنده هنوز واکسن نزده ام، افزود: به واکسن هایی که در ناصر خسرو حتی با مبالغ بالا به فروش می رسد مردم اعتماد نکنند، ٢٠٠ میلیون دوز واکسن تقلبی در دنیا وجود دارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید براینکه گروه سالمندان تا آخر خرداد ماه واکسینه خواهند شد، تصریح کرد: سایر افراد هم کمی صبوری داشته باشند تا واکسیناسیون برای آنها انجام شود.

رئیسی در ادامه و در پاسخ به این پرسش که آیا مسئولان کشور واکسن فایزر زده اند؟، گفت: مسئولان کشور هنوز واکسن نزده اند ضمن آنکه این واکسن را با دمای منفی ٨٠ درجه سانتیگراد چطور وارد کشور کرده اند و حتی اگر وارد شده باشد زنجیره سرمایی آن تامین نشده است بنابراین ارزشی ندارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: واکسن فایزر هم ممکن است واکسن خوبی باشد اما آنچنان هم آش دهان سوزی نیست چون در آمریکا تولید می شود، این برندسازی برای واکسن‌ها اصلا خوب نیست.

وی در پایان با تاکید براینکه باید بپذیریم ویروس کرونا یک ویروس واکسن پذیر است و قابلیت پیشگیری با واکسن را دارد، گفت: مقاله ای امیدوار کننده به تازگی چاپ شده است که می گوید واکسنی در حال تولید می باشد که در مورد همه انواع کروناها موثر است و این واکسنی که در حال کار برروی آن هستند برروی همه انواع کروناها موثر است که اگر به نتیجه برسد شاید ان شاالله برای همیشه از شر کرونا راحت شویم.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
امتحانات را در اماکن ورزشی بزرگ رو باز برگزار کنید مانند استادیوم های فوتبال.
به شهرداری (مترو) ابلاغ کنید اکیدا تهویه های واگن ها را خاموش نکنند. کولر روشن کرده اند و هوای فضای بسته واگن ها خارج نمی شود.
خیلی خرف می زنند اما عملی ندارند. حرف هایتان تکراری است. مدیریت بر امور ندارید. مثلا، در یکی از میادین تره بار شهرداری تهران، بهداشت پاندمی رعایت نمی کردند (عدم استفاده پرسنل از ماسک، تجمع بی مورد کارگران و پرسنل در فضای داخل و درب ورودی، استفاده ناصحیح از فض بطوریکه باعث تجمع بیشتر می شودا، تشکیل صف طویل صندوق پرداخت، عدم تهویه هوا و ...) چند بار به مدیریت میدان تذکر دادم اثری نداشت طفلک مدیر میدان سواد درست درمونی نداشت و اصلا نمی فهمید که چه می گویم. ناچار شدم 3 مرتبه در فاصله 2 ماه مراتب را در قالب شکایت و پیشنهاد با سامانه 1888 شهرداری مطرح کنم اما هیچ تاثیری نداشت آش همان کاسه همان. نرود میخ آهنی در سنگ. لامصب سنگ خارا هم هستید!!!
شما به جای رجز خوندن برا ملت و نصیحت کردن، لطفا واکسن بخرید و به مردم بزنید، اگر همه واکسن بزنند اوضاع فرق داره
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار