بازدید 13002
۲
کیوسک بین الملل تابناک

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا/ برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین/ واکنش تند چین به بیانیه وزرای خارجه گروه ۷/ بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا، برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، واکنش تند چین به بیانیه وزیران خارجه گروه ۷، بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه و سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۵۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰ 07 May 2021

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا/ برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین/ واکنش تند چین به بیانیه وزیران خارجه گروه ۷/ بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه

کیوسک بین الملل تابناک: تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا، برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، واکنش تند چین به بیانیه وزیران خارجه گروه ۷، بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه و سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا

طبق اطلاعیه منتشره از سوی کاخ سفید، دولت آمریکا تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه را برای یک سال دیگر تمدید کرده است.

طبق اعلام کاخ سفید، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در فرمانی مجزا وضعیت اضطرار ملی در ارتباط با ثبات در عراق را تمدید کرد.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، در اطلاعیه کاخ سفید در خصوص سوریه به محدودیت‌های متعددی که به تدریج از سوی واشنگتن علیه دمشق بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۲ اعمال شد، اشاره شده است. تحریم‌های مذکور به طور خاص شامل مسدود کردن دارایی‌های افراد خاص و اشخاص حقوقی و همچنین ممنوعیت صادرات انواع خاصی از کالاها و خدمات آمریکایی به سوریه می‌شود.

دولت آمریکا اتهامات تکراری را بهانه تمدید تحریم‌ها قرار داده و در این اطلاعیه ادعا کرده است: اقدامات و سیاست‌های رژیم سوریه از جمله در ارتباط با تسلیحات شیمیایی و حمایت از سازمان‌های تروریستی، تهدیدی غیرمعمول و فوق العاده‌ای علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد ایالات متحده است. در نتیجه، وضعیت اضطرار ملی که ۱۱ ماه می ۲۰۰۴ اعلام و اقداماتی در این زمینه انجام شد، باید بعد از ۱۱ می ۲۰۲۱ ادامه یابد؛ بنابراین، وضعیت اضطرار ملی را که در ارتباط با اقدامات دولت سوریه اعلام شد، یک سال دیگر ادامه می‌دهم.

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا/ برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین/ واکنش تند چین به بیانیه وزیران خارجه گروه ۷/ بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه

در اطلاعیه دولت آمریکا همچنین اتهاماتی در خصوص نقض حقوق بشر مطرح و از دمشق خواسته شده آتش بس سراسری برقرار کند.

ادعاها در خصوص استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی، در حالی است که یک نهاد نظامی روسی در سوریه اخیراً درباره آماده شدن تروریست‌های تحت حمایت غرب ـ که در استان ادلب مستقر هستند ـ برای حمله شیمیایی و متهم کردن دولت سوریه هشدار داد.

برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین

دور جدید مذاکرات وین در چارچوب نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) و نماینده اتحادیه اروپا در گرندهتل شهر وین، پایتخت اتریش آغاز شد.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ریاست این نشست را بر عهده دارد و سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران که دیروز بدین منظور وارد وین شد نیز عهده دار ریاست هیأت ایرانی در این دور از مذاکرات است.

گفتنی است، پیش از این نشست دیدارهای دوجانبه‌ای بین عراقچی و مورا برگزار شده بود.

عراقچی دیشب پس از دیدار با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: فردا صبح (امروز جمعه) مذاکرات کمیسیون مشترک برجام مجددا از سر گرفته خواهد شد. مذاکرات وین دور چهارم مذاکرات ماست. روندی که در سه دور قبلی شروع کردیم، ادامه خواهیم داد. در مسیری قرار گرفتیم که مسیر مشخصی است. حداقل درباره مسیری که باید برویم تفاهم وجود دارد؛ هرچند موانع جدی در این مسیر هست، راه درازی در پیش داریم و نمی‌شود به هیچ وجه زمانبندی را برای آن پیش بینی کرد.

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا/ برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین/ واکنش تند چین به بیانیه وزیران خارجه گروه ۷/ بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه

وی افزود: اگر بخواهیم وارد بحث زمانبندی شویم، غیر واقع بینانه است. البته تلاش داریم هر چه زودتر این کار انجام شود، با این حال تعجیل بی مورد و تعجیلی که باعث کاهش دقت شود، نخواهیم کرد و اجازه فرسایشی شدن هم نخواهیم داد. با دقت کار را انجام می‌دهیم، مشکلات موجود بعضا جدی است و باید با مذاکره رفع و نیز از طریق پیدا کردن راه های مذاکراتی، حل و فصل شود، کار سختی در پیش داریم و امیدواریم در زمان کوتاه‌تری به سرانجام برسانیم.

معاون وزیر امور خارجه یازدهم اردیبهشت ماه پس از آخرین دور نشست کمیسیون مشترک برجام از موافقت با خروج نام اکثریت افراد، اشخاص و نهادها از فهرست تحریم‌ها خبر داد و گفت: دیگرانی هستند که هنوز به دلایل مختلف در فهرست وجود دارند و مذاکره ما برای این قسمت از کار هنوز ادامه دارد.

به گزارش فارس، دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام ۱۳ فروردین ماه مجازی برگزار و پس از توافق حاصله مقرر شد روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین، این گفت‌وگوها حضوری و رو در رو دنبال شود و در نهایت هم این نشست برگزار و پس از آن توافق شد دو کارگروه در حوزه تحریم‌ها و هسته‌ای تشکیل و بررسی‌ها را انجام دهد. نتایج بررسی‌های این دو کارگروه به نشست کمیسیون برجام در روز جمعه ۲۰ فروردین منعکس و اعلام شد که هیأت‌ها برای تنفس و مشورت‌ به پایتخت‌ها برمی‌گردند و مقرر شد روز چهارشنبه ۲۵ فروردین دوباره در وین گردهم بیایند. این نشست با یک روز تاخیر به دلیل ابتلای یکی از اعضای هیأت اتحادیه اروپا به کرونا در روز پنجشنبه ۲۶ فروردین برگزار و مقرر شد که نشست‌های کارشناسی به کار خود ادامه دهند.

نشست کمیسیون مشترک برجام نیز روز شنبه ۲۸ فروردین ماه در وین برگزار شد و در این چند روز رایزنی‌ها در سطوح کارشناسی و کارگروه‌ها ادامه داشت. نشست بعدی هم روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه در وین برگزار شد و هیأت‌ها توافق کردند دوباره گفت‌وگوها را از سر بگیرند که نشست مزبور سه‌شنبه هفتم اردیبهشت ماه در گرندهتل وین برگزار شد و عصر شنبه یازدهم اردیبهشت ماه نیز روسای هیأت‌های ایران و ۱+۴ در جلسه‌ای دوباره گردهم آمدند و مقرر شد دور جدید نشست امروز جمعه ۱۷ اردیبهشت ماه برگزار شود.

واکنش تند چین به بیانیه وزرای خارجه گروه ۷

چین به بیانیه صادره توسط وزرای امور خارجه کشورهای گروه ۷ واکنش تندی نشان داد، چون در این بیانیه از پکن انتقاد شده بود.

 وانگ ون بین سخنگوی وزارت امور خارجه چین، روز جمعه در یک کنفرانس خبری، بیانیه نشست گروه ۷ در لندن را به شدت محکوم کرد و گفت: بیانیه آنها دخالت در حق حاکمیت چین بوده و با روند جاری توسعه و همکاری مسالمت آمیز مغایرت دارد.

وانگ در ادامه موضع کشورش در قبال ادعاهای ارضی پکن در دریاهای چین جنوبی و چین شرقی را تکرار کرد و گفت، این ادعاها مبنای قانونی دارند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین با حمایت وزرای امور خارجه گروه ۷ از حضور معنادار تایوان در جلسات سازمان جهانی بهداشت و مجمع جهانی بهداشت مخالفت کرد.

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا/ برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین/ واکنش تند چین به بیانیه وزیران خارجه گروه ۷/ بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه

وانگ گفت: حضور تایوان در سازمان های بین المللی از جمله سازمان جهانی بهداشت باید بر پایه اصل «چین واحد» انجام گیرد.

تایوان از بیانیه گروه ۷ استقبال و بر اهمیت صلح و ثبات در دو سوی تنگه تایوان تاکید کرده است.

وزیران امور خارجه کشورهای گروه ۷ در بیانیه نهایی خود از حضور روزافزون چین در دریاهای چین شرقی و چین جنوبی انتقاد و همچنین پیرامون موارد ادعا شده نقض حقوق بشر و بدرفتاری در منطقه خودمختار اویغور شین جیانگ و سایر مناطق چین ابراز نگرانی کردند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: گروه ۷ اکنون باید کانون توجه خود را بر همکاری بین المللی در مبارزه با کرونا تمرکز کند، نه ذخیره واکسن کرونا و ایجاد تضاد و اختلافات در جامعه جهانی.

وی افزود: کشورهای گروه ۷ خود را دموکراتیک تلقی می کنند، اما بر اساس تازه ترین نظرسنجی ها، مردم ۵۳ کشور دنیا آمریکا را بزرگترین تهدید علیه دموکراسی جهان می دانند که گروه ۷ هیچ واکنشی به آن نشان نداده است.

این مقام چینی از کشورهای گروه ۷ خواست با معطوف کردن توجه به مسائل خود، رفتارهای خودخواهانه در مبارزه با کرونا را کنار گذاشته و به دخالت در امور داخلی چین و خدشه دار کردن حق حاکمیت و سیاه نمایی چین پایان دهند.

بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه

مصر و ترکیه، شامگاه پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک، پایان اولین دور مذاکرات دوجانبه درباره عادی‌سازی روابط دیپلماتیک را اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، در بیانیه مذکور که درباره مذاکرات روزهای پنجم و ششم ماه می جاری صادر شده، پایان این مذاکرات میان هیأت‌های مصر و ترکیه اعلام شده است؛ گفت‌و‌گوهایی که در قاهره و به ریاست «حمدی سند لوزا» معاون وزیر خارجه مصر و «سادات اونال» همتای ترکیه‌ای برگزار شد.

در این بیانیه، مباحثات «صریح و عمیق»‌ توصیف شده و آمده است که دو طرف به «مسائل دو جانبه و همچنین پاره‌ای از مسائل منطقه‌ای به ویژه وضعیت لیبی، سوریه و عراق و لزوم برقراری صلح و امنیت در شرق دریای مدیترانه» پرداخته‌اند.

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا/ برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین/ واکنش تند چین به بیانیه وزیران خارجه گروه ۷/ بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه

در بخش پایانی بیانیه مذکور بدون اشاره به جزئیات بیشتر، اشاره شده است که «دو طرف نتیجه این دور از رایزنی‌ها و توافق بر سر گام‌های آتی را ارزیابی خواهند کرد.»

مصر و ترکیه در پنجم می (چهارشنبه) مذاکرات سیاسی را با هدف عادی‌سازی روابط دیپلماتیک در قاهره آغاز کردند؛ دو کشوری که از زمان کودتای ۲۰۱۳ علیه دولت «محمد مرسی» روابط‌شان قطع شده بود.

ترکیه پس از کودتای ارتش مصر به فرماندهی «عبدالفتاح السیسی»، فرمانده وقت ارتش و رئیس جمهور فعلی علیه دولت محمد مرسی، اولین رئیس جمهور منتخب این کشور بعد از انقلاب ۲۰۱۱ و فوت مشکوک او در زندان که ترکیه از این حادثه، به «شهادت مرسی» تعبیر کرد، روابط خود با قاهره را قطع کرده و وارد تنش با مصر شده بود.

سفر نخست وزیر پاکستان به عربستان

نخست وزیر پاکستان از امروز جمعه سفری سه روزه را به عربستان در تلاش برای ایجاد یک شروع مجدد در روابط دو طرف در پی تنش های سال های اخیر بین این دو هم پیمان قدیمی، شروع کرده است.

به گزارش پایگاه الجزیره، ورود عمران خان، نخست وزیر پاکستان به شهر ریاض، امروز جمعه در پی دعوت از سوی محمد بن سلمان ولیعهد عربستان صورت گرفته و این سفر به گفته تحلیلگران، اقدامی چشمگیر در راستای ترمیم مجدد روابط بین دو کشور هم پیمان تاریخی به حساب می آید.

تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال سوریه و عراق از سوی آمریکا/ برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین/ واکنش تند چین به بیانیه وزیران خارجه گروه ۷/ بیانیه پایانی مذاکرات مصر و ترکیه

هر چند پاکستان و عربستان به شکل تاریخی هم پیمان نزدیک یکدیگر بوده اند، روابط قدرتمند آنها اخیرا دستخوش مشکلاتی شده است.

مدیحه افضل، یک تحلیلگر برنامه سیاست خارجی در انستیتوی بروکینگز گفت: سفر عمران خان به عربستان تلاشی به جهت رقم زدن شروع مجددی در روابط و رساندنش به سطح بسیار نزدیک سابق است.

این دو کشور شرکای ژئواستراتژیک مهمی مانده اند و انتظار می رود که روابط باثبات بین اسلام آباد و ریاض ادامه یابد.

ژنرال قمر جاوید باجوا، رئیس ارتش پاکستان نیز روز سه شنبه در اقدامی که نشان دهنده اهمیت سفر عمران خان است پیش از ورود این نخست وزیر پاکستان به عربستان به این کشور سفر کرده بود.

باجوا با استقبال سفیر پاکستان در عربستان و مقام های نظامی ریاض مواجه شد.

اکثر ناظران انتظار دارند که بحثها و مذاکرات این سفر متمرکز بر تعامل اقتصادی، از جمله فرصتهای شغلی برای پاکستانی های حاضر در عربستان و سرمایه گذاری عربستان در پاکستان باشد و این که ریاض نیز در جهت تقویت روابط سیاسی با پاکستان تلاش کند.

ارحامه صدیقه، پژوهشگر انستیوی مطالعات راهبردی اسلام آباد بیان کرد: با توجه به موضع سرسختانه دولت بایدن در قبال عربستان، ریاض استطاعت این که در حال حاضر روابطش را با هیچ یک از هم پیمانانش قطع کند ـ چه این هم پیمان بزرگ و چه کوچک و دارای اهمیت کم ـ را ندارد.

در سال های اخیر روابط پاکستان و عربستان بعد از چند دهه همکاری اقتصادی، نظامی و سیاسی نزدیک دچار شکافهایی شد.

در اوت سال گذشته میلادی، پاکستان سازمان همکاری های اسلامی، بلوکی ۵۷ کشوری تحت رهبری عربستان را به انفعال در قبال تصمیم دهلی نو برای محروم ساختن منطقه کشمیر تحت کنترل هند از وضعیت خودمختاری ویژه در سال ۲۰۱۹ متهم کرد.

قبل از آن هم دو کشور بر سر خودداری پاکستان از اعزام سربازانش به جنگ ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن تنش پیدا کرده بودند.

با این حال به گفته تحلیلگران به رغم چنین تنش هایی، داشتن روابط قدرتمند برای هر دو طرف ضروری است.

صدیقه به الجزیره گفت: روابط عربستان و پاکستان به معنی ازدواجی است که در آن طلاق ممکن نیست و هر طرف به طرف دیگر نیاز دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
خداوند انشاالله نسل چینی های خفاش خور را از روی زمین قطع و نابود کند تا همه جهانیان از دست آن ها راحت بشوند
پاکستان در حال رفع مشکلات خود با عربستان است
ترکیه و مصر در حال رفع مشکلات خود با هم هستند

و ما هم فعلا در داخل کشور گرفتار دو جناح حاکم بر کشور هستیم که بر سر مذاکرات برجام در وین و امکان رسیدن به رفع تنش با دنیا
در حال جنگ و دعوای سیاسی و جناحی انتخاباتی هستند

و مردم هم گرفتار گرانی و بیکاری و تورم و کرونا
و مسئولانی که با بی کفایتی و رانت و ناکارآمدی نمک به زخم مردم میزنند
مردم هم فقط زنده هستند و مقاومت از روی ناچار میکنند !!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل