بازدید 13805
دکتر محسن رضایی در گفت‌وگویی تشریح کرد  

مصوبه مهم مجمع تشخیص درباره مناطق آزاد در استان‌ها

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد: ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی با رویکرد جدید و رفع نواقص قبلی، به ویژه در استان‌های مرزی کشور، منجر به محرومیت زدایی و توسعه تجارت خارجی و گسترش دیپلماسی اقتصادی ایران با همسایگان شود.
کد خبر: ۱۰۵۰۰۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۸ 05 May 2021

دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ابراز امیدواری کرد: ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی با رویکرد جدید و رفع نواقص قبلی، به ویژه در استان‌های مرزی کشور، منجر به محرومیت زدایی و توسعه تجارت خارجی و گسترش دیپلماسی اقتصادی ایران با همسایگان شود.
 

به گزارش «تابناک»؛ دکتر رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان جلسه امروز مجمع تشخیص در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما، با اعلام خبر تصویب لایحه ایجاد مناطق آزاد تجاری صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی و نقش آن در شکوفایی اقتصاد استان‌ها و توسعه تجارت خارجی با کشور‌هایی همسایه در چارچوب دیپلماسی همسایگی گفت: مدت‌ها طول کشید تا ما با تحقیقات مفصلی که در استان‌ها کردیم و همچنین گفت‌وگو‌هایی که با عزیزانمان در مجلس شورای اسلامی داشتیم، توانستیم معایب و اشکالاتی را که در لایحه اولیه و مصوبه اولیه مربوط به مناطق آزاد وجود داشت، اصلاح کنیم.

رضایی تصرح کرد: مصوبه‌ای که امروز مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون این لایحه انجام داد، به جز پنج مورد، بقیه در استان‌های مرزی و با هدف استفاده از فرصت‌ها جهت توسعه توان تجارت خارجی کشور در پیوند با اقتصاد کشور‌های همسایه بوده و همراه با اصلاحاتی ـ هم در محتوا و هم در تعداد مناطق آزاد ـ انجام شده است.

دبیر مجمع تشخیص افزود: از نکات مهمی که مورد توجه اعضای محترم مجمع تشخیص بود، استفاده از فرصت‌ها بود. در استان‌هایی مثل ایلام از نفت و گاز تا معادن و منابع طبیعی وجود دارد، همچنین نزدیکی ایلام به مرکزیت عراق، یک فرصت بزرگ برای رونق اقتصاد آن استان و کل اقتصاد کشورمان است.

رضایی افزود: منطقه آزاد تجاری صنعتی سیستان در استان سیستان و بلوچستان می‌تواند تکمیل کننده نقش منطقه آزاد چابهار باشد؛ به دلیل وجود فرودگاه بین المللی و همچنین ارتباط نزدیکی که این منطقه با مرز افغانستان دارد، می‌تواند تجارت کشورمان را با افغانستان تقویت کند.

دبیر مجمع تشخیص افزود: ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی بانه و مریوان در استان کردستان و نیز منطقه آزاد در قصرشیرین در استان کرمانشاه ـ که هر ۳ شهر از مزیت همسایگی عراق برخوردارند ـ می‌تواند فرصت‌های قابل توجهی اقتصادی در ارتباط با شمال عراق برای این دو استان و کل کشورمان ایجاد کند.

رضایی گفت: منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر ـ که با یک فاصله دریایی کوتاه ۲۰۰ – ۳۰۰ کیلومتری با همسایگان متعددمان در خلیج فارس از جمله کویت، قطر و امارات ارتباط دارد ـ می‌تواند باعث رونق اقتصاد استان‌های مرزی و رشد تجارت کشورمان با همسایگان شود.

رضایی افزود: منطقه آزاد تجاری صنعتی اردبیل در استان اردبیل که فاصله‌ا کمی تا شهر‌های اصلی جمهوری آذربایجان دارد، می‌تواند علاوه بر کمک به اقتصاد استان، به کل اقتصاد کشور کمک کند. اکنون شاهدیم سرمایه گذاران دیگری مثل ترکیه و رژیم صهیونیستی آمده‌اند و در جمهوری آذربایجان سرمایه‌گذاری کرده اند. کشور جمهوری آذربایجان و اکثریت مردم آن کشور، آمادگی دارند تجارت با ایران را گسترش بدهند و امیدواریم منطقه آزاد اردبیل و فعالان اقتصادی استان اردبیل، زمینه استفاده از این فرصت را فراهم کنند.

دبیر مجمع تشخیص گفت: ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی اینچه برون در استان گلستان، بسیار کلیدی است و می‌تواند زمینه تجارت زمینی با کشور‌های مختلف بویژه ترکمنستان را فراهم کند.

دکتر رضایی افزود: کشور ما و دولت، نیازمند یک اصلاحات جدی در مناطق آزاد قبلی است که ما سعی کردیم در مناطق جدید، این اصلاحات را اعمال کنیم. توسعه اقتصادی کشورمان، نیاز به یک قانون جدید مناطق آزاد دارد و امیدوارم مجلس شورای اسلامی، قانون جدیدی را در این باره تصویب کند. قانون جدید مناطق آزاد تجاری صنعتی، با گذشت حدود بیست سال از تصویب قانون قبلی، می‌تواند یک تحول جدی در اقتصاد کشور به وجود آورد. امیدواریم طی دو سه ماه آینده، قانون جدید مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی، از تصویب مجلس شورای اسلامی بگذرد.

گفتنی است، مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح چهارشنبه پانزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰ به ریاست آیت‌الله آملی لاریجانی تشکیل جلسه داد. در این جلسه، که با حضور اعضای مجمع و رؤسای قوای مقننه و قضائیه برگزار شد، موضوع مصوبه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری صنعتی و ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی، اختلافی مجلس و شورای نگهبان، مورد تصویب قرار گرفت. در ابتدای این جلسه، گزارش کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص و روند بررسی‌های مصوبه موردنظر ارائه و سپس نقطه نظرات موافقان و مخالفان و نیز دیدگاه‌های نمایندگان قوه مقننه و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و تجاری به عنوان نماینده قوه مجریه مطرح شد.

در این جلسه، با رای اکثریت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، ایجاد ۷ منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل مناطق آزاد تجاری - صنعتی «مهران» در استان ایلام، «سیستان» در استان سیستان و بلوچستان، «بانه» و «مریوان» در استان کردستان، «بوشهر» در استان بوشهر، «قصرشیرین» در استان کرمانشاه، «اردبیل» در استان اردبیل و «اینچه برون» در استان گلستان به تصویب رسید.

همچنین با رای اکثریت اعضای مجمع تشخیص، ایجاد ۱۳ منطقه ویژه اقتصادی شامل مناطق ویژه اقتصادی «لار» و «فسا» در استان فارس، «ابرکوه» و «میبد» در استان یزد، «زنجان» در استان زنجان، «گچساران» در استان کهگیلویه و بویراحمد، «سرو» در استان آذربایجان غربی، «خواف» و «قوچان» در استان خراسان رضوی، «خرم‌آباد» در استان لرستان، «تاکستان» در استان قزوین، «شاهین شهر» در استان اصفهان و «ساوجبلاغ» در استان البرز مورد تصویب قرار گرفت؛ این مصوبه قطعی است و به زودی توسط دولت اجرا می‌شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار