بازدید 24522

کاهش و افزایش قیمت دلار فرقی ندارد؛ شورای رقابت باز هم مجوز گرانی خودرو صادر می‌کند!

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو در کارخانه گفت: دستگاه‌های نظارتی باید به موضوع افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت ورود کرده و از شوک جدید به بازار جلوگیری کنند.
کد خبر: ۱۰۴۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۷ 04 May 2021
کاهش و افزایش قیمت دلار فرقی ندارد؛ شورای رقابت بازهم مجوز گرانی خودرو صادر می کند!
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ سال جدید در حالی آغاز شد که از همان روز‌های نخست، زمزمه افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو از زبان یک مقام مسئول شنیده شد. "رضا شیوا رئیس شورای رقابت در گفت‌وگویی اظهار داشت: «خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ گران می‌شود» وی در این باره توضیح داد: تا ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌توان گفت که ۶ ماه است هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و سه ماه آخر سال به دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا موافقت با افزایش قیمت نکرد. اکنون برای تصمیم گیری قیمت خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰، منتظر تورم بخشی هستیم تا بانک مرکزی آن را مشخص کند و در نهایت بر اساس تورم بخشی قیمت خودرو نیز تغییر کند. رئیس شورای رقابت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شش ماه افزایش قیمت نداشتیم و آیا مجدد شاهد افزایش قیمت در امسال خواهیم بود، گفت: قطعا در این سه ماه افزایش قیمت خواهیم داشت.

حال پس از گذشت چند هفته از این اظهارات، روز گذشته (سیزدهم اردیبهشت ۱۴۰۰) شورای رقابت در خصوص خودرو تصمیمات زیر را تصویب کرد؛

۱- برای تمامی کسانی‌ که تا پایان سال ۱۳۹۹ برای خرید خودرو ثبت نام کرده اند و پیش پرداخت داشته اند و مشمول دریافت سود نیستند، افزایش قیمتی موضوعِ بند ۲ تعلق نمی‌گیرد.

۲- بر اساس تورم بخشی یک ساله اعلام شده توسط بانک مرکزی و پس از کسر تورم‌های اعمال شده قبلی در سه ماهه اول و دوم سال ۱۳۹۹ و پس از اعمال متغیر‌های کیفیت و بهره وری نهایتا برای شرکت ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و برای شرکت سایپا به طور متوسط ۸.۹ درصد افزایش قیمت محاسبه شد که با در نظر گرفتن بند ۱ فوق برای تمامی خودرو‌های مشمول دستورالعمل قیمت‌گذاری شورا، تا پایان شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا می‌شود.

مجوز جدید برای افزایش قیمت محصولات دو خودروساز در حالی از سوی شورای رقابت صادر شده است که سال گذشته نیز در همین ایام، شیوا رئیس شورای رقابت اعلام کرد: «محصولات ایران‌خودرو تا ۱۰ درصد و سایپا نسبت به قیمت‌گذاری بهمن‌ماه ۱۳۹۷ ستاد تنظیم بازار تا ۲۳ درصد افزایش خواهد داشت.»
 
کاهش و افزایش قیمت دلار فرقی ندارد؛ شورای رقابت بازهم مجوز گرانی خودرو صادر می کند!

اما تلاش شورای رقابت برای افزایش قیمت به اینجا ختم نشد و این شورا در شرایطی که بازار خودرو به دلیل کاهش انتظارات تورمی، با ثبات نسبی همراه شده بود، یکباره در دی ماه سال گذشته، خبر از فرمول جدید برای افزایش قیمت ها داد و پس از مصاحبه رئیس این شورا، بازار خودرو با شوک قیمتی جدید مواجه شد، به گونه ای که رضا شیوا رئیس شورای رقابت در دی ماه ۱۳۹۹ در نشست خبری از دستورالعمل جدید قیمت خودرو خبر داد. وی در این باره اظهار داشت: خودر‌وهای اقتصادی یا خودرو‌هایی که از نظر قیمتی پایین‌تر بوده، تیراژ بالاتر داشته و بیشتر مصرف دارند و اغلب عموم مردم می‌توانند آن‌ها را خریداری کنند، سهمی ۵۵ درصدی در ظرفیت تولید خودرو خواهند داشت. اما خودرو‌های ویژه‌تر، قیمت بیشتری داشته و حتی گاهی قیمتی تا دوبرابر قیمت خودرو‌های اقتصادی دارند. پس ۵۵ درصد ظرفیت تولید به خودرو‌های اقتصادی و تیراژ بالا که قیمت پایین‌تری نیز دارند اختصاص دارد که از همان دستورالعمل قبلی شورای رقابت، با استفاده از روش قیمتگذاری price cap یا سقف قیمتی تبعیت می‌کنند. ۴۵ درصد دیگر تولیدات هم به خودرو‌های جدید و ویژه‌تر اختصاص دارد که از دستورالعمل جدید تبعیت خواهند کرد. شیوا در ادامه تاکید کرد: عبارت آزادسازی قیمت خودرو را به کار نمی‌بریم و فقط شورای رقابت برای بعضی از خودروها، دستورالعمل جدیدی را پیش‌بینی کرده است که این خودرو‌ها عبارتند از؛


«پژو پارس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ i اتو ماتیک (هاچ بک)، پژو ۲۰۷ پانورامادستی (هاچ بک)، سمند سون پلاس، رانا پلاس EC ۵، رانا پلاس TU ۵، دنا پلاس توربوشارژ دستی، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک، هایما توربو s ۵ دستی، هایما توربو s ۷ اتوماتیک،۱۳۲ k (تارا)، ساینا s، کوئیک، شاهین، آریا، برلیانس، چانگان و زوته. از این لحظه که نشست خبر در جریان است (یعنی ۹ دی ۱۳۹۹) همه و بخصوص کسانی که پیش خرید خودرو انجام می‌دهند، بایستی متوجه فرمول قیمت گذاری جدید باشند.»
 
رئیس شورای رقابت در خصوص اینکه دستورالعمل جدید چه خصوصیاتی دارد نیز گفت: دستورالعمل گذشته شورای رقابت با مدل price cap، تأکید بر قیمت پایه هر خودرو دارد و تورم بخشی در آن دستورالعمل نقش داشت. به این شکل که پیوسته قیمت پایه خودرو به تبعیت از افزایش تورم بخشی، افزایش می‌یافت. شاخص کیفیت و بهره وری نیز در این دستورالعمل تأثیرگذار بودند. اما در دستورالعمل جدید، تورم بخشی، نقشی ندارد و متوسط قیمت بازار در آن نقش اساسی دارد.
 
کاهش و افزایش قیمت دلار فرقی ندارد؛ شورای رقابت بازهم مجوز گرانی خودرو صادر می کند!

در آن مقطع، با توجه به آرامشی که بر بازار خودرو حاکم شده بود، این سخنان به عنوان سیگنالی برای افزایش قیمت‌ها در بازار عمل کرد و با موجی از انتقاد از سوی فعالان بازار و مردم همراه شد. حتی سازمان بازرسی کل کشور نیز به این موضوع ورود کرد و حجت الاسلام والمسلمین حسن درویشیان رئیس این سازمان طی مصاحبه‌ای در دهم دی ۹۹ با اشاره به اینکه این سازمان مخالف مصوبه وزارت صمت درباره نزدیک کردن قیمت خودرو کارخانه به قیمت خودرو در بازار است، گفت: ما نگران افزایش مجدد قیمت خودرو در بازار در پی این تصمیم هستیم.

اما در نهایت رئیس شورای پول و اعتبار بود که از تصمیم شتاب زده خود عقب نشینی کرد و در یک چرخش ۱۸۰ درجه‌ای در حالی که پیش‌تر گفته بود، «به نظر نمی‌رسد، فرمول جدید موجب افزایش قیمت در بازار شود» اظهار داشت: پیش‌بینی می‌کردیم در کوتاه مدت این افزایش رخ دهد،  اما مساله اینجاست که ما هنوز هیچ افزایش قیمتی در خودرو‌ها و با فرمول جدید اعمال نکرده‌ایم.
 
در نهایت در اواخر دی ماه رئیس شورای رقابت خبر از لغو فرمول جدید داد و گفت: شرکت سایپا اعلام کرده با فرمول جدید، توان افزایش تولید نخواهد داشت و ایران خودرو هم اعلام کرده برای افزایش تولید خواستار تغییرات است، لذا این فرمول اجرایی نخواهد شد.

اما سوالی که همواره در این مدت مطرح بوده، این است که شورای رقابت و رئیس این شورا، در شرایطی که تمام جوانب تصمیمات خودرویی را بررسی و برآورد نکرده اند، چرا باید با این گونه خبرها و اظهار نظرها، التهاب دوباره به بازار خودرو تزریق کنند؟ به راستی هدف چه بوده؟ و حالا در شرایطی که بازار ارز و شاخص ارزی پس از اینکه در مهرماه سال گذشته هم زمان با افزایش فشار‌های خصمانه دولت آمریکا با جهش به کانال ۳۲ هزار تومان مواجه شد و در ادامه با کاهش انتظارات تورمی و افزایش عرضه از سوی بازارساز، شاهد تداوم روند نزولی نرخ دلار آمریکا به کانال بیست و یک هزار تومانی هستیم، چرا باید شاهد مجوز افزایش دوباره قیمت‌ها در بازار خودرو از سوی شورای رقابت باشیم؟ آیا قرار است این گونه القا شود که خبری از کاهش قیمت‌ها نیست و یا اینکه سازوکار و ملزومات افزایش معنادار تولید از سوی خودروسازان در دستور کار این شورا قرار دارد؟ هرچند اگر حالت دوم یعنی افزایش قابل توجه تولید را در ادامه سال شاهد باشیم، می‌توان به تعدیل قیمت خودرو امیدوار بود.
 
 

انتقاد نمایندگان مجلس از تصمیم شورای رقابت

 
دهقانی عضو‌ کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تصمیم شورای رقابت مبنی بر افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو در کارخانه، گفت: قصه پر غصه خودرو و خودروسازی در کشور ما تمام شدنی نیست و خودروسازان بازار را انحصاری در اختیار داشته و هر زمان که اراده کنند، به بهانه های مختلفی به دنبال افزایش قیمت هستند. نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مردم ما شایسته استفاده از خودروی باکیفیت و با امنیت بالا هستند، افزود: خودروسازان نباید تنها به دنبال افزایش قیمت باشند بلکه باید برای تولید باکیفیت تلاش کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس کرد: از آنجا که خودروسازان مدعی هستند که تولید آنها ارزبری دارد در نتیجه با افزایش نرخ ارز، خواستار گرانی خودرو هستند، باید به این نکته نیز توجه کرد که در حال حاضر نرخ ارز نسبت به ماه های گذشته کاهش یافته و از سوی دیگر‌، قیمت فولاد نیز تعدیل شده است؛ بنابراین دلیلی برای رشد بهای خودرو وجود ندارد. دهقانی تصریح کرد: دستگاه های نظارتی باید به موضوع افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت ورود کرده و از شوک جدید به بازار جلوگیری کنند.
 
فیروزی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: در حال حاضر جامعه متاثر از وضعیت کرونا، کاهش تعداد سفرها و فعالیت‌های اقتصادی است؛ در نتیجه بازار خودرو در رکود است و در شرایطی که بازار خودرو کم رونق است، خودروسازان باید به جای افزایش قیمت مشوق‌هایی برای افزایش تمایل مردم به خرید خودرو ایجاد کند. نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی ثبات قیمت‌ و در برخی موارد کاهش بهای چهارچرخ‌ها و واگذاری تقسیطی خودرو را یکی دیگر از مشوق‌ها برای رونق بازار دانست و افزود: در حال حاضر بازار خودرو راکد بوده و چشم انداز روشنی برای این شرایط وجود ندارد، حتی سایه مذاکرات وین بر قیمت‌ها در بازار تاثیر گذاشته و فعالان اقتصادی از حجم خرید و فروش خود کاهش دادند. وی با اشاره به اینکه شورای رقابت نباید با افزایش قیمت خودرو موجب شوک به بازار شود، اضافه کرد: خودروسازان باید با بازار همراهی کرده و مشوق‌هایی برای رونق بازار و افزایش اعتماد مصرف کنندگان پیش بینی کنند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه هر چه به جلو پیش رویم احتمال رکود بازار بیشتر می‌شود، تصریح کرد: در سال گذشته افزایش قیمت خودرو در کارخانه بیشتر از رشد تورم بود و جامعه بیش از این کشش افزایش بهای خودرو را ندارد. سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نه تنها در ماه‌های گذشته نرخ ارز و قیمت مواد اولیه تولید رشدی نداشته، بلکه در مواردی نیز دلار نیز با کاهش روبه رو شده است بنابراین افزایش قیمت محلی از اعراب ندارد.

 

رضاخواه عضو ناظر مجلس در شورای رقابت نیز گفت: تصمیم گیری درباره افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت باید به گونه‌ای باشد که نه مصرف کننده و نه تولیدکننده دچار ضرر و آسیب نشود؛ در صورت ثبات قیمت خودرو، احتمال زیان تولیدکننده وجود دارد، از سوی دیگر در صورتی که افزایش بهای چهارچرخ‌ها براساس سناریوی قبلی شورای رقابت انجام شود، مصرف کننده ضرر می‌کند اما باید توجه شود اُفت نرخ ارز در هفته‌های گذشته بر قیمت تمام شده تولید خودرو اثرگذار است. از سوی دیگر کاهش فاصله بهای چهارچرخ‌ها در بازار و کارخانه بیانگر کم شدن خریدار و رفع عطش بازار است که این مولفه‌ها، پارامترهای مهمی بوده و در تصمیم گیری باید لحاظ شود.

سیدجواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشتر گفته بود: شورای رقابت به موضوع مشتری‌مداری توجهی نداشته و در تلاش است، قیمت‌ها را سلیقه ای تعیین کند. نرخ ارز و قیمت مواد اولیه در سال جدید افزایش نیافته از سوی دیگر بازار خودرو در ماه‌های انتهایی سال گذشته و ابتدای امسال آرامش داشته، بنابراین شورای رقابت به جای اینکه قیمت خودرو را افزایش دهد باید درصدد تزریق آرامش بیشتر به بازار و کاهش بهای چهارچرخ‌ها باشد. وی با بیان اینکه کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش قیمت خودرو را بررسی می‌کند، تصریح کرد: شورای رقابت باید به جای افزایش قیمت، اعتمادسازی کند به گونه‌ای که هزینه‌های خودروسازان را در اتاق شیشه‌ای در معرض دید مردم قرار دهد تا جامعه از قیمت واقعی آگاه شود.

 

سخن پایانی

شورای رقابت همواره خود را حامی توأمان حقوق تولید کننده و مصرف کننده معرفی کرده است و حالا مطالبه مردم به عنوان خریداران واقعی خودروهای تولید داخل، تعدیل قیمت ها با توجه به کاهش قدرت خریدشان است. اما آنچه در یک سال گذشته و با ورود دوباره شورای رقابت بر امر قیمت گذاری خودروها، حاصل شده است، چیزی جز عدم تعدیل قیمت ها و حتی گرانی بیشتر در بازار خودرو نبوده است. مسلما اگر بناست شورای رقابت هر سه ماه، مجوز افزایش قیمت ها را صادر کند و از سوی دیگر نظارتی هم بر چرخه تولید و توزیع خودرو در بازار نداشته باشد، بهتر است که این رویه ادامه دار نباشد؛ زیرا به نظر می رسد متقاضیان واقعی خودرو و نه دلالان، از این شرایط متضرر شده و خواهند شد و با توجه به تورم موجود و کاهش توان خرید قشرهای  متوسط و ضعیف جامعه، شاید داشتن یک خودروی تولید داخل و با کیفیت متناسب، به یک رویا تبدیل شود!

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰۳
حامی توامان تولید کننده و مصرف کننده یکی از تلخ ترین جوک هایی هست که تو کشورمون میشنویم ما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
اینا می خوان با این ترفند خودروهایی که توی بازار عرضه کردند را به فروش برسونند.برای همین باید قیمت کارخانه از بازار بیشتر باشه.
به جای اینکه خودرو هایی افرادی که پول دادن و ثبت نام کردند را تحویل بدهند، این خودرو ها را به واسطه هاشون توی بازار دادن تا سود بیشتری بکنند. حالا مونده روی دستشون و با این ترفند دارن کلاه سر مردم بیچاره میذارن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
با اینکه نمیخواستم رای بدم ولی هرکس وعده گل گرفتن در کارخونه خودروسازا رو بده بهش رای میدم.والسلام
گرانی کار دولته ربطی به تحریم نداره
با این سیگنال به بازار اعلام کردین نرخ دلار هم کاهش پیدا کنه کسبه جنستون رو ارزون ندین
...میشه یکیتون بیاد بگه چرا ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
نرخ دلار كم شده، نرخ ساير كالاها جطور؟ دستمزد كارگران چطور؟ امكان واردات چطور؟
ناشناس
| Turkey |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
چون این پایین اومدن نرخ ارز الکیه و موقته ..
دو روز دیگه باز میره بالا
تولید کننده ها اینو خوب حس میکنن و بو میکشن ..
این جور که مشخصه افت دلار فقط برای دولت نفع داره بقیه اقلام همان قیمت خواهند ماند باعث تاسفه
ومردمی که گروگان منافع شخصی تفکرات مافیای خودرو هستند
تو رو خدا فقط اسمش نگاه کنید.شورااااای رقابت.رقابت با کی؟؟؟؟با کدوم برند خارجی؟؟که مجبور باشن کیفیت رو بالا ببرن.شوراااای رفاقت بهتره واسش
چرا حالا دیگه این شورای رقابت را منحل نمیکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
شورای رقابت برای این بوجود آمده تا هر 3 ماه مجوز افزایش قیمت ها را بدهد.
وقتی چیزی انحصاری میشه فقط مردم بیچاره ضرر میکنند ...
این چه قانونی است که پیش پرداخت که پارسال گرفتند یک چهارم نهایی قیمت ماشین بوده و قرار است شش درصد سود مشارکت پرداخت کنند و در عوض امسال کل قیمت ماشین ده درصد افزایش پیدا می کند
یعنی به طور متوسط بین دو تا سه میلیون می خواهند سود بدهند و در عوض بین ۱۵تا۲۰میلیون افزایش قیمت بگیرند
این عین کلاهبرداری قانونی است
جالبه.ارز گرون میشه قیمت ماشین رو بالا میبرن.ارز میاد پایین میگن تورم بالا رفته و دوباره گرون میکنن.بیچاره کسانی که
دو ساله پول به این کارخونه ها دادن.دوسال پیش پژو 95 میلیون بود که 47میلیون و پونصد یعنی نصفش رو گرفتن یعنی طرف اگه همون موقع میخرید 47 میلیون و پونصد دیگه میداد صاحب ماشین میشد و حالا باید 180 میلیون دیگه بده یعنی 4 برابر. مجلس که هفته پیش میگفت اجازه افزایش قیمت نمیدیم.پس مجلس و دیوان عدالت و... که مدام دم از مردم میزنن باز هم به سکوت خودشون ادامه میدن؟
قیمت دلار از 25 هزار تومان به 22 هزار تومان رسیده و شورای رقابت خودرو را گران کرد تا جلوی کاهش قیمت دلار را بگیرد و در صورت کاهش قیمت بیشتر دلار خودرو باز هم گران شود تا تراز منفی خودروسازها که هیچ ربطی به مصرف کننده ندارد اصلاح شود
حالا دیدین گرانی خودرو دست خودشونه با این حرکت دست خودروسازا محترم رو شد
... کدام مملکت هر سه ماه با این فرمول من دراوردی افزایش قیمت می دهد ضمنا قیمت خودرو براساس قیمت تمام شده محصول و مقدار درصد مشخص بعنوان سود محاسبه میشود حتما باید بازرسی و قوه قضایی در این موضوع ورود کنند
نماینده ها فقط بلدن برای منافع جناحی خودشون سروصدا کنن؟آخه این آشغالهایی که به اسم خودرو به مردم بدبخت میندازن چیه که هر سه ماه یکبار هم گرونش میکنن؟
اقا بنده چشمام انحراف بینی دارن اما فکر می کنم شورای رفاقت باشه شما اشتباها نوشتید شورای رقابت
اینها باعث گرونی در سایر بخشها هم شده اند .چطور قانون افزایش حقوق متناسب با تورم کامندان اجرا نمیشه ولی واسیه این خودرو سازهای اجرا میشه؟!
بد تر از همه چیز ، برای ماستمالی میگن برای قراردادهای فاقد سودقبل 99 افزایش نداریم.بجز تحویل فوری ها تقریبا تمام قراردادها, شامل افزایش میشه و نرخ جدید میگیرند.کاش مردم رو مسخره نمی کردند.
لیاقت مردمی که برای خرید تابوت این تابوت سازها،صف میکشن،همینه،فکر کن این اتفاق. تو یه کشور که مردمش از حق خود،آگاهی کامل دارند، اتفاق می افتاد،با نخریدن خودرو،چنان بلایی سر خودروسازها می آوردند که پشیمان بشن و پاشونو اندازه ی گلیمشون دراز کنند.
واردات رو ازاد کنید، هر شخصی خودش پول داشته باشه مجاز بشه یک ماشین در طی 3 یا 4 سال وارد کنه برای استفاده شخصی، ماشین دست دوم تمیز خارجی خیلی به صرفه تره تا صفر کیلومتر داخلی
در این کشور آسپز زیاده هست به همین دلیل کشور آشفته وحیران است.
متاسفانه این چیزها برای مردم عادی شده و با این روند شاهد پوسیدگی خودروهای صفر تولید داخل در داخل کارخانه های تولید ، قبل از تحویل به مردم خواهیم بود
ان شاا... مردم عاقل باشند و این محصولات بی کیفیت انحصاری رو از تولیدکنندگان داخلی خودرو نخرند و بهتر است با همون ماشین های 10 الی 20 ساله قدیمی خودمون سر کنیم تا شاید فرجی حاصل بشه
شورای رقابت بزرگترین جک امروز بازاره
نماینده دولت از خودروساز دولتی حمایت میکنه.
چرا این شورای کذایی به دنبال اصلاح مخارج اضافی خودروسازها نیست.
خودروسازها پول دلاری میگیرن ، خودروی ریالی میدن به مردم.
چندمیلیارد دلار سالانه به این خودروسازها میدیم، همون را بی دردسر میتونیم خودرو مناسب وارد کنیم.
دلار کم بشه یا نشه برای اینها فرقی نداره تورم رو بهانه می کنند!
این مشکلاتی که در کشور ما است اگر دست هر کسی بدهند می تواند حل کند اما دلیل اینکه چرا حل نمی شود مشکل سختی در حل شدن آنها نیست بلکه مشکل مشکل رانت و منفعت طلبی است و یک عده هستند که منافع آنها باعث شده است که مشکلات حل نشود و تا وقتی اینها از سیستم مدیریت کنار گذاشته نشوند مشکلات حل نمی شود.
شورای رفاقت با خودروسازان است.
مهم نیست دلار ارزان یا گران شود فقط شورای رقابت قیمت را بالا می برد
حمایت از تولید کننده و مصرف کننده شبیه بیشتر شبیه شوخی است
بهتر است که اسم این شورا به "شورای رفاقت" تغییر کند. شورای رفقای خودروساز که اجناس بنجل و فشل خود را چند برابر قیمت به مردم مظلوم ایران تحمیل میکنند.
صنعتی که مصرف کنندش از قیمت و کیفیت محصولاتش راضی نیست و تولیدکنندش هم از انواع رانت استفاده میکنه و سوء مدیریت داره و روز به روز داره زیان میکنه و چرا هنوز پابرجاست؟ چرا هنوز حمایت میشه؟
بهتر است که اسم این شورا به "شورای رفاقت" تغییر کند. شورای رفقای خودروساز که اجناس بنجل و فشل خود را چند برابر قیمت به مردم مظلوم ایران تحمیل میکنند.
خودرو همین طور ریز میره بالا
تاچه زمانی باید ما مردم چند برابربرای خودرو داخلی پول بدهیم بدلیل بی‌کفایتی مدیران دولتی
دلار و تورم بهانس اصل گران کردنه
تا فهمیدن شاید ارز بیاد پایین زود گرون کردن
هم خودرو سازا هم شرکتا موتور سیکلت هم لوازم خانگی
ایران شده کشور سو استفاده گرا
لطفا با همین فرمول، هر ۳ ماه حقوق ها رو اصلاح کنید
اون فرومولی که شما روی تخته نوشتید باهاش محاسبات کوانتوم انجام میدن
کاری که در کشورهای توسعه یافته، انجام و دنبال می‌شود اینست که زیر ساخت حمل و نقل عمومی و روان‌سازی ترافیک، تقویت می‌شود و از طرفی، فرهنگسازی در راستای استفاده کمتر از ماشین شخصی و وسایل نقلیه عمومی، و حفاظت از محیط زیست، صورت گرفته و همینطور با رعایت و ارتقا استاندارهای آلایندگی، کیفیت نیز ارتقاء پیدا می‌کند!
بالا نگه داشتن قیمت خودرو، انهم برای کشوری با وضعیت اقتصادی مثل ما، هیچ توجیه منطقی که ندارد، بنظر من کلا مظر هم هست!
در دنیایی که می‌شود بسیاری از مایحتاجهای خود را از دیگر کشورها، بویژه کشورهای دوست تامین کرد، و یا می‌شود خودرو را هم مشترکا تولید و حتی بطور مقطعی وارد کرد، نیازی به هیچگونه انحصار در تولید نیست! انحصار کلا سیاست درست و اصولی نیست!
مگر قیمت دستوری قبلی مطابق نرخ دلار بوده که الان بر اساس آن تغییر کند؟یعنی فهم این که در زمان دلار ۳۰۰۰ تومانی پراید ۲۰ تومن بوده و با دلار ۲۱۰۰۰ تومانی باید ۷ برابر باشد خیلی سخت است؟عوام در رویاهایشان غوطه ورند و انتظار دارند در کشوری با اقتصاد ایران با استاندارد آلمان زندگی کنند شما چرا به این مطالبات دامن می زنید؟
پاسخ ها
مولا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
ببخشد آقای امریکایی پس دلیل و بهانه افزایش 7 برابری خودرو لز سال 97 تا الان چی میتونه باشه؟ و مردم ایران برای چی نباید با استاندارد آلمان و حتی بالاتر زندگی کنن؟
از وقتی شورای رقابت ایجاد شد، خودش در گران کردن با همه رقابت می کند .
الآن جامعه منتظره یک خبره که حداقل قیمت ها در همین حد ثابت بایسته ولی ایشون قیمت خودرو رو بالامیبره و همه چیزو میریزه به هم!
اگر این شورا منحل بشه و روی احتکار نظارت بشه، خود عرضه و تقاضا قیمت رو معلوم میکنه.
اگر واردات بدون گمرکی هم آزاد بشه، اون موقع قطعا احتکار هم نیازی به نظارت نداره.
از شدت خشم حرفی نمیزنم
این رانت عرضه خودرو تا کی باید دست این دو بزرگوار باشه بخدا این ظلمه والله ظلمه بابا کار که نیست تولید که تعطیله این خودروها تنها وسیله امرار معاش کلی ایرانیه اینم که قیمتش از عجیب غریبم گذشته مگه نه ۸ ماه پیش گفتین به قیمت یه جهش میدیم ۱۰ درصد زیر قیمت بازار ولی بازار از خودرو اشباع میشه و قیمتش میاد پایین پس چی شد
بهانه افزایش قیمت ها افزایش دلار بود پس چرا به همون نسبت کاهش دلار قیمت ها هم کاهش پیدا نمی کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بهتراست به جای شورای رقابت بگیم واحدفروش خودروسازان چون هروقت بازارخودرو راکدمیشه شورای مجوزافزایش قیمت رابه انواع مختلف صادرمیکنه تابازار راملتهب وبهانه گرانی به دلالان داده.
سلام،چی بگیم که واقعن حرف ما مگه حساب میشه من خودرو پیش فروش ثبت نام کرده بودم والا هنوز موعد تحویلش مونده ۳ بار قیمت افزایش دادین من هر چقدر تلاش میکنم جور کنم پولشو هی بالا میبربن بدبختی هم ۶ درصد سود داره ولی کاش نداشت لااقل افزایش شامل نمیشد
واردات خودرو را آزاد کنید...
...درب کارخانه های تولید گاری را ببندید و بگذارید مردم نفس راحتی بکشند . همین حالا با پول یک پراید میشود خودرو های خارجی خوبی سوار شد
فعلا در تمام نهاد های تصمیم گیری هرج مرج حاکم است دوتا کارخانه انحصار خودرو را در دست گرفته اند و هر کار دلشان خواست می کنند تولید لوازم خانگی هم بهمین بلیه گرفتار شده
... عده ای بدبخت از نون شبشون میزنن از طلای زنشون میزنن ثبت نام میکنن صاحب یه لگن بشن عده ای هم واقعا پولشو دارن میلیادم بشه ثبت نام میکنن ازبین ده نفری که میگن مردم ثبت نام نکنین حداقل یکیشون ثبت نام میکنه... ظلم ظلمه هرچقد که دولت داره ظلم میکنه همون قدر ماملت داریم به هم ظلم میکنیم.تنها راه نجات ما از نظر من بازکردن یه شغل تولیدیه که بتونیم صاحب یه ماشین تو دست اینابشیم.تن همتون سالم.
تا زمانی که خودروسازی در ایران انحصاری است ظاهراً باید هرروز شاهد این دست اتفاقات باشیم
اسمشو بذارید شورای رفاقت نه رقابت
چرا این همه قیمت ارز کاهش داشته ولی قیمت ماشین و خانه همچنان بالاست. مردن ایران اکثرآ منتظر کاهش در بخش خودرو و خانه هستند تا بتوانند خریدهایشان را انجام دهند.
لعنت بر تولید بدون رقابت تا دیروز بهانه دلار بود امروز؟؟؟ گمرکی را بردارید تا ببینند یک ماشین در سال فروش ندارند امان از رانت لعنت به رانت...
فکر کردن مردم نمی دونند که با این افزایش قیمت ، قیمت کارخانه از بازار بیشر میشه. اینها می خوان با این ترفند مردم را به خرید خودرو هایی که توی بازار عرضه کردند و به دست مشتری های نام نویسی کرد نرسوندند به فروش بره. ...
مردم باید خرید خودرو از بازار را هم تحریم کنند.
در آستانه انتخابات رضايت مردم مهمتر هست پس حقوق كارگر چقدر افزايش داشته ؟
واردات خودرو باید آزاد شود. این حق طبیعی مردم است که با قیمت پایین بتوانند خودروی با کیفیت سوار شوند!
دلار اگه 1000 تومن هم بشه برای این دوتا هیچ فرقی نمیکنه چون عیالوارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
احسنت بر شما عین واقعیتو گفتین
تا کی ملت باید چوب این انحصار رو بخورن. بابا واردات خودرو رو با تعرفه گمرک منصفانه آزاد کنید این ها رو هم تعطیل کنید و کارگرا رو بفرستید خونه و از محل گمرک واردات هر ماه حقوق کارگرای این کارخونه ها رو هم بدید و یه ملت رو از دست این کاخونه ها و شوراها ازاد کنید.
مردم اگر دو سال صبر کنند و هیچ خودروی داخلی نخرند اینها حالشون می آد سر جاش. از ماست که بر ماست.
متاسفانه اين گزارش بصورت يك طرفه و همراستا با احساسات عمومي جامعه نوشته شده، صنعت خودرو سازي با قيمتهاي دستوري در حال ورشكستگي است و اگر وضعيت بر همين منوال باشد تا 2 سال آينده اين دو خودروساز اصلي كشو ورشكسته شده، كارگران آنها روانه خيابان و قيمتهاي خودرو نيز سر به فلك خواهد زد چرا كه با محدوديت ارزي امكان واردات اين حجم خودرو اصلا وجود ندارد.
لازم به ذكر است كه نه شوراي رقابت و نه نمايندگان مجلس كه اينگونه صحبت مي كنند يا دركي از اقتصاد خودرو ندارند يا نمي خواهند داشته باشند! در صنعتي كه بيش از 70 درصد بهاي تمام شده محصولات آن را مواد اوليه و قطعات تشكيل مي دهد، آيا منطقي است كه قيمت اين مواد در بورس تعيين ولي قيمت محصولات كارخانه بصورت دستوري و تقريبا 40% پائين تر از قيمت تمام شده محصولات تعيين شود؟ در صنعتي كه حدود 10% بهاي تمام شده محصولات آن را هزينه هاي نيروي انساني تشكيل مي دهد آيا ممكن است كه اين هزينه 40% افزايش يابد ولي قيمت محصولات تغييري نكند؟
برخي از دوستان به كاهش قيمت دلار اشاره كرده اند، سوال اينجاست كه كاهش قيمت دلار چه مقدار توانسته بر روي كاهش قيمت ورق، محصولات پتروشيمي، فولاد ، تجهيزات الكترونيكي و ... تاثير داشته باشد؟ آيا كاهش قيمت دلار توانسته باعث تسهيل در مبادله آن با ساير كشورها شود و اصولا اينكه چند درصد از ميزان قطعات و مواد اوليه يك خودرو از خارج وارد مي شود؟
بله مردم ما تحت فشار اقتصادي هستند و نسبت به اندك تغيير قيمت در يك محصول حساس، ولي آيا در اين شرايط بايد واقعيتهاي اقتصادي را فراموش كرد و از اين احساسات سوء استفاده كرد؟
التماس اندكي تعقل
چرا در این شرایط ، شورای رقابت باید با اعصاب و زندگی مردم ایران بازی کند؟ مگر چه اتفاقی در خودرو سازی وابسته ایران اتفاق افتاده است. در شرایط که شاخص های مالی دنیا به نفع مردم ایران سیر نزولی پیدا کرده اند چرا یک عده باید با اعصاب و زندگی مردم براحتی بازی کنند. پس مجلس اسلامی چرا ورود پیدا نمی کند؟ دادستانی چه می کند؟ چرا انقدر بی مسئولیتی؟
یاتولیدزیادیاآزادکردن به همین راحتی بقیه همش بهانس
وقتی دلار درحال افزایش بود به بهانه آن قیمت می‌بردند بالا.حالا دلار درحال کاهش بازهم قیمت افزایش میدن.اخه این اجحاف نیس!!!؟؟
واقعا جای تاسفه
آدم مونده به این مسئولین چی بگه
هر روز گران می کردند به بهانه افزایش قیمت دلار
حالا چه دلیلی دارند ؟
یادتونه اون مدیر خودروساز به خبرنگار گفت
به تو چه من سوار ماشینهای ایرانی نمی شم؟
توقع داری من هم مثل ایرانی های بدبخت سوار پراید و 205 و 405 و سمند و لگن شم؟
شورای گرانی خودرو
مگه دراین مملکت قطع الرجال که شیوا رو کنار نمیزن اونقدر به ریش همه میخنده وهر کاری دلش بخواد میکنه
این چه تصمیمی است که شورای رقابت میگیرد یک میلیون سود میدهد برعکس ده میلیون روی خودروهای میکشن
مرزها را باز کنید تا ماشین های خارجی بیاد عمرا کسی به این آشغال ها پول بده.مردم بین پیاده و پراید مجبورا یکی را انتخاب کنند.
ما مردم بی عرضه حقمونه
قیمت مصوب = مسخره و مضحکه فروشنده ها و خریدارا
از ماست که بر ماست
واقعا در این کشور هیچ قاعده و قانون درستی وجود ندارد!
لطفاً کمی در قوانین من درآوردی خود برای افزایش قیمت تفکر کنید.
آیا این درست هست که کسی بیش از یک سال پول خودش را به امید اینکه یک سال بعد صاحب خودرو می شود و تا یک سال بعد نیز سودی به پولش تعلق می گیرد. اما با این مصوبه جدید شما نه تنها کل سود تعلقی از بین می رود، بلکه حتی یک مقدار هم باید بیشتر از کسی که به پولش سود تعلق نمی گیرد ، پرداخت کند.
لطفاً کمی تفکر و تعمق
شورای خلافت برا تحویل اردیبهشت ناگهانی 13میلیون افزایش میده انصافه خودرو ساز دعوتنامه نمیده. اگه شبانه قیمت اجاره خونه همین پرسنل خودرو سازهای باج گیر دومیلیون افزایش پیداکنه دارن که بدن
سلام
از شورای رقابت میخواهیم تجدید نظر کنند حدود سه سال است قصد خرید خودرو داریم هرچه پس انداز میکنیم سه برابر آن خودرو گرانتر میشود خانواده پنج نفری هستیم ولی یک خودرو نداریم از طریق ثبت نام هم به نتیجه نرسیدیم.
عنایت نمایید. ممنون
چه حکمتی است که مجلس .قوه قضاییه.و....در مقابل خودرو سازان تسلیم اند
با اطمینان میتوان گفت شورای رقابت با این حرکت ها ی نسنجیده ثابت کرده ، بنفع آیندهء کشور و همدلی مردم و مسئولین عمل نمیکند که هیچ ،بلکه در جهت نفاق هر چه بیشتر تصمیم گیری میکند متاسفانه ! آنهم با وضع اسفباری که در تولید کم کیفیت ( از جهت فنی و امکانات) خود رو ها شاهدیم .
من میگم که حالا که گرون کردین و مثل همیشه زورمون بهتون نمیرسه پس دردتون چیه که دعوتنامه هارو نمیفرستین ماشین بدین چرا با روح و روان ملت بازی میکنید
گر مسلمانی از این است که حافظ دارد
وای اگر از پی امروز بود فردایی...
سلام تو رو خدا فقط حرف نزنید عمل کنید نرخ تورم اومده پایین باز افزایش قیمت
میده شورای رقابت دو بار تو یک سال افزایش قیمت داده باز هم افزایش داد. مردم دیگه توان پرداخت اضافی خودرو رو ندارن. با این وضع اقتصادی. از شما مجلس انقلابی تقاضا دارم پیگیری کنید تا در حق مردم ظلم نشه
اقا تنها کسی که مقصر ما مردم هستیم چند بار رفتیت جلوی در کارخانه های لگن سازی ایران خودرو و سایپا اعتراض کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ماشین طلا خونه دلار همه باید بابتش مالیات بدی ولی زمینه نه زمین بخرید چند سال بندازید بعد با کلی سود بفروشی هیچ استهلاکی هم نداره
واقعا متاسفم
پوست کرگدن دارین
اگه شماخیلی مردین بهوضعیت بازارمسکن خوراکک وپوشاک مردم سیدگی کنین ماباخودروسروکارنداریم
بابا دلار بهونه هستش اگه دلار بیاد پایین بهونه اینو دارن که خرید قبلیه
هرجا این دولت و حامیان فتنه دست گذاشتند برای کشور مساله و نحسی ایجاد کردند
این چه عدالتی هس که زودتر پول واریز کنی و من سود که نگرفتم هیچ، پول بیشتری واسه افزایش هم باید بدم،ولی افرادی که یکماه بعدازمن ثبتنام کردن بدون افزایش حساب شده
شورای رقابت خجالت بکش از این همه شکایت مردم
کی وچه کسی به داد مردم خواهد رسید
این رضا شیوا و شورای رقابتش همونی که توی سال های قبل کابوس خودروسازان بود و همیشه ساز مخالف میزد.
قابل تصوره که چیشده که در طی این دو سال اخیر شده کاسه داغ تر از آش. و اگر خودروساز ها ول کنن این ول کن ماجرا نمیشه..
کاش مردم میدونستن که این چقدر میگیره و به چه قیمتی راضیش کردن شاید خود مردم تونستن جورش کنن.!!
مجلس ریئس شورای رقابت رابرکنارو مجازات کنیداینها دارندناامنی برای اقتصادکشوبوجورمی اورندقوه قضاییه سازمان بازرسی کجایید
آخرش ما نفهمیدیم این شورای رقابت چرا فقط در جهت کمک به افزایش قیمت رقابت میکنه ,آن هم بدون رقیب... اگر خودروسازان و شورای رقابت واقعا قصد مبارزه و رقابت دارن چرا بصورت مافیای و رانت نفوذ درب ای کشور رو به ورود خودرو خارجی بستن ...در هر صورت بدون رقیب وتخیلی رقابت کردن موضوعیت ندارد .....
نمایندگان محترم فقط زورشون به وکلا میرسه کل کارشون شده انحصار وکالت الان چرا نمیتونه ورود کنه فقط شعار میده
چرا مجلس شورای اسلامی جلوی این کلاهبرداری شورای رقابت ونمیگیره سود ۷درصد میدبعدش چندین برابرش میگیره خواهشن قوه قضاییه ورود کنه ما ایرانی هستیم ن دشمن چرااخه
شما دارین با هم بازی میکنید چند ما پیش هم با دلار کار می‌کنید الان شد اینطوری
سلام بااین تحریم ها، تحریم داخلی ممنوع
با تحریم ها که دلیل گرانی است اما برخی، ازاین تحریم ها سوئ استفاده می کنند و باعث گرانی بیشتر وبی ثبات کردن بازار وبی نظمی می شود و باعث می شود گرانی ادامه دار باشد
گرانی . فقر .اجزا بدن را فروختن . خودفروشی. خودکشی . فحشا.دزدی. دعوا. طلاق. ووو.... یه جون بااین وضع گرونی چطور ازدواج کنه خونه خریدن رویا شده . اگه کسی دختر مجرد داشته باشه چطوری شوهر بده چطور جهیزیه جور کنه .ایا واقعا نمی تونید جلوی گرونی را بگیرید یا نمی خواهید. یا خودتون از عمد گرونی را ایجاد میکنید . به درامد مردم نگاه کنید بعد هر روز اجناس را بالا ببرید . انسان بخاطر فقر دست به هر کاری میزنه . فروش کلیه . اعضای بدن تا دزدی و خود فروشی واقعا از وضع مردم خبر ندارین
سلام
با کدام فرمول ریاضی 8 درصد انقدر گران میشود سال تابستان 1398 برنده خودرو برای خرداد سال 1401 شده ام که پیش پرداخت را با یک وام 50 میلیونی داده ام آیا خدا راضی است سالی 6 درصد سود ولی هربار اینقدر گرانی تا سال 1401 من کارگر با این حقوق چکار کنم از کجا بیارم بخدا بچه هام تا صبح بیدار بودند و غصه خورند به کجا به چه کسی باید شکایت ببرم
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ

وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِينَ ﴿١﴾

به نام خدا که رحمتش بی‌اندازه است و مهربانی‌اش همیشگی

وای بر کم فروشان! (۱)

2
الَّذِينَ إِذَا اكْتَالُوا عَلَى النَّاسِ يَسْتَوْفُونَ ﴿٢﴾

آنان که چون از مردم کالایی را با پیمانه و وزن می‌ستانند، تمام و کامل می‌ستانند، (۲)

3
وَإِذَا كَالُوهُمْ أَوْ وَزَنُوهُمْ يُخْسِرُونَ ﴿٣﴾

و چون برای آنان پیمانه و وزن کنند، کم می دهند. (۳)

4
أَلَا يَظُنُّ أُولَٰئِكَ أَنَّهُمْ مَبْعُوثُونَ ﴿٤﴾

آیا اینان یقین ندارند که حتماً بر انگیخته می شوند؟ (۴)
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی