بازدید 16513
کیوسک بین الملل تابناک

وقوع حادثه امنیتی در مقر سازمان سیا / استقرار گسترده ارتش ترکیه در مرز عراق / تنش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قبرس / انتقاد بی سابقه نخست‌وزیر نیوزیلند از چین

وقوع حادثه امنیتی در مقر سازمان سیا، استقرار گسترده ارتش ترکیه در مرز عراق، تنش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قبرس، انتقاد بی سابقه نخست‌وزیر نیوزیلند از چین و درخواست بلینکن از کره شمالی برای تعامل با آمریکا، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.  
کد خبر: ۱۰۴۹۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۱ 04 May 2021

وقوع حادثه امنیتی در مقر سازمان سیا| استقرار گسترده ارتش ترکیه در مرز عراق| تنش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قبرس| انتقاد بی سابقه نخست‌وزیر نیوزیلند از چین

کیوسک بین الملل تابناک: وقوع حادثه امنیتی در مقر سازمان سیا، استقرار گسترده ارتش ترکیه در مرز عراق، تنش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قبرس، انتقاد بی سابقه نخست‌وزیر نیوزیلند از چین و درخواست بلینکن از کره شمالی برای تعامل با آمریکا، از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.

وقوع حادثه امنیتی در مقر سازمان سیا

رسانه‌های آمریکایی بامداد سه‌شنبه از وقوع حادثه امنیتی در اطراف مقر سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) در ویرجینیا خبر دادند.

وقوع حادثه امنیتی در مقر سازمان سیا| استقرار گسترده ارتش ترکیه در مرز عراق| تنش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قبرس| انتقاد بی سابقه نخست‌وزیر نیوزیلند از چین

به نوشته این رسانه‌ها، پس از گزارش حادثه امنیتی، ممنوعیت پرواز موقت در مجاورت ساختمان سیا برقرار شده است؛ بنابراین، گزارش های اولیه تلاش شخصی برای ورود به منطقه‌ای غیر مجاز در ورودی ساختمان اصلی سیا در ویرجینیا حکایت دارد.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از یک مقام پلیس آمریکا نوشتند، در این حادثه امنیتی تیراندازی رخ نداده است.

دقایقی بعد، یک سخنگوی سیا با تایید وقوع حادثه امنیتی در ورودی ساختمان این سازمان در ویرجینیا، گفت: «مجتمع ما هنوز ایمن است و افسران حفاظت امنیتی که مشغول رسیدگی به این حادثه هستند، فقط شامل مأموران مستقیم سازمان هستند.»

خبرنگار شبکه صدای آمریکا به نقل از این سخنگوی سیا نوشت: «مأموران حفاظت امنیتی سازمان از نیروهای انتظامی محلی نیز کمک گرفته‌اند.»؛ این مقام سیا اما جزئیاتی درباره ماهیت حادثه ارائه نکرده است.

وقوع این حادثه در حالی است که فقط یک ماه و نیم از زمان تایید «ویلیام برنز» به عنوان رئیس سازمان سیا توسط مجلس سنای آمریکا می‌گذرد.

استقرار گسترده ارتش ترکیه در مرز عراق

منابع عراقی به شبکه المیادین گفتند که ارتش ترکیه تعداد زیادی از نیروهای خود را در کوه‌های «جیستا» در استان دهوک عراق برای اشغال مناطق مرزی مستقر کرده است.

وقوع حادثه امنیتی در مقر سازمان سیا| استقرار گسترده ارتش ترکیه در مرز عراق| تنش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قبرس| انتقاد بی سابقه نخست‌وزیر نیوزیلند از چین

همزمان درگیری‌های شدیدی میان نیروهای ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان گروهک تروریستی حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) در کوههای «جیستا» در گرفته است. جنگنده‌های ارتش ترکیه نیز مواضع عناصر پ.ک.ک را در این مناطق بمباران کردند.

روز یکشنبه نیز «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه پس از بازدید از مرکز فرماندهی عملیات‌ خود علیه پ.ک.ک در منطقۀ مرزی استان «شرناخ»، وارد خاک منطقه کردستان عراق شده‌ و از پایگاه نظامی تازه تأسیس «بیلیچ تپه» بازدید کرد. این اقدام با واکنش دولت بغداد همراه شد و وزارت خارجه عراق با احضار کاردار سفارت ترکیه در بغداد، اعتراض خود را به ورود بدون هماهنگی حلوصی آکار به خاک عراق اعلام کرد.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌.ک‌.ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. پ‌.ک‌.ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار تن از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

تنش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قبرس

سخنگوی حزب حاکم ترکیه تاکید کرد، در صورتی که اتحادیه اروپا میخ واهد بازیچه دولت قبرس یونانی نشین شود، برایش آرزوی موفقیت می کنیم.

به نقل از خبرگزاری آناتولی، عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه خطاب به خبرنگاران در شهر آنکارا بعد از یک نشست کمیته اجرایی مرکزی این حزب گفت، با دیدگاهی که قبرس ترک نشین یا جمهوری ترک نشین قبرس شمالی و آرمان درست آنها را نادیده می گیرد هیچ مذاکره ای از هیچ نوع امکان پذیر نیست.

چلیک با اشاره به اظهارات نیکوس آناستاسیادس، رهبر دولت قبرس یونانی نشین در خصوص شکایتش از ترکیه و جمهوری ترک نشین قبرس شمالی نزد رهبران اروپایی گفت: اگر اتحادیه اروپا قبول کند که بازیچه دولت قبرس یونانی نشین شود برایشان آرزوی موفقیت داریم.

چلیک تاکید کرد، جمهوی ترک نشین قبرس شمالی باید مجددا به عنوان یک کشور برخوردار از جایگاه و چشم انداز بین المللی سازماندهی شود.

قبرس چند دهه است که شاهد مناقشه و اختلاف بین بخش های یونانی نشین و ترک نشین خود به رغم تلاشهای دیپلماتیک سازمان ملل برای حصول یک راه حل جامع برای آن بوده است.

در سالهای اخیر فرآیند صلح پر نوسانی در قبرس شامل ابتکار عمل شکست خورده ۲۹۱۷ در سوئیس تحت نظارت ترکیه، یونان و انگلیس به عنوان کشورهای ضامن مطرح بوده است؛ جمهوی ترک نشین قبرس شمالی در سال ۱۹۸۳ تشکیل شد.

انتقاد بی سابقه نخست‌وزیر نیوزیلند از چین

"جاسیندا آردرن"، نخست‌وزیر نیوزیلند در قبال گزارش حقوق بشری چین، موضع تندتری در پیش گرفت و گفت همزمان با رشد نقش چین در جهان، حل اختلافات سخت‌تر شده است.

به نقل از آسوشیتدپرس، در حالی که لحن آردرن نسبت به چین، در مقایسه با دیگر رهبران جهان، متعادل باقی مانده است، با این حال برای کشوری که چین را بزرگ‌ترین شریک تجاری خود تلقی می‌کند، تغییر بزرگی به حساب می‌آمد. آردرن در سخنرانی‌های قبلی خود اغلب از انتقاد مستقیم نسبت به چین، پرهیز کرده بود.

آردرن در سخنرانی خود برای نشست تجاری چین در  شهر "آوکلند"،  گفت نیوزلند نگرانی "جدی" خود در مورد مسائل حقوق بشری، از جمله وضعیت اویغورها در منطقه سین‌کیانگ و مردمی که در هنگ‌کنگ زندگی می‌کنند را با چین مطرح کرده است.

وی به مخاطبان گفت: از چشم هیچ‌ یک از شما پوشیده نیست که همزمان با رشد و تغییر نقش چین در جهان، مسامحه در مورد اختلافات بین سیستم‌های ما و منافع و ارزش‌هایی که به آن سیستم‌ها شکل می‌دهد، دشوارتر شده است.

"استفن نوآکس"، مدیر مرکز مطالعات چین در دانشگاه آوکلند گفت حتی چند سال پیش هم انتظار نداشته چنین لحنی را از نیوزیلند بشنود. وی خاطرنشان کرد، این لحن مانند چشمکی به اتحاد "فایو آیز" (اتحاد بین نیوزلند، آمریکا، استرالیا، بریتانیا و کانادا موسوم به پنج چشم) به نظر می‌رسد تا به آن‌ها بفهماند؛ هرچند نیوزیلند ممکن است دارای وابستگی‌های اقتصادی به چین باشد، اما نسبت به این کشور آسان نگرفته است.

روابط فرهنگی و اقتصادی نیوزیلند با چین، در میان اتحاد ۵ چشم، دارای قدرتمندی خاصی است.

نیوزیلند نخستین کشور توسعه‌یافته‌ای بود که در سال ۲۰۰۸ با چین پیمان تجاری آزاد امضا کرد که به رونق صادرات پودر شیر نیوزیلند و دیگر محصولات این کشور انجامید. چین در حال حاضر دو برابر استرالیا- دومین بازار بزرگ نیوزیلند- از این کشور خرید می‌کند.

درخواست بلینکن از کره شمالی برای تعامل با آمریکا

"آنتونی بلینکن"، وزیر امور خارجه آمریکا از کره شمالی خواست به میز مذاکره برگردد و گفت ایالات متحده در صدد ایجاد پیشرفت عملی در راستای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره، از طریق دیپلماسی است.

وقوع حادثه امنیتی در مقر سازمان سیا| استقرار گسترده ارتش ترکیه در مرز عراق| تنش ترکیه و اتحادیه اروپا بر سر قبرس| انتقاد بی سابقه نخست‌وزیر نیوزیلند از چین

به نقل از خبرگزاری یونهاپ، این درخواست به دنبال آن مطرح شد که کره شمالی تهدید کرد آمریکا "با بحران بدتر و بدتری مواجه خواهد شد".

دیپلمات ارشد آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "دومینیک راب"، همتای انگلیسی خود اظهار کرد: امیدوارم کره شمالی از فرصت برای تعامل دیپلماتیک استفاده کرده و راه‌های موجود در راستای هدف خلع سلاح هسته‌ای تمام و کمال شبه‌جزیره کره را بررسی کند.

بلینکن به منظور شرکت در نشست وزرای خارجه و توسعه گروه ۷ یا G۷، عازم لندن است.

کره شمالی روز یکشنبه (به وقت سئول) اظهار کرد آمریکا در وضعیت سختی قرار خواهد گرفت.

پیونگ‌یانگ اشاره‌ای به سخنرانی اخیر بایدن در کنگره آمریکا داشت که گفته بود، ایالات متحده با متحدان خود همکاری می‌کند تا شبه‌جزیره کره را از طریق دیپلماسی، خلع سلاح کند.

اظهارات بلینکن نیز در حالی مطرح می‌شود که آمریکا بررسی جامع خود پیرامون سیاست در قبال کره شمالی را تکمیل کرده است.

وی گفت، تصمیم به تعامل بر عهده کره شمالی است، اما سیاست تازه آمریکا در قبال کره شمالی، بر محوریت دیپلماسی قرار دارد.

بلینکن اضافه کرد: بنابراین نه تنها می‌خواهیم ببینیم کره شمالی چه می‌گوید، بلکه می خواهیم ببینیم در روزها و ماه‌های آینده چه می‌کند. ما سیاست روشنی داریم که دیپلماسی در محور آن قرار دارد و فکر می‌کنم به عهده کره شمالی است که تصمیم بگیرد می‌خواهد تعامل داشته باشد یا خیر.

وی خاطرنشان کرد: آنچه اکنون داریم، سیاستی است که خواستار یک رویکرد عملی است که به منظور حصول پیشرفت عملی در راستای افزایش امنیت آمریکا، متحدان و نیروهای اعزامی ما،  از دیپلماسی با کره شمالی استقبال می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۸
نچه از خبر منتشر شده در خصوص حادته در سازما ن سیا بر می آید این است که به طور یقین یک منگنه دچار مشکل شده و نمیتواند کاغذهارا منگنه کند . یا قلم یکی از مدیران جوهر ندارد .ویاشاید درهای یک اناق به بالکن باز نشده است واین فاجعه بزرگی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
نه دوست عزیز، اونا خوب بلدن مخفی کاری کنن. مگه اینگه دیگه حسابی گندش در اومده باشه. در هر صورت یه سازمان جاسوسی هست و حق هم دارن که مخفی کاری کنن.
ناشناس
| Canada |
۱۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
تو برو از حادثه اهواز و مجلس خودت بگو ببین کی مسئول حفاظتش بود
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
محمد هیچی نشده ، ناراحت نشو ، مشخصه امنیت امریکا خیلی برات مهمه
عراق خودش به هیچ وجه توان اخراج تروریست‌های پ ک ک و کنترل مرزها را ندارد و ترکیه قدرتمند به عراق کمک بزرگی می کند
پاسخ ها
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
. ترکیه خود حامی تروریست و تروریست دولتی هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
مزدور ترکیه سلام
خ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
ترکیه دست از انکار اقلیت های قومی بردارد و سیاست همه ما ترک هستیم بردارد و بقیه اقلیت ها را ترک کوهی نخواند و پ ک ک خود بخود منحل خواهد شد. ترکیه خود بزرگترین دولت تروریستی است
ناشناس
| Norway |
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
ترکیه بدنبال اشغال عراق است....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
عراق به صورت رسمی به ترکیه اجازه داده است که تا 20 کیلومتر میتواند در داخل این کشور با تروریستها مقابله کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
آزادترین کشور منطقه ترکیه هست. پژاکی ها قصد دارن برا نفس کشیدن زمان بخرن که ارتش آزادی بخش تورک این اجازه رو به تروریستها نمیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
ترکیه قدرتش پوشالی است 30 سال دیگر و با بهترین تجهیزات از پس پ ک گ بر نمی آید .
naser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
خطاب به خ نظرتان در باره انکار اقلیت های قومی در ایران چیست؟ آیا شما معتقد به وجود ترک در ایران هستید؟ یا آنها را آذری خطاب می کنید!؟
«...گزارش های اولیه تلاش شخصی برای ورود به منطقه‌ای غیر مجاز در ورودی ساختمان اصلی سیا در ویرجینیا حکایت دارد.»

عجب «حادثه امنیتی» بزرگی! احتمال می دهم مقر سیا با خاک یکسان شده باشد.
یک طوفان خورشیدی هم در خورشید اتفاق افتاده جوری تیتر بزن که بععععله کار ما بوده!!!!!!
منافع نیوزلند ایجاب کرده به نقض حقوق بشر در چین توجه کنند.
ترکیه=اسم جعلی قرار داده شده بر سرزمین کرد، ارمنی، یونانی
ترکیه=مغول
تشکر از تابناک به دلیل تروریستی خطاب کردن گروهگ پ ک ک.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل