بازدید 22731
آخرین تحولات خاورمیانه

دیدار هیاتی از عربستان سعودی با بشار اسد/ ابراز نگرانی پنتاگون از فعالیت‌های نیروی دریایی ایران/ رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران/ کشته شدن ۵۳ عضو پ. ک. ک و ۷ سرباز ترکیه در شمال عراق

دیدار هیاتی از عربستان سعودی با بشار اسد، ابراز نگرانی پنتاگون از فعالیت‌های نیروی دریایی ایران، رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران، کشته شدن ۵۳ عضو پ. ک. ک و ۷ سرباز ترکیه در شمال عراق و افشای قرارداد محرمانه فرانسه با مصر، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۴۹۷۶۲
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 04 May 2021

دیدار هیاتی از عربستان سعودی با بشار اسد/ ابراز نگرانی پنتاگون از فعالیت های نیروی دریایی ایران/ رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران/ کشته شدن ۵۳ عضو پ.ک.ک و ۷ سرباز ترکیه در شمال عراق
بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: دیدار هیاتی از عربستان سعودی با بشار اسد، ابراز نگرانی پنتاگون از فعالیت‌های نیروی دریایی ایران، رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران، کشته شدن ۵۳ عضو پ. ک. ک و ۷ سرباز ترکیه در شمال عراق و افشای قرارداد محرمانه فرانسه با مصر، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

دیدار هیاتی از عربستان سعودی با بشار اسد

وبگاه خبری ـ تحلیلی «رأی الیوم»، شامگاه روز دوشنبه، گزارش داد که هیأتی سعودی به ریاست «خالد الخمیدان» رئیس دستگاه اطلاعات عربستان سعودی با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه دیدار کرده است.

این وبگاه به نقل از برخی دیپلمات‌های بلندپایه در دمشق در این خصوص نوشت، هیأت مذکور همچنین دیداری با «علی المملوک» معاون رئیس‌جمهور سوریه در امور امنیتی داشته و دو طرف توافق کرده‌اند که پس از عید فطر دیداری مفصل‌تر داشته باشند.

دیدار هیاتی از عربستان سعودی با بشار اسد/ ابراز نگرانی پنتاگون از فعالیت های نیروی دریایی ایران/ رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران/ کشته شدن ۵۳ عضو پ.ک.ک و ۷ سرباز ترکیه در شمال عراق

بر اساس این گزارش، دو طرف به عنوان اولین گام برای بازگرداندن روابط دمشق و ریاض در تمامی زمینه‌ها به حالت عادی، به توافقی برای بازگشایی سفارت عربستان سعودی در سوریه دست پیدا کرده‌اند.

منابع یادشده همچنین خبر دادند که هیأت سعودی به طرف سوری گفته است که ریاض از بازگشت سوریه به آغوش اتحادیه عرب و حضور این کشور در اجلاس سران کشورهای عربی ـ که قرار است در الجزایر برگزار شود ـ استقبال می‌کند.

رأی الیوم در بخش دیگری از این گزارش اشاره کرد، منابع مذکور جزئیات بیشتری در ارتباط با این دیدار ارائه نکردند؛ اما این گفت‌و‌گو را «ثمربخش» خوانده‌ و در عین حال، گفته‌اند این گام سردی روابط دو طرف را از بین برده است.

روابط عربستان سعودی و سوریه در پی جنگ داخلی در سوریه و درخواست‌های پی‌در‌پی‌ ریاض مبنی بر عزل رئیس‌جمهور سوریه تیره شد.
عربستان سعودی پس از اخراج سفیر دمشق در سال ۲۰۱۲ و بستن سفارت خود در دمشق روابط خود را با سوریه قطع کرد.

با بازپس‌گیری عمده خاک سوریه از اشغال تروریست‌ها و قطعی شدن عدم سقوط دولت سوریه، بسیاری از کشورهای عربی برای برقراری روابط دیپلماتیک با دمشق ابراز تمایل کرده‌اند.
دولت امارات در ششم دی ۱۳۹۷، سفارت خود را در سوریه بازگشایی کرد. یک هفته پس از آن نیز بحرین اقدام مشابه کرد. در ۱۴ مهر ۱۳۹۹ نیز سفیر عمان، استوارنامه خود را تقدیم «ولی معلم» وزیر خارجه فقید سوریه کرد.

ابراز نگرانی پنتاگون از فعالیت های نیروی دریایی ایران

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا شامگاه دوشنبه در نشست خبری روزانه در پنتاگون حاضر شد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

به نوشته رسانه‌های آمریکایی، کربی درخصوص عقب‌نشینی نظامیان آمریکا از افغانستان و عملیات شبه‌نظامیان علیه این نیروها گفت: «آنچه در پایان هفته در افغانستان شاهد بودیم، تأثیری بر پایگاه و منابع ما در آنجا نگذاشت و آنچه اتفاق افتاد فعالیت‌های آزاردهنده محسوب می‌شود.»

دیدار هیاتی از عربستان سعودی با بشار اسد/ ابراز نگرانی پنتاگون از فعالیت های نیروی دریایی ایران/ رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران/ کشته شدن ۵۳ عضو پ.ک.ک و ۷ سرباز ترکیه در شمال عراق

وی در پاسخ به سوالی درباره تقابل اخیر بین شناورهای نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس گفت: «ما از طریق کانال‌های دیپلماتیک، نگرانی خود را از فعالیت‌های نیروی دریایی ایران که امنیت منطقه خلیج فارس را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اعلام کردیم.»

سخنگوی پنتاگون در ادامه مدعی شد: «ما با نیروی دریایی ایران ارتباط مستقیم داریم، اما آنها به اخطارها توجه نمی‌کنند.»

این مقام آمریکایی پیشتر نیز مدعی شده بود مقابله با تهدیدهای ایران از جمله در حوزه دریایی و موشک‌های بالستیک، یک ضرورت امنیت ملی آمریکاست.

 رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران

منابع خبری دوشنبه شب به وقت تهران گزارش کردند، در دیدار  وزرای خارجه آمریکا و انگلیس، ایران از اهم موضوعات مورد بحث طرفین  بود.

به گزارش «رویترز»، «آنتونی لینکن» وزیر خارجه آمریکا، دوشنبه شب به وقت تهران، با «دومینیک راب» همتای انگلیسی خود در لندن دیدار کرد و طرفین درباره ‌ایران، گفت‌وگو کردند.

راب در این ملاقات درباره  «نازنین زاغری» یک مجرم دوتابعیتی در ایران گفت که این شخص باید بدون قید و شرط آزاد شود.

دیدار هیاتی از عربستان سعودی با بشار اسد/ ابراز نگرانی پنتاگون از فعالیت های نیروی دریایی ایران/ رایزنی وزرای خارجه آمریکا و انگلیس درباره ایران/ کشته شدن ۵۳ عضو پ.ک.ک و ۷ سرباز ترکیه در شمال عراق

نازنین زاغری از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. این شهروند دوتابعیتی هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد.

رسانه‌ها و مقام‌های انگلیس بارها دولت ایران را برای آزادی زاغری تحت فشار قرار داده‌اند. در حالی که مقام‌ها و رسانه‌های انگلیس مدعی هستند زاغری هنگام سفر به ایران برای بازدید خانوادگی دستگیر شده «بوریس جانسون»، نخست وزیر  انگلیس، سال ۱۳۹۶ زمانی که وزیر خارجه وقت این کشور بود، یک بار ناخواسته اعتراف کرد که این روایت صحت ندارد. جانسون در آن زمان در جلسه‌ای هنگام دفاع از نازنین زاغری اعتراف کرد که بازداشت او هنگام آموزش روزنامه‌نگاران در ایران صورت گرفته است. 

به گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا نیز در مورد گزارش‌های منتشره از تبادل زندانیان دو تابعیتی ایرانی، آمریکایی در ایران گفت، این گزارش‌ها دقیق نیست. این دو وزیر خارجه در این دیدار درباره روسیه، اوکراین و چین نیز گفت‌وگو کردند.

سفر بلنیکن به لندن، اولین دیدار از انگلیس بعد از انتخاب «جو بایدن» به مقام ریاست جمهوری آمریکاست.

وزارت خارجه انگلیس یکشنبه با انتشار توییتی نوشت که نشست وزرای خارجه گروه هفت بر اولویت‌های ژئوپولتیکی از جمله ایران، روسیه و چین و چالش‌های جهانی از جمله کرونا و تغییرات اقلیمی متمرکز خواهد بود.

وزیر خارجه انگلیس  یکشنبه همچنین گفت، تقابل با روسیه در نشست گروه هفت به بحث گذاشته می‌شود.  وزیر امور خارجه انگلیس مدعی شد: «می‌توانیم به دروغ‌ها و تبلیغات و اخبار جعلی روسیه، نه فقط جداگانه بلکه به صورت جمعی واکنش نشان دهیم تا به آن‌ها پاسخ داده و حقیقت را برای مردم روسیه و چین و دیگر کشورها، در دسترس قرار دهیم.»

این در حالی است که روسیه بارها مداخله در امور دیگر کشورها را رد کرده و کشورهای غربی را به برانگیختن احساسات ضد روسی متهم می‌کند.
«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اخیراً در این رابطه گفت است: «تا جایی که به روابط بین روسیه و اروپا مربوط می‌شود، به‌ نظرم بریتانیا نقش بسیار منفی فعالانه‌ای ایفا می‌کند. آنها اتحادیه اروپا را ترک کردند اما در این خصوص هیچ کاهشی در فعالیت‌های آنها ایجاد نشد. بالعکس، آنها تلاش می‌کنند تا نفوذ خود بر مواضع اعضای اتحادیه اروپا در رابطه با مسکو را افزایش دهند.»

کشته شدن ۵۳ عضو پ.ک.ک و ۷ سرباز ترکیه در شمال عراق

در حالی که سکوت بر مواضع بغداد و اربیل در قبال عملیات نظامی ترکیه در شمال این کشور همچنان خیمه زده، وزیر دفاع ترکیه دستاورد ۱۰ روز عملیات نظامی در شمال عراق را ۵۳ کشته از عناصر «پ.ک.ک» و ۷ سرباز در صفوف نیروهای مسلح ترکیه عنوان کرد.

«خلوصی آکار» در حین بازدید از مقر فرماندهی عملیات هوایی ترکیه در شمال غرب این کشور، خبر کشته شدن این تعداد از عناصر (پ.ک.ک) و سربازان ترکیه را در نتیجه عملیات جاری نظامی در شمال عراق اعلام کرد.
وی گفته است، نیروهای مسلح ترکیه به دفاع از حقوق ملت خود در داخل و خارج از کشور ادامه می دهند.

 روز گذشته، وزیر دفاع ترکیه به همراه رییس ستاد کل ارتش و فرمانده نیروی زمینی ارتش ترکیه از مقر فرماندهی مشترک عملیات نظامی جاری در شمال عراق سرکشی کرد.

منابع عراقی می گویند که وزیر دفاع ترکیه با نقض آشکار حاکمیت ملی عراق، بدون اجازه از بغداد، وارد خاک این کشور شده و از پایگاه نظامی که قرار است در ارتفاعات «متین» در استان دهوک ایجاد کند، بازدید کرده است.

رسانه های کرد زبان عراق هم می گویند که ترکیه در صدد تکرار سناریو سوریه در شمال عراق است و وجود عناصر «پ.ک.ک» را بهانه قرار داده است.

ارتش ترکیه از ۲۳ آوریل گذشته مصادف با سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ عملیات نظامی خود با نام «پنجه برق» و «چنگال رعد» را علیه جنگجوهای «پ.ک.ک» آغاز کرده است.

این دومین عملیات نظامی گسترده ترکیه در شمال عراق در کمتر از سه ماه گذشته و چهارمین عملیات این کشور در یک سال گذشته به شمار می رود.

این در حالی است که انتقاد نمایندگان پارلمان، رسانه ها و شبکه های اجتماعی و صاحب نظران از سکوت بغداد و اربیل در قبال عملیات جاری در شمال عراق امروز روبه تزاید گذاشته است.

در همین راستا «محمود الربیعی» سخنگوی گروه سیاسی – جهادی عصائب اهل الحق تحت زعامت شیخ قیس الخزعلی در توئیتی امروز ابراز  کرد که دولت عراق باید سامانه هوایی خود را تکمیل کند تا جلو تجاوزهای ترکیه به کشور گرفته شود.

«فلاح المشعل» روزنامه نگار برجسته عراق نیز در توئیتی نوشت: «ترکیه بر عزم خود برای ایجاد پایگاه نظامی در دهوک (عراق) تاکید کرده اما هنوز واکنش های محکومیت و مخالفت از طرف بغداد یا دولت اقلیم کردستان عراق صادر نشده و در عین حال طبقه سیاسی نیز همگی سکوت کرده اند، آیا این تجاوز و تعدی همسطح تجاوز و تعرض داعش نیست؟»

در حالی که در عملیات سابق نظامی ترکیه، وزارت امور خارجه عراق، سفیر ترکیه را فرامی خواند و یادداشت اعتراض آمیز تقدیم او می کرد، در عملیات جاری نظامی هنوز دستگاه دیپلماسی عراق این گونه موضع مشابه در پیش نگرفته است؛ امری که بیش از پیش واکنش منفی عمومی را به دنبال داشته است.

وزیر امور خارجه عراق هم اکنون در ایتالیاست و سرگرم گفت وگو با رم برای توسعه روابط دو جانبه و همچنین پیگیر دستاوردهای سفر چندی پیش پاپ به عراق است.

افشای قرارداد محرمانه فرانسه با مصر

دوشنبه شب یک مقام دولتی فرانسه افشا کرد که پاریس در حال مذاکره گسترده برای فروش ۳۰ جنگنده رافال به مصر به ارزش چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش رویترز: در واقع بحث های بسیار پیشرفته ای با مصر شده است و اعلامیه ها می توانند خیلی زود انجام شوند.

خبر رویترز در حالی منتشر می شود که پیش از این، وب سایت دیسکلوز ریپورد با استناد به اسناد محرمانه گزارش داده بود که توافق نامه ای در اواخر آوریل منعقد شده است و می تواند روز سه شنبه هنگام ورود هیات مصری به پاریس مورد امضای دوطرف قرار بگیرد.

براساس این گزارش، توافق مصر همچنین شامل موشک (MBDA) و دیگر تجهیزات دفاعی به ارزش ۲۰۰ میلیون یورو است.

فرانسه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ تأمین کننده اصلی تسلیحات نظامی مصر از جمله فروش ۲۴ هواپیمای جنگی بوده است.

فروش تسلیحات نظامی به مصر در حالی انجام می شود که امانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه در ماه دسامبر (آذر) اعلام کرد که فروش سلاح به مصر را منوط به حقوق بشر نمی کند، زیرا او نمی خواهد توانایی قاهره را برای مقابله با تروریسم در منطقه تضعیف کند؛ اظهارنظری که خشم منتقدان را برانگیخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۳۱
رایزنی ایرادنداره راه زنی نکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
درود خدا بر سربازان ترک
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
مرگ بر داعش و سربازان داعشی
و دوباره سر ایران در سوریه بدون کلاه ماند. ایران در قبال هزینه هایی که داد چیزی بدست نیاورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
تا روسیه در سوریه هست
چیزی برای پیاده نظام گوشت دم توپ بیشتر به ما نخواهد رسید
و البته چند ده میلیارد دلار هزینه جنگ !!!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
ناله و نفرین میلیونها سوری که جان عزیزانشان
و خانه و زندگی شان و شهر و روستایشان نابود شده
و آواره شده اند
نیز بر جای مانده است
که قطعا تقسیم به نسبت خواهد شد !!!؟
این دیدا یک شکست برای سوریه وایران بوده که کشوری که باعث آنهدا م سوریه شده بدون آنکه هیچ شرمی از جنایاتی که درسوریه داشه با حاکم آن کشور بدون هیچ معذرت خواهی ویا عمل جبرانی برای خساراتی مه به این کشور زده را تامین کنه دیدار کند
وقتی دستگاه دیپلماسی عراق اعتراض نمی کند به دیگران چه ربطی دارد که ترکیه، در داخل خاک عراق عملیات انجام می دهد!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
همینو بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
زیاد لبخند نزن این خبرو به نقل از رسانه های ترک گفته احتمالا ۱۰۰ تا جنازه اوردن. ترک ها خودشون از عرعردوقان خوششون نمیاد شما چرا میلیسیدش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
هموطن 17:17 ظاهرا از کوه های متینا و قندیل مسیج میدی
مگر مصر با جنگنده مردمش را بمباران می کند؟ این شورای حقوق بشر عجب مزخرفاتی می گوید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
ارتش مصر با تانک مردمشو میکشه نیاز به هواپیما نداره
پدر بشار لسد، حافظ اسد هم همینطور بود . ....
وقتی آمریکا از نیروی دریایی ایران اسلامی احساس نگرانی می کند این نشانه بسیار خوبی است برای نیروی دریایی زیرا حتما در مسیر خوبی نیروی دریایی ما در حال رشد و حرکت است و اینکه انگلیس و آمریکا جلسه ای برای رایزنی داشتند تنها برای مهار کردن قدرت ایران است و نگرانی های آنها از رشد امنیتی در ایران می باشد. زیرا مهره های آنها یکی پس از دیگری از زمین خود به خارج می گفتند و به لطف الهی چراغ سفرشان خاموش ..
واقعاً قیامت کرده اید. مرتباً سخنگوی وزارت دفاع، وزارت امور خارجه، کاخ سفید ووووو در مورد ایران صحبت میکنند. بابا ایول. اصلاً دیگه حرف ندارید. مهم نیست که 85 در صد مردم ایران زیر خط فقر زندگی می کنند. مهم نیست که ارزش پول ایران در بین کشورهای دنیا در رتبه 146 قرار دارد و هزاران بدبختی دیگر
خداوند شر پ پ ک وپژاک دا از سر این دولتها کم کند انشاالله
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
مرگ بر داعش و رهبر اون
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
و همین طور اردوخان داعشی و جانی و هر چه پاچه خوار وطن فروش را
سعودیها دارند مارب رو از دست میدند و به دست و پا افتادند. از یه طرف وانمود می‌کنند با ایران سر جنگ ندارند از اونطرف برا سوریه هیات سیاسی میفرستند. اینا همونایی هستند که ادعا میکردند یمن رو ظرف چند هفته و ایران رو کمتر از دو ماه اشغال می‌کنند. امیدوارم یمنی‌ها مثل ما ایرانیها فریب نخورند و حالا که چیز دیگه‌ای تا پیروزی نمونده تن به مذاکره و قرارداد با یه مشت حقه باز ندند. ما یکبار سر برجام این اشتباه رو کردیم هم هسته‌ای رو داغون کردیم هم اقتصاد رو. به اعتراف خود اوباما و جان کری شالوده تحریمها داشت از هم میپاشید و به دلیل مشکلات اقتصادی متحدان آمریکا و از طرفی عدم همکاری چین به عنوان بزرگترین طلبکار آمریکا نمی‌تونستند بیشتر از اون از تحریمها استفاده کنند ولی ما با ساده لوحی تمام پای قراردادی امضا زدیم که کوچکترین تعهدی برای طرف مقابل نداشت
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
آخه پروفسور !! عربستان کی قصد جنگ با ایران رو داشته، که حالا بگه دیگه تصمیم به جنگ با ایران رو نداره؟!! پس لطفا موقع نوشیدن ساندیس، حتما به تاریخ مصرف آن توجه فرمایید
این اسد برای ما چه کارایی داره
سربازان ترکیه در راه عدالت و محو تروریسم به شهادت رسیدند.
روح همه ی آنان با شهدای اسلام محشور باد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
همه ی داعشیایی ادم کش به جهنم میرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
مرگ بر داغش
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
خداوند هر چی متجاوز نزاد پرست لعنت کند و خواهد کرد
کشور در وبن داره مذاکرات میکنه این رفتارها با نیروی دریایی آمریکا در جهت منافع مردم و کشور هست ؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
کاسبان تحریم و جنگ در همه جا هستند
ارتش متجاوز ترکیه غده سرطانی انشالله نابود میشه همچون اسلافشون عثمانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
خدا از دهنت بشنوه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
تجربه کشورهای منطقه براساس قومیت با گروهای تروریستی هرگز اتفاق نخواهد افتاد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر