بازدید 11538
کیوسک بین الملل تابناک

هشدار کیسینجر درباره وقوع جنگ میان امریکا و چین| برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در بالکان| تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا| آمادگی روسیه برای مذاکره تسلیحاتی با امریکا

هشدار کیسینجر درباره وقوع جنگ میان امریکا و چین، برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در بالکان، تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا، آمادگی روسیه برای مذاکره تسلیحاتی با امریکا و بیانیه تند پ‌ک‌ک علیه ترکیه از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۴۹۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۸ 03 May 2021

هشدار کیسینجر درباره وقوع جنگ میان امریکا و چین| برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در بالکان| تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا| آمادگی روسیه برای مذاکره تسلیحاتی با امریکا

کیوسک بین الملل تابناک: هشدار کیسینجر درباره وقوع جنگ میان امریکا و چین، برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در بالکان، تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا، آمادگی روسیه برای مذاکره تسلیحاتی با امریکا و بیانیه تند پ‌ک‌ک علیه ترکیه از جمله مهمترین خبرها، رویداد‌ها و تحولات بین الملل در ۲۴ساعت گذشته بوده اند. 

هشدار کیسینجر درباره وقوع جنگ میان امریکا و چین

«هنری کیسینجر» وزیر خارجه دهه شصت و هفتاد میلادی دولت آمریکا اخیرا در اندیشکده «مک کین» در همایشی گفت که تیره شدن روابط با چین، بزرگترین مشکل برای آمریکا و جهان است.

هشدار کیسینجر درباره وقوع جنگ میان امریکا و چین| برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در بالکان| تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا| آمادگی روسیه برای مذاکره تسلیحاتی با امریکا

به نوشته «خبرگزاری فرانسه» کیسینجر در این زمینه گفت: «اگر نتوانیم این موضوع را حل کنیم، این خطر وجود دارد که در همه جای دنیا نوعی جنگ سرد بین چین و ایالات متحده ایجاد شود». 

وی در این همایش با اشاره به ساخت بمب اتمی از سوی آمریکا و روسیه، جنگ سرد بین واشنگتن و مسکو و بهره‌وری از هوش مصنوعی گفت: «ما فناوری قدرتی را توسعه داده‌ایم که هفتاد سال پیش کسی تصور چنین اتفاقی در آینده را نداشت».

کیسینجر گفت: «اکنون به مسئله اتمی، مسئله فناوری پیشرفته نیز اضافه می‌شود. در زمینه هوش مصنوعی، اساساً مبتنی بر این واقعیت است که انسان شریک ماشین‌ها می‌شود و ماشین‌ها می‌توانند قضاوت خود را توسعه دهند».

وی گفت در حالی که اتحاد جماهیر شوروی در طول جنگ سرد از قدرت نظامی گسترده‌ای برخوردار بود، اما چین از قدرت اقتصادی و تخصص فنی بیشتری برخوردار است.

کیسینجر افزود: «اتحاد جماهیر شوروی توانایی اقتصادی نداشت. آنها از ظرفیت فن‌آوری نظامی برخوردار بودند. آن‌ها مانند چین ظرفیت فناوری توسعه ندارند. چین علاوه بر قدرت نظامی قابل توجه، یک قدرت اقتصادی عظیم است.»

وی در خاتمه گفت که رویکرد دولت بایدن در قابل چین خصمانه است.

این سیاستمدار سرشناس آمریکایی پیشتر نیز گفته بود  شکل گیری جنگ سرد جدید میان آمریکا و چین او را به طور فزاینده‌ای نگران کرده و پیشرفت‌های فناوری را که موجب تغییر چشم‌انداز ژئوپولیتیک شده‌اند با آن مرتبط دانست.

به گفته او آمریکا به «طرز فکری جدید» نیاز دارد تا بتواند بفهمد جهان پیچیده‌تر از آن است که یک کشور بتواند به برتری یک‌جانبه از لحاظ راهبردی و اقتصادی دست یابد و هیچکس آن را تهدید نکند.

آمریکایی‌ها از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس جمهور  سابق ایالات  متحده، تقابل و تنش با چین را به طوری بی‌سابقه افزایش دادند. آمریکا  وارد جنگ تجاری با چین شد، از یک سو جدایی‌طلبان هنگ‌کنگی و تایوانی را تحت حمایت قرار داد و از سوی دیگر پکن را در شیوع ویروس کرونا در جهان مقصر  برشمرد.

برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در بالکان

ارتش آمریکا از برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در حوزه بالکان  پس از جنگ جهانی دوم  و با مشارکت هزاران نظامی  از آمریکا و کشورهای دیگر خبر داد.

هشدار کیسینجر درباره وقوع جنگ میان امریکا و چین| برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در بالکان| تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا| آمادگی روسیه برای مذاکره تسلیحاتی با امریکا

به گزارش خبرگزاری «آسوشیتدپرس» این رزمایش در کشور آلبانی در حال برگزاری است  و آنطور که اعلام شده این کشور نقش امنیتی مهمی را برای منطقه ایفا می ‌کند.

این رزمایش در هوا، دریا و زمین برگزار می‌شود و نیروهای آمریکایی از ۲۶ اوریل در این کشور مستقر شده‌اند. این رزمایش تا دهم ماه ژوئن ادامه دارد.

 به گفته مقام‌های ارشد نظامی آمریکا، در این رزمایش علاوه بر آمریکا، کشورهای آلبانی، کرواسی، مونته نگرو و مقدونیه شمالی از حوزه بالکان که همگی عضو ناتو هستند، حضور دارند.

از آمریکا نیز ۲۸ هزار نظامی حضور دارند و قرار است در مجموع ۲۶ کشور در این رزمایش حضور داشته باشند. اهداف این رزمایش انجام عملیات شبیه سازی شده نبرد با دشمن فرضی و تمرین‌های آموزشی اعلام شده است.

این در حالی است که ناوگان دریای سیاه روسیه نیز  رزمایش خود را در دریای سیاه  آغاز کرده است.

ناوگان دریای سیاه روسیه سه شنبه  گذشته اعلام کرد که «رزمناو مسکووا» رزمایشی با مهمات واقعی را با سایر کشتی‌ها و بالگردهای نظامی برگزار می‌کند. این اعلامیه ساعاتی پس از آن منتشر شد که نیروی دریایی ایالات متحده در اروپا اعلام کرد که یک ناو ایالات متحده در حال حرکت به دریای سیاه برای همکاری با متحدان و شرکای ناتو در منطقه است.

روسیه بر این باور است که  ایالات متحده و ناتو در حال دامن زدن به تنش‌های نظامی در اروپا هستند. بنا بر برخی گزارش‌ها افزایش نیروهای روس نزدیک مرز اوکراین، بخشی از تمرینات در پاسخ به رفتار تهدیدآمیز ناتو است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در این زمینه گفت که روسیه نیروهای خود را از مرز اوکراین به دلیل فشار خارجی عقب نکشیده، بلکه بنا به صلاح دید خود این نیروها را جابه‌جا کرده است. شویگو گفت: «اقدامات ایالات متحده و ناتو در  اروپا برای افزایش آمادگی رزمی نیروها و تقویت حضور  آنها به افزایش خطر نظامی کمک می‌کند.»

تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا

پیتر استانو سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اعلام این خبر در نشست خبری با نمایندگان رسانه‌ها در بروکسل، افزود که دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا عصر امروز با سفیر روسیه نزد اتحادیه ملاقات خواهد کرد. وی افزود که در این ملاقات طرف اروپایی به شدیدترین لحن ممکن تصمیم اخیر مسکو را محکوم خواهد کرد.

هشدار کیسینجر درباره وقوع جنگ میان امریکا و چین| برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در بالکان| تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا| آمادگی روسیه برای مذاکره تسلیحاتی با امریکا

وزارت خارجه روسیه جمعه گذشته با صدور بیانیه ای اعلام کرد که  «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا و هفت شخص دیگر از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگان ساختارهای رسمی این اتحادیه را در فهرست سیاه قرار داده است.

در این بیانیه آمده است، وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در پاسخ به تحریم های اروپا در ۲ و ۲۲ مارس سال جاری علیه شش شهروند روسی، ورود چند شهروند از کشورهای عضو اتحادیه اروپا و نمایندگان ساختارهای رسمی اتحادیه اروپا را در فهرست تحریم ها روسیه وارد کرده است.
 
«دیوید ماریا ساسولی»، رئیس پارلمان اروپا، «ژاک مایر»، عضو هیئت نمایندگی فرانسه در مجمع پارلمانی شورای اروپا، «ورا جوروا» معاون رئیس کمیسیون اروپا برای ارزش ها و شفافیت، «ماریس بالتینس»  مدیر مرکز زبان دولتی جمهوری لتونی، «جورگ راوپاچ»  رئیس دادستانی برلین از جمهوری فدرال آلمان، آسا اسکوت(Asa SCOTT )، رئیس آزمایشگاه شیمی، بیولوژیکی، تشعشع و ایمنی هسته ای، انستیتوی تحقیقات دفاع کل پادشاهی سوئد، «ایلمار توموسک» رئیس گروه زبان جمهوری استونی و رئیس شورای ملی رسانه های الکترونیکی جمهوری لتونی شهروندانی هستند که در فهرست سیاه دولت روسیه قرار گرفته اند.

در این بیانیه آمده است همه پیشنهادهای روسیه برای حل مشکلات با اروپا، دائما یا رد یا نادیده گرفته می شوند.

متعاقبا مقامم های اروپا با صدور بیانیه‌ای مشترک، تصمیم مسکو را محکوم کرده و آن را اقدامی غیرقابل قبول و بی اساس خواندند.

روسای شورا، پارلمان و کمیسیون اروپا در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای اتحادیه اروپا منتشر شد، نوشته‌اند: ما با شدیدترین لحن ممکن تصمیم امروز دولت مسکو را برای منع ورود هشت  شهروند اتحادیه به خاک روسیه، محکوم می‌کنیم.

این اقدام به تعبیر نویسندگان، «غیر قابل قبول»، «فاقد توجیه» و «بی اساس» است زیر مستقیما اتحادیه اروپا را هدف قرار داده است. «این تصمیم نشان می‌دهد که فدراسیون روسیه مسیر تقابل با اتحادیه اروپا را به جای اصلاح روند منفی در روابط دو جانبه در پیش گرفته است»

در پایان این بیانیه آمده است که اتحادیه اروپا این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که به تصمیم روسیه واکنش مناسب نشان دهد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هفته پیش گفته بود که روابط با روسیه به پایین ترین حد رسیده است. او با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا خواستار توافقی موقت شد که از «تقابل با یک همسایه‌ای که گویا تصمیم گرفته رفتارهای خصمانه داشته باشد» جلوگیری کند.

آمادگی روسیه برای مذاکره تسلیحاتی با امریکا

ماریا زاخاروا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، مسکو نشانه‌هایی از واشنگتن درباره آمادگی مذاکره در خصوص موضوعات مرتبط با ثبات استراتژیک مشاهده می‌کند.

هشدار کیسینجر درباره وقوع جنگ میان امریکا و چین| برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در بالکان| تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا| آمادگی روسیه برای مذاکره تسلیحاتی با امریکا

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، روسیه آماده مذاکره درباره این موضوعات با آمریکاست اما روی نگرانی‌های خود درباره سیستم پدافند موشکی واشنگتن پافشاری خواهد کرد.

ماریا زاخاروا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ما هنوز مطلع نیستیم که دولت جو بایدن از چه زاویه‌ای به ابعاد متنوع کنترل تسلیحات شامل موضوعات مرتبط با پدافند ضد موشکی خواهد پرداخت. در حال حاضر ما در حال دریافت سیگنال‌های واشگتن درباره آمادگی برای صحبت با ما درباره موضوعات ثبات استراتژیک هستیم».

این مقام روس افزود: «البته ما بدون لحاظ شدن منافع و رفع نگرانی‌هایمان (از سوی واشنگتن) با هیچ چیزی موافقت نخواهیم کرد. اگر بتوانیم به طور مشترک به یک توازن منافع برسیم، در آن صورت ما می توانیم درباره توافقات صحبت کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه روسیه البته در این مصاحبه واشنگتن را به تلاش برای حصول به یک وضعیت برتر نظامی و حساب کردن روی تضعیف بازدارندگی اتمی مسکو متهم کرد.

زاخاروا تصریح کرد: «ایالات متحده هدف رسیدن به یک وضعیت برتر قطعی در حوزه نظامی را دنبال کرده است و روی احتمال تضعیف بازدارندگی اتمی روسیه حساب می کند.

به گفته او، واشنگتن با این هدف در حال تلاش‌ها برای تقویت توانمندی‌های نظامی خود در فضا و ایجاد ابزارهای لازم برای انجام یک حمله غیر اتمی سریع و هدفمند است.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، هفته گذشته در گزارش‌ها آمده بود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درصدد اختصاص حدود ۱۸ میلیارد دلار برای طراحی، ساخت و حفظ رهگیرهای موشکی برای مقابله با موشک‌های کره شمالی و ایران است.

بنا بر گزارش‌ها، پنتاگون در نظر دارد ۳۱ سامانه رهگیر موشکی را در پایگاه‌های نظامی آمریکا در ایالت آلاسکا مستقر کند.

اعلام آمادگی مشروط سخنگوی وزارت خارجه روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره مسائل مرتبط با کنترل تسلیحلت و ثبات استراتژیک  در حالی مطرح شده که روابط دو کشور به شدت متشنج شده است.

بیانیه تند پ‌ک‌ک علیه ترکیه

همزمان با شدت گرفتن حملات ارتش ترکیه علیه مواضع گروه «پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان)، این گروه یکشنبه تاکید کرد اشغال کردستان عراق شکسته خواهد شد و آزادی پایدار رخ خواهد داد.

هشدار کیسینجر درباره وقوع جنگ میان امریکا و چین| برگزاری بزرگترین رزمایش ناتو در بالکان| تشدید تنش میان روسیه و اتحادیه اروپا| آمادگی روسیه برای مذاکره تسلیحاتی با امریکا

به نوشته روزنامه انگلیسی «مورنینگ استار» دربیانیه پ‌ک‌‌ک خطاب به دولت ترکیه آمده است: «دشمن فاشیست و نسل‌کش می‌تواند هرکاری که بخواهد انجام دهد، اما از مغلوب شدن نجات نخواهد یافت و سرانجام در مقابله با چریک‌های انقلابی و مقاوم ما در زباله دان تاریخ قرار خواهند گرفت.»

پ‌ک‌ک در بیانیه خود افزوده که حمله نظامیان ترکیه را در کوه‌های «زاپ» و «زاگرس» دفع و تمام اشغالگران از منطقه کردستان عراق بیرون خواهد راند.

این در حالی است که وزیر دفاع ترکیه یکشنبه از عملیات ضد تروریستی نیروهای مسلح این کشور علیه مواضع عناصر«پ‌ک‌ک» (حزب کارگران کردستان) در شمال عراق خبر داد.  «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه که به همراه مقام‌های بلند پایه نظامی در پایگاهی در شمال عراق رفته بود، گفت که طی این حمله ۴۴ عضو گروه پ‌ک‌ک ‌دستگیر، مجروح یا کشته شدند. وزیر دفاع ترکیه افزود که عملیات در مناطق مورد نظر با موفقیت ادامه خواهد داشت.

ارتش ترکیه از 23 آوریل عملیاتی را در شمال عراق نزدیک مرزهای ترکیه علیه مواضع عناصر پ‌ک‌ک انجام داد. نیروهای این گروه اغلب از شمال عراق  برای پنهان شدن و انجام عملیات در ترکیه بهره می‌جویند.

ترکیه مدت‌هاست به بهانه مقابله با پ‌ک‌ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است.گروه پ‌ک‌ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه نظامیان پ‌ک‌ک مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

وزارت دفاع ترکیه چهارشنبه گذشته نیز اعلام کرد که جنگنده‌های ارتش ترکیه  به نیروهای پ‌ک‌ک مستقر در شمال عراق حمله کردند. 

یک مقام وزارت دفاع ترکیه گفت که این عملیات مطابق برنامه از قبل ریخته شده علیه نیروهای پ‌ک‌ک انجام شد. در  این عملیات جنگنده‌های «اف-۱۶»،  پهپادها و بالگردهای نظامی در منطقه «متینا» واقع در کوههای استان «دهوک» در شمال عراق عملیات انجام دادند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل