بازدید 8814
۴

حاشیه نشینان چابهار آب و برق ندارند

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: یکی از مهمترین چالش‌هایی که ما با آن امروز روبه رو هستیم بحث رشد و سرعت حاشیه نشینی در چابهار است. مردم حاشیه نشین بدون هیچ حمایتی از داشتن نعمت برق و حتی یک متر لوله گذاری آب بی بهره اند.
کد خبر: ۱۰۴۹۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰ 03 May 2021

به گزارش «تابناک»، معین الدین سعیدی در گفتگو با ایلنا، گفت: در حوزه انتخابیه‌ام که شامل ۵ شهرستان چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری می‌شود. پهنه‌ای به نام سواحل مکران وجود دارد. بار‌ها مسئولان تعابیر بسیار خاص و ویژه‌ای را برای این گنج پنهان اتخاذ کرده‌اند، اما به لحاظ عقب ماندگی‌های تاریخی به رغم خدمات بسیاری که در سال‌های پس از انقلاب انجام شده متاسفانه این پهنه هنوز هم از پایین‌ترین شاخصه‌های توسعه اقتصادی برخوردار است.

وی ادامه داد: ظرفیت‌های بسیار مطلوبی از سوی نظام جمهوری اسلامی در اختیار مردم این مناطق قرار گرفته است، اما باز هم راه‌های نرفته بیشتر از راه‌های رفته برای پیشرفت منطقه وجود دارد. شما هیچ شاخص توسعه اقتصادی را پیدا نمی‌کنید که در این پهنه کشور آخر نباشد. به گونه‌ای که این شاخصه‌ها با خود استان سیستان و بلوچستان هم فاصله زیادی دارد.

سعیدی: یکی از مهمترین چالش‌هایی که ما با آن امروز روبه رو هستیم بحث رشد و سرعت حاشیه نشینی در چابهار است. در سال‌های اخیر در همین حوزه هم اتفاقات مناسبی صورت گرفته و بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری به این مبحث ورود پیدا کرده اند. اما این ورود متناسب با حجم مشکلات نبوده و ما مشاهده می‌کنیم که هنوز چالش‌های فراروی این حوزه بسیار زیاد است. مردم حاشیه نشین بدون هیچ حمایتی از داشتن نعمت برق و حتی یک متر لوله گذاری آب بی بهره‌اند

اینجا شاخص دسترسی به آب شرب ۱۰ درصد است

سعیدی افزود: مهمترین مشکل شهرستان‌های حوزه انتخابیه ام کمبود آب شرب است که شاخص دسترسی ما به آب شرب تنها ۱۰ درصد است. با پیگیری‌هایی که در این چند ماه اخیر در مجلس برای حل این مشکل داشته‌ایم اقدامات خوبی صورت گرفته، اما با استاندارد استان هنوز فاصله زیادی داریم و عمده مردم مناطق به صورت سقایی آبرسانی می‌شوند.

نماینده مردم چابهار در مجلس عنوان کرد: هر از گاهی کودکی در "هوتک های" این مناطق غرق و خانواده‌هایشان داغدار می‌شوند که متاسفانه این اتفاقات تلخ و غیر قابل جبران نشانه تکمیل نشدن بخش عمده مجتمع‌های آبرسانی در منطقه است. تکمیل این پروژه‌ها نیازمند اعتبارات جدی است که در ماه‌های اخیر در این زمینه اتفاقات مناسبی در حال رخ دادن است که امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

سرانه فضای آموزشی در شهرستان‌های اینجا نیم متر است

وی گفت: شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر، قصرقند و دشتیاری کمترین سرانه فضا‌های آموزشی را در کشور دارند؛ که حتی با استاندارد خود استان سیستان و بلوچستان هم بسیار متفاوت است. این سرانه آموزشی در بخشی از شهرستان‌های ما حدود نیم متر است که این نرم در سطح کشود حدود ۷ متر است. همچنین کمترین میزان قبولی در دانشگاه‌ها و کمترین میزان معلم نسبت به دانش آموزان را در این مناطق داریم.

به لحاظ سرانه‌های فضا‌های بهداشتی و درمانی در کشور در آخرین رتبه قرار داریم

سعیدی بیان کرد: به لحاظ سرانه‌های فضا‌های بهداشتی درمانی باز هم با اختلاف بسیار فاحشی در کشور در آخرین رتبه قرار داریم. به گونه‌ای که عمده مردمی که در پهنه جاسک و راسک در سواحل مکران زندگی می‌کنند همگی برای روند درمان شان به بیمارستان امام علی در چابهار مراجعه می‌کنند. این بیمارستان چیزی حدود ۱۹۶ تخت دارد؛ و این در حالی است که طبق اعلام استاندارد‌های خود وزارت بهداشت هم اکنون آنجا باید در آنجا ۱۵۰۰ تخت بیمارستانی وجود داشته باشد. همچنین کمترین میزان پرسنل رتبه سلامت را نسبت به بیمار داریم.

نماینده مردم چابهار در مجلس تصریح کرد: وضعیت راه‌های روستایی حوزه انتخابیه ام به گونه‌ای است که مدام شاهد تصادفات بسیار زیاد و شدیدی در این جاده‌ها هستیم چرا که شاخص کریدور‌ها و راه‌های روستایی مان باز هم فاصله زیادی حتی با خود استان سیستان و بلوچستان دارد.

وی افزود: به رغم اینکه در سواحل مکران زیر ساخت‌های بزرگی را نظام ایجاد کرده و ما منطقه آزاد، بندر و بخشی از صنایع و طرح‌های مان با توسعه خوبی در حال شکل گرفتن است، اما می‌شود گفت زرق و برق‌های کاذب این مناطق باعث شده آن روی سکه که شامل گرفتاری، مشکلات و حجم وسیعی از چالش‌های فراروی آن منطقه است نادیده گرفته شود.

مردم حاشیه نشین از داشتن نعمت برق و حتی یک متر لوله گذاری آب بی بهره اند

سعیدی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به حاشیه نشینی در چابهار اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین چالش‌هایی که ما با آن امروز روبه رو هستیم بحث رشد و سرعت حاشیه نشینی در چابهار است. در سال‌های اخیر در همین حوزه هم اتفاقات مناسبی صورت گرفته و بنیاد مسکن و شرکت بازآفرینی شهری به این مبحث ورود پیدا کرده‌اند. اما این ورود متناسب با حجم مشکلات نبوده و ما مشاهده می‌کنیم که هنوز چالش‌های فراروی این حوزه هم بسیار زیاد است. مردم حاشیه نشین بدون هیچ حمایتی از داشتن نعمت برق و حتی یک متر لوله گذاری آب بی بهره اند.

سعیدی: وزارت نفت در استان سیستان و بلوچستان با جایگاهی که چابهار در کشور دارد و نوع نگاهی که مسئولان عالی نظام نسبت به این منطقه دارند و معتقدند که چابهار می‌تواند بسیاری از گره‌های بین المللی اقتصادی کشور را برطرف کند، اما متاسفانه در آن ۵ شهرستان حوزه انتخابیه‌ام هنوز یک متر لوله گذاری گاز انجام نداده است. نمایندگان دیگر مناطق کشور در مجلس پیگیرند که به روستا‌های حوزه انتخابیه شان گازرسانی کنند، اما با کمال تاسف من حتی در مرکز شهرستان‌ها و کانون حوزه انتخابیه ام هنوز گاز رسانی صورت نگرفته است

وی اضافه کرد: در روستا‌های نوار ساحلی استان سیستان و بلوچستان اقدام به لوله گذاری برای تامین آب شرب آغاز شده و انتظار می‌رود با نوع نگاهی که مجلس در سال ۱۴۰۰ با ارائه طرح ها، اعتبار و بودجه‌ای که در نظر گرفته شده هرچه سریعتر این مشکل برطرف شود. سفری هم که از سوی رئیس مجلس به این مناطق صورت گرفت و پی گیری‌های خوبی داشتند در بسیاری از حوزه‌ها کارگشاه بود.

هزاران نفر ایرانی الاصل اینجا بدون شناسنامه اند

وی در ادامه به مشکل افراد فاقد شناسنامه در مناطق تحت حوزه استحفاظی اش اشاره کرد و افزود: مشکل دیگری که در این مناطق به شدت مسئله ساز شده است موضوع افراد فاقد شناسنامه است. در این مناطق هزاران نفر را داریم که ایرانی الاصل بوده و نسل اندر نسل در همین کشور زندگی کردند، اما به لحاظ عدم شناخت به مباحث حقوقی شان متاسفانه برای دریافت شناسنامه به مراکز مربوطه مراجعه نکرده اند.

روند قانونی شناسنامه دار شدن این افراد بسیار کند پیش می‌رود که با این روند مردم باید سالیان سال منتظر باشند که به پرونده‌هایشان رسیدگی شود.

نماینده مردم چابهار در مجلس اظهار داشت: مشکل دیگری که مردم اینجا با آن دست به گریبان هستند بحث ملی شدن اراضی آبا واجدادی شان است که متاسفانه چیزی حدود ۹۵ درصد اراضی آنجا ملی شده که به یک چالش بزرگ تبدیل شده است.

در گذشته یک سری فرصت‌هایی به مردم داده شد که برای مستثنیات اراضی خود به مراجع قانونی مراجعه کنند که این اطلاع رسانی‌ها از طریق کانال روزنامه‌های رسمی بود و مردم این مناطق متاسفانه در حال حاضر هم به روزنامه‌ها خیلی دسترسی ندارند چه برسد به سال‌های گذشته، لذا مردم از حقوق خودشان آگاه نبودند و این باعث شد عمده اراضی آنجا ملی شود.

همچنین قنات ها، نخلستان ها، باغات و حتی برخی روستا‌ها هم متاسفانه در محدوده اراضی ملی قرار گرفت. این موضوع را به عنوان نماینده مردم از طریق سازمان منابع ملی و طبیعی پیگیر هستم و تا پایان شهریورماه امسال بخشی از این اراضی تعیین تکلیف می‌شود و به صاحبان واقعی شان بازخواهند گشت.

هنوز در ۵ شهرستان حوزه انتخابیه ام یک متر لوله گذاری گاز صورت نگرفته است

وی در ادامه عنوان کرد: وزارت نفت در استان سیستان و بلوچستان با جایگاهی که چابهار در کشور دارد و نوع نگاهی که مسئولان عالی نظام نسبت به این منطقه دارند و معتقدند که چابهار می‌تواند بسیاری از گره‌های بین المللی اقتصادی کشور را برطرف کند، اما متاسفانه در آن ۵ شهرستان حوزه انتخابیه ام هنوز یک متر لوله گذاری گاز انجام نداده است. نمایندگان دیگر مناطق کشور در مجلس پیگیرند که به روستا‌های حوزه انتخابیه شان گازرسانی کنند، اما با کمال تاسف من حتی در مرکز شهرستان‌ها و کانون حوزه انتخابیه ام هنوز گاز رسانی صورت نگرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
خدا رحمتتان بكند. در كدام كشور اين رفتار با مردمش مى شود
در عوض جنوب لبنان همه چیز دارند
چشم دولت تدبیر و امید روشن ، ضمناٌ در قبوض آب و برق و غیره مبلغی برقبوض اضافه میشود به عنوان توسعه آبرسانی و غیره این مبالغ کجا هزینه شد و چقدر در سال بود آیا نمیشود با آن پولی که از مردم گرفته میشود برای مردمان مناطق محروم هزینه میشود وشاهد خبر های اینچنینی در رسانه ها و غیره نبودم
پس حتما تو این ۴۰ سال تو غار زندگی می‌کرده اند که استاندارد و شهردار آنها را ندیده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر