کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

بورس، سپرتورمی اقتصاد کشور است نه عامل تورم/ بورس نقش ضد تورمی در اقتصاد داشته است

بورس نه تنها موجب افزایش سهم مردم در اقتصاد کشور شده است، بلکه به کاهش تورم در اقتصاد کشور نیز کمک کرده و مانع از چاپ پول بیشتر از سوی بانک مرکزی شده است، به بیانی دیگر بورس، نقش سپر تورمی در اقتصاد کشور داشته است.
کد خبر: ۱۰۴۹۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹ 01 May 2021

بورس نه تنها موجب افزایش سهم مردم در اقتصاد کشور شده است، بلکه به کاهش تورم در اقتصاد کشور نیز کمک کرده و مانع از چاپ پول بیشتر از سوی بانک مرکزی شده است، به بیانی دیگر بورس، نقش سپر تورمی در اقتصاد کشور داشته است.

به گزارش بورس تابناک، کامیار فراهانی، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب، در خصوص نقش مؤثر بورس در اقتصاد به‌خصوص در سال گذشته گفت: دولت، سال گذشته از بورس عایدی زیادی کسب کرده است به این صورت که هم مالیات خوبی از بورس دریافت کرده و هم این امکان فراهم شد تا دولت بتواند بخش قابل‌توجهی سهم در این بازار بفروش برساند.

بورس، سپرتورمی اقتصاد کشور است نه عامل تورم/ بورس نقش ضد تورمی در اقتصاد داشته است
 وی افزود: علاوه بر این تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی بخش قابل‌ توجهی از کسری بودجه‌های خود را از طریق بورس تأمین کرده‌اند که این امر باعث شد فشار کمتری از بابت تأمین بودجه این نهادها به دولت وارد شود.
به عقیده این کارشناس بازار سرمایه، بورس در سال 99 مانع از آن شد دولت برای کسری بودجه و کمک‌هایی که باید به انواع صندوق‌های بازنشستگی می‌کرد، اسکناس چاپ کند و همین امر باعث شده تورم تا حد زیادی کنترل شود.
فراهانی دراین‌باره توضیح داد: دولت اگر برای تأمین بودجه و کمک به صندوق‌های اجتماعی از بورس استفاده نمی‌کرد، مجبور می‌شد تا از طریق بانک مرکزی پول چاپ کند که انجام این کار، حجم پایه پولی و نهایتاً تورم را در کشور بیش از این افزایش می‌داد اما خوشبختانه بورس با سازوکارهایی که در اختیار دارد، به‌خوبی توانست دولت را در این مسیر یاری کند و به‌نوعی مانع تورم بیشتر در اقتصاد ایران شد.
وی گفت: اصولاً اگر دولت، از هوش و ذکاوت خوبی برخوردار باشد به این بازار که توانست سال گذشته در حدود 70 درصد درآمدهای مالیاتی‌اش را از طریق آن تأمین کند و نقش مؤثری در تسریع روند خصوصی در کشور و افزایش سهم مردم در اقتصاد شده است، بیش‌ از پیش توجه کرده و آن را به پایگاه امنی برای سرمایه‌گذاری و جذب نقدینگی استفاده می‌کند.
به گفته وی سیاست‌گذاران، نباید به‌راحتی بورس را رها کنند چرا که بازار سرمایه در سال‌های آینده می‌تواند به افزایش بیشتر میزان رفاه مردم و کنترل تورم کمک کرده و درنهایت می‌تواند از جذب نقدینگی به بازارهای غیر سرمایه‌گذاری و آن دسته از بازارهای موازی که به اقتصاد کشور هیچ کمکی نمی‌کنند، جلوگیری کند.
به گفته این کارشناس بازار سرمایه، بورس به‌طورکلی محلی است که در آن سازوکار تقویت تولید بیش از هر بازار دیگری وجود دارد ازاین‌رو دولت باید از آن حمایت کرده و زمینه توسعه آن را فراهم کند.
وی در خصوص انتظار فعالان بورس نسبت به حمایت دولت از بورس گفت: درست است که کمک و حمایت کوتاه‌مدت دولت به بازار سرمایه در این مقطع زمانی از برخی جهات و با ذره‌بین برخی افراد، موردنقد فرار قرار می‌گیرد، اما واقعیت امر این است که زیر سؤال بردن حمایت‌هایی که در مقاطعی کوتاه از بورس می‌شود، امری کاملاً اشتباه است چرا که بورس همواره به دولت کمک کرده و این کمک‌ها ازنظر اعداد و ارقام، بیش از ارقامی است که دولت برای حمایت از بازار در نظر گرفته است.
فراهانی در این‌باره توضیح داد: اگر کل سال 99 را بررسی کنیم کاملاً مشخص می‌شود کمکی که بازار سرمایه به دولت کرده خیلی بیشتر از ارقامی است که در طرح‌های حمایتی دولت از بورس تعیین‌شده است. با توجه به نقش بورس در اقتصاد و منافعی که برای دولت داشته است، از آن‌طرف دولت هم نباید این حمایت‌ها را به شکل یک هزینه نگاه کند.
وی در پایان با یادآوری پیش‌بینی‌های موجود از آینده مثبت بازار سرمایه در اقتصاد کشور گفت: رونق دوباره بازار سرمایه می‌تواند برای سال‌های متوالی یک درآمد خوب و مطمئن برای دولت داشته باشد ازجمله اینکه می‌تواند از طریق آن مالیات‌های مناسبی دریافت کند و دارایی‌های خود را به فروش برساند و درعین‌حال مانع از ایجاد تورم شود بنابراین دولت با یک سیاست‌گذاری خوب می‌تواند بورسی را به‌گونه‌ای توسعه دهد که به‌خوبی به ایفای نقش سپر تورمی خود بپردازد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر