بازدید 8794

مرعشی: به فرمان فائزه هاشمی حرکت نمی‌کنیم

سخنگوی حزب کارگزاران گفت: در سیاست ائتلاف همیشه می تواند وجود داشته باشد. یک سیاستمدار حرفه ای هیچ وقت دست خودش را برای تصمیم گیری نمی بندد. مهم این است که شما می خواهید برای خودتان کار کنید یا برای کشور؟ همه ما باید این سؤال را پاسخ دهیم.
کد خبر: ۱۰۴۹۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹ 01 May 2021

به گزارش تابناک، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران مخالف کاندیداتوری نظامیان است و معتقد است رهبر انقلاب اولین مخالف دولتی خواهند بود که قدرت سپاه پشتش بیاید. او که معتقد است جریان اصلاحات ظرفیت های زیادی برای معرفی کاندیدا در انتخابات ۱۴۰۰ دارد، معتقد است زنگنه می تواند گزینه خوبی برای ریاست جمهوری باشد.

بخشی از این گفتگو را در ادامه به نقل از اکو ایران می خوانید.

*آقای روحانی در دوره اول ریاست جمهوری در دولت یازدهم این توفیق بزرگ را داشتند که پرونده مسئله هسته ای ایران را از شورای امنیت خارج کنند، از ذیل فصل هفتم که ایران به عنوان یک تهدید برای امنیت جهان به حساب می آمد این پرونده را با استقرار برجام قطع کردند. بعد از استقرار برجام رشد اقتصادی ایران شروع شد یعنی از رشد اقتصادی منفی به رشد اقتصادی مثبت و ۱۳ درصد رفت و تورم هم برای دوره ای ۲ ساله تک رقمی شد.

دولت دوم روحانی موفق بود
*در تحریم های قبلی که در دوره آقای اوباما بود و با برجام رفع شد کف صادرات نفتمان هیچ وقت کمتر از ۱ میلیون بشکه نشد، در تحریم های جدید صادرات نفت ایران به ۷۰ هزار بشکه در روز رسید، هیچ کدام از دوستان ایران حتی چین و روسیه هم نتوانستند هیچ کمک مؤثری به ایران کنند. بر خلاف ظواهر قضیه که دولت آقای روحانی در دور دوم، دولت ناموفقی در عرصه اقتصاد بود اما کسانی که با واقعیت های اقتصادی ایران آشنا هستند به خوبی می دانند که دولت دوم آقای روحانی هم دولت موفقی بود که توانست تورم را در حد ۴۰ درصد حفظ کند.

احمدی نژاد دنبال رفع تحریم ها نبود
* احمدی نژاد دنبال رفع تحریم ها نبود بلکه می گفت انقدر قطعنامه صادر کنید که قطعنامه دانتان پر شود، آقای احمدی نژاد کشور را در شرایطی تحویل گرفت که ما قرارداد سعد آباد را داشتیم و این قرارداد از اینکه پرونده ایران به شورای امنیت برود، جلوگیری کرده بود، آقای احمدی نژاد گفت پرونده ایران به شورای امنیت برود مگر چه اشکالی دارد و مدام قطعنامه صادر شد که مگر چه اشکالی دارد؟ آقای روحانی اما تلاش کرد و همه آن ۵ یا ۶ قطعنامه ای که علیه ایران صادر شده بود را لغو کرد. چه کسی می تواند آقای روحانی را با آقای احمدی نژاد مقایسه کند؟

*{درباره شعار انتخاباتی برخی کاندیداها درباره بنزین ۲۰ هزار تومانی}: بعید است کسی از بنزین ۲۰ هزار تومانی حرف بزند و رأی هم بیاورد.

*برای دوره حداقل ۵ ساله ای نباید هیچ فشار جدیدی را به مردم منتقل کنیم چون مردم دیگر تاب و توان پرداخت هیچ هزینه جدیدی را ندارند. ما به عنوان حزب کارگزاران پیشنهادمان این است که برای دوره حداقل ۵ سال مطلقا هیچ تعدیلی در اقتصاد به وجود نیاوریم و هیچ هزینه جدیدی را به خانوارها و به مردم منتقل نکنیم.

*{در پاسخ به این سوال که نظر شما درباره حضور دولت نظامی در حوزه اقتصاد چیست، خصوصا که به نظر می رسد کاندیداهای نظامی خیلی نگاه ضربتی در حوزه اقتصاد دارند}: نظامی به چه مفهوم است؟ اگر بگوییم نظامی به مفهوم کسی است که بیاید و قدرت سپاه پشت او باشد به نظر من اولین مخالف چنین دولتی می تواند رهبر معظم انقلاب باشد و حتما روحانیت و مراجع تقلید ایران مخالف یک چنین وضعیتی هستند.

*نظامی ها باید در ذیل فرماندهی کل قوا و در ذیل ولی فقیه تعریف شوند؛ اگر نظامی ها وارد عرصه ای شوند که به مصلحت کشور نیست، حتما خطراتی نهادها مؤثر نظام را تهدید می کند و به نظر من این هوشمندی وجود دارد که چنین اتفاقی نیفتد اما به این مفهوم نیست که اگر کسی سابقه کار نظامی گری دارد و الان نظامی نیست و اکنون تجربه اقتصادی و مدیریتی دارد و می تواند رای مردم را جلب کند برای ایران نیاید.

*اما سپاه یک قدرت مهمی در ایران برای حفاظت از انقلاب اسلامی و برای حفاظت از جمهوری اسلامی و امنیت مردم است و هیچ کسی نمی تواند نقش سپاه را نادیده بگیرد و از یک سپاه نیرومند تجلیل نکند، ولی اگر قرار شد که سپاه بخواهد در فرهنگ مداخله کند و شبکه ها تلوزیونی در کنترل سپاه برود یا اگر قرار باشد که در سینما حرف اصلی را سپاه بزند یا استانداران و وزرا اکثرا سپاهی باشند، این حتما عاقبت خوبی برای ایران ندارد و ما باید از چنین امری پرهیز کنیم. اما من فکر نمی کنم مردم ایران به سادگی به چنین رئیس جمهوری رای دهند، ولی اگر رای دادند ما همه از رای مردم تبعیت می کنیم.

*الان در میان اصلاح طلبان دو گرایش وجود دارد. یک بخش از اصلاح طلبان می گویند در این شرایط سختی که اکنون ایران در آن قرار گرفته است نباید مردم و کشور را رها کنیم و حتما باید کاندیدای مؤثری که ۳ خصوصیت داشته باشد؛ یکی باید بتواند از شورای نگهبان عبور کند، دوم باید بتواند حتی المقدور مردم را تحت تاثیر قرار دهد و سوم اینکه باید بتواند کشور را اداره کند را داشته باشیم، این جمع از دوستان که بنده هم جزء آنها هستم، معتقد هستیم که اگر مردم به حق یا به ناحق از صندوق رای نا امید شدند و بریدند و حاضر نیستند در انتخابات شرکت کنند، وظیفه ما این است که حرف و نظر کارشناسیمان را به مردم بزنیم حالا مردم می توانند گوش کنند یا نکنند.

*عدم شرکت مردم در انتخابات به این معنی است که رقبای ما منافعشان را می برند، رای ندادن در انتخابات مجلس یازدهم کمک کردن به جبهه پایداری بود که به راحتی بتواند اکثریت مجلس را بگیرد، ما باید این حرف کارشناسی را به مردم بزنیم که ممکن است مردم این حرف ما را قبول کنند یا نکنند.

*بخش دوم اصلاح طلبان معتقد به همراهی با مردم هستند یعنی می گویند اگر دیدیم مردم رای می دهند ما هم در انتخابات لیست می دهیم و کاندیدا معرفی می کنیم و اگر دیدیم قرار است مردم نیایند ما هم نمی آییم. ما فکر می کنیم که این بخش دوم مقداری به لحاظ منطق سیاسی با ایراد مواجه هستند. سیاستمداران و صاحبان احزاب و جمعیت ها و گروه ها و صاحبان نفوذ سیاسی که نباید تابع مردم باشند بلکه باید مردم را راهنمایی کنند. این به نظر من حرکت روی لبه ای برای حفظ محبوبیت احتمالی است که به نظر من اشتباه است.

۵ کاندیدا در جبهه اصلاحات می شناسم
*جبهه اصلاحات، جبهه پر توان و پر ظرفیتی است. من حداقل در جبهه اصلاحات ۵ نفر را می شناسم که می توانند این شرایط را داشته باشند.

ایران مهم است یا اصلاح طلبان؟
*در سیاست ائتلاف همیشه می تواند وجود داشته باشد. یک سیاستمدار حرفه ای هیچ وقت دست خودش را برای تصمیم گیری نمی بندد. مهم این است که شما می خواهید برای خودتان کار کنید یا برای کشور؟ همه ما باید این سؤال را پاسخ دهیم. ایران مهم است یا حزب کارگزاران ؟ ایران مهم است یا حسین مرعشی؟ ایران مهم است یا اصلاح طلبان؟ اگر ایران و مردم ایران مهم هستند، سیاستمدار حرفه ای باید هر کاری که لازم است را برای سربلندی ایران انجام دهد.

در جبهه اصلاحات ائتلاف طرفدار ندارد اما...
*الان در جبهه اصلاحات ائتلاف طرفدار ندارد و بعید است از جبهه اصلاحات ائتلاف بیرون آید اما من به عنوان یک عضو ساده جبهه اصلاحات از هیچ تصمیم احتمالی که به نفع ایران و مردم ایران باشد خودم را محروم نمی کنم.

تاج زاده گفت ۹۹ درصد ردصلاحیت می شوم
*آقای تاج زاده خودشان علاقه مند هستند که کاندیدا شوند و خودشان به من گفتند که ۹۹ درصد رد صلاحیت می شوند اما می خواهم به عنوان یک کاندیدا حرفهایم را بزنم.

*در مجموع حزب کارگزارن تابع نظام جمع است و اگر اختلاف نظری وجود داشته باشد ما با هم بحث می کنیم و به جمع بندی می رسیم و همه از آن جمع بندی تبعیت می کنیم.

یک عده برای فائزه هاشمی سوت می زنند
*خانم فائزه هاشمی یک پدیده است و راه حلی هم برای آینده ایران ندارد، تک نفره است و الان جزو تحریمی ها محسوب می شود و یک عده هم برایش سوت می زنند که آفرین خوب شد گفتی که تحریم می شود.

حزب با فرمان فائزه هاشمی حرکت نمی کند
*ایشان فقط عضو هستند و یک سال و نیم است که به حزب تشریف نمی آورند و ما هم برای ایشان احترام قائل هستیم ولی قرار نیست حزب کارگزاران با فرمان خانم فائزه هاشمی حرکت کند. ایشان می توانند مواضع شخصی خودشان را داشته باشند و امیدوار هستیم که فراتر از اینکه نفی کنند بتوانند برای آینده ایران راهکار ارائه دهند. هر کسی که بخواهد خودش را جانشین آقای هاشمی رفسنجانی معرفی کند باید دستش به لحاظ تدبیر و راهکار پر باشد. اینکه ما یک حرفی بزنیم که یک عده ای خوششان بیاید هیچ مساله ای از مسائل ایران حل نمی کند.

* اصلاح طلبان شخصیتهایی دارند که ممکن است قانع شوند در آخرین لحظات ثبت نام کنند.

FATF و برجام در دولت روحانی حل می شود
*{در پاسخ به سوالی درباره نگاه دولت اصولگرا به مذاکره و به خصوص ماجرای FATF }؛ برداشت من این است که در دولت آقای روحانی همه این مشکلات رفع می شود و کشور در یک شرایط معمولی و روابط روان تحویل دولت بعدی می شود.به هرحال مجموعه اراده کلی حاکم بر نظام این است که ما به سمت عادی سازی روابط و شرایط برویم و بتوانیم کشور را به خوبی اداره کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر