بازدید 14636
۲
کیوسک بین الملل تابناک

گزارش رویترز از تداوم روند افزایشی تولید نفت ایران / واکنش مقام آمریکایی به دیدار رئیس سیا با مقام‌های ایران / دیدار نماینده آمریکا در امور یمن با محمد بن سلمان/ درخواست روسیه از آمریکا برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران

گزارش رویترز از تداوم روند افزایشی تولید نفت ایران، واکنش مقام آمریکایی به دیدار رئیس سیا با مقام‌های ایران، دیدار نماینده آمریکا در امور یمن با محمد بن سلمان، درخواست روسیه از آمریکا برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و آغاز خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۴۹۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۷ 30 April 2021

گزارش رویترز از تداوم روند افزایشی تولید نفت ایران / واکنش مقام آمریکایی به دیدار رئیس سیا با مقام‌های ایران / دیدار نماینده آمریکا در امور یمن با محمد بن سلمان/ درخواست روسیه از آمریکا برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران

کیوسک بین الملل تابناک: گزارش رویترز از تداوم روند افزایشی تولید نفت ایران، واکنش مقام آمریکایی به دیدار رئیس سیا با مقام‌های ایران، دیدار نماینده آمریکا در امور یمن با محمد بن سلمان، درخواست روسیه از آمریکا برای آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران و آغاز خروج نیرو‌های آمریکا از افغانستان از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

گزارش رویترز از تداوم روند افزایشی تولید نفت ایران

خبرگزاری رویترز روز جمعه در گزارشی، به بالا رفتن تولید نفت ایران در ماه آوریل (۲۵ فروردین – ۱۰ اردیبهشت ۹۹) به عنوان نشانه افزایش صادرات نفت خام ایران در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد.

تولید نفت خام روزانه اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک در ماه آوریل ۲۵ میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه بوده که به علت بالا رفتن تولید ایران، به میزان ۱۰۰ هزار بشکه نسبت به ماه پیش (مارس) بالا رفته است.

روند تولید ماهانه اوپک از ژوئن ۲۰۲۰ به این سو به استثنای فوریه افزایشی بوده است.

به گزارش ایرنا؛ رفتار سایر تولیدکنندگان نفت، از بازگشت نفت ایران در آینده‌ نزدیک به بازارهای جهانی خبر می‌دهد. با وجود ادامه تحریم‌ها، در شش ماه گذشته صادرات نفت ایران افزایش داشته، تا آنجا که برخی رسانه‌ها از صادرات بالای یک میلیون بشکه در روز سخن می‌گویند.

با وجود افزایش صادرات نفت ایران در شش ماه گذشته، بیشتر خریداران نفت ایران در انتظار مشخص شدن نتایج مذاکرات وین برای ازسرگیری واردات نفت ایران هستند.

البته یک میلیون بشکه، با صادرات ایران بعد از رفع تحریم‌ها همچنان فاصله زیادی دارد و مقامات نفتی ایران اعلام کرده‌اند که با رفع تحریم‌ها به سرعت می‌توانند به سطح تولید و صادرات پیش از تحریم‌ها بازگردند.

آمارهای وزارت نفت نشان می‌دهد، ایران بعد از اجرایی شدن برجام، روزانه تا ۴.۸ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی تولید می‌کرده که حدود سه میلیون بشکه آن صادر می‌شده است.

واکنش مقام آمریکایی به دیدار رئیس سیا با مقام‌های ایران

«جویی هود»، دستیار موقت وزیر خارجه آمریکا ادعاهای مطرح‌ در برخی رسانه‌ها مبنی بر دیدار رئیس سیا با مقام‌های ایرانی در عراق را تکذیب کرد.

وبگاه انگلیسی‌زبان شبکه خبری «العربیه» نوشته جویی هود، همسو با بیانیه پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تصریح کرده هیچ دیداری میان «ویلیام برنز»، رئیس این سازمان و مقام‌های ایرانی در منزل «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق انجام نشده است.

طبق این گزارش، مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش‌های منتشره در رسانه‌ها در این خصوص را «مزخرف» توصیف کرده و گفته چنین دیداری «اتفاق نیفتاده است.»

جویی هود با وجود این تأیید کرده رئیس سیا با مقام‌های عراقی دیدار کرده است. او که در وبیناری به میزبانی «اندیشکده خاورمیانه» مستقر در واشنگتن حضور داشت، گفت: «اما او (ویلیام برنز) رایزنی‌های بسیار خوبی با عراقی‌ها داشت که بسیار ارزشمند بودند.»

برخی رسانه‌ها در روزهای گذشته مدعی دیدار «علی شمخانی»، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با ویلیام برنز در عراق شده بودند. سیا در بیانیه‌ای این ادعاها را تکذیب کرد.

جویی هود در بخش دیگری از اظهاراتش در اندیشکده خاورمیانه از تلاش‌ها برای برقراری گفت‌وگو میان عربستان سعودی و ایران استقبال کرد، اما به تکرار ادعاهای اثبات‌نشده علیه تهران پرداخت.

او گفت: «من نمی‌دانم این گفت‌وگوهای دوجانبه تا کجا پیش خواهند رفت اما حکومت ایران طی چند دهه گذشته سیاست بسیار بسیار فعالی در حایت از گروه‌های مسلح در کشورهای دیگر داشته است.»

روزنامه «فایننشال تایمز» چند روز پیش مدعی شده بود مقام‌های ارشد ایران و عربستان سعودی برای بهبود روابط دو کشور در بغداد پایتخت عراق مذاکرات مستقیم برگزار کردند.

دیدار نماینده آمریکا در امور یمن با محمد بن سلمان

«تیم لیندرکینگ» فرستاده ویژه دولت آمریکا به یمن امروز (جمعه) در شهر تازه تأسیس نیوم با «محمد بن سلمان» ولی عهد سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، لیندرکینگ و بن سلمان در این دیدار در خصوص تلاش‌‌ها برای حل و فصل سیاسی جنگ یمن رایزنی کردند.

در این دیدار، وزیر خارجه عربستان سعودی، سفیر این کشور در یمن و همچنین سفیر غیر مقیم آمریکا در یمن نیز حضور داشتند.

این دیدار پس از آن انجام می‌شود که ولی‌عهد سعودی اخیرا در یک مصاحبه‌ با ادبیات بی سابقه‌ای در خصوص جنبش انصارالله یمن موضع گرفت و گفت که «حوثی‌ها» خلق و منش عربی و یمنی دارند و باید وارد گفت‌وگو شوند.

مقامات دولت صنعاء نیز در واکنش به این سخنان خواستار تغییر رفتار دولت سعودی و با تکرار مواضع خود رفع محاصره همه جانبه یمن را شرط حضور در مذاکرات اعلام کردند.

درخواست روسیه از آمریکا برای آزادسازی دارایی های بلوکه شده ایران

رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجام ضمن ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت جلسات وین تصریح کرد، اکنون بهترین زمان برای آمریکاست که گام نخست را در برجام بردارد و اموال بلوکه شده ایران را آزاد کند.

به گزارش ایرنا، «میخائیل اولیانوف» این مطلب را در گفت‌وگو با نشریه فرانسوی لوموند مطرح کرد و افزود، ایالات متحده با خروج از برجام و فشار حداکثری علیه ایران مشکلات زیادی را در اجرای این توافق ایجاد کرد.

وی که دیروز با رابرت مالی فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در چهارچوب یک نشست دو جانبه در وین ملاقات کرد خاطرنشان ساخت؛ هیچ دلیلی ندارد که آمریکا اموال ایران را در کره جنوبی و ژاپن مسدود نگه‌ دارد.

این دیپلمات عالی‌رتبه روس با اشاره به این نکته که اموال ایران متعلق به آمریکا نیست افزود که بلوکه کردن آن ازسوی واشنگتن اقدامی غیر قانونی است و اکنون بهترین زمان برای دولت جو بایدن است که به نشانه حسن نیت، آن‌ها را آزاد کند.

واشنگتن در دوره زمامداری دونالد ترامپ با خروج یکجانبه از برجام، تروریسم اقتصادی را با هدف فشار حداکثری علیه مردم کشور اعمال کرد. ایران هم دو سال پس از تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز و اعلام کرد، در صورت اجرای تعهدات سایر طرف های این توافق، به گونه ای که از منافع خود تحت برجام بهره مند شود، به اجرای کامل تعهداتش بازمی‌گردد.

آغاز خروج نیروهای آمریکا از افغانستان

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش کرد، نیروهای آمریکایی خروج از افغانستان را به عنوان بخشی از برنامه دولت بایدن برای ترک کامل این کشور پس از ۲۰ سال درگیری و جنگ، آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، در این گزارش به نقل از چندین مقام دفاعی ایالات متحده آمده است که کمتر از صد نیرو به همراه تجهیزات نظامی عمدتا توسط هواپیماها منتقل شده‌اند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرده بود، این کشور تمامی نیروهایش را تا ۱۱ سپتامبر که بیستمین سالگرد حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ است از افغانستان خارج می‌کند.

بر اساس اعلام مقام‌های دفاعی آمریکا مقاطعه کاران و کارمندان دولت آمریکا نیز در حال خروج از افغانستان هستند.

استقرار سربازان خارجی در هفتم اکتبر ۲۰۰۱ و زمانی آغاز شد، آمریکا در کنار انگلیس عملیاتی را در افغانستان آغاز کردند. پس از آن نیز ۴۳ متحد و شریک ناتو به عملیات افغانستان ملحق شدند.

در حال حاضر ۹۵۹۲ سرباز از ۳۶ کشور در افغانستان مستقر هستند که آمریکا با ۲۵۰۰ سرباز در صدر قرار دارد.

ایالات متحده یک ناو هواپیمابر را به منطقه اعزام کرده تا در صورت حمله طالبان به سربازان آمریکایی استقرار سریع جنگنده‌ها را در نظر داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۲
آخ جون دشمن در آستین ما از دشمن روبروی ما درخواست کرد که دارایی بلوکه شده ما را آزاد کند
به روباه گفتن کو شاهدت گفت دمم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل