بازدید 6663
۱

آمریکا: ترکیه خرید اس۴۰۰ روسیه را متوقف کند

وزیر خارجه آمریکا با دفاع از اعلامیه بایدن در به رسمیت شناختن نسل‌کشی ارامنه، از ترکیه خواست خرید اس ۴۰۰ روسیه را متوقف کند.
کد خبر: ۱۰۴۸۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۴ 29 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران خارجی مقیم آمریکا این مطلب را مطرح کرد و افزود: اعلامیه ۲۴ آوریل رئیس جمهوری بایدن یک چیز شگفت‌آوری نبود چرا که او در سنا، در طول کارزار انتخاباتی هم آنها را مطرح کرده بود.

وی ادامه داد: رئیس جمهوری(آمریکا) از روز نخست روشن کرد که مصمم است حقوق بشر و دموکراسی را در قلب سیاست خارجی ما قرار دهد. دانستن تاریخ و قساوت‌های آن، قطعا مانع از تکرار آن در زمان حال می‌شود.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: همانگونه که رئیس جمهوری تاکید کرد گرامیداشت این روز برای احترام به قربانیان نه سرزنش است. رئیس جمهوری بایدن با رئیس جمهوری اردوغان گفت‌وگوی خوبی داشت و آنها منتظر دیدار حضوری برای تبادل نظر درباره مسایل زیادی هستند.

بلینکن اظهار کرد: ترکیه یکی از متحدان آمریکا و ناتو است و منافع مشترک جهانی و منطقه‌ای زیادی داریم. ما همچنان به دنبال تقویت روابط دوجانبه و مدیریت اختلافات هستیم. همچون سایر کشورها، ما هم اختلافاتی داریم.

وی در عین حال تصریح کرد: ما به صورت صریح و روشن از ترکیه خواسته‌ایم که ابتیاع سامانه س۴۰۰ را متوقف کند. این موضوع فقط مربوط به امریکا نیست بلکه سران ناتو در سال ۲۰۱۶ در ورشو تاکید کردند که وابستگی به تجهیزات روسی را کاهش نه اینکه افزایش دهند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: خرید سامانه اس ۴۰۰، تکنولوژی و نیروهای آمریکا و متحدانمان را به خطر می‌اندازد. این اقدام باعث درآمدزایی، دسترسی و نفوذ روسیه می شود. هر تراکنشی در این زمینه می‌تواند موضوع قانون تحریم کاآتسا باشد.

ادعاهای ضد ایرانی

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی درباره ایران، همچون سلف خود ادعاهایی را تکرار کرد و گفت: ایران تهدیدها ونگرانی‌های گوناگونی را موجب می شود که شامل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه، حمایت از تروریسم، سرکوب داخلی و برنامه هسته‌ای است.

بلینکن افزود: برای سال‌ها، افزایش توانایی ایران برای تولید سلاح اتمی چه مواد شکافت‌پذیر و چه خود سلاح اتمی باعث نگرانی جامعه بین‌المللی شده است. در سال‌های گذشته که مذاکره با ایران را به همراه اروپا، روسیه و چین آغاز کردیم، تمرکز ما بر نگرانی برنامه هسته‌ای ایران بود.

وی ادامه داد: توافق حاصل از آن یعنی برجام بسیار موثر بود و زمان ایران برای ساخت یک بمب اتمی را به بیش از یکسال گسترش داد. همچنین یک نظارت و بازرسی داشت که فراتر از هرچیزی بود که در هر رژیم کنترل تسلیحات تاکنون مذاکره شده بود.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: در عین حال روشن کردیم که ما هر اقدام لازم را برای مقابله با اقدامات ایران که تهدید صلح و امنیت محسوب کنیم همچون حمایت از تروریسم، اقدامات بی ثبات کننده در منطقه و حقوق بشر، ادامه خواهیم داد.

بلینکن در حالی ایران به حمایت از تروریسم متهم می‌کند که مقامات آمریکا به صراحت اعتراف کرده‌اند که در ایجاد و حمایت گروه‌های تروریستی چون القاعده نقش داشته‌اند.

همچنین واشنگتن به بهانه مبارزه با تروریسم ۲۰ سال به افغانستان و عراق لشکرکشی کرد اما همچنان تهدید تروریسم در جهان نه تنها کم نشد بلکه به جاهای دیگر جهان هم سرایت کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرگ بر آمریکا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان