بازدید 21760

متکی: ظریف گناه کرده، کفاره‌اش استعفاست

فشارها به محمد جواد ظریف در حالی افزایش یافته است که او در ادمه تور دیپلماتیک منطقه ای خود امروز وارد عمان شد. پیشتر هم به قطر، عراق و اقلیم کردستان عراق سفر کرده بود.
کد خبر: ۱۰۴۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۸ 28 April 2021


به گزارش تابناک به نقل از فرارو، منوچهر متکی وزیر خارجه در دولت محمود احمدی نژاد و از فعالان سیاسی اصولگرا معتقد است محمد جواد ظریف صلاحیت وزارت خارجه را از دست داده است، او مرتکب گناه شده و کفاره اش هم استعفا از وزارت است.در همین حال برخی نمایندگان در تلاشند که ظریف را استیضاح کنند.

منوچهر متکی که پیشتر گفته بود سخنان ظریف ترور سیاسی شهید سلیمانی بوده است باز هم به فایل صوتی بحث برانگیز وزیر خارجه به شدت انتقاد کرد.

او درباره پروژه تاریخ شفاهی دولت گفت: "طرح دولت برای تاریخ شفاهی جزو طرح‌های جدیدی است که در دولت پخته شده است. البته این کار را پیش از این هم ما در وزارت خارجه انجام می‌دادیم منتها در پایان مسئولیت. یعنی سفرا و افراد اگر مسئولیت تازه‌ای نبود می‌رفتند و در دفتر مطالعات وزارت خارجه تجربه خود را از دوران سفارت در اختیار آن دفتر در قالب مصاحبه قرار می‌دادند که برخی قابل پخش بود برخی نه. اما این کار اخیر زودهنگام صورت گرفت و همین زودهنگام‌بودن نشانه این است که پشت‌پرده‌هایی دارد."

متکی افزود: «این کار، تنظیم یک ادعانامه علیه مبانی جمهوری اسلامی و ارکان نظام را به نظر می‌رساند. کاری که آقای دکتر ظریف انجام دادند، گرچه برآمده از مشی ایشان است - چرا که ما در جلسات هشت سال گذشته که با ایشان تحت عنوان جلسات راهبردی سیاست خارجی داشتیم برخی از این چشمه‌ها را مشاهده کرده بودیم- اما ساعت‌ها نشستن و پرداختن به این موضوعات، جزو کارهای ناپخته‌ای است که انجام شده است.»

متکی با بیان اینکه "ظریف در دامی افتاده که هدفش استفاده ابزاری از او بوده"، افزود: « هرچند که خود محتوای این سخنان جای نقد و مداقه دارد اما از جایگاه وزیر خارجه یک نظام اینگونه با ظرفیت‌های نظام برخورد کردن، یک نتیجه را به ذهن متبادر می‌کند که ایشان صلاحیت وزیر خارجه بودن را از دست داده است.»

وزیر خارجه پیشین احمدی نژاد تاکید کرد که ظریف "نسبت به حوزه‌های تاثیرگذار نظام که نقش‌آفرین در مقاومت هستند ظلم کرده و به نظر من گناهی را در این ماه رمضان مرتکب شده که کفاره زدودن این ظلم و گناه استعفای ایشان است. این شجاعانه‌ترین اقدام ایشان در این زمینه است."

تلاش برای استیضاح
در حالیکه متکی پیشنهاد استعفای ظریف را داده است برخی نمایندگان مجلس به دنبال استیضاح او هستند.

نظام‌الدین موسوی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، در توئیتی نوشت: «‏مطالب مطرح شده در فایل صوتی آقای ظریف از چنان بار ضد امنیت ملی برخوردار است که ضرورت دارد هیات رئیسه محترم مجلس، سریعاً برای برگزاری نشست اضطراری پارلمان در این باره، تمهید کند. درحال رایزنی با همکاران برای اعمال ماده ۲۳۴ یا استیضاح وزیر امورخارجه هستیم.»

فشارها به محمد جواد ظریف در حالی افزایش یافته است که او در ادمه تور دیپلماتیک منطقه ای خود امروز وارد عمان شد. پیشتر هم به قطر، عراق و اقلیم کردستان عراق سفر کرده بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر