بازدید 16305
پیمانه اقتصادی

بورس مثبت شد/ قیمت بیت‌کوین با جهش ۱۰ درصدی از سقوط بازگشت/ رشد قیمت طلای سیاه علی رغم تشدید کرونا در هند و ژاپن/ سکه از مرز حمایتی ۱۰ میلیون تومانی پایین رفت

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ رشد بی سابقه بازار سهام آمریکا طی ۱۰۰ روز گذشته، سود خالص تسلا رکورد زد، دلار در بازار جهانی بالا رفت، دور تازه ریزش‌های لیر، باکیفیت‌ترین خودرو‌های داخلی کدامند؟ نائب رئیس مجلس: خانه دار شدن مردم آرزو نیست و خداحافظی با تراکنش‌های بدون هویت در شبکه بانکی را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۴۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۱ 27 April 2021

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش سهام عدالت چقدر شد؟ رشد بی سابقه بازار سهام آمریکا طی ۱۰۰ روز گذشته، سود خالص تسلا رکورد زد، دلار در بازار جهانی بالا رفت، دور تازه ریزش‌های لیر، باکیفیت‌ترین خودرو‌های داخلی کدامند؟ نائب رئیس مجلس: خانه دار شدن مردم آرزو نیست و خداحافظی با تراکنش‌های بدون هویت در شبکه بانکی را در بر دارد.

بورس مثبت شد

در حالی که روز گذشته در ادامه روند نزولی بورس، شاهد کاهش ۹۰۰ واحدی شاخص کل بورس بودیم، امروز و در دقایق ابتدایی شروع فعالیت بازار سرمایه، نماگر کل بورس با رشد بیش از پنج هزار واحدی همراه شده است. /جزئیات بیشتر

ارزش سهام عدالت چقدر شد؟

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت به ۷ میلیون و ۷۷۰ هزار و ۲۷۷ تومان رسید که نسبت به روز معاملاتی گذشته ۰.۵ درصد معادل ۴۳ هزار و ۵۶۴ تومان کاهش داشت. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲ هزار تومانی سهام عدالت به ۴ میلیون و ۶۶۲ هزار و ۱۶۶ تومان رسیده است.

رشد بی سابقه بازار سهام آمریکا طی صد روز گذشته

سی‌ان‌بی‌سی: رئیس‌جمهور جدید آمریکا، جو بایدن در صد روز اول ریاست جمهوری خود شاهد رشد بی‌سابقه بازارهای سهام بود که در مقایسه از همه همتایان قبلی او تا زمان آیزنهاور بهتر بود. بسته‌های حمایتی مالی عظیم و اقتصادی قدرتمند که قبل از آغاز ریاست‌جمهوری او رقم خورده بود به جهش بازارهای سهام در دوره او کمک کرد. رشد سهام در این دوره به حدی بود که نگرانی‌هایی در مورد سرعت این رشد به وجود آمد. تا زمان آیزنهاور در دهه ۱۹۵۰ عملکرد بایدن از همه رؤسای جمهور پیشین بهتر بوده است. در صد روز اول دولت بایدن شاخص اس‌اندپی ۲۴.۱ درصد جهش کرده است، در حالی که در صد روز ابتدایی دولت ترامپ این شاخص ۱۱.۴ درصد رشد کرده بود. در صد روز ابتدایی دولت اوباما و جورج بوش پسر شاخص اس‌اندپی به ترتیب با رشد منفی ۱۳.۲ درصدی و منفی ۱۲.۷ درصدی روبه رو شده بود. تنها فردی که عملکرد بازار سهام او به بایدن نزدیک بود جان اف کندی در ۱۹۵۳ بود که در صد روز اولیه دولتش شاخص اس‌اندپی ۱۸.۵ درصد رشد کرد.

سود خالص تسلا رکورد زد

بزرگترین خودروساز جهان، تسلا، گزارش عملکرد سه ماهه خود را منتشر کرد که نشان می‌داد درآمد این شرکت با جهشی فراتر از انتظار روبرو شده است. طبق این گزارش درآمد شرکت خودروساز الکتریکی تسلا در سه ماهه اول به ۱۰.۳۹ میلیارد دلار رسیده که ۷۴ درصد نسبت به سال گذشته جهش کرده است، در حالی که اقتصاددانان شرکت‌کننده در نظرسنجی رویترز پیش‌بینی کرده بودند، درآمد شرکت در این سه ماهه حداکثر به ۱۰.۲۹ میلیارد دلار برسد. سود خالص شرکت تسلا در سه ماهه اول ۲۰۲۱ به رکورد تاریخی ۴۳۸ میلیون دلار رسید. همچنین اعلام شد شرکت تسلا در این بازه ۵۱۸ میلیون دلار از فروش اوراق اعتباری و ۱۰۱ میلیون دلار از فروش بیت‌کوین درآمد کسب کرده است. سهام تسلا در واکنش اولیه به این گزارش ۳ درصد سقوط کرد. به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران به زمان بیشتری برای هضم این داده‌ها نیاز دارند.

قیمت بیت‌کوین با جهش ۱۰ درصدی از سقوط بازگشت

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت بیت‌کوین در پایان معاملات دیشب (بامداد دوشنبه به وقت تهران) با جهشی ۱۰ درصدی روبرو شد تا با قدرت از سقوط سنگین هفته گذشته بازگردد. قیمت هر بیت‌کوین در پایان معاملات دیشب به ۵۴٫۳۳۸ دلار رسید. این در حالی است که قیمت بزرگترین ارز دیجیتال جهان در انتهای هفته گذشته با سقوطی سنگین، برای اولین بار از اوایل ماه مارس، به زیر ۵۰ دلار فرو رفته بود. قیمت بیت‌کوین تا به اینجای امسال، تحت تأثیر پشتیبانی گسترده از سوی شرکت‌های مالی و خودروسازی بزرگی مانند تسلا، ۸۰ درصد جهش کرده است. اتروم و ریپل، دو ارز دیجیتال بزرگ بعدی پس از بیت‌کوین، به ترتیب با جهشی ۹ درصدی و ۱۵ درصدی روبه رو شدند. نگرانی از افزایش مالیات ثروتمندان توسط بایدن در انتهای هفته گذشته عامل اصلی سقوط ارزهای دیجیتالی بود؛ اما با کاهش این نگرانی در آغاز معاملات این هفته قیمت ارزهای دیجیتال دوباره رشد کرد.

دلار در بازار جهانی بالا رفت

ارزش دلار مقابل بیشتر ارزهای مهم افزایش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۱۱ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۰.۸۴۷ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۹۳ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است.)

دور تازه ریزش های لیر

بلومبرگ: روابط بین آمریکا و ترکیه وارد دور تازه ای از تنش شده است. پس از اعلام خبر کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه جنگنده اف-۳۵ به دلیل خرید سامانه دفاع موشکی از روسیه، دولت آمریکا در اقدامی جدید، نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی را به رسمیت شناخت. فعالان بازارهای مالی نگرانند که با افزایش تنش های کنونی، تحریم های جدیدی توسط آمریکا علیه اقتصاد ترکیه وضع شود و شرایط به مانند دوره پرتنش سال ۲۰۱۸ شود.  

وادار شدن بازار ساز به تزریق حجم زیادی از منابع ارزی به بازار برای بازگرداندن ثبات و آرامش به آن باعث شده است تا حجم ذخایر ارزی ترکیه در ماه های اخیر با کاهش محسوسی نسبت به ماه های قبل تر مواجه شود. طبق اعلام بانک مرکزی ترکیه، تا پایان ماه مارس حجم ذخایر ارزی این کشور به ۵۰.۸۹۴ میلیارد دلار رسیده که کمترین سطح ثبت شده از ماه ژانویه تاکنون بوده است. ترکیه با وجود هدف گذاری های اخیر خود هنوز موفق نشده است تا تورم را به محدوده هشت درصدی کاهش دهد. مسائل اخیر باعث شد تا لیر که هفته گذشته به پایین ترین سطح سه هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کند و به کمترین نرخ برابری خود در یک ماه اخیر برسد تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۲ لیر تثبیت شود. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۰.۲۶ درصد افزایش به ۸.۲۸۷ لیر رسید. ارزش پول ملی ترکیه از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۵۰ درصد در برابر اسکناس آمریکایی تضعیف شده است. بانک مرکزی نیز ذخایر ارزی کمی در اختیار دارد که این مساله روی توانایی این نهاد در کنترل نوسانات ارزی تاثیر منفی گذاشته است. در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۰۱۵ لیر و هر پوند معادل ۱۱.۵۱۲  لیر اعلام شد.

رشد قیمت طلای سیاه علی رغم تشدید کرونا در هند و ژاپن

سی‌ان‌بی‌سی: قیمت نفت خام در معاملات امروز، سه‌شنبه، در حالی رشد کرد که چند روز گذشته با نگرانی از تشدید بحران کرونا در هند و ژاپن، دو مصرف‌کننده بزرگ نفت خام در جهان، افت کرده بود. ریکاوری اقتصادی آمریکا و چین و برداشتن محدودیت‌های قرنطینه‌ای در اروپا قیمت نفت را تقویت کرده است اما نگرانی از افت شدید تقاضا با قرنطینه هند و ژاپن و همچنین نزدیک شدن به زمان افزایش تولید اوپک پلاس، فشار زیادی به شاخص‌های نفت وارد کرده است. نگاه سرمایه‌گذاران همچنین به اجلاس این هفته اعضای کمیته فنی اوپک پلاس هم معطوف خواهد بود. تا ساعت ۶:۴۷ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام، ۰.۴۰ درصد رشد کرد و به ۶۵.۹۲ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۳۷ درصد تقویت شد و به ۶۲.۱۴ دلار بازگشت.

باکیفیت ترین خودروهای داخلی کدامند؟

براساس  گزارش ارزیابی صورت گرفته از خودروهای تولیدی اسفندماه خودروسازان داخلی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، در سطح قیمتی یک تنها به خودرو تیگو ۷ مدیران‌خودرو پرداخته شده که توانسته است سه ستاره از پنج ستاره کیفی را به خود اختصاص دهد. همچون روال گزارش بهمن ماه در بررسی و ارائه گزارش تولیدات اسفند ماه، خودروی نیومزدا ۳ شرکت بهمن‌موتور و پژو ۲۰۰۸ ایران‌خودرو/ایکاپ که پنج ستاره ظاهر می‌شوند، دیده نمی‌شود. در سطح قیمتی ۲، دو خودرو هایما S۷ و  SWM G۰۱F چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌ و خودروهای جک S۵، جک S۳ تیگو ۵، آریزو ۵ و SWM G۰۱ سه ستاره‌ای شده‌اند. در این سطح قیمتی،  MVM X۳۳ S مدیران خودرو تنها محصول دو ستاره کیفی گزارش‌های ارزیابی کیفیت سواری‌هاست. خوشبختانه چندین ماه است، علاوه‌ بر اینکه دیگر خودروی تک ستاره کیفی تولید نمی‌شود، دو ستاره‌ها نیز به همین یک محصول مدیران خودرو محدود شده است.

در گروه قیمتی ۴ در میان خودروهای سواری تولیدی اسفندماه سال ۱۳۹۹، همچنان در صدر جدول دناپلاس توربو اتوماتیک با پنج ستاره کیفی قرار گرفته است و  پس از آن دناپلاس توربو (دنده‌ای)، پژو ۲۰۷ و دناپلاس موفق به کسب چهار ستاره کیفی شده‌اند. همچنین در سطح قیمتی ۴،  محصولات پژو ۲۰۶ صندوقدار و بدون صندوق آن، دنا، رانا، سورن (ایران‌خودرو تبریز)، پژو پارس اتوماتیک (تولید ایران‌خودرو کرمانشاه)، پژو پارس (ایران‌خودرو فارس، تهران، کرمانشاه، خراسان، مازندران و صنایع خودروسازی فردا)، سمند تبریز و پژو ۴۰۵ خراسان توانسته‌اند سه ستاره از پنج ستاره کیفی را در سطح قیمتی چهارم به خود اختصاص دهند. در این گروه محصولات نیز ثبات کیفیت نسبت به ماه‌های پیش‌تر وجود دارد. در نهایت نیز در سطح قیمتی ۵، خودرو کوییک (سایپا) چهار ستاره کیفی و پس از آن کوییک R (پارس‌خودرو)، تیبا ۲ و تیبا ۲ پلاس (سایپا)، تیبا و ساینا کاشان (سایپا-سیتروئن) و همچنین ساینا (پارس خودرو) همگی در رده خودروهای با سطح کیفیت سه ستاره کیفی قرار گرفته‌اند که در این محصولات نیز ثبات کیفی بهمن ماه حفظ شده است.

سکه از مرز حمایتی ۱۰ میلیون تومانی پایین رفت

در سومین روز هفته، سکه از مرز حمایتی ۱۰ میلیون تومانی پایین رفت تا به کمترین قیمت در صد روز اخیر برسد. روز دوشنبه فلز گرانبهای داخلی ۱۸۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۹ میلیون و ۹۹۰هزار تومان رسید. آخرین بار فلز گرانبهای داخلی در تاریخ ۲۹ دی ماه توانسته بود قیمت پایین‌تری را نسبت به روز گذشته تجربه کند. رفتن سکه به زیر حمایت ۱۰۰ روزه باعث خواهد شد که انتظارات فنی کاهشی در بازار قدرت بیشتری بگیرند و حتی احتمال نزول بیشتر سکه برای معامله‌گران مطرح شود. به نقل از دنیای اقتصاد، برخی تحلیلگران فنی باور دارند،‌ آخرین سنگر فلز گرانبهای داخلی برای جلوگیری از سقوط بیشتر محدوده ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی است و در صورتی که آن را از دست بدهد، ریزش تا محدوده ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دور از ذهن نخواهد بود. با این حال، بخشی از معامله‌گران باور دارند سکه زیر کانال ۱۰ میلیون تومانی باقی نخواهد ماند و رقم از دست رفته خود را خیلی زود پس خواهد گرفت. از نگاه آنها بازگشت فلز گرانبهای داخلی به کانال ۱۰ میلیون تومانی، علامت‌های نزولی را موقت باطل می‌کند.

خداحافظی با تراکنش‌های بدون هویت در شبکه بانکی

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی گفت: با دو تصمیم مهم، به زودی شاهد نبود تراکنش‌های بدون هویت در شبکه بانکی خواهیم بود. مهران محرمیان در صفحه توییتری خود با اشاره به اینکه امروز دو گام مهم برای شفافیت تراکنش‌های بانکی برداشته شد، ادامه داد: از این پس تراکنش‌های فاقد کد شهاب در پایا برگشت می‌خورد. وی در ادامه یادآور شد: همچنین تراکنش‌های ساتنا که حساب آن توسط بانک عامل به بانک مرکزی معرفی و در سامانه سیاح ثبت نشده است، برگشت می‌خورد. محرمیان تاکید کرد: به زودی شاهد عدم وجود تراکنش‌های بدون هویت در شبکه بانکی خواهیم بود. 

نائب رئیس مجلس: خانه دار شدن مردم آرزو نیست

علی نیک زادثمرین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در توئیتی نوشت: برخی می پرسند آیا دیگر واقعا امکان ‎خانه دار شدن مردم عادی وجود دارد؟ پاسخ روشن است. حتما این امکان وجود دارد. فقط یک دولت انقلابی و پای کار می خواهد تا با استفاده از ظرفیت های موجود، همین امسال این موضوع را به همگان نشان دهد. خانه دار شدن مردم حتما می تواند آرزو نباشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
نه. خانه دارشدن دیگر آرزو هم نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
بورس سبز شد؟ چه ارزشی داره این سبزی ماهی یک روز سبز فقط برای گول زدن سهامداراست .سرمایه مان را از جیبمان در آوردید لااقل به ما احترام بذارید و با این حرفها به شعورمان توهیم نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
فقط ارز دیجیتال از صرافی های خارجی بگیرید حداقل احتمال این وجود داره پولتون غارت نشه
زیاد جوش نیار سه شنبه ها سبز میشه فقط انهم برای گول زدن است
مردم را به خاک سیاه نشوندید اونوقت با ۸۰۰۰ تا صعود میگید مثبت؟؟؟؟
پراید چند ستاره است ؟
سنجش شاخص بورس با ریال پرنوسان اشتباه است.
سبز شدن بورس زیاد دوام نمی یاره
کی بازار مثبت شده،این بترانس خیلی وقته منفی ،امروز هم منفی بود
متاسفانه مدیران و مسئولین ما تفکر سیستمی ندارند و منتظر هستند تا مشکلی بوجود بیاید آنوقت بنشینند جلسه بگیرند و اگر بتوانند آنرا حل کنند. راه حل رفع مشکلات کشور تفکر استراتژیک و سیستمی است یعنی باید دید که چه استراتژی غلطی وجود دارد که باعث آشفتگی بازار و اقتصاد و ... است و آن استراتژی زا اصلاح کرد باید مشکل را از بالا دید باید آب گل آلود را از سرچشمه بررسی کرد. مثلاً آشفتگی در تولید ناشی از غلط بودن استراژی در بانک داری و ... است و یا آشفتگی در بازار ناشی از غلط بودن نظام بانکی و پولی است و ...
بهترین روش برای سبز کردن بورس این است که دامنه منفی 10- و دامنه مثبت 2+ شود من قول صددرصد می دهم با بورس سبز رنگ مواجه خواهیم شد چون ما ملتی هستیم که منطقی فکر نمی کنیم و با محدودیت ها حریص می شویم و هر کجا صف تشکیل شوند به سمت آن هجوم می بریم
مرز حمایتی برای سکه کاملا بی معنی هستش. چراکه با کاهش قیمت جهانی طلا و ثابت ماندن قیمت دلار در ایران قیمت سکه و طلا در ایران به طور طبیعی کاهش خواهد یافت.
سکه از مرز حمایتی ۱۰ میلیون تومانی پایین رفت:
حمایتی یعنی چه؟ در اینجا چه معنای دارد!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل