بازدید 4955

صادرات در فروردین ۸۰ درصد رشد کرد

رئیس کل گمرک ایران گفت: در فروردین ماه سال جاری ۲.۹ میلیارد دلار کالا صادر شده که بیانگر رشد ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.
کد خبر: ۱۰۴۸۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹ 25 April 2021

رئیس کل گمرک ایران گفت: در فروردین ماه سال جاری ۲.۹ میلیارد دلار کالا صادر شده که بیانگر رشد ۸۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال است.

به گزارش مهر به نقل از گمرک ایران، مهدی میراشرفی اظهار داشت: در فروردین ماه امسال ۱۰ میلیون و ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش ۵ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار بین جمهوری اسلامی ایران و شرکای تجاری آن مبادله شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۳۲ درصد و از حیث ارزش ۶۲.۵ درصد افزایش داشت.

وی افزود: مقایسه حجم صادرات و واردات کشور در فروردین ماه سال‌جاری حاکی از تراز مثبت ۱۷۴ میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

۲.۹ میلیارد دلار کالا صادر شد

رئیس کل گمرک ایران در خصوص جزئیات صادرات کالا در مدت یادشده اظهارداشت: در فروردین ماه امسال ۸ میلیون و ۳۰۲ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۹۶۸ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور به نقاط مختلف دنیا صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۵۶ درصد و از لحاظ ارزش ۸۰ درصد رشد نشان می‌دهد.

میراشرفی در مورد مهمترین مقاصد صادراتی کشور گفت: چین با واردات ۲ میلیون و ۲۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۹۷۴ میلیون دلار (رشد ۳۷ درصدی وزن و ۸۶ درصدی ارزش) اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی، عراق با یک میلیون و ۵۳۷ هزار تن به ارزش ۴۲۸ میلیون دلار (رشد ۷۷ درصدی وزن و ۶۶ درصدی ارزش)، امارات با یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن به ارزش ۴۱۷ میلیون دلار (رشد وزنی و ارزش ۱۷ درصدی)، ترکیه با ۱۹۱ هزار تن به ارزش ۱۷۷ میلیون دلار (رشد ۷.۵ درصدی وزن و ۱۴۹ درصدی ارزش) و افغانستان با ۴۵۲ هزار تن به ارزش ۱۷۵ میلیون دلار (رشد ۱۷ درصدی وزن و ۴۲ درصدی ارزش) نسبت به مدت مشابه سال گذشته پنج کشوری بودند که در مجموع ۵ میلیون و ۶۳۹ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۱۷۱ میلیون دلار از ایران وارد کردند. صادرات به کشورهای فوق ۶۸ درصد وزن و ۷۳ درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

رئیس کل گمرک گفت: در فروردین ماه امسال بنزین نخستین کالا در سبد اقلام صادراتی ایران به خارج از کشور بوده است.

واردات ۲.۷ میلیارد دلار کالا در فروردین‌ماه

وی همچنین در خصوص واردات کالا در فروردین ماه سال‌جاری اضافه کرد: در این مدت ۲ میلیون و ۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۷۹۴ میلیون دلار از طریق گمرکات کشور وارد شد که مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش ۱۸ درصدی در وزن و افزایش ۴۷ درصدی در ارزش کالاهای وارداتی است.

میراشرفی اظهار داشت: گوشی تلفن همراه با ارزش ۱۹۸ میلیون دلار، روغن آفتابگردان با ۱۵۰ میلیون دلار، گندم با ۱۰۳ میلیون دلار، برنج با ۸۹ میلیون دلار و کنجاله با ۷۶ میلیون دلار مهمترین اقلام وارداتی کشور در مدت یادشده بوده است.

وی افزود: امارات با ۴۵۳ هزار تن کالا به ارزش ۷۸۸ میلیون دلار (رشد ۱۱۰ درصدی وزن و ۱۱۳ درصدی ارزش)، چین با ۲۲۱ هزار تن کالا به ارزش ۶۵۶ میلیون دلار (رشد ۵۰ درصدی وزن و ۶۴ درصدی ارزش)، ترکیه با ۱۷۲ هزار تن کالا به ارزش ۲۴۷ میلیون دلار (کاهش ۶۷ درصدی در وزن و رشد یک درصدی در ارزش)، هند با ۱۳۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۳ میلیون دلار (کاهش ۳۵ درصدی وزن و ۱۹ درصدی ارزش) و روسیه با ۱۷۴ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۲ میلیون دلار (کاهش ۴۸ درصدی وزن و رشد ۳۰ درصدی ارزش) پنج کشور اول طرف معامله در حوزه واردات به ایران بودند که در مجموع یک میلیون و ۱۵۹ هزار تن از وزن و یک میلیارد و ۹۵۶ میلیون دلار از ارزش کالاهای وارداتی ایران در فروردین ماه سال‌جاری مربوط به این کشورها است. واردات کالا از این پنج کشور ۶۵ درصد از کل وزن و ۷۰ درصد از کل ارزش واردات کشور را دربرمی‌گیرد.

رئیس کل گمرک ایران اظهارداشت: در نخستین ماه سال جاری ۹۳۳ هزار تن کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۹۳ درصد رشد نشان می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان