بازدید 28880
۹
فغانپور در پرونده ۱۰هزار فرانکی به استقبال حکم عزل خود رفت، اسدی در نوبت

شلوغ کاری یک رییس کمیته قبل از اعلام برکناری از فدراسیون فوتبال / مقصر افتضاح تازه کیست؛ آقای حقوقی یا خانم بین‌الملل؟

فدراسیون فوتبال تصمیم گرفته که جریمه ۲۶۰میلیونی فیفا به خاطر عدم پاسخ به یک نامه را از مقصرش بگیرد. دو متهم اصلی، فغانپور رییس کمیته حقوقی و خانم اسدی رئیس روابط بین الملل هستند که هر دو مدیر دوره مهدی تاج حالا در آستانه عزل قرار دارند.
کد خبر: ۱۰۴۸۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ 25 April 2021

صفی الله فغانپور، یکی از چهره‌های پرحاشیه فدراسیون فوتبال در دوران مهدی تاج، به روز‌های پایانی فعالیتش در این تشکیلات رسیده و گویا با تلاش رسانه‌ای اخیری که انجام می‌دهد به استقبال این تصمیم مدیریتی رفته است.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ یکی از کمیته‌های خبرساز و ضعیف فدراسیون فوتبال طی پنج سال گذشته، بخش حقوقی فدراسیون فوتبال بود که بار‌ها شاهد تناقض در گفتار و رفتار مسئول آن بوده ایم. فغانپور رییس این کمیته، حالا دوماه بعد از ورود رئیس جدید، هنوز بر صندلی خود تکیه زده است؛ هرچند به نظر می‌رسد خودش هم بو برده که دیگر نقشی در حوزه حقوقی فدراسیون فوتبال ندارد.

موازی کاری در اوج دعوا‌های حقوقی حیاتی فوتبال در فیفا و CAS

عزیزی خادم دو هفته قبل طی حکمی، دکتر غلامرضا رفیعی را به عنوان مشاور خود در امور حقوقی منصوب کرده و گفتگو‌های این چهره در رسانه ملی و خبرگزاری‌ها و نشریات نشان می‌دهد که تیم مدیریتی جدید فدراسیون، در شلوغی پرونده‌های حقوقی فوتبال، هیچ کاری را به فغانپور ارجاع نداده و با انتصاب یک مشاور، در واقع کمیته حقوقی از جریان تصمیمات محو شده است.


شاید بهتر بود مدیران فدراسیون فوتبال و در راس آن عزیزی خادم به صراحت با فغانپور قطع همکاری می‌کردند و رفیعی را نیز مستقیم در پست اجرایی برای امور حقوقی فدراسیون فوتبال به کار می‌گرفتند، اما گویا مقامات جدید در ساختمان خیابان دوم سئول، خواهان کنار رفتن خود فغانپور از پستش هستند.

صراحت و قاطعیت یکی از مولفه‌های مهم یک مدیر مقتدر است که در ماجرای انتصاب رفیعی و موازی کاری در حضور کمیته حقوقی، اثری از آن دیده نمی‌شود. چرا باید برای یک ماموریت و حوزه‌ای که در چارت فدراسیون جایگاه رسمی برایش دیده شده، مشاور استخدام شود؟ مگر روسای کمیته‌ها را شخص رییس فدراسیون نمی‌گمارد که در کنار آن افراد دیگری جذب شود؟ اگر عزیزی خادم در امور حقوقی به رفیعی اعتقاد دارد، بهتر بود او را مستقیم به ریاست کمیته منصوب می‌کرد تا بتوان برای عملکرد وی از او توضیح خواست.


ترفند فغانپور پیش از حکم عزل

حالا، اما محاسبات هر چه بوده، فغانپور طبق آن رفتار نکرد و با کشاندن موضوع به رسانه‌ها، برای مسئولان بالادستی‌اش هزینه ساخته است. فغانپور که به نظر بسیاری از کارشناسان فوتبال عملکرد ضعیفی در بخش حقوقی فوتبال داشت، حالا برای جدایی اش از فدراسیون، دلیل و بهانه عجیبی تراشیده است که او را قربانی دست‌های پشت پرده نشان می‌دهد و عزل قریب الوقوع وی را به مسائلی غیر از عدم توانایی لازم برای حضور در یک جایگاه کلیدی در فدراسیون مرتبط می‌کند.

شلوغ کاری یک رییس کمیته قبل از برکناری در فدراسیون فوتبال / مقصر افتصاح تازه کیست؛ آقای حقوقی یا خانم بین‌الملل؟

مقصر کیست؛ فغانپور حقوقی یا خانم اسدی بین الملل؟

هفته گذشتی خبر جریمه ۱۰ هزار فرانک سوییسی فدراسیون فوتبال ایران در جریان پرونده حق رشد علیرضا جهانبخش منتشر شد و متعاقب آن خبر رسید که فدراسیون این جریمه ۲۶۰ میلیون تومانی را از مقصر وقوعش خواهد گرفت.

گویا بخش بین الملل یا حقوقی فدراسیون فوتبال در پاسخ به یک نامه فیفا تعلل ورزیده اند و فدراسیون جهانی را مجبور به کسب این مبلغ زیاد از حساب طلب فدراسیون نزد فیفا کرده اند.

حالا صفی الله فغان پور، رییس کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال راه افتاده و صحبت‌هایی را در این زمینه در رسانه‌ها عنوان کرد که انگشت اتهام را به سمت برخی نشانه رفته است. این حمله سریع، پیش از وقوع برخورد‌های احتمالی با فغانپور نشان می‌دهد، این مدیر که اختیارات وسیعی در دوره مهدی تاج داشت، از گام‌های بعدی بو برده است.

فغانپور مسئول کمیته حقوقی فدراسیون فوتبال می‌گوید، بابت این سهل انگاری به رییس کمیته اخلاق فدراسیون نامه زده و اعلام کرده شخصی که باعث این جریمه ۱۰ هزار فرانکی شده، باید جریمه را بپردازد!

حالا فغانپور مدعی شده که این نامه برای او گران تمام شده و باندی که رییس کمیته حقوقی فدراسیون از آن حرف می‌زند، می‌خواهند فغانپور را کنار بگذارند! این در حالی است که اختیار عزل روسای کمیته‌ها با رئیس فدراسیون است و اطلاق واژه باند برای رییس تشکیلات فوتبال تکلیف فغانپور را روشن می‌کند.

فغانپور چهره‌ای است که در رسانه‌ها او را به مصاحبه‌های متعدد که اغلب در جهت موافقت با سیاست‌ها و عملکرد مهدی تاج بوده است، می‌شناسند. او حالا خروج از فدراسیون فوتبال ایران را هم با برخی حواشی توام کرده تا صدور حکم عزل را برای امضا کننده اصلی سخت‌تر کند.

فغانپور می‌گوید: هنوز رسماً چیزی به من ابلاغ نشده، اما ظاهرا قضایا به این مدل پیش رفته است. دیروز چنین خبری به دست من رسید و به همین دلیل به قنبرزاده دبیرکل فدراسیون زنگ زدم که اعلام کرد نمی‌تواند صحبت کند. او پیام داد از چهارشنبه گذشته در قرنطینه است، ولی این مسائلی که مطرح شده، شیطنتی بیش نیست. ظاهرا بحث بازنشستگی مرا مطرح کردند، اما بازنشسته نیستم. ضمن آنکه شرایطم در چهار، پنج سال گذشته که در فدراسیون بودم، هیچ تغییری نکرده است. نیروی تمام وقت نبودم و آنطور که پیگیری کردم، قنبرزاده گفت این موضوع شیطنت است و رئیس فدراسیون هم از این موضوع خبر نداشت. همانطور که می‌دانید، این مسائل مربوط به زمان بهاروند است.


پرونده حق رشد جهانبخش و پولی که برسر تصاحبش دعواست

علیرضا جهانبخش سه سال پیش با رقم نجومی ۲۰ میلیون پوند به برایتون انگلیس پیوست و این انتقال سرسام آور که رکورد نقل و انتقالات این باشگاه انگلیسی را شکست، ایده دریافت حق رشد او را پیش کشید.

پرونده حق رشد جهانبخش در فیفا مطرح شد و داماش تهران ادعا کرد حق رشد جهانبخش در ازای انتقال این بازیکن به برایتون به این باشگاه تعلق می‌گیرد، چون این بازیکن از ۱۲ تا ۱۹ سالگی در داماش حضور داشته است. آن‌ها شکایتی را تنظیم کردند و مدعی شدند این باشگاه ادامه دهنده همان داماش گیلان است، ولی فدراسیون نپذیرفت و اعلام کردیم اگر این گونه است، باید اصل مدارک در اختیار آن‌ها باشد. در نهایت هم آن‌ها از شکایتشان صرف نظر کردند.

بعد از آن پارسه تهران نامه‌ای را به فیفا ارسال کرد و فیفا هم به فدراسیون نامه زد و خواستار TMS جهانبخش شد، اما کمیته حقوقی مدعی است که در جریان ارتباطات فیفا و کمیته بین الملل فدراسیون نبوده و ناگهان دو هفته پیش در نامه فیفا به فدراسیون غافلگیر شده است! در یک پرونده جریمه ۱۰ هزار فرانکی و در پرونده دوم تذکر شدید داده شد.


واکنش فغانپور به جریمه نجومی که خودش هم در آن متهم است

فغانپور در این رابطه می‌گوید: من وقتی گرندز رأی را دیدم، متوجه شدم که در آن به تعلل یکی از کمیته‌ها اشاره کرده است. در آنجا گفتم اگر کمیته‌ای تعلل کرده، باید این موضوع بررسی شود و به همین دلیل به کمیته اخلاق و رئیس نامه نوشتم که در این زمینه تحقیقات صورت بگیرد. اگر کسی تعلل کرده، خودش باید جریمه ۱۰ هزار فرانکی را پرداخت کند.

به اندازه کافی در آنجا کار کرده‌ام و فدراسیون هم آش دهان سوزی نیست. هنوز هم به فدراسیون نرفته‌ام که ببینم از ورودم ممانعت می‌شود یا خیر، اما همه آن‌هایی که من را می‌شناسند، می‌دانند فردی شفاف هستم. در صدا و سیما هم یک بار اعلام کردم که خواهش می‌کنم، کلمه محرمانه را فقط برای استفاده از نیرو‌های امنیتی خرج کنید و درست نیست که هر کسی زیر هر نامه‌ای از کلمه محرمانه استفاده کند. همین می‌شود که اتفاقی مثل ویلموتس رخ می‌دهد و دیدید که وقتی از من پرسیدند، گفتم؛ وقتی مدارکی به من ارائه نشده و اطلاعی از قرارداد ندارم، نمی‌توانم جوابی بدهم.


سکوت حمیرا اسدی برای چیست؟

در میان مدیران رده بالای فدراسیون فوتبال یک خانم بیش از همه ساکت و گمنام مانده است؛ شخصی به نام حمیرا اسدی که چندسال پیش از کمیته ملی المپیک به فدراسیون فوتبال منتقل شد و جای عباس ترابیان در اتاق روابط بین الملل نشست. او در این بین مدتی هم سرپرست فدراسیون چوگان بوده است! حکمی غیر از بی ربط بودن با تخصص این خانم از نفوذ بالایش در وزارت ورزش خبر می‌دهد.

 

شلوغ کاری یک رییس کمیته قبل از برکناری در فدراسیون فوتبال / مقصر افتصاح تازه کیست؛ آقای حقوقی یا خانم بین‌الملل؟

به عملکرد او در این مدت انتقادات و ایرادات زیادی وارد شده است؛ اما او محکم سر جایش نشسته و برخی اهالی فدراسیون می گویند معلوم نیست پشت او به حمایت چه مقام عالی‌رتبه ای گرم است؟! حالا پای او هم در این پرونده وسط آمده و فدراسیون فوتبال که تغییرات گسترده را در دستور کار قرار داده، باید تکلیف این بازمانده بسیار مهم از فدراسیون تاج را هم مشخص کند.

عزیزی خادم که با شعار تغییر نیروی انسانی ناکارآمد فدراسیون فوتبال روی کار آمد تا امروز، جز اندک جابجایی هایی که برخی با انتقاد شدید مواجه شده اند، وارد فاز اصلی نشده و گویا برای خروج نیروهای بدون بازده که با وجود سالها اشغال صندلی ها و دریافت حقوق عالی، هنوز به اهمیت کار خود آگاه نشده اند، باید بیش از این انتظار کشید.

نویسنده: بهنام شریفی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
ممنون از تابناک. عزل کافی نیست اینها باید به قوه قضائیه معرفی بشوند. باید قانون محکمی در مجلس تصویب بشود که مسئولین هر دستگاهی اگر از تخلفی مطلع باشند و آن را به قوه قضائیه گزارش نکنند، به دلیل ترک فعل و عدم مسئولیت پذیری تحت پیگرد قرار گیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
خود قوه قضاییه را شامل نمیشه؟ خخخ
آقای نویسنده چرا خودت رو به خواب میزنی؟
فدراسیون منتظره دولت عوض بشه و تغییرات خودش رو انجام بده
الان بخواد کاری بکنه فشار زیادی بهش وارد میشه و فعلا میخواد کج دار و مریز پیش بره تا این دولت و وزیر ورزش بره
همه دار ودسته وامانده تاج خائن ودزد هستند باید زودتر از اینها هوا می شدند
خوب پولهای ملت رو به آتیش میکشید. مردم تو خرج دوا درمونشون موندن اینا اونجا مفتخوری کنن
کل کشور شیر تو شیره
تا کی فقط حرف حرف حرف.....
نیاز به یک انقلاب ضروریه
به موقع پرداخت نشه حتما جریمه هم داره
چرا خبری از دادستان تهران در ورود به این موضوع که دارد از بیت المال برای بی کفایتی عده ای هزینه میشود نیست؟؟؟؟ پس این اقای دادستان وظیفه اش چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل