بازدید 5409

گفت‌وگوی تلفنی بلینکن با نخست‌وزیر اقلیم کردستان

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با مسرور بارزانی نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان عراق درباره موضوعات و مسایل مهم مشترک گفت و گو کرد.
کد خبر: ۱۰۴۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۷ 24 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، این تماس تلفنی طولانی پس از تحولات اخیر عراق و ارتباطات این کشور با ایالات متحده و نیز گفت و گوی اخیر راهبردی دو کشور برای ناظران امور مهم جلوه داده و بلافاصله بازتاب داشت.

در بیانیه دفتر نخست وزیری دولت محلی اقلیم کردستان عراق نخستین مساله مورد اشاره در گفت و گوی دو طرف حملات موشکی، راکتی و پهپادی اخیر عراق بود که بعضا در این اقلیم صورت گرفت؛ هر دوطرف حملات به پایگاه های آمریکا در اقلیم کردستان عراق را محکوم کردند.

هفته گذشته حمله پهپادی به محل استقرار نظامیان آمریکا در نزدیکی فرودگاه اربیل پایتخت محلی اقلیم کردستان باعث خسارت و آتش سوزی گسترده شد.

حدود دوماه پیش نیز یک حمله به همین محل صورت گرفت که به گفته فرمانده پایگاه الحریر باعث "زخمی شدن ۷ نیروی خارجی و مرگ یک پیمانکار غیر نظامی" شد.

بر اساس اعلام منابع سوری محموله‌های نفت و گندم دزدی که به طور هفتگی توسط نظامیان آمریکایی از مناطق اشغالی سوریه سرقت می‌شود به این پایگاه منتقل می‌گردد.

همچنین در گفت و گوی تلفنی بارزانی با بلینکن؛ طبق روند معمول رویکرد مسوولان محلی اقلیم کردستان درباره نیاز به نیروهای اتئلاف آمریکایی و نیز "نیاز مستمر به ائتلاف مزبور برای حمایت از نیروهای پیشمرگه و عراقی" تبادل نظر شد.

مسوولان محلی اقلیم کردستان در دیدارها و گفت و گوهای مختلف با مقام های اروپایی و آمریکا همواره از حمایت نظامی از پیشمرگه و ضرورت حضور نیروهای خارجی ائتلاف آمریکایی سخن گفته‌اند.

این تلاش مسوولان محلی اقلیم کردستان عراق در حالی صورت می گیرد که طبق اعلام منابع عراقی در پایتخت؛ دولت اقلیم بعضا از پرداخت حقوق نیروهای پیشمرگه نیز عاجز است.

این نیروها در جریان حمله داعش در سال ۲۰۱۴ به عراق شهرهایی را که مسوولیت حفاظت از آنها را برعهده داشتند تخلیه کرده و با عقب نشینی خود باعث سیطره داعش بر این شهرها شدند.

بر اساس بیانیه دولت محلی اقلیم کردستان، "مسرور بارزانی؛ وزیر خارجه آمریکا را در مورد اصلاحات قاطع انجام شده توسط دولت محلی در امور مالی عمومی مطلع کرد" و از بلینکن خواستار دامنه گسترش کمک فنی و حمایت اقتصادی از دولت محلی اقلیم کردستان و تشویق سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در بخش بانکی شد.

در مکالمه تلفنی ، طرفین از تصویب قانون بودجه فدرال استقبال کردند که بارزانی در این باره از انتظار دولت محلی اقلیم کردستان برای پرداخت هر چه زودتر حق مالی از سوی بغداد سخن گفت.

مساله بودجه و حق مالی سالانه اقلیم کردستان سالهاست با شروع سال جدید مورد بحث و مناقشه دولت فدرال (بغداد) و دولت محلی اقلیم کردستان (اربیل) قرار می گیرد. اخیرا با تصویب بودجه در مجلس عراق پس از کش و قوس فراوان، مسرور بارزانی از آن استقبال کرد اما مدعی شد حق کردستان بیش از آن بوده که در بودجه آمده است.

در ادامه بارزانی از وزیر امور خارجه آمریکا خواست تا در تأمین جو مناسب سیاسی برای اربیل و بغداد برای اجرای قانون بودجه و حل سایر مشکلات برجسته کمک کند.

بارزانی همچنین از بلینکن خواست که "شخصاً وارد عمل شود تا اطمینان حاصل گردد که اقلیم کردستان بطور عادلانه سهم وام های بین المللی به عراق را دریافت می کند.

محور بعدی گفت و گو به "نگرانی" درباره آنچه که "تلاش گروه های خارج از قانون برای تضعیف انتخابات آینده در عراق" خوانده شد اختصاص داشت.

در مورد توافق سنجار نیز نخست وزیر دولت محلی اقلیم کردستان به "گفت و گوی مداوم خود با نخست وزیر مصطفی الکاظمی و دیگر رهبران عراقی پس از توافق نامه" اشاره داشت و با وزیر امور خارجه آمریکا نیز در مورد اهمیت اجرای کامل آن به فهم مشترک رسید.

مهرماه سال گذشته، اربیل و بغداد توافقاتی را برای عادی سازی اوضاع در منطقه سنجار به دست آوردند که پس از تصرف داعش و آزادسازی آن شاهد اوضاع آشفته امنیتی و زندگی است که در نتیجه مانع بازگشت مردم به زندگی عادی شده است.

همچنین اختلاف هایی بین نیروهای مسلح رسمی عراقی برسر تامین امنیت آن وجود دارد که باتوجه به مساله فوق الذکر درباره تجربه تامین امنیت شهرها توسط پیشمرگه و مواقع بحرانی همچون حمله داعش منجر به تنش های سیاسی در عراق می شود.

آمریکا و عراق دو هفته پیش دور سوم گفت و گوی راهبردی را انجام دادند که نماینده اقلیم کردستان نیز در جلسه میان وزرای خارجه آمریکا و عراق حضور داشت.

پس از این گفت وگو آنتونیو بلینکن وزیر خارجه آمریکا پیامی به مسرور بارزانی ارسال کرد و از آمادگی کشورش برای تقویت و توسعه همکاری با اقلیم کردستان عراق خبر داد و از تلاش‌ها و حمایت‌های مسرور بارزانی تقدیر و تشکر کرد.

آمریکا فعالیت های خود در اقلیم کردستان را که از سوی منتقدان عراقی "مداخله جویانه" خوانده می شود از مدتی قبل آغاز کرده است که در اظهارات حدود ۱۰ روز پیش سرکنسول ایالات متحده در اربیل به مسایلی همچون آزادی مطبوعات، حقوق بشر و مسایل غیر اخلاقی مانند حقوق همجنس بازان اشاره شد که به گفته وی "مورد توجه ویژه دولت بایدن قرار دارد و بر روند اجرای این فعالیت ها توسط دولت (محلی) اقلیم کردستان نظارت شدیدی وجود دارد".

وی یادآورشد که درباره مسائل گوناگون گفت و گوهایی انجام شده تا اقلیم کردستان آنها را عملی کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر