بازدید 4332
۱

هیچ تجمعی ایمن نیست

افزون بر یک سال از همه گیری ویروس کرونا می گذرد و همچنان تاخت و تاز این ویروس منحوس ادامه دارد و پیک های متعدد درگیری با این بیماری موجب شده تا آمار مبتلایان با علائم جدید در برهه های مختلف با رشد فزآینده ای مواجه شود. در این میان متخصصان و پژوهشگران با شناخت علائم این بیماری و آگاه سازی مردم نسبت به آن، برای قطع زنجیره شیوع ویروس تلاش می کنند.
کد خبر: ۱۰۴۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵ 18 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، دکتر مریم دلشاد طهرانی که بر روی نقش سیستم ایمنی بدن برای در امان ماندن از کرونا تحقیق کرده، در گفت‌وگو با ایسنا، به برخی علائم جدید این بیماری اشاره کرد و گفت: پرهیز ار رفت و آمد ضروری و عدم ارتباط با سفر رفتگان به دلیل اینکه درصد ناقل بودن آنها بسیار بالاست از مهمترین عوامل پیشگیری از ابتلا در پیک چهارم است.

وی با اشاره به احتمال بالای ابتلای افراد به کرونا در اماکن شلوغ و تجمع‌ها آن هم بدون ماسک، گفت: قرار گرفتن در اماکن پر ازدحام همچون مراکز خرید بدون استفاده از ماسک و عدم رعایت فاصله ایمن از جمله خطرناک‌ترین لحظات برای ابتلای به کرونا محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر سرماخوردگی را باید کرونا دانست و افزود: اگر در بین اطرافیان خود کسی ادعا می کند که سرماخورده است، ادعای او را باور نکنید. از او فاصله بگیرید و دور بمانید و فرض کنید که مبتلا به کروناویروس است، هرچند این فرضیه تا ۹۰ درصد واقعیت داشته باشد.

دکتر دلشادطهرانی از مردم خواست به هیچ عنوان به ملاقات بیماران، شب نشینی، دورهمی‌ها و تجمعات نروند. چرا که این موارد خطرآفرین است و هرگونه تجمعی باید کنسل شود. با هر فردی که در ارتباط هستیم باید تصور کنیم که ناقل کروناست حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشد. افراد شاغل هم در محیط کار حتما از دو ماسک استفاده کرده و فضای کاری شان دارای تهویه و چرخش مناسب هوا باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید کارهای اشتباهمان را توجیه کنیم، افزود: شرکت در مراسم عروسی، عزا و هر تجمعی اشتباه است و نباید اشتباهات خود را توجیه کنیم. یقین بدانید که هیچ تجمعی در این روزها ایمن نیست و چه بسیار افراد ناقلی در تجمعات حضور داشته باشند که فاقد هرگونه علامتی بوده و شرکت کنندگان در این تجمع را آلوده به ویروس کنند. پس باید قبل از حضور در دورهمی‌ها و تجمعات با خود فکر کنیم که خطر بیخ گوش هر تجمع و دورهمی است.

او با تاکید بر اینکه راهکاری جز پیشگیری و رعایت پروتکل‌ها تا زمان واکسیناسیون کامل مردم وجود ندارد، افزود: مراقبت‌ها را کنار نگذارید و به محض علامت دار شدن در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

این پزشک محقق در ادامه به علائم بیماری اشاره کرد و گفت: به محض مشاهده هر کدام از این علائم یقین بدانید که به کرونا مبتلا شده‌اید. همچنان کاهش چشایی و بویایی از علائم شاخص ابتلا به بیماری کووید ۱۹ است. علاوه بر آن تب، سرفه، درد قفسه سینه، تنگی نفس، بدن درد، بی‌اشتهایی، بی حالی، اسهال، استفراغ، تهوع، دل پیچه، کهیر، سکسکه‌ای که بیشتر از ۴۸ ساعت طول بکشد، عطسه، آبریزش و گرفتگی بینی، گرفتگی صدا، گلودرد و لرز از جمله علائم ابتلا به کروناست.

وی با اشاره به شیوع کروناویروس در بین اطفال گفت: نباید تصور کرد که کودکان به کرونا مبتلا نمی شوند بلکه طبق آخرین تحقیقات باید کودکان نیز از ماسک استفاده کرده و در صورت بازی کردن با سایر کودکان فاصله اجتماعی را رعایت کرده و حتما ماسک مناسب استفاده کنند.

او با اشاره به بروز علائم گوارشی در بین کودکان در صورت ابتلا به کروناویروس، گفت: علائمی نظیر دل درد، دل پیچه، تهوع، اسهال، استفراغ و آبریزش بینی در کودکان در ابتلا به ویروس مشاهده می‌شود که بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنند و هر روز پایش شوند.

دکتر دلشادطهرانی در ادامه خواستار مراجعه به موقع افراد مبتلا به کرونا با مشاهده علائم این بیماری و دریافت داروهای ضدویروسی شد و افزود: کرونایی ها باید حتما سطح اکسیژن روزانه کرونایی ها اندازه گیری و به طور دقیق پایش شوند. ممکن است در بین سالمندان و برخی بیماران زمینه ای علائم بیماری متفاوت باشد و بعضا منجر به کاهش سطح هوشیاری و حتی بی‌حالی و بی‌اشتهایی می‌شود که برای هر یک از این علائم داروی متناسب با آن تجویز می‌شود.

وی به ۶ علامت خطرناک کروناویروس اشاره کرد و گفت: درد عضلانی، بدن درد شدید و ضعف عضلانی، خستگی و بی‌اشتهایی شدید، درد قفسه سینه و تنگی نفس، سرفه‌های شدید و تب طولانی بیشتر از ۷۲ ساعت و افت سطح اکسیژن کمتر از ۹۳ از علائم خطرناک بیماری کووید ۱۹ است که باید با مشورت پزشک متخصص حتما سی‌تی‌اسکن شده و تحت درمان قرار گیرد.

به گفته این پزشک به محض مشاهده هرگونه علائم سرماخوردگی، آنفلوانزا و گوارشی باید فرض رر ابتلا بهدکرونا گذاشته شود. در پیک چهارم به دلیل عدم قرنطینه و ساده انگاری، افراد یک خانواده به صورت خوشه‌ای و قطاری به کرونا مبتلا شده و علائم را بروز می‌دهند که باید در صورت مشاهده علائم از سایر افراد خانواده فاصله گرفته و با درمان به موقع قرنطینه شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
برگزاری نمایشگاه چطور؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان