بازدید 5645

بلینکن: افغانستان وارد جنگ‌های داخلی نخواهد شد

وزیر امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب در نشست خبری به شهروندان افغانستان اطمینان داد که پس از خروج نیرو‌های امریکایی، افغانستان وارد جنگ‌های داخلی نخواهد شد.
کد خبر: ۱۰۴۶۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴ 16 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، آنتونی بلینکن پس از دیدار با اشرف غنی رییس جمهوری افغانستان، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحۀ ملی و شماری از فعالان عرصه حقوق زنان در یک نشست خبری حضور یافت و درباره خروج نیرو‌های امریکایی و روند صلح به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

بلینکن در پاسخ به پرسش خبرنگار طلوع‌نیوز گفت که طالبان، کشور‌های منطقه و همسایه‌های افغانستان خواهان برگشت این کشور به یک جنگ داخلی نیستند.

وزیر خارجه امریکا افزود: حتی طالبان گفته‌اند که نمی‌خواهند افغانستان به جنگ داخلی پیش برود، مردم افغانستان هم این روند را نمی‌خواهند، همگان آرزوی بزرگ شان صلح در افغانستان است. من هم فکر می‌کنم وقتی که شما به کشور‌های همسایه و منطقه افغانستان نگاه می‌کنید هیچ کدام به یک جنگ داخلی علاقه ندارد.

بلینکن، اما هشدار داد که اگر طالبان به نیرو‌های امریکایی حمله کنند، با پاسخ‌های نیرومند نیرو‌های امریکایی روبه‌رو خواهند شد. وی افزود: ما به پشتیبانی از نیرو‌های دولتی افغانستان ادامه می‌دهیم و طالبان باید بدانند که کنار گذاشتن روند‌های سیاسی برای حل بحران افغانستان هیچ‌گاهی درست و پایدار نخواهند بود.

به دنبال تصمیم آمریکا برای به تاخیر انداختن روند خروج تمام نیرو‌های این کشور از افغانستان، طالبان اعلام کرد که امریکا با تأخیر در روند خروج نیروهایش از افغانستان، توافق صلح دوحه را نقض کرده است و نیرو‌های این گروه برای اقدامات لازم در این راستا، دست باز دارند.

وزیر خارجه امریکا در بخش دیگر از سخنانش، از تلاش‌ها برای برگزاری نشست ترکیه نیز اطمینان داد و اظهار داشت که امیدوار هستیم تلاش‌های سیاسی در استانبول آغاز شوند و بتوانیم هر چه زود‌تر یک پاسخ را از طالبان برای شرکت در این نشست داشته باشیم و ما برای برگزاری این نشست آمادگی داریم.

طالبان تاکید کرده است تا زمانیکه نیرو‌های خارجی افغانستان را ترک نکنند، آنان در هیچ نشستی که دربارۀ صلح افغانستان باشد شرکت نخواهند کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار