بازدید 8015
۲

همتی ادعای نوبخت درباره بدهی بانک‌مرکزی را تکذیب‌کرد

رئیس کل بانک مرکزی ضمن تکذیب ادعای نوبخت درباره بدهی این بانک به دولت اعلام کرد: سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عامل مسلط در رشد پایه پولی، تبدیل منابع ارزی مسدود وغیرقابل دسترس به ریال بوده است.
کد خبر: ۱۰۴۶۱۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۸ 15 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: اخیرا به نقل از رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه مطلبی در رسانه‌ها منتشر شده است، مبنی بر این که، بانک مرکزی بزرگترین بدهکار دولت است.

۱- پرواضح است که بانک مرکزی هیچگاه به دولت بدهکار نبوده و نخواهد شد. کافی است که نگاهی به ترازنامه بانک مرکزی شود تا بدهکار مشخص گردد.

۲- سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ عامل مسلط در رشد پایه پولی، تبدیل منابع ارزی مسدود وغیرقابل دسترس به ریال بوده است، در حالی که در سال‌های قبل از آن، عامل مسلط، بدهی بانک‌ها بود که با تلاش بانک مرکزی در شرایط بسیار سخت مهار شد.

۳-اگر روزی برسد که بانک مرکزی بدهکار دولت باشد، به معنای آغازحکمرانی درست در اقتصاد و مهار و کنترل تورم خواهد بود و معنایش آن است که دولت میتواند نزد بانک مرکزی سپرده گذاری کند.

۴- مقاومت بانک مرکزی در برابر تبدیل منابع ارزی مسدودی به ریال، برای مقابله با رشد بیشتر در پایه پولی ونقدینگی و لذا، جلوگیری از کاهش بیشترارزش پول ملی و قدرت خرید مردم است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
آقای همتی عزیز، سلام

صرفنظر از صحیح یا اشتباه بودن فرمایشات جناب آقای دکتر نوبخت؛ آنچه مسلم است تزریق منابع ارزی (علی الخصوص دلار آمریکا) در بستر اقتصادی و جمع آوری ریال از بازار نه تنها باعث بالا رفتن نرخ تورم نمی شود بلکه به این ترتیب از طریق کاهش ارزش دلار و با تقویت ارزش ریال، موجب کنترل نقدینگی و کاهش تورم، افزایش قدرت خرید مردم و در نتیجه رونق در تولید و اشتغال خواهد شد.

اما مقاومت بانک مرکزی در برابر تبدیل منابع ارزی به ریال و تزریق قطره چکانی دلار در بازار، دلیلی ندارد جز عزم بانک مرکزی و دولت جهت بالا نگه داشتن ارزش دلار و کاهش ارزش ریال. در اینجاست که ریال مورد نیاز دولت نیز نه از طریق عرضه دلار در بازار و جمع آوری ریال بازار بلکه بواسطه چاپ پول بدون پشتوانه تامین شده و باعث افزایش نقدینگی و لجام گسیختگی تورم و به هم خوردن تعادل در عرضه و تقاضا، افزایش فاصله طبقاتی و توسعه فقر خواهد شد. در اثر این سیاست اقتصادی اشتباه است که با کاهش ارزش ریال، قدرت خرید مردم و در نهایت تولید و اشتغال با بحران فاجعه بار کنونی مواجه شده است.

نظر شما چیست آقای رئیس؟ منابع ارزی در اختیار کیست؟ دلیل این مقاومت واقعاً چیست؟ لطفاً واقعیت ها را بگوئید.

ما متشکریم.
آقای همتی خواهشا جلو کم کردن سود سپرده ها را بگیرید بگذارید بر همین منوال باشد خدا وکیلی فقط گرانی همه چیز را به دنبال دارد شما دقت کنید هروقت دولت دست به سود سپرده زده چه فاجعه گرانی در همه زمینه ها رخ داده اگر وزیر اقتصاد نمی تواند بورس راکنترل کند چکار بانک دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان