بازدید 4993
۱

کرونا هر ۸ دقیقه یک ایرانی را می‌کشد

یک اپیدمیولوؤیست با بیان این که الان هر ۸ دقیقه یک ایرانی جانش را بر اثر کرونا از دست می‌دهد گفت: مهمترین و بیشترین مسیر انتقال کرونا از انسان به انسان است، بنابراین رعایت فاصله گذاری و شناسایی بیماران و قرنطینه آن‌ها بسیار اهمیت دارد.
کد خبر: ۱۰۴۵۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۴ 13 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر حمید سوری در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان این مطلب افزود:، چون راه اصلی انتقال ویروس از انسان به انسان است، موثرترین کار برای کنترل اپیدمی همچنان رعایت شیوه نامه‌ها و فاصله گذاری اجتماعی و دوری از تجمعات و مهمانی هاست.

این پزشک متخصص با یادآوری این که ۵۰ درصد مبتلایان و ناقلان ویروس بدون علامت هستند و ۳۰ درصد هم علائمشان بسیار خفیف است و برای درمان مراجعه نمی‌کنند، گفت: یکی از اصولی‌ترین کار‌هایی که باید انجام بدهیم بیماریابی فعال و قرنطینه کردن آنهاست.

سوری با غیر اخلاقی و غیر کارشناسی دانستن ایمنی گله‌ای یا جمعی گفت: دوره ایمنی افراد بعد از ابتلا و واکسیناسیون کوتاه مدت است و حتی اگر واکسن هم بزنیم ایمنی ممکن است فقط ۶ ماه باشد و بحث عفونت‌های مجدد نیز همچنان باقی خواهد بود، بنابراین بهترین راه همچنان رعایت فاصله‌ها و شیوه نامه هاست.

این اپیدمیولوژیست تاثیر «لاک دان» را کوتاه مدت ذکر کرد و گفت: لاک داون تبعات اقتصادی دارد و به تنهایی اقدام موثر و مناسبی نیست.

او با حمایت از اجرای طرح شهید سلیمانی که از ارزان‌ترین مداخلات بود، توضیح داد: گام پنجم طرح شهید سلیمانی آماده است و یکی دو روز آینده ابلاغ می‌شود، اما نحوه اجرا و باور و اراده به اجرا و تعهد به انجام کار، موجب موفقیت بیشتر این طرح خواهد شد.

دکتر سوری با تاکید بر لزوم حمایت و همراهی همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها با وزارت بهداشت گفت: در هیچ کجای دنیا حوزه سلامت به تنهایی نمی‌تواند اپیدمی یا پاندمی را کنترل کند، متاسفانه خیلی از سازمان‌های ما فقط صورت مسئله را پاک کردند و نقش خودشان را در کنترل اپیدمی به درستی اجرا نکردند.

او با اشاره به افزایش قابلیت بیماری زایی ویروس جهش یافته افزود: احتمال ابتلا به کرونا از یک بیستم به سه بیستم افزایش یافته و نزدیک به ۲ سال هم سن مرگ مبتلا‌ها کاهش پیدا کرده است.

سعیدرضا مهرپور، رئیس بیمارستان شریعتی نیز در ارتباط تصویری با برنامه ضمن ابراز نگرانی شدید از سیر صعودی بستری‌ها گفت: در ۱۴ ماه گذشته اینقدر که الان نگرانم نگران نبودم، تند تند داریم بخش‌های مختلف را برای بستری بیماران کرونایی آماده می‌کنیم و با این روند در چند روز آینده نیمی از بیمارستان درگیر کرونا خواهد شد.

تقی ریاحی رئیس بیمارستان حضرت رسول اکرم هم گفت: هیچ وقت این حجم بیمار نداشتیم و امیدواریم با سختگیری‌های حداکثری و رعایت حداکثری این سنگین‌ترین موج را هم با آسیب‌های کمتر و سریعتر پشت سر بگذاریم.
دکتر ریاحی همچنین خواهان استفاده از نیروی قهریه برای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها برای کنترل اپیدمی شد.

دکتر محمد کریمیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام هم با اشاره به موقعیت مرزی ایلام و همسایگی با استان خوزستان گفت: متاسفانه استان ایلام از نظر ابتلا بدترین استان هاست و تعداد بستری‌ها و مرگ و میر‌ها به شدت در حال افزایش است.

دکتر مهدی قلیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم با اشاره به چهار رقمی شدن میزان بستری‌ها و بستری ۲۴۰ نفر در بخش مراقبت ویژه گفت: هنوز پرواز‌های خارجی در مشهد به طور کامل متوقف نشده است، اما ما از مسافران خارجی و هوایی تست میگیریم و در صورت مثبت بودن ۲ هفته در قرنطینه نگه می‌داریم.

محمد حسین صومی رئیس علوم پزشکی تبریز هم با اشاره به افزایش آسانسوری بیماران و اشغال ۸۰ درصد تخت‌های بیمارستان‌ها گفت: رفتار مردم باید تغییر کند، متاسفانه رعایت شیوه نامه‌ها بیش از ۷۰ درصد نیست، هر چند شواهدی هم داریم که میزان تکثیر ویروس در استان دارد کاهش می‌یابد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
مبارک است. برادران چینی و ماهان چه لطفی در حق ما کردند. تشکر!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان