بازدید 14437

حذف ۴صفر از پول ملی در ایستگاه آخر

حذف ۴ صفر از پول ملی که از سوی بانک مرکزی با کم‌رنگ‌کردن صفرهای اسکناس در سال گذشته وارد فاز جدیدی شده بود، به زودی عملیاتی خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۴۵۲۸۶
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 11 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، تورم‌های بی‌سابقه در اقتصاد ایران به خصوص در سال ۹۹ سبب شده که صفرهای قرار گرفته پشت عدد و رقم‌های اسکناس دیگر معنایی جز بی‌ارزش شدن پول ملی نداشته باشد. حال دیگر تنها شاید حسابداران باشند که به صفرهای پولی ملی دل بسته‌اند و برای اینکه اسناد حسابداری و روش‌های سنتی خود را دچار تغییر نکنند؛ خیلی دل خوشی از حذف صفر از پول ملی نداشته باشند؛ به خصوص اینکه سیاستگذار پولی از سال گذشته کم کم تلاش کرده تا مردم را به شکل و شمایل دیگری از اسکناس آن هم با صفرهای کمرنگ شده و به نوعی بی‌ارزش شده، آشنا کند تا بلکه در صورت تصویب و تائید نهایی حذف صفرها از پول ملی، دیگر هزینه امحای اسکناس‌های کهنه و انتشار اسکناس جدید نداشته باشد.

خردادماه سال گذشته بود که شورای نگهبان برخی ایرادات را به لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی وارد دانست و به همین دلیل مجدد لایحه به دولت بازگشت تا بتواند مراحل حک و اصلاح را مجدد سپری کند و کار برای تبدیل شدن تومان به عنوان واحد پول ملی، یکسره شود.

در واقع آن روزها شورای نگهبان از بندی در لایحه حذف چهار صفر از پول ملی صحبت به میان آورده بود که بر اساس آن، تعهداتی در برابر صندوق بین المللی پول ایجاد شده بود که شورای نگهبان اعلام کرد این تعهدات به روشنی مطرح نشده و دارای ابهام است. اینجا بود که جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی پیرامون لایحه حذف ۴ صفر از پول ملی برگزار و اعلام شد تا زمانی که ابهامات نسبت به تعهدات به صندوق بین المللی پول رفع نشده، شورای نگهبان در مورد آن اظهارنظر قطعی نخواهد کرد.

حالا اما مقامات مسئول در بانک مرکزی اعلام می‌کنند که تمامی ایرادات شورای نگهبان برای عملیاتی کردن حذف ۴ صفر از پول ملی برطرف شده و کار از نظر بانک مرکزی تمام شده است.

پیگیری‌های خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که هفته گذشته جلسه مشترکی میان رئیس کل بانک مرکزی با رئیس مجلس برگزار شده و در آن، علاوه بر ارائه توضیحاتی در این خصوص، رئیس مجلس وعده داده تا این لایحه را مجدد در اولویت قرار داده و به صحن علنی مجلس بیاورد.

در واقع، اکنون حذف ۴ صفر از پول ملی به ایستگاه آخر رسیده و منتظر تائید نهایی در صحن علنی مجلس است.

یک مقام مسئول در نظام بانکی در این رابطه می‌گوید: هزینه انهدام پول در این حوزه وجود ندارد و فقط در سیستم‌های حسابداری باید موضوع مورد اصلاح قرار گیرد که ممکن است مساله ساز شود؛ اما پیش بینی نظام بانکی آن است که عملیاتی شدن کامل این کار، یکسال زمان ببرد تا بتوان سیستم‌ها را اصلاح کرد و با واحد پولی جدید تطبیق داد.

بر این اساس این امیدواری وجود دارد که تا قبل از اتمام دولت یازدهم، حذف ۴ صفر از پول ملی که تا کنون حداقل سه رئیس کل (محمود بهمنی- ولی الله سیف و عبدالناصر همتی) را درگیر امور مربوط به خود کرده است، صورت گیرد و واحد پول ملی ایران رسماً به تومان تبدیل شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱
همین الان ترکیه که چند سال پیش واحد پولش رو عوض کرده بود و چند تا صفر را زده بود دوباره با بحران و بی ارزشی پولش مواجه شده . راه حل این نیست. حذف صفر پاک کردن صورت مسئله است و چند سال بعد دوباره همین موضوع گریبانمون رو میگیره.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
چنان قیمتها بره بالا با این کار که دیگه فاتحه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
12 سال است که نمیتونند 4 تا صفر را بردارند بعد میخواند مدیریت جهان را بدست بگیرند
خویی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۲
ترکیه کجا پولش بی ارزش شده است نسبت به چند سالقبل پولش 6برابر گرانتر شده است
ديگه تمامه ماجرا
خوب که چی؟

ارزش پول ملی بالا میره؟
درآمد ها خوب میشه؟
رفاه نسبی ایجاد میشه؟
کار و صنعت رونق پیدا می کنه؟

یا فقط خود مون رو گول می زنیم وبرای کوتاه مدتی صورت مسئله رو پاک می کنیم؟
درسته در تورم تاثیری ندارد ولی از دست این صفرهای دردسرساز رها می شویم.من فوق لیسانس ده ها بار یا بیشتر در نوشتن ریال یا تومان در بانک دچار اشتباه شده ام.
مسئول ایرانی فقط پاک می کنه!
خبری منتشر شده دوست نداری؟ -- تکذیب کن!‌
پول بی ارزشه -- صفرهاشو پاک کن!
مسئله پیش آمده نیاز به حل داره؟ -- صورت مسئله را پاکن کن!
و همین طور که تا آخر...
در وانفسای هجوم مرگبار کرونا به ایران ؛ دولت با تصمیمات مضحک و اعصاب خرد کن و عدم کنترل قیمت ارزاق عمومی ؛ باعث ناراحتی و تشویش خاطر بی دلیل مردم بیمار و گرفتار ایران شده .
اگرمملکت ایران هم هرسال طبق تورم جهانی خدمات رو مثل حقوقهای کارگران وکارمندان واقعی کرده وافزایش داده بود الان این همه معضل مثل بی ارزش شدن پول ملی روتداشتیم
کار بسیار درستی است . بیشتر کشورهای توسعه یافته این تجربه را دارند آلمان دو بار و انگلیس یکبار این کار را انجام داده اند عادت کرده ایم با همه چی مخالفت کنیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر