بازدید 11908
۳

آخرین خبر‌ها از بزرگترین انتخابات اقتصادی ایران/ تلاش برای ورود به هیات مدیره‌های چند هزار میلیارد تومانی با رای سهامداران عدالت

در ۲۰ اسفندماه سال گذشته قرار بود که انتخابات هیات مدیره شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت به عنوان بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور برگزار شود، اما در ۱۲ اسفندماه اعلام شد که این انتخابات لغو شده است. سرانجام این انتخابات چه زمانی برگزار خواهد شد و چه افرادی قادر به ثبت نام جهت حضور در هیات مدیره خواهند بود؟
کد خبر: ۱۰۴۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱ 10 April 2021

آخرین خبر‌ها از بزرگترین انتخابات اقتصادی ایران/ تلاش برای ورود به هیات مدیره‌های چند هزار میلیارد تومانی با رای سهامداران عدالت

قرار بود که در 20 اسفندماه سال گذشته انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت به صورت الکترونیکی برگزار شود اما در 12 اسفندماه 1399 بود که رسماً اعلام شد که این انتخابات به تعویق افتاده و در 20 اسفند 99 برگزار نخواهد شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، تصمیم گیری در مورد لغو انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت بعد از برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس با وزیر اقتصاد اعلام شد.

در این جلسه دفاعیات دولت درباره برگزاری مجامع سرمایه‌گذاری‌های سهام عدالت استانی مورد پذیرش کمیسیون قرار نگرفت و پس از آن، بلافاصله شورای عالی بورس تشکیل جلسه داد و دستور توقف اقدامات دولت برای برگزاری مجامع عمومی شرکتهای سرمایه گذاری استانی را تصویب کرد. مقرر شد که این موضوع از دفتر رهبری استعلام شود.

چرا برگزاری بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور لغو شد؟

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی مصاحبه ای در 12 اسفند 99 با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت‌های مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت گفت: متاسفانه به دلیل نبود اطلاع‌رسانی و تعیین افراد طبق مصوبه دولت برای شورای عالی بورس، نگرانی جدی برای تبدیل شدن مجموعه سهام‌های شرکت‌های استانی سهام عدالت به مجموعه‌های متعلق در اختیار دولت وجود دارد.

وی افزود: این تصمیم سبب می‌شود هیاتی مرکب از مدیرکل امور اقتصاد و دارایی هر استان به‌عنوان رئیس، معاون هماهنگی هر استان به‌عنوان دبیر و نمایندگان دو تشکل اتاق تعاون و اتاق بازرگانی به‌عنوان اعضا، انتخابات مجامع استانی را برگزار کنند.

پورابراهیمی ادامه داد: این بدان مفهوم است که جایی که باید خود مردم برای مجامع خود تصمیم بگیرند، این مدیران تصمیم‌گیر خواهند بود. دولت به دنبال این است که ماهیت مدیریت این شرکت‌ها را در دست بگیرد.

علاوه بر این احسان خاندوزی دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی توئیتی در 10 اسفند 99 نوشت:

‏۱۰ روز مانده به بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور (سهام عدالت در شرکتهای استانی):

۱- چرا ثبت‌نام نامزدها با اطلاع‌رسانی کم؟

۲- شیوه نظارت بر سلامت انتخابات؟

۳- تضمین مشارکت ‎مردم؟

۴- تضمین حضور مدیران حرفه‌ای نه سیاسی؟

۵- چارچوب اختیار مدیران آتی و ‎شفافیت عملکردشان؟

آخرین خبر‌ها از بزرگترین انتخابات اقتصادی ایران/ تلاش برای ورود به هیات مدیره‌های چند هزار میلیارد تومانی با رای سهامداران عدالت

به هر صورت با توجه به موارد مذکور انتخابات هیئت‌های مدیره شرکت‌های استانی سهام عدالت در سال 1399 لغو شد.

زمان برگزاری انتخابات کی خواهد بود؟

در 17 فروردین ماه سال جاری بود که شورای عالی بورس اعلام کرد:

افرادی که تمایل دارند به عضویت هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی انتخاب شوند، تا تاریخ ۲۸ فروردین ماه فرصت دارند در سامانه ستان سازمان بورس و اوراق بهادار به آدرس setan.seo.ir  ثبت نام کنند.  همچنین اعلام شد که انتخابات هم از اواخر اردیبهشت تا اواسط خردادماه و به صورت مرحله ای برگزار خواهد شد. البته حسین فهیمی سخنگوی آزادسازی سهام عدالت که در مورخه 20 فروردین 1400 در شبکه خبر حاضر شده بود درباره زمان برگزاری انتخابات گفت: اکنون در پنجمین مرحله از بحث آزادسازی سهام عدالت قرار گرفته ایم، افرادی که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند باید بیش از ۱۶۰ نفر از اعضای هیات مدیره را برای مدیریت دارایی خود انتخاب کنند؛ به زودی زمان بندی دقیق انتخابات سراسری و مشارکت جمعی برای بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور را اعلام خواهیم کرد.

شرایط عضویت در هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت چیست؟

سازمان بورس طی اطلاعیه ای شرایط ثبت نام و عضویت در هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی را به شرح زیر اعلام کرد:

  1. داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط با مورد تایید مراجع ذیصلاح تحصیلی
  2. تجربه کافی
  3. تمامی مدارک بایدبه صورت کامل و بدون نقص در سامانه ستان بارگذاری و ارسال شوند. بدیهی است به درخواست های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد. ضمناً نحوه امتیاز دهی به واجدین شرایط در اجرای دستور العمل تایید صلاحیت حرفه ای خواهد بود که در سایت سازمان به آدرس seo.ir بارگذاری شده است و صرفا افرادی که صلاحیت آنها بر اساس این دستورالعمل احراز شود، امکان شرکت در انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت های مذکور را خواهند داشت.

فهیمی سخنگوی آزادسازی سهام عدالت در این باره توضیحات بیشتری داد و گفت: نخستین شرط سابقه تحصیلی و مدرک کارشناسی از یکی دانشگاه های معتبر است تا از این طریق امکان مشارکت در این فعالیت را داشته باشند.

وی گفت: رشته تحصیلی آنها باید مرتبط با مدیریت یک شرکت سرمایه گذاری باشد که ترجیحا رشته مدیریت مالی، حسابداری، حقوق و اقتصاد در اولویت قرار دارند و دیگر رشته ها باید از سوابق اجرایی برخوردار باشند.

فهیمی یادآور شد: ثبت نام افراد با توجه به شرایط حاکم در کشور به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه ستان انجام می شود، همچنین در مراکز استان‌ها هم می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به ادرات کل امور اقتصادی استان اقدام به ثبت نام کنند.

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت به نحوه تایید صلاحیت این افراد اشاره کرد و گفت: بررسی صلاحیت در کمیته بررسی صلاحیت صورت می گیرد که شورای عالی بورس در آخرین مصوبه خود این امکان را فراهم کرد تا کمیته صلاحیت از یک کمیته به ۱۰ کمیته افزایش پیدا کند تا در مدت زمانی کوتاه تر تایید صلاحیت صورت بگیرد. افرادی که از حداقل های مشارکت در انتخابات را برخوردار نباشند، باید مصاحبه شوند.

 

سهامداران برای شرکت در انتخابات باید در سامانه سجام ثبت نام کنند

همچنین سازمان بورس طی اطلاعیه دیگری اعلام کرد:

بدینوسیله به اطلاع آن دسته از سهامداران غیر مستقیم سهام عدالت و همچنین سایر افرادی که سهام این شرکت ها را از بازار سرمایه خریداری کرده اند و دارای سهام در یکی از شرکتهای سرمایه گذاری استانی هستند میرساند بر اساس آخرین تصمیمات و مصوبات شورای عالی بورس و اوراق بهادار، برگزاری مجامع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکتهای سرمایه گذاری استانها با دستور انتخاب اعضای هیئت مدیره به صورت الکترونیکی در نیمه دوم اردیبهشت سال جاری تا نیمه اول خرداد ماه در تمامی استانها برگزار خواهد شد. جهت شرکت در این انتخابات که بزرگترین مشارکت جمعی هموطنان در فعالیت های اقتصادی می باشد لازم است سهامداران مشمول نسبت به ثبت نام در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به آدرس www.sejam.ir اقدام کنند.

این مجامع صرفاً به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه الکترونیکی یکسانی برگزار می گردد که مشخصات و آدرس آن متعاقبا اعلام خواهد شد. لذا از کلیه مشمولین سهام عدالت به روش غیر مستقیم (سهامداران شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت) دعوت به عمل می آید جهت تعیین سرنوشت مدیریت دارایی های خود در تاریخ هایی که متعاقباً اطلاع رسانی می گردد مشارکت نمایند.

آخرین اظهارات درباره انتخابات هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی از زبان رئیس سازمان بورس

محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس امروز 21 فروردین 1400 در نشست خبری که در محل وزارت اقتصاد با موضوع انتخابات شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت برگزار شد اظهار داشت: با توجه به بالا بودن تعداد سهامداران غیرمستقیم که نزدیک به ۳۰ میلیون نفر هستند، زمانی که دارایی ها در این شرکت قرار گرفتند به شرکت های بزرگی تبدیل شدند و ارزش شرکت ها به دو هزار میلیارد تومان در برخی از استان های کوچک تا ۳۰ هزار میلیارد تومان در استان های بزرگ رسید.

وی افزود: با توجه به چنین وضعی این شرکت ها نیازمند هیات مدیره هایی هستند که بتوانند قادر به مدیریت این شرکت ها باشند.

دهقان دهنوی ادامه داد: شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت باید بازوی توسعه استان خود باشند تا ضمن مدیریت دارایی مردم، از محل سودآوری این شرکت ها دارایی جدید ایجاد و در پروژه های توسعه آن استان سرمایه گذاری کنند.

وی خاطرنشان‌کرد: در صورت قرار گرفتن هیات مدیره قوی در این شرکت‌ها، این انتظار محقق می‌شود تا شاهد بازدهی‌های خوبی از این سهام در اقتصاد کشور باشیم و افراد منتخب از طریق پیدا کردن مزیت‌های استان اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف کنند تا زمینه ایجاد توسعه و اشتغال برای استان‌ها فراهم شود، در صورتی که اگر هیات مدیره ضعیف باشد این مساله محقق نمی‌شود.

دهقان‌دهنوی تاکید کرد: سهامداران غیرمستقیم که دارایی‌های خود را در این شرکت‌ها قرار داده اند باید به این موضوع توجه داشته باشند که انتخاب هیات مدیره توانمند باعث می‌شود تا دارایی این افراد روز به روز افزایش یابد.

دهقان‌دهنوی ابراز امیدواری کرد مردم هر چه زودتر اقدامات مربوط به احراز هویت را انجام دهند تا در ۱۸ اردیبهشت ماه که قرار است انتخابات برگزار شود با مشکلی مواجه نشویم.

وی با بیان اینکه در روز انتخابات سامانه رای گیری بازگشایی می شود، گفت: اسامی افرادی که تایید صلاحیت شده اند در این سامانه وجود دارد، اما از روز قبل از انتخابات افرادی که قادر به تایید صلاحیت بوده اند معرفی خواهند شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان‌کرد: تا چند روز سامانه باز خواهد بود تا افراد بتوانند با فراغ بال بیشتری اقدام به تصمیم‌گیری برای رای دهی به فرد مورد نظر کنند.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
کشتید ما را با بورسو دلالی و سهام عدالت و...
اصلا این سهام عدالت چی هسن به من نوعی نه سهام عدالت میرسد نه یارانه معیشتی ماشین فوق لوکس پراید مدل 82 هم دارم
چرا سهام عدالت البرز وارد بورس نمیشه این چ وضعش ما ک روش غیر مستقیم انتخاب کردیم کلی واسه ثبت نام سجام خرج کردیم تاالان ن صعود سهام ریختن.ن میتونیم کارت اعتباری بگیریم .پس این چ سهامی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر