بازدید 7714

خطیب‌زاده: نیازی به مذاکره با آمریکا نیست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه سی ان ان بار دیگر تأکید کرد که نیازی به مذاکره ایران با آمریکا نیست.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰ 10 April 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با «کریستین امانپور» مجری شبکه «سی ان ان» بار دیگر تأکید کرد که نیازی به مذاکره با آمریکا نیست.

مذاکرات وین نشان داد که امکان پیشرفت وجود دارد

وی در آغاز مصاحبه در خصوص روند مذاکرات برجامی اخیر در «وین» تصریح کرد: «روند مذاکرات در وین در مسیر درستی قرار گرفته است و گروه ۴+۱ اقدامات مثبتی را در مذاکرات وین در پیش گرفتند و و مذاکرات وین نشان داد که حصول پیشرفت امکانپذیر است».

سخنگوی وزارت خارجه ایران سپس ادامه داد: «جریان مثبتی که گروه 1+4 در مذاکرات وین به وجود آورد، در صورت آمادگی آمریکا برای عمل به تعهداتش ذیل برجام، قابل حفظ است».

اعضای دولت بایدن به جای برجام بیشتر به سیاست‌های شکست‌خورده ترامپ علیه ایران متعهدند

خطیب‌زاده با تأکید بر لزوم فاصله گرفتن دولت بایدن از سیاست‌های شکست‌خورده ترامپ علیه جمهوری اسلامی گفت: «به نظر می‌رسد که اعضای دولت فعلی آمریکا به جای توافق هسته‌ای ایران که مربوط به دوران ریاست‌جمهوری اوباما است، بیشتر به تحریم‌های دوران ترامپ (علیه ایران) متعهد هستند. به نظر من بایدن باید یک تصمیم سیاسی اتخاذ کند مبنی بر اینکه آیا قصد دارد توافق هسته‌ای را با سیاست‌های شکست‌خورده تحریمی ترامپ (علیه ایران) در معرض خطر قرار دهد یا اینکه قصد دارد از این سیاست‌های شکست‌خورده فاصله بگیرد؟».

وی در ادامه با تکرار مواضع ایران در قبال برجام گفت: «ایران همواره در خصوص برجام موضع روشن و واضحی داشته است. مذاکرات جدی میان ایران و 1+5 (برای حصول برجام) صورت گرفت و ....پس از مهر و امضای برجام، ما این توافق را اجرا کردیم و از آن زمان همواره به وضوح اعلام کردیم که همه باید به تعهداتشان پایبند باشند و ایران حتی پس از خروج آمریکا از برجام نیز با حسن نیت و به طور کامل به تعهداتش پایبند بود».

موضع ایران کاملاً روشن است، تمام تحریم‌های غیرقانونی آمریکا باید لغو شد

خطیب‌زاده سپس در ادامه افزود: «ما به طور واضح اعلام کردیم که تمامی تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی علیه ایران اعمال شده، دوباره اعمال شده و دوباره برچسب‌گذاری شده باید به صورت یکجا لغو شود و ایران باید لغو تحریم‌ها را تأیید کند. این موضع کاملاً صریح ایران است و نه تنها منطقی است بلکه مسیر قابل اجرا برای بازگشت کامل آمریکا به تعهدات برجامی است».

پس از ۴ سال جنگ بی‌وقفه اقتصادی آمریکا علیه مردم ایران، اعتماد به واشنگتن امکانپذیر نیست

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص بی‌اعتمادی دولت و مردم ایران به واشنگتن گفت: «آمریکا برجام را نقض کرده و این کشور است باید آن را ترمیم کند. آنها می‌دانند که چه اقداماتی را برای ترمیم این توافق باید انجام دهند. پس از چهارسال جنگ اقتصادی بی‌وقفه آمریکا علیه مردم ایران، امکانپذیر نیست که ایران به آمریکا اعتماد کند».

خطیب‌زاده سپس تأکید کرد که این دولت بایدن است که موظف است مسیر اشتباه ترامپ در قبال ایران را تغییر دهد و در این خصوص توضیح داد: «از نظر منطقی به دولت بایدن بستگی دارد که به همه نشان دهد که قصد دارد مسیری را که ترامپ (علیه ایران) آغاز کرد، تغییر دهد. پس از امضای برجام در سال ۲۰۱۵، ایران اولین طرفی بود که برجام را اجرا کرد و آژانس پس از چندین راستی‌آزمایی در سال ۲۰۱۶ تأیید کرد که آمریکا تحریم‌ها علیه ایران را لغو کرده است که این (لغو تحریم‌های ایران) حتی در دوران اوباما نیز تحقق نیافت اما این بار آمریکا باید به صورت عملی و نه فقط بر روی کاغذ به همه نشان دهد که در صدد تغییر مسیر ترامپ است و قصد دارند که به صورت کامل و با حسن نیت برجام را اجرا کنند».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان