بازدید 14513
کیوسک بین الملل تابناک

کاهش نیرو‌های آمریکا در منطقه برای مواجهه با خطر چین/ هشدار روسیه درباره پیوستن اوکراین به ناتو/ واکنش آمریکا به بستن سفارت در بغداد/ توافق کره جنوبی و آمریکا بر سر سهم هزینه‌های نظامی

کاهش نیرو‌های آمریکا در منطقه برای مواجهه با خطر چین، هشدار روسیه درباره پیوستن اوکراین به ناتو، واکنش آمریکا به بستن سفارت در بغداد، توافق کره جنوبی و آمریکا بر سر سهم هزینه‌های نظامی و اعزام ناو‌های آمریکا به دریای سیاه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۴۵۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹ 09 April 2021

کاهش نیروهای آمریکا در منطقه برای مواجهه با خطر چین/ هشدار روسیه درباره پیوستن اوکراین به ناتو/ واکنش آمریکا به بستن سفارت در بغداد/ توافق کره جنوبی و آمریکا بر سر سهم هزینه‌های نظامی

کیوسک بین الملل تابناک: کاهش نیرو‌های آمریکا در منطقه برای مواجهه با خطر چین، هشدار روسیه درباره پیوستن اوکراین به ناتو، واکنش آمریکا به بستن سفارت در بغداد، توافق کره جنوبی و آمریکا بر سر سهم هزینه‌های نظامی و اعزام ناو‌های آمریکا به دریای سیاه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های بین المللی در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

کاهش نیروهای آمریکا در منطقه برای مواجهه با خطر چین

روزنامه اماراتی العرب، امروز (جمعه) در گزارشی خبر داد که یک تیم ویژه و با اختیارات بالا متشکل از پانزده عضو بلندپایه وزارت دفاع آمریکا از ماه گذشته، عملا برنامه‌ریزی‌های کاملی برای آماده‌سازی نیروها و تجهیزات نظامی آمریکا در نقاط مختلف جهان آغار کرده است تا برای مقابله با خطر آتی چین از سوی شرق، حضور نظامی خود را در خلیج فارس و عراق کاهش دهد.

این روزنامه اماراتی در این گزارش، با اشاره به اینکه ریاست این تیم را «الی رتنر» کارشناس امور آسیا و چین برعهده دارد، نوشت که انتظار می‌رود طی هفته‌های آینده این گروه گزارش کاملی به «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا و کمیسیون امنیت ملی این کشور درباره نیازمندی‌های دفاعی در صورت بروز تقابل نظامی با چین ارائه کند که این گزارش، سیاست‌های دفاعی، افراد مورد نیاز، تسلیحات، کمبودهای فنی و سایبری در زرادخانه آمریکا را شامل خواهد شد.

العرب می‌گوید، با وجود آنکه این گزارش هنوز منتشر نشده، یک منبع آگاه از مباحث صورت گرفته میان گروه یادشده و دستگاه‌های رسمی آمریکا، تأیید کرده است که این گزارش شامل یکسری توصیه خواهد بود که بی‌شک به بازاستقرار گسترده نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه‌های خارج از خاک آمریکا منتهی خواهد شد.

این منبع در ادامه افزود که هم‌اکنون گفت‌و‌گویی عمیق درباره میزان اثرگذاری این استقرار مجدد بر تعداد نیروهای آمریکا در منطقه خلیج فارس در جریان است.

در این گزارش آمده است، علی‌رغم آنکه این بحث‌ها و گفت‌و‌گوها هنوز به مرحله مشخص کردن تعداد و نوع نیروهایی که قرار است از منطقه خلیج فارس خارج بشوند، نرسیده است، اکنون شکی نیست که حضور نیروهای آمریکا در خلیج فارس دیگر همچون گذشته نخواهد بود.

این روزنامه اماراتی در این خصوص می‌گوید که بحث و جدلی داخلی، عملا در آمریکا درباره تأثیر هرگونه تغییر در آمادگی آمریکا در منطقه خلیج [فارس] بر توانمندی آمریکا برای حفاظت از منابع این کشور و هم‌پیمانان آن آغاز شده است.

کاهش نیروهای آمریکا در منطقه برای مواجهه با خطر چین/ هشدار روسیه درباره پیوستن اوکراین به ناتو/ واکنش آمریکا به بستن سفارت در بغداد/ توافق کره جنوبی و آمریکا بر سر سهم هزینه‌های نظامی

بر اساس این گزارش، راهکارهای ارائه شده حول موضوع توسعه توانمندی‌های دفاعی آمریکا در منطقه خلیج فارس می‌چرخد به‌ ویژه توانمندی‌های ضدموشکی و پرنده‌های نظامی کلاسیک از جمله پهپاد برای جبران کمبود نیروی نظامی در منطقه.

اما در ارتباط با آبراه‌‌های دریایی در این گزارش آمده است که صحبت از فعال‌‌سازی یک توافق برای حفاظت از دریانوردی در سطح گسترده و همچنین بالا بردن سطح تکیه بر کشورهای منطقه به منظور دفاع از آب‌ها علیه هر گونه تجاوز در جریان است.

العرب پیش‌بینی کرد که عربستان سعودی بیش از همه کشورهای دیگر تحت تأثیر گام بازاستقرار نیروهای آمریکا قرار گیرد؛ آن هم از یک سو به علت حضور گسترده نیروهای آمریکا در خاک این کشور و از سوی دیگر به علت خطراتی که از مرزهای جنوبی با کشور یمن متوجه این کشور است.

این روزنامه اماراتی می‌نویسد، علی‌رغم آنکه آمریکا طی روزهای گذشته عملا برخی از تسلیحات نظامی سنگین خود را از خاک عربستان خارج کرده است، از جمله سامانه ضدموشکی پاتریوت و ناوهای هواپیمابری ـ که همیشه در آب‌های عربستان مستقر بودند که به گفته آمریکایی‌ها این اقدام در پی نیاز آمریکا در دیگر مناطق صورت گرفته ـ بنا بر این گزارش، انتظار می‌رود، تغییرات آتی بیشتر و گسترده‌تر و تمرکز بر باقی گذاشتن سامانه ضدموشکی «تاد» و یک نیروی هوایی دفاعی- تهاجمی در خاک عربستان سعودی باشد.

روزنامه آمریکای «وال استریت ژورنال» اخیرا به نقل از برخی مقامات پنتاگون خبر داد که ‌آمریکا سه سکوی سامانه دفاع موشکی را از منطقه خلیج فارس خارج خواهد کرد که یکی از آنها از پایگاه هوایی «شاهزاده سلطان» در عربستان سعودی است.

در این گزارش آمده بود که برخی تجهیزات از جمله یک ناو هواپیمابر و سامانه‌های نظارتی از خاورمیانه خارج شده‌اند تا به نیازهای نظامی آمریکا در دیگر مناطق جهان پاسخ داده شود. یکی از مقام‌های آمریکایی نیز در این خصوص گفته بود که کاهش بیشتر تجهیزات و نظامیان در خاورمیانه نیز تحت بررسی قرار دارد.

العرب ادامه داد، به نظر می‌رسد، صحبت‌هایی که اخیرا در بیانیه‌ مشترک واشنگتن و بغداد در پی گفت‌و‌گوهای راهبردی مجازی پیرامون حضور نیروها آمریکا در جریان بوده، درباره ساخت قالبی جدید برای واقعیت کنونی بوده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه سرتیپ نیروهای پیاده نظام دریایی آمریکا ژنرال «رایان ریداوت» فرماندهی نیروهای ائتلاف در بغداد را بر عهده دارد، خاطرنشان کرد که درباره اخبار منتشره در خصوص خروج نیروهای آمریکا، وزارت دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرد که نیروهای این کشور متناسب با سطح تهدیدات در جهان باز انتشار خواهند داشت.

در این گزارش همچنین آمده است، برخی کارشناسان بر این باورند که آمریکا به چین به عنوان یک خطر استراتژیک و اولویت می‌نگرد؛ از این روی، ممکن است نیروهای خود را در مناطق دیگر مستقر کند.

با این حال، کارشناسان خاطرنشان کرده‌اند که خروج نیروهای آمریکا، تدریجی خواهد بود و واشنگتن این ‌گونه حضور مستقیم خود را در پایگاه‌های خود در خلیج فارس و عراق کاهش خواهد داد؛ مشروط بر اینکه حضور هوایی تداوم یابد یا به عنوان یک راهبرد در آینده حمایت شود.

هشدار روسیه درباره پیوستن اوکراین به ناتو

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ضمن هشدار به اوکراین در مورد عضویت در ناتو تصریح کرد که پیوستن اوکراین به پیمان آتلانتیک شمالی پیامدهای جبران ناپذیری برای این کشور به همراه خواهد داشت.

 ماریا زاخارووا روز جمعه در نشست خبری هفتگی گفت: عضویت اوکراین در ناتو سبب تشدید تنش ها در منطقه جنوب شرق این کشور خواهد شد و پیامدهای جبران ناپذیری برای حکومت کی یف در پی خواهد داشت.

وی با اشاره به سخنان روز گذشته ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در منطقه مناقشه دونباس خاطرنشان کرد: عضویت اوکراین در ناتو به رغم انتظار کی یف نه فقط آرامش برای اوکراین به همراه نخواهد داشت بلکه منجر به تشدید مناقشه در مناطق جنوب شرق این کشور خواهد شد.

کاهش نیروهای آمریکا در منطقه برای مواجهه با خطر چین/ هشدار روسیه درباره پیوستن اوکراین به ناتو/ واکنش آمریکا به بستن سفارت در بغداد/ توافق کره جنوبی و آمریکا بر سر سهم هزینه‌های نظامی

رئیس جمهوری اوکراین روز گذشته در سفر به استان دونتسک در منطقه دونباس این کشور، با ابراز تمایل عضویت کشورش در ناتو گفته بود، عضویت اوکراین در ناتو منجر به برقراری آرامش در اوکراین خواهد شد.

زاخارووا در ادامه گفت: مقام های اوکراینی امکان حل مناقشه در دونباس از راه های نظامی را باور دارند و به همین علت به تنش آفرینی علیه روسیه می پردارند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه اوضاع منطقه دونباس را به دقت زیر نظر دارند، اظهار کرد: متاسفانه اوضاع این منطقه پیچیده است و گرایش به تشدید تنش ها دارد.

وی ادامه داد: علت بروز این وضعیت روحیه جنگ طلبانه مقام های اوکراینی است که همچنان در تصور واهی امکان حل و فصل مناقشه در جنوب شرق اوکراین از راه نظامی بسر می برند.

واکنش آمریکا به بستن سفارت در بغداد

سفیر آمریکا در بغداد اعلام کرد، واشنگتن قصد ندارد سفارتش را در بغداد ببندد.

به گزارش روسیا الیوم، متیو تولر، سفیر آمریکا در بغداد گفت، گروه‌هایی که به منطقه سبز حمله می کنند، حاکمیت عراق را هدف قرار می دهند.

وی افزود، دولت عراق اقدامات خوبی برای ممانعت از تکرار این حملات انجام داده است. تصمیم و نیتی درباره بستن سفارت آمریکا در بغداد وجود ندارد، دولت فعلی آمریکا روی همکاری دیپلماتیک برای دستیابی به نتایج خوب متمرکز است.

وزارت خارجه آمریکا قبلا اعلام کرده بود، دور بعدی گفتگوی استراتژیک عراق - آمریکا هفتم آوریل برگزار می‌شود.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق هم گفته بود، دولت به این گفتگوها توجه ویژه‌ای دارد.

توافق کره جنوبی و آمریکا بر سر سهم هزینه‌های نظامی

بعد از سال‌ها مذاکرات مشاجره گونه میان آمریکا و کره جنوبی بر سر تقسیم هزینه‌های نظامی در دولت سابق آمریکا، دو کشور سرانجام روز پنجشنبه توافقی را در این خصوص امضا کردند.

در این توافق شش ساله «یازدهمین توافقنامه اقدامات ویژه»، سئول موظف است سهم خود از هزینه را متناسب با افزایش هزینه‌های دفاعی بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ تنظیم کند. پیش‌بینی می‌شود این هزینه‌ها سالانه ۶.۱ درصد افزایش داشته باشد. طبق این توافق، کره جنوبی همچنین باید حدود ۱۴ درصد بیشتر برای سال ۲۰۲۱ پرداخت کند و در ارتباط با سال ۲۰۲۰ هزینه مازادی پرداخت نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری «ان‌کِی نیوز»، توافق اقدامات ویژه میان دو کشور سال ۲۰۱۹ منقضی شد و مذاکرات بعد از آن به نتیجه نرسید. طبق این گزارش، کره جنوبی با افزایش مشارکت ۱۳ درصدی خود (در مجموع ۱.۰۴ میلیارد دلار) موافقت کرده بود اما ترامپ خواستار افزایش ۴۰۰ درصدی از طرف سئول بود.

وزارت خارجه کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: انتظار می‌رود این توافق شرایط پایداری برای استقرار نیروهای آمریکایی در کره ایجاد و در تقویت اتحاد ایالات متحده و جمهوری کره کمک کند.

به گفته کارشناسان، این توافق می‌تواند به تقویت اتحاد دو کشور منتهی شود و پیش از اجرایی شدن به تایید شورای (مجلس) ملی کره جنوبی نیاز دارد که دست کم یک ماه زمان می‌برد.

اعزام ناوهای آمریکا به دریای سیاه

خبرگزاری فرانسه امروز /جمعه/ به نقل از وزارت امور خارجه ترکیه خبر داد که آمریکا دو فروند کشتی نظامی خود را از طریق تنگه بسفر روانه دریای سیاه خواهد کرد.

 در بیانیه وزارتخانه مزبور آمده که کشتی های آمریکایی تا ۴ می (۱۴ اردیبهشت) در دریای سیاه حضور خواهند داشت. رسانه های محلی نیز گفته اند که این دو کشتی هفته آینده وارد دریای سیاه خواهند شد.

یکی از مقام های وزارت امور خارجه ترکیه به خبرنگاران گفت: ما ۱۵ روز پیش از طریق مجاری دیپلماتیک مطلع شدیم که دو کشتی نظامی آمریکا به قصد دریای سیاه (از تنگه) عبور خواهند کرد.

کاهش نیروهای آمریکا در منطقه برای مواجهه با خطر چین/ هشدار روسیه درباره پیوستن اوکراین به ناتو/ واکنش آمریکا به بستن سفارت در بغداد/ توافق کره جنوبی و آمریکا بر سر سهم هزینه‌های نظامی

به نوشته خبرگزاری فرانسه، واشنگتن بر اساس مفاد پیمان ۱۹۳۶ مونترو ملزم است که ۱۵ روز پیش از عبور کشتی های خود از تنگه های بسفر و داردانل، آنکارا را مطلع سازد.

طبق پیمان مذکور کشتی های نظامی خارجی مجازند تا ۲۱ روز در دریای سیاه باشند.

پیشتر یک مقام دفاعی آمریکا در مصاحبه با شبکه خبری سی ان ان، از احتمال اعزام کشتی های جنگی این کشور به دریای سیاه برای حمایت از اوکراین خبر داده بود.

در پی تجمع نیروهای روسیه در مرز با اوکراین، یک مقام آگاه در وزارت دفاع آمریکا امروز (جمعه) به سی ان ان گفت، واشنگتن در نظر دارد تا در هفته های آینده کشتی های جنگی خود را در حمایت از کی یف در برابر مسکو به دریای سیاه اعزام کند.

این مقام گفت، نیروی دریایی آمریکا منظم در دریای سیاه فعالیت می کند، ولی اعزام این کشتی ها پیام مشخصی به مسکو ارسال می کند، مبنی بر آنکه واشنگتن به دقت تحولات منطقه را زیر نظر دارد.

در شرایطی که تنش ها بین روسیه و پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در ماه های اخیر به اوج خود رسیده، روسیه نیز بیش از ۱۰ ناو جنگی و ناوچه های موشک انداز را برای شرکت در رزمایش بزرگ از دریای خزر به دریای سیاه منتقل می کند.

روابط عمومی حوزه نظامی جنوب روسیه ۱۹ فروردین اعلام کرد: بیش از ۱۰ فروند هواناو، ناوچه های موشک انداز، ناوشکن و کشتی های پشتیبانی در حال انتقال از دریای خزر به دریای سیاه برای شرکت در رزمایش بزرگ هستند.

این ناوها و ناوچه ها با همکاری با واحدهای دریایی ناوگان دریای سیاه روسیه، در رزمایش شرکت خواهند کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل