بازدید 16398
سعید نمکی

آنچه می‌بینید، اثرات خرید‌های پیش از عید و صف طولانی خرید مرغ است / هنوز باید منتظر موج ناشی از سفر‌های نوروزی باشیم

تجربه مدیریت بیماری در موج جدید با ویروس انگلیسی در استان خوزستان، نشان داد درمان سریع ضد ویروس در بیماران علامتدار و پرخطر در اولین روز‌های ابتلا، در کاهش بار ویروس و پیشگیری از شروع فاز مخرب ایمونولوژیک بسیار موثر است؛ لذا در کلیه مراکز سرپایی، درمان ضد ویروس با داروهایی که در پروتکل‌های ابلاغی معاونین محترم بهداشت و درمان قید شده، ضروری است.
کد خبر: ۱۰۴۴۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ 09 April 2021
تابناک اجتماعیسعید نمکی در نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی نسبت به افزایش شیوع کرونا هشدار داد و تاکید کرد: آنچه می‌بینید، اثر خرید‌های پیش از عید و صف طولانی خرید مرغ است، نه سفرهای نوروزی!
 
به گزارش «تابناک»؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در نامه‌ای خطاب به معاونان خود و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور، ضمن ارایه توصیه هایی هفتگانه به ایشان، وضعیت کرونایی این روزهای کشور را نتیجه صف های شلوغ خرید مرغ و خریدهای نوروزی در واپسین روزهای سال گذشته دانست و تاکید کرد که هنوز آثار سفرهای نوروزی از راه نرسیده است.
 
متن نامه وی بدین شرح است؛

آنچه می‌بینید اثرات خرید‌های پیش از عید و صف طولانی خرید مرغ است/ هنوز باید منتظر موج ناشی از سفر‌های نوروزی باشیمپیرو مکاتبات و مذاکرات قبلی با توجه به التهاب ناشی از موج چهارم بیماری COVID-۱۹ در کشور، همان گونه که در مکاتبات قبل یادآور شدم، پیش بینی از ارتفاع موج جدید سنگین تر و حجیم تر از امواج قبلی است. آنچه همکارانم در روز‌های اخیر از موارد بستری می بینند ناشی از بی توجهی‌های قبل از سفر‌ها بخصوص بازار‌های شلوغ، صف‌های طولانی و درهم فشرده مرغ و... است و افزایش تصاعدی موارد سرپایی حاکی از اثرات سفر‌های نوروزی است که از روز‌های آینده باید منتظر افزایش موارد بستری باشیم.
 
لذا جهت کاهش فشار سنگین به بخش‌های بستری و احتمال کمبود تخت بیمارستانی، بخصوص مراقبت‌های ویژه مجدداً توجه به موارد زیر را یادآور می شوم؛

۱- گام جدید طرح شهید سلیمانی با همکاری بسیج و سازمان‌های مردم نهاد در قالب محله محور کماکان به عنوان اولین سطح مراقبتی و بیماریابی باید مورد توجه قرار گیرد.

۲- مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته سرپایی باید به شدت گسترش یابد. در این مراکز حتماً نمونه گیری و انجام تست، آموزش مراجعه کنندگان، یافتن نزدیکان در تماس با فرد مبتلا، ایزوله کردن آن‌ها و در صورت نیاز ارجاع به کلینیک‌های تنفسی بسیار حائز اهمیت است.

۳- تجربه مدیریت بیماری در موج جدید با ویروس انگلیسی در استان خوزستان نشان داد درمان سریع ضد ویروس در بیماران علامتدار و پرخطر در اولین روز‌های ابتلا در کاهش بار ویروس و پیشگیری از شروع فاز مخرب ایمونولوژیک بسیار موثرست؛ لذا در کلیه مراکز سرپایی توسط پزشک متخصص و یا پزشک عمومی مطلع بر مبنای پروتکل‌های ابلاغی، درمان ضد ویروس با داروهایی که در پروتکل‌های ابلاغی معاونین محترم بهداشت و درمان قید شده ضروری است.
 
این دارو‌ها حتماً توسط رئیس محترم سازمان غذا و دارو و معاونین غذا و داروی استان‌ها باید در داروخانه‌های منتخب بمقدار کافی ارائه گردد. خوشبختانه کمبود دارویی نداریم و ضرورت دارد تعداد داروخانه‌های منتخب به حد کافی و لیست آن‌ها در مراکز درمان سرپائی نصب شود تا بیماران جهت تهیه دارو سرگردان نشوند. این دارو‌ها طبق مصوبه، تحت پوشش بیمه‌های سلامت و تأمین اجتماعی و بیمه‌های مکمل می‌باشند.

۴- طبق دستور رئیس جمهور محترم و همراهی رئیس محترم سازمان برنامه و بودجه قرار شد معوقات دانشگاه‌ها که از محل منابع طرح تحول و ۱ درصد ارزش افزوده در سال گذشته تأمین نشد، سریع انجام و مطالبات طرف‌های قرارداد در مراکز سرپایی پرداخت گردد. ضمناً قرار شد جهت راه اندازی تخت‌های بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی نزدیک به بهره برداری نیز منابع در اسرع وقت تأمین گردد.

هماهنگی روسای دانشگاه‌ها با معاونت محترم توسعه مدیریت و منابع و معاونین محترم درمان و بهداشت در این راستا بطور مستمر ضروری است.

۵- جهت قطع هرچه زودتر زنجیره انتقال ویروس خطرناک جهش یافته نظارت دقیق و مستمر بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی الزامیست. هرگونه قصور در عدم گزارش بموقع پروتکل شکنی‌ها در کلیه سطوح بعهده رئیس محترم دانشگاه استان خواهد بود. قویاً باید بر اجرای پروتکل‌ها نظارت و هرگونه نقص آن‌ها باید به مراجع ذیصلاح منعکس گردد. رونوشت مکاتبات همه روزه به دفتر اینجانب نیز ارسال شود.

۶- باتوجه به احتمال ورود ویروس‌های موتاسیون یافته غیر انگلیسی توسط مسافرین بازگشته از سفرها، بخصوص از کشور‌های همسایه، مرز‌های هوایی و زمینی به شدت کنترل گردد.

کلیه موارد باید نمونه گیری و پس از اطمینان از عدم آلودگی اجازه ورود داده شود. سازمان هلال احمر نیز در این راستا آماده همکاری می‌باشد. ضمناً همان گونه که قبلاً ابلاغ کرده ام، مرتب باید نمونه‌های ادواری جهت NGS ارسال گردد تا از نبود موتاسیون داخلی نیز مطمئن شویم.

معاون محترم تحقیقات و فناوری و معاون محترم بهداشت در این راستا کمک خواهند کرد. در این مورد استان هایی همچون هرمزگان، بوشهر و دیگر استان‌های جنوبی که اسکله تخلیه بار توسط کشتی‌های خارجی دارند، با توجه به ورود بارهایی از کشور برزیل و هندوستان و شیوع ویروس جهش یافته برزیلی و به شدت موتاسیون یافته هندی شدیداً مراقب باشند تا هرگونه تماس مستقیم و غیر مستقیم، عامل انتقال ویروس نشود، ضمن آنکه باید بنحو مقتضی از عدم آلودگی خدمه و بار این کشتی‌ها قبل از رسیدن به اسکله مطمئن شویم.
 
این دقت با سطحی دیگر مشمول بنادر شمالی و گمرکات دیگر کشور نیز می‌شود. همزمانی آلودگی کشور با ویروسی غیر از ویروس جهش یافته انگلیسی کار را غیر قابل کنترل خواهد کرد.

۷- لازم است استفاده از ظرفیت مطبها، کلینیک‌ها و بیمارستان‌های خصوصی و خیریه به نحو احسن مورد توجه قرار گیرد.

توفیق کلیه عزیزان را از خداوند بزرگ مسالت دارم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
چشم
دست شما درد نکنه
صف مرغ خیلی خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
واکسن چه شد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۱
ستاد گسترش کرونا به ریاست حسن روحانی باعث افرایش
مرگ هموطنانمان شده است البته به انتخابات اینده هم ربط دارد
صف طولانی مرغ را من درست کردم.نفرین میخواهید بکنید آدرسش کاخ سفیده.
پاسخ ها
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
چرا آدرس غلط می دی؟ صف مرغ رو عمه ام درست کرده
صف های مرغ حاصل مدیریت شماست
آنچه می بینیم نتیجه مدیریت شماست چرا حالا که همه شهرهای کشور درگیر شده اند مرزها کنترل می شوند؟ چرا ماسک زدن اجباری نشد؟ چرا در همه طرح های شما فقط مردم جریمه می شوند؟ چرا تردد و مسافرت با حمل و نقل های عمومی خطرناک همیشه در جریان است؟
خوب، ب سلامتی و ممنون از مردم بیخیالی که همیشه با همه چیز مخالفت دارند. حال اگر در منزل میموندین اتفاقی میفتاد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
دکترررر تو همون اروپا هم قانوون میذارن و رفت و امد رو کنترل میکنن نه حقوق بگیرن و ول کنن به امید خدا
چیزی که ممنوع نیست یعنی آزاد است مسافرت باید ممنوع میشد
انچه می بینیم حاصل واکسن نخریدن و ناارامدی شماهاست
پس هوشیارباشید
مبادا توصف رای باشید
رای بی رای
پاسخ ها
بنده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
دمت گرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
اگه قراره باز گول بخورین و تَکرار کنین، اصلا نیاین
جناب نمکی خیلی با نمکی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
برعکس تو که خیلی بی نمکی
همیشه برای من سواله چطور این جهش در خیلی از کشورهایی که درگیر بودند اتفاق افتاده و ما که جزو اولین کشورهای درگیر بودیم هنوز جهش ایرانی نداشتیم مثلا الان جهش برزیلی داریم جهش اسلواکی جهش ..
توفیق کلیه عزیزان را از نماینده خداوند بزرگ مسئلت بدار !
واکسن بخرید.
چرا حریرچی نباید توانایی اسم بردن مسببین این شرایط باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
اسمش حسن هست، حالا میخوای چیکارش کنی
عکس قدیمی است
خجالت بکشید همنون.
هر چه هست نتیجه نا هماهنگی و ناتوانی شما هاست .مملکت داری سواد و عرضه و اراده می خواد
آنچه می بینید بی تفاوتی مسئولان به مرگ هموطنان هست. همین اسرائیلی که قراره نابودش کنید بهترین عملکرد را داشته و همه مردم در حال تجارت و گردش و زندگی روزمره خودشان هستند.
فرزند اوری کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مجلس هم مقصره
وقتی دیدند دولت با سهل انگاری در ممنوع کردن مسافرت ها جان مردم را دست کم گرفته باید مستقیم قانون منع مسافرت را ابلاغ میکردند
گناه زن و بچه من چیه یک سال زندانیشون کردیم و مسافرت نرفتیم (داشت تموم میشد که با بیفکری یک سری افراد بی مسئولیت حراف که اقتصاد را هم با امید به خارج فلج کرده اند این بلا را گسترش دادند و محاکمه هم نمیشوند)
حقوق دولتی هم نمیگیریم که بریم بشینیم خانه اتوماتیک پول بگیریم
اقاي نمكي نمك به زخم مردم عزادار گرفتار در شرايط اسفناكي كه نتيجه عملكرد فاجعه بار خود شما و دولت فخيمه ميباشد نپاشيد مردم هيچ تقصيري ندارند صف مرغ و سفرهاي نوروزي و غيره از ضعف عملكرد درلت بيتدبير است چرا يك روز مرغ نيست روز ديگر روغن و بعد برنج و هزار كالاي ديگر چرا دولت بخاطر مافياي اتاق بازرگاني و اصناف و هلدينگهاي پتروشيمي و فولاد وخودروسازان تحت حمايت خود حاضر است زندگي مردم ازاين هم كه هست بدتر شود و در يك كلام مردم به اندازه سر سوزني مقصر نيستند
صف انسولین چطور؟ آقای وزیر!
اینا اثرات سوء مدیریت و بی کفایتی شماهاست. خون تمام این مردمی که دارن میمیرن گردن شماست که جون مردم رو فدای مصلحت جناحی و سیاسی کردی اقای مثلا وزیر
اقای نمکی اعمال10روز تعطیلی سراسرکشور ایا کرونا برطرف میشود؟ شمادرطول این ده روز چه راهکاری برای مقابله باکرونا درپیش میگیرید؟ جناب نمکی مشکل کشور قرنطینه نیست الان کدام کشورهای دنیا مثل شمادارند عزوجز سفرنروید بروید میکنند همین همسایه بیخ گوشمان افغانستان از امارات وقطر کویت حرف نمیزنم ازافغانستان برای شما میگویم کشوزی که 100سال درگیر جنگ داخلی وخارجی هست وهنوزهم درگیر قبایلی ودرون گروهی هست وهیچ ساختار بهداشتی ودرمانی مناسبی مثل ایران برخوردار نیست بااین وجودالان باید افغانستان مهد پرورش کرونا باشد ایا کرونا وشیوع ان مثل ایران هست؟ چرا نیست؟ایا مسئولان وزارت سلامت افغانستان مردم را منع امد وشد وتردد برون شهری کردند؟ ایا مردم افغانستان با فرهنگ تر وگوش بفرمان مسئولان خودشان هستند ؟ قطعا نه انچه مهم هست ریشه کنی کرونا ویالااقل کنترل ان ازطریق علمی وتهیه واکسن هست نه منع سفربرون شهری وتعطیلی کارخانجات واقتصاد کشور ازافغانستان برگردیم یمن یمنی که مردم اب شرب ندارند بخورند چرا دراین کشور مثل ایران کرونا شیوع پیدا نکرده است؟ جناب رئیسی خوب میدانیم اینگونه اظهارنظرها نه تنها برای کنترل کرونا نیست بلکه برای اینکه دراینده ودردولت بعدی متهم به کم کاری وسهل انگاری نشوید تاکتیک فراربه جلو را درپیش گرفتید بله درصورتی میتوان قرنطینه را مانع شیوع کرونا دانست که مسئولان امر ستاد کرونا مخصوصا وزارت بهداشت تمام تلاششان این باشد ازخارج واکسن کرونا وارد نمایند نه اینکه مردم را باوعده وعید وهرروز مصاحبه وقول که واکسن کووپارس وکوبرکت و...... تا فلان مدت تولید ومردم را منتظر نگه دارید اقای رئیسی هنوز واکسن تولید داخل شما اگر صحت داشته باشد واثرات ان مثل واکسن خارجی باشد تازه درمرحله اول تست انسانی هست تا تست مرحله دوم وسوم مدتها طول میکشد وبعد ان باید سازمان بهداشت جهانی مهر تائید برااین واکسن بزنند تا بتوانید تولید کنید حال بفرمائید با سیکل اداری وکند پیش رفتن درامر واکسن داخلی ایا میشود امسال حداقل افراد پرخطررا واکسینه نمود؟ جناب نمکی شماها هنوز نتوانستید کادر درمان سراسر کشوررا که خط مقدم کرونا هستند واکسینه کنید مردم باچه امید ازشما بشینند خونه؟
لااقل فردی ویاسازمانی مردم را توصیه به قرنطینه میکند که درقبال ان کنترل کرونا را هم تکمیل کند مثلا باواردات بیشتر واکسن نه اینکه ماهی100/000دوز وارد کنید که جوابگوی بخش چهادانگه تهران نیست
جنابنمکی با ورد ماهی100/000دوز که سالیانه میشود1/200/000با جمعیت85میلیونی چند سال طول میکشدواکسن عمومی اتمام شود؟
جناب نمکی شماها سوکند پزشکی یاد کردید اگر صداقت دارید ودلتان میسوزد برای مردم واعتقاد به قرنطینه دارید باید درهمه امور یعنی ازمراسم مذهبی بگیر تا سفربرون شهری حرام وتهدید
یک خسته نباشید جانانه به زحمت کشان ستاد نمایشی مبارزه با کرونا
آقای نمکی از اولی که اومده سرکار فقط اه و ناله و گله کردن بلده اقا ول کن برو دیگه چقدر ننه من غریبم بازی حوصله ادم سر میره میخواستی به اونایی که میگن تحریم اثر نداره نهیب بزنی تا بتونی واکسن بیاری لااقل همکاراتونو تا الان واکسینه میکردین مثل ترکیه امارات...
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۰
تحریم اثر داره یا نداره همینه که هست دوست نداری هری از مملکت اینجا ما آدم زیاد داریم
آنچه می بینیم بی کفایتی و بی عرضگی است که جز رنگ بازی و جریمه کردن مردم هنری ندارند و بهترین واکسن دنیا را برای خودشان استفاده کردند اما برای مردم هیچ کاری نمی کنند....
آقای نمکی مردم برای تامین زندگی اشان باید کار کنند اگر ما هم مثل شما و بقیه که چهار دهه است پست و مقام دارند و مملکت شده ارث پدری اشان می توانستیم بدون کار و زحمت و تلاش ثروت نجومی با حرف زدن های بی پایه و اساس داشته باشیم نیازی نبود از خانه بیرون برویم.
امروز صبح جلوی فروشگاه کوروش شهرستان خوی صف دره بدون فاصله ورعایت به خدا گریه اور است
خجالت بکش بایا ، خجالت بکش
شماها کی هستین واقعا ؟؟؟؟
آمریکا ۱۵۰ میلیون دوز واکسن آن هم نه واکسن بی بته روسی یا چینی بلکه بهترین واکسن دنیا را برای مردمش تزریق کرده یعنی بیش از نیمی از جمعیت آمریکا واکسینه شده اند جناب نمکی با نمک وقتی خرید واکسن آمریکایی ممنوع می شود مقصر تحریم ها نیست مقصر شماها هستید که نمی خواهید واکسن برای مردم ایران تهیه کنید
همه تقصیر مال واشنگتن دسی است صف مرغ صف روغن اجازه وباز کردن جادها برای سفر همش تقصیر واشنگتن دی سی هست هرچه لعنت دارید نثار واشنگتن دی سی کنید
واکسن بخر!!!
صف مرغ رو امثال تو درست کردند ، تا حالا تو عمرت صف واستادی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ببخشید نمیدونستم مرغ رو میارن دم منزل تحویل شما میدن
در ایران داشت مثل چین میرفت که ریشه کن بشه و کم کم تعداد مرگ ها تک رقمی بشه ولی با بی تدبیری شرایطی ایجاد کردند که در صف های مرغ و مسافرتهای عید مردم آلوده شوند (مخصوصا مسافرت های هوایی به خارج)
مردم یک سال کم و بیش مراعات کرده بودند و داشت نتیجه میداد ولی عمدی یا سهوی نگذاشتند چون شاید واکسن زده بودند و جان مردم برایشان مهم نبود ( یک سال بود یک گوشه میز حرف میزدند ولی یهویی رفتند زیر باران و ...)
دست کم گرفتن جان مردم و سهل انگاری مشکوک به نظر میرسه حتی توزیع مرغ نشان داد مرغ بالای ۳ کیلو یکباره زیاد شد (یعنی ۱ ماه این مرغها بیش از حد چاق شده بودند و این یعنی جلوی عرضه گرفته شده بود در حالی که مردم در صفهای طولانی یکدیگر را آلوده به ویروس میکردند)
فکر کنم هدف انتخابات بود
به جای مرغ بی فرهنگ ها کوفت بخورند تا محیط جامعه ر ا به لجن نکشند
خرید پیش از عید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

مگه مردم مثل شما به نان و نوا رسیده اند؟ از کدام خرید پیش از عید حرف می زنی نمکی؟۶۰ میلیون نفر را به زیر خط فقر برده اید مردم خرید عید نداشتند.
جناب نمکی خداییش شما فقط بگید دکتراتون رو چطوری گرفتید چرا اینقدر دوستدار قدرت هستید و استعفا نمیدید
بازگــشت به خاطرات دهه 60 صف های طولانی.
رای بی رای
سلام موفقیت هرکشور ی فقط فرزنداوری
به جای گرفتن پست و مقام و حقوق های نجومی فکر تامین واکسن بودید مردم تلف نمی شدن ان شاءالله دولت جوان بسیجی روی کار بیاید تا شاهد شکوفایی کشور شویم
اصلا ذره ای نمیخاهد بگوید که ما هم تقصیر داشتیم و کوتاهی کردیم فقط همه تقصیرها را گردن مردم می اندازد..
اگه به نظر شما اهمیت نمی دن بهتر نیست تشریف ببرید به احبار که وزیرتون نکردند
یکیتون راستشو نمیگید مشکل امروز و مواجهه با ویروس انگلیسی باز گذاشتن مرز بصره و خوزستان بود و ازهمون طریق مملکت آلوده شد مقصر اصلی خودتون هستید بعد هم بز گذاشتن سفرهای نوروزی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل