بازدید 5936

ابراز نگرانی نخست‌وزیر انگلیس از اعتراضات در ایرلند

نخست‌وزیر انگلیس با ابراز نگرانی از تظاهرات گسترده در ایرلند شمالی و درگیری معترضان با نیرو‌های پلیس، خواستار حل اختلافات از طریق گفتگو شد.
کد خبر: ۱۰۴۴۷۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۰۷ 08 April 2021
به گزارش تابناک به نقل از فارس، اعتراضات اتحادگرایان حامی لندن در ایرلند شمالی به شرایط ناشی از خروج این کشور از اتحادیه اروپا (برگزیت)، ابراز نگرانی «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس را در پی داشت.

جانسون بامداد پنجشنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: «از صحنه‌های خشونت‌بار در ایرلند شمالی، مخصوصا حملات به نیروی پلیس این کشور که از مردم و کسب‌وکار‌ها محافظت می‌کنند، بسیار نگران هستم».

وی با ابراز نارضایتی از حملات معترضان به افراد عادی از جمله یک راننده اتوبوس و یک خبرنگار، تصریح کرد: «راه حل اختلاف نظرها، از طریق گفتگو است نه خشونت یا بزهکاری».

نزدیک به یک هفته است که اتحادگرایان حامی بریتانیا در ایرلند شمالی، دست به تجمع در خیابان‌های این کشور زده و با مأموران پلیس درگیر می‌شوند.

معترضان می‌گویند توافق خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) به مانعی برای تبادلات تجاری میان ایرلند شمالی و دیگر بخش‌های بریتانیا تبدیل شده است. (جزئیات بیشتر)

در پی وقوع این نا آرامی‌ها، پلیس ایرلند شمالی، شهروندان را به آرامش دعوت کردند و از سوی دیگر، مقامات سیاسی درخصوص بروز خشونت بیشتر درصورت تداوم اوضاع، هشدار دادند.

حزب چپ‌گرای شین فین، برخلاف اتحادگرایان، حامی پیوستن ایرلند شمالی به جمهوری ایرلند و افزایش مناسبات با اتحادیه اروپا است.

پیش‌تر گروه‌های پارلمانی ایرلند شمالی که حامی اتحاد با بریتانیا هستند، در نامه‌ای به نخست‌وزیر این کشور اعلام کردند حمایت خود را از توافق صلح ۱۹۹۸ تعلیق می‌کنند.

این گروه‌ها، مخالفت «مسالمت‌آمیز و دموکراتیک» با این توافق را درحقیقت جهت اخطار به «بوریس جانسون» نخست‌وزیر بریتانیا و «مایکل مارتین» همتای ایرلندی وی اعلام کرده‌اند.

توافق «جمعه خوب» یا «توافق بلفاست» به سه دهه خشونت و درگیری میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی بریتانیا خاتمه داده بود.

از ژانویه سال گذشته میلادی که بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر اجرای برگزیت به توافق رسیدند، گروه‌های وفادار به بریتانیا در ایرلند شمالی بار‌ها به اخلال در وارد کردن کالا از بریتانیا اعتراض کرده‌اند و این توافق را در تناقض با توافق بلفاست دانسته‌اند.

خروج کامل بریتانیا از اتحادیه اروپا، دوازهم دی امسال اجرایی شد و انگلیس بازار واحد اتحادیه اروپا را ترک کرد.

جدایی سیاسی انگلیس از اتحادیه اروپا در تاریخ ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۱ بهمن۹۸) اتفاق افتاد و ضرب‌الاجل ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ به عنوان «دوران گذار» تعیین شد. انگلیس در این دوران ملزم به حفظ معیار‌های اصلی عضویت در این اتحادیه بود.

در همه‌پرسی برگزیت که سال ۲۰۱۶ انجام شد، اکثریت مردم اسکاتلند با آن مخالفت کردند. اکنون علاوه بر اختلالات ایجاد شده در ایرلند شمالی، اسکاتلند نیز از پس‌لرزه‌های برگزیت در امان نیست. مقامات اسکاتلندی گفته‌اند قصد دارند در این منطقه از بریتانیا همه‌پرسی استقلال برگزار کرده و به بازار اتحادیه اروپا بازگردند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر