بازدید 16235
آخرین تحولات خاورمیانه

توافق واشنگتن و بغداد بر جمع کردن پایگاه‌های آمریکا/ دیدار نمایندگان آمریکا و روسیه برای احیای برجام / امضای توافق‌های همکاری بین عراق با امارات و عربستان / درخواست بیش از ۷۰ نماینده کنگره برای اتمام جنگ یمن

توافق واشنگتن و بغداد بر جمع کردن پایگاه‌های آمریکا، دیدار نمایندگان آمریکا و روسیه برای احیای برجام، امضای توافق‌های همکاری بین عراق با امارات و عربستان، درخواست بیش از ۷۰ نماینده کنگره برای اتمام جنگ یمن و دیدار رئیس سازمان حشد شعبی عراق با مقامات روسیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۴۴۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 08 April 2021

توافق واشنگتن و بغداد بر جمع کردن پایگاه‌های آمریکا/ دیدار نمایندگان آمریکا و روسیه برای احیای برجام/ امضای توافق‌های همکاری بین عراق با امارات و عربستان/ درخواست بیش از ۷۰ نماینده کنگره برای اتمام جنگ یمن

بین الملل تابناک/تحولات خاورمیانه: توافق واشنگتن و بغداد بر جمع کردن پایگاه‌های آمریکا، دیدار نمایندگان آمریکا و روسیه برای احیای برجام، امضای توافق‌های همکاری بین عراق با امارات و عربستان، درخواست بیش از ۷۰ نماینده کنگره برای اتمام جنگ یمن و دیدار رئیس سازمان حشد شعبی عراق با مقامات روسیه، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

توافق واشنگتن و بغداد بر جمع کردن پایگاه‌های آمریکا

مشاور امنیت ملی عراقق اعلام کرد، طرف آمریکایی متعهد شد تعداد مهمی از نیروهایش را از عراق خارج کند.

به گزارش میدل ایست نیوز، در پی برگزاری دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی عراق و آمریکا، وزیر امور خارجه عراق و مشاور امنیت ملی این کشور، کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار کردند.

«فؤاد حسین»، وزیر امور خارجه عراق، در این کنفرانس مطبوعاتی گفت، در این دور از گفت‌وگوها بر گسترش روابط بغداد و واشنگتن در همه عرصه‌ها و ضرورت ادامه تماس‌ها با طرف امریکایی تأکید شده است.

توافق واشنگتن و بغداد بر جمع کردن پایگاه‌های آمریکا/ دیدار نمایندگان آمریکا و روسیه برای احیای برجام/ امضای توافق‌های همکاری بین عراق با امارات و عربستان/ درخواست بیش از ۷۰ نماینده کنگره برای اتمام جنگ یمن

«قاسم الاعرجی»، مشاور امنیت ملی عراق نیز تأکید کرد که طرف آمریکایی به عقب‌نشینی شمار قابل توجهی از نیروهای خود از عراق متعهد شده است.

او گفت که در این گفت‌وگوها پیشرفت نیروهای عراقی در مبارزه با تروریسم توضیح داده شده و طرفین توافق کرده‌اند که مأموریت مبارزه با داعش، صرفا بر عهده نیروهای امنیتی عراق باشد.

الاعرجی گفت که تغییر مهمی در نوع مسئولیت ائتلاف بین‌المللی ایجاد شده و مسئولیت آنها استشاری آموزشی شده است و این خروج بیشتر نیروهای آنها از عراق را ممکن می‌کند.

وی افزود: طرفین توافق کرده‌اند که هیچ پایگاه خارجی در عراق نباشد و تأکید کرد که عراق متعهد به حفاظت از هیات‌های دیپلماتیک و تأمین امنیت کارکنان خارجی در خاک عراق است.

الاعرجی افزود که هیچ پایگاه نظامی آمریکایی در عراق وجود نخواهد داشت و تأکید کرد که درباره جدول خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از عراق توافق شده است.

او تأکید کرد که دور سوم گفت‌وگوهای راهبردی میان عراق و آمریکا زیر نظر نخست‌وزیر انجام شده و موفقیت‌آمیز بوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرد: پیشرفت صریحی در زمینه‌های همکاری و مشارکت با عراق کسب کردیم.

دور سوم گفت وگوهای راهبردی عراق ساعتی پیش به صورت ویدئوکنفرانس و با حضور وزرای خارجه دو کشور برگزار شد.

دیدار نمایندگان آمریکا و روسیه برای احیای برجام

نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای در وین با نماینده دولت آمریکا در امور ایران و حاضر در این مذاکرات چهارشنبه دیدار و گفت‌وگو کرد.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه چهارشنبه بعد از ظهر به وقت تهران در توییتی در این زمینه نوشت: «من امروز با "رابرت مالی" نماینده آمریکا در امور ایران دیدار کردم و در زمینه مسائل مربوط با احیای کامل برجام توسط همه طرف‌ها رایزنی کردیم.»

توافق واشنگتن و بغداد بر جمع کردن پایگاه‌های آمریکا/ دیدار نمایندگان آمریکا و روسیه برای احیای برجام/ امضای توافق‌های همکاری بین عراق با امارات و عربستان/ درخواست بیش از ۷۰ نماینده کنگره برای اتمام جنگ یمن

روز سه‌شنبه دور اول هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ و نماینده اتحادیه اروپا برگزار شد.

«سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه نیز به گفت‌وگوهای هیأت ایرانی با گروه ۱+۴ در وین اشاره و بار دیگر تأکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم یا غیرمستقیمی با هیچ طرفی از آمریکا در وین و در هیچ جای دیگری صورت نگرفته و نخواهد گرفت.

«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرپرست هیأت ایرانی در وین، با بیان اینکه ما درباره برجام هیچ مذاکره‌ای نداریم، چه برسد به فرابرجام و موضوعات دیگر، گفت: اگر اروپا علاقه‌مند به حفظ توافق و ادامه آن است، خواسته ایران را، که رفع کامل تحریم‌ها در یک مرحله است، اجابت کند.

یک مقام ارشد ایرانی روز چهارشنبه به شبکه «پرس تی‌وی‌» گفت که جمهوری اسلامی تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا به تحریم‌های برجامی و غیربرجامی را نمی‌پذیرد.

این مقام ایرانی که نامش فاش نشده، تاکید کرد: «ایران هرگز تقسیم‌بندی تحریم‌های اعمال‌شده در زمان دولت دونالد ترامپ علیه ایران، به تحریم‌های مرتبط با برجام و غیرمرتبط با برجام را قبول نمی‌کند.»

امضای توافق‌های همکاری بین عراق با امارات و عربستان

نخست وزیر عراق سفرش به عربستان و امارات را "موفقیت آمیز" خواند و از امضای توافق‌هایی در زمینه‌های اقتصادی و تجاری خبر داد.

به گزارش سومریه نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در نشست هیات دولت این کشور گفت، دو سفر اخیر به عربستان و امارات کاملا موفقیت آمیز بود.

وی افزود: این دو سفر بسیار مهم بودند و تمایل "دوستانه" برای "حمایت" از عراق در این مرحله را مشاهده کردیم و این روحیه را به روش کار دائمی با تمامی همسایگان خود و جامعه جهانی تبدیل خواهیم کرد.

الکاظمی گفت، در این دو سفر چندین توافقنامه به امضا رسید.

در جریان سفر الکاظمی به امارات وی و محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی پیرامون اهمیت توسعه و تقویت همکاری در زمینه‌های اقتصادی، توسعه تجاری، افزایش تبادلات تجاری، سرمایه گذاری میان دو کشور توافق نظر داشتند و علاوه بر آن امارات سرمایه گذاری سه میلیارد دلاری در عراق را اعلام کرد.

نخست وزیر عراق روز یکشنبه دو روز پس از سفرش به ریاض وارد ابوظبی شده و با مقامات این کشور دیدار کرد.

وی در جریان سفرش به عربستان توافقنامه تاسیس صندوق مشترک سرمایه گذاری (سعودی- عراقی) به ارزش سه میلیارد دلار را به امضا رساند.

درخواست بیش از ۷۰ نماینده کنگره برای اتمام جنگ یمن

بیش از ۷۰ نماینده کنگره آمریکا با ارسال نامه‌ای به «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا از کاخ سفید خواسته‌اند عربستان سعودی را به اتمام محاصره یمن که باعث کمبود غذا و سوخت در این کشور شده ترغیب کند.

توافق واشنگتن و بغداد بر جمع کردن پایگاه‌های آمریکا/ دیدار نمایندگان آمریکا و روسیه برای احیای برجام/ امضای توافق‌های همکاری بین عراق با امارات و عربستان/ درخواست بیش از ۷۰ نماینده کنگره برای اتمام جنگ یمن

این نامه بعد از گزارش سی‌ان‌ان درباره اثر محاصره یمن بر وضعیت این کشور فقیر عربی ارسال شده است. در آن گزارش تحقیقی مشخص شده بود جنگنده‌های عربستان سعودی از پهلوگیری تانکرهای نفتی در بندر «الحدیده» جلوگیری می‌کنند.

طبق این گزارش، جنگنده‌های سعودی از پهلوگیری ۱۴ کشتی که مجوز سازمان ملل متحد داشته‌اند نیز جلوگیری کرده‌اند.

نهادهای حقوق بشری به سی‌ان‌ان گفته‌اند سوخت موجود در یمن برای کمک‌رسانی به میلیون‌ها نفر از ساکنان مناطق شمالی که قحطی در آنها رخ داده کافی نیست.

نامه مذکور به امضای قانونگذاران ارشدی مانند «آدام شیف»، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا و «جری نادلر»، رئیس کمیته قضایی این مجلس رسیده است.

قانونگذاران آمریکایی در نامه به بایدن تصریح کرده‌اند کاخ سفید باید اطمینان حاصل کند واردات اقلام بشردوستانه و تجاری بتواند آزادانه وارد یمن شود.

ائتلافی به رهبری عربستان سعودی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است.

این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و گسترش بیماری‌های واگیردار در این کشور فقیر عربی منجر شده است. از زمان آغاز این حملات ده‌ها هزار غیرنظامی یمنی شهید و زخمی شده‎اند.

کارشناسان سازمان ملل، یمن را صحنه بزرگترین بحران بشری در جهان توصیف می‌کنند. ۲۲ میلیون نفر که ۷۵ درصد جمعیت یمن را تشکیل می‌دهند نیازمند نوعی کمک‌رسانی و حمایت بشردوستانه هستند. از این میان، ۸.۴ میلیون نفر نمی‌دانند وعده غذایی بعدی‌شان از کجا تأمین خواهد شد.

دیدار رئیس سازمان حشد شعبی عراق با مقامات روسیه 

رئیس سازمان حشد شعبی عراق در سفری که به مسکو داشت، با دبیر شورای امنیت ملی روسیه و معاون وزیر خارجه روسیه دیدار کرد.

به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، طبق بیانیه منتشر شده از سوی دفتر فالح الفیاض، رئیس سازمان حشد شعبی عراق، او در سفری که به مسکو داشته، با نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی روسیه و میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه این کشور دیدار کرد.

توافق واشنگتن و بغداد بر جمع کردن پایگاه‌های آمریکا/ دیدار نمایندگان آمریکا و روسیه برای احیای برجام/ امضای توافق‌های همکاری بین عراق با امارات و عربستان/ درخواست بیش از ۷۰ نماینده کنگره برای اتمام جنگ یمن

طبق این بیانیه، الفیاض با پاتروشف درباره مسایل امنیت منطقه و افق‌های تعامل و همکاری دوجانبه میان عراق و روسیه گفت‌وگو کرد.

همچنین دو طرف ارتقای جدی روابط میان دو کشور در راستای منافع مشترک آنها را مورد بررسی قرار داده و بر آمادگی خود برای توسعه رایزنی‌ها و همکاری‌ها در حوزه امنیت تاکید کردند.

در ادامه بیانیه مذکور آمده است: الفیاض در دیدار دیگری که با بوگدانف داشت، ابعاد اصلی برنامه‌های خاورمیانه و هماهنگی مشترک جهت مبارزه با تروریسم بین‌المللی را بررسی کرد.

طبق این بیانیه، این دو مسئول روس بر موضعگیری کشورشان در حمایت از وحدت و حاکمیت عراق تاکید کردند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل