بازدید 21518
۴
بسته ویدیویی «تابناک»

شنای صدام حسین در دجله به یاد کودتای نافرجام!

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۴۷۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۲ 07 April 2021

شنای صدام حسین در دجله به یاد کودتای نافرجام!

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 


شنای صدام حسین در دجله به یاد کودتای نافرجام!

تکریت شهری آرام و غبارآلود در شمال غربی عراق و بر کناره دجله در دامنه جنوبی کوهپایه‌های کردستان مستقر است. تکریت هیچ ندارد، مگر صلاح الدین ایوبی که در این شهر به دنیا آمده است. سردار گمنام و کرد تباری که سلطان مصر شد و بیت المقدس، قبله اول مسلمانان را از دست مسیحیان رهایی داد. صدام حسین در کنار دجله زندگی کرده بود و یکی از تصاویر بر جای مانده از او، شنا کردنش در رود دجله در شصت سالگی است. او یک بار قبل از این تصاویر و در سال ۱۹۹۵ نیز شنا کرده بود که رسانه‌های غربی گزارش کردند، آن شنا توسط بدل صدام انجام شده است. دیکتاتور سابق عراق که همچون دیگر دیکتاتور‌های تاریخی به دنبال چنین روش‌هایی برای قدرتمند نشان دادنِ خود بود، پس از سه بار شنا در عرض ۱۰۰ متری این رودخانه، با رسانه‌های حکومتی حاضر صحبت کرد تا بحث بدل بودنش، دوباره مطرح نشود. این شنا مقدمه مسابقه‌ای بود که در زمان صدام و به مناسبت شنای صدام در دجله برای فرار پس از ترور ناکام عبدالکریم قاسم نخست وزیر وقت در سال ۱۹۵۹ ترتیب داده شده بود. رئیس کمیته ملی المپیک عراق، عدی صدام حسین پسر صدام حسین بود. این تصاویر را در تابناک می‌بینید.

 


بحران سوئز، نبرد بر سر کانال استراتژیک

پس از استقلال مصر، بریتانیا برای اینکه کنترل خود روی کانال سوئز را حفظ کند، پیمانی با مصر امضا کرد که اجازه می‌داد نیروهای نظامی بریتانیا در محدوده کانال سوئز بمانند. اما پس از رسیدن عبدالناصر به قدرت، او به نیروهای نظامی دستور داد تا کنترل کانال را به دست بگیرند و سپس آن را ملی‌ کرد. در واکنش به این تصمیم بریتانیا، فرانسه و رژیم اشغالگر قدس به مصر حمله کردند، ولی شوروی که به عبدالناصر نزدیک بود، تهدید کرد که اگر نیروهای دشمن از مصر عقب‌نشینی نکنند اروپای غربی را بمباران هسته‌ای خواهد کرد. برای اجتناب از یک جنگ هسته‌ای آمریکا نیز تهدید کرد که اگر عقب‌نشینی انجام نشود تحریم‌های اقتصادی بر سه نیروی مهاجم اعمال خواهد کرد. نهایتا با تهدید آمریکا و عقب‌نشینی نیروهای مهاجم بحران کانال سوئز به پایان رسید. اما آنچه این درگیری را اتفاقی مهم در تاریخ قرن بیستم می‌کند، این حقیقت است که نشان داد بریتانیا و فرانسه دیگر جایگاه خود به عنوان قدرت جهانی را از دست داده‌اند و ابرقدرت‌های واقعی شوروی و آمریکا هستند. توضیحات بیشتر را همراه با تصاویری از این دوره در ویدیو تابناک ببینید.

 


شوخی در دادگاه جرایم جنگی ژاپن

پس از شکست ژاپن در جنگ جهانی دوم، دادگاهی برای محاکه جنایتکاران جنگی برگزار شد؛ یکی از شخصیت‌های برجسته در این دادگاه ژنرال توجو هیدکی بود که تقریبا در تمام مدت جنگ جهانی دوم نخست وزیر ژاپن بود. در خلال برگزاری این دادگاه، یکی دیگر از متهمین که قصد داشت خود را دیوانه نشان دهد به سر کچل توجو ضربه‌ای می‌زند که برای لحظه‌ای کوتاه، جو جدی دادگاه را تغییر و بر لب‌های توجو که مدتی بعد اعدام شد لبخندی می‌نشاند. تصاویر شوخی ژاپنی‌ها در یک قدمی مرگ را در ویدیو تابناک ببینید.

 


نبرد کمونیست‌ها و ملی‌گرایان در چین

یکی از مهمترین درگیری‌های نظامی شرق آسیا که اهمیتی سرنوشت ساز در آن منطقه داشت، جنگ داخلی چین بود. چیانگ کای‌شک که به دنبال تحکیم حکومت خود در چین بود با سرکوب رهبران نظامی در شمال سعی کرد که کمونیست‌ها به رهبری مائو تسه تونگ را نیز سرکوب کند و علیرغم اینکه در اوایل کار موفقت‌هایی نیز در این مورد کسب کرد، با آغاز جنگ دوم چین و ژاپن برای دفاع از چین در برابر حمله ژاپن مجبور شد با آن‌ها صلح کرده و همراه با کمونیست‌ها با ژاپنی‌ها بجنگد. اما حدود یک سال پس از پایان جنگ دوم چین و ژاپن، درگیری‌ها دوباره از سر گرفته شد و این بار با پیروزی کمونیست‌ها سرنوشت چین و منطقه خاور دور برای همیشه تغییر کرد. در این ویدیو گزارشی از اتفاقات آن دوران را که تا حدودی شرایط نظامی و سیاسی حاکم بر چین را توصیف می‌کند ببینید.

 


ایران در سال ۱۹۵۰

تصاویر صامتی که تماشا می‌کنید، ایران را در ۱۳۲۸ هجری شمسی مصادف با ۱۹۵۰ میلادی نشان می‌دهد. آنچه این تصاویر را نسبت به تصاویر مشابه متمایز می‌سازد، رنگی بودن این تصاویر متعلق به بیش از ۶۵ سال پیش است. این تصاویر را در «تابناک» می‌بینید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
کاش صدام زاییده نمیشد
جنایتکاری که آثار وجود نامبارک و منحوسش هنوز گریبانگر خاورمیانه است
جنگ ایران و عراق خواست صهیونیست بود و حاصل ان نابودی نیروهای ارزشمند و توانایی هایی بسیار زیاد دو کشور بود . میشد که جنگ نشود
لعن نفرین ابدی بر صدام وصدامیان بعثی
اون جمله بازنشر در آفلاین و آنلاین خیلی مسخره است خودتون فیلم از جای دیگه برداشتید بعد روی لوگوش هم مخدوش کردید بعد لوگو خودتونو گذاشتید بعد این پیام تهدید
چی پیش خودتون فکر کردید
اصلا فکر کردید؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر