بازدید 13870
وزیر بهداشت در نامه‌ای به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی

قرار بود ۴.۵ میلیون دز واکسن تحویل بگیریم که به ۸۰۰ هزار دز تقلیل یافت/ در اجرای پروتکل‌ها و اعمال محدودیت با هیچکس مماشات نکنید/ مراکز سرپائی ۱۶ و ۲۴ ساعته را توسعه دهید/ سریعا هزینه راه‌اندازی تخت‌های قابل بهره‌برداری را برآورد کنید

موج جدید همانگونه که در جلسات گذشته گفتم سنگین‌تر از امواج قبلی است مع الوصف تلاش کنید با توسعه مراکز سرپائی ۱۶ و ۲۴ ساعته و درمان مؤثر سرپائی با پروتکل ابلاغی جدید فشار بر بخش بستری را کم کنید. پروتکل جدید درمان سرپایی، استفاده از دارو‌های ضد ویروس و داروخانه‌های منتخب در اسرع وقت ابلاغ می‌شود.
کد خبر: ۱۰۴۴۶۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷ 07 April 2021
تابناک اجتماعیوزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به معاونان و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی ضمن بیان گلایه‌های خود در زمینه اتفاقاتی که منجر به شکل گیری موج چهارم کرونا در کشور شده، هشت توصیه مطرح کرد و خواستار تلاش برای تحقق آنها شد.

به گزارش «تابناک»، متن نامه سعید نمکی بدین شرح است:
 
با سلام؛
حدود چهارده ماه از نبرد بی امانتان با یکی از سرکش‌ترین عوامل بیماری زای قرون اخیر می‌گذرد. در این ایام سهمگین بی پروا تن بر آتش بلا زدید، نهراسیدید، بیمار شدید، خانواده‌هایتان را ماه‌ها ندیدید یک روز استراحت نکردید و در داغ جانسوز شهادت همکاران نازنینتان گداختید تا سه موج نفس گیر را مدیریت کنید و علیرغم تحریم‌ها و کاستی‌های تحمیلی ظالمانه خارجی و کم مهری‌های داخلی که گروهی ماسک و لباس محافظ و دارو و انتقال ارز را مانع شدند و جمعی هم به دلیل مدیریت نقدینگی و یا بهانه ضیق منابع کشور قطره چکانی لب‌های سوخته از عطشتان را در این جبهه نبرد بی-امان نمناک کردند، آن‌هم در سالی که درآمد‌های اختصاصی بیمارستان‌های دانشگاهی نیز به حداقل در تاریخ چندساله اخیر رسید.

ایثار و نجابت شما مانع شد که فریاد برآورید که امروز کرونا اصلی‌ترین موضوع کشور است، امروز تکمیل و راه اندازی تخت‌های بیمارستانی برای مدیریت امواج نفس گیر کرونا مهم‌تر از بعضی از پروژه‌هایی است که تأخیرشان عامل سرگردانی بیماران اورژانسی نمی‌شود. به جای فریاد و منازعه که مردم را مشوش کند با استفاده از ظرفیت خیرین و مردم همیشه همراه سه هزار تخت ICU و هزاران ونتیلاتور و ابزار مورد نیاز را تهیه کردید تا پیرمردی و پیرزنی نفس کم نیاورد، دارویی که در هر کجای دنیا بود فراهم کردید و سپس ساختید تا ایرانی سرافراز حسرت نخورد که اگر دارویی که در فلان کشور پیشرفته مصرف می‌شود را تهیه می‌کردند بیمارش از دست نمی‌رفت.

شرافت و همتتان را پاس می‌دارم که علاوه بر بیمار کرونایی نگذاشتید بیمار اورژانسی دیگری نیز در اتاق عمل و بخش‌های مراقبت ویژه سرگردان شود و حتی یک بیمار دچار حمله قلبی و یا جوان سانحه دیده در تصادف و یا صحنه‌های آسیب رسان دیگر به دلیل اشغال تخت‌های بیمارستان با بیمار مبتلا به COVID-۱۹ از خدمت باز بماند. می‌دانید که شبانه روز در کنارتان بودم و دیدم و ستودم حماسه‌ای که خلق کردید و نگین افتخاری که بر انگشتر تاریخ ایران زمین نشاندید قبل از پایان سال با ورود اولین ویروس جهش یافته در نشستی خدمتتان گفتم که باید خود را برای مبارزه با یکی از پیچیدیده‌ترین موجودات مهاجم آماده کنیم و پس از آن نیز مکرر با مکاتبه و جلسات از راه دور شیوه مدیریت را مرور کردیم.

اینجانب با شناختی که از قدرت سرایت، بیماریز ایی و مرگ و میر ویروس جدید داشتم با مکاتبات عدیده از بخش‌های مختلف درخواست کردم تا موضوع را جدی بگیرند و بتوانیم در حد امکان ویروس را در استان خوزستان زمین گیر کنیم تقاضا کردم راه‌ها را از مناطق آلوده به دیگر نقاط از زمین و هوا و دریا سد کنیم و نگذاریم منابع آلوده به یکی از سهمگین‌ترین عوامل بیماریزا جابجا شوند. با وزن دهی ویروس جدید در سیر اپیدمیولوژیک بیماری تشدید بیماریابی در قالب طرح موفق شهید سلیمانی را ارائه نمودیم و خواستیم تا مثل سال قبل از تاریخ ۲۵/‏۱۲/‏۱۳۹۹‬ تا ۱۸/‏۰۱/‏۱۴۰۰‬ با ممنوعیت سفر‌ها از شکل گیری جمعیت سیال جلوگیری کنیم تا فرصت بیابیم:

۱- با همراهی عزیزانمان در سازمان بسیج در قالب طرح محله محور موارد محتمل را شناسایی و شعله‌های کوچک را خاموش کنیم تا بهم نپیوندند و کشور را در عرصه پهناور گرفتار نکند.

۲- مدت جایگزینی ویروس نجیب‌تر ووهان را با ویروس سرکش جهش یافته طولانی‌تر کنیم تا با درگیری ناگهانی چندین استان مهار مدیریت بیماری را از دست ندهیم.

۳- به پرسنل خسته از مهار سه پیک طاقت فرسا فرصتی برای نفس کشیدن بدهیم.

۴- اگر مشمول عنایت شویم منابعی برای تکمیل تخت‌های پراکنده در استان‌ها که بعضاً تا ۹۵% پیشرفت دارد دریافت و آن‌ها را آماده بهره برداری کنیم.

۵- گرچه علیرغم پیگیری‌های مستمر در حداقل ۹ ماهه اخیر و قطعی شدن بعضی قرارداد‌های خرید واکسن و اعلام برنامه زمان بندی حمل و تحویل آنکه قرار بود قبل از عید حداقل حدود ۴.۵ میلیون دز واکسن تحویل بگیریم و به هشتصد هزار دز تقلیل یافت و این مشکل جهانی است که ۸۵% واکسن جهان را ۷ کشور مولد و صاحب تکنولوژی با ثروت سرشار تزریق می‌کنند. مع الوصف با تلاش‌های بی وقفه برای واردات از یکسو و امید به پیوستن تولید داخل در بهار به چرخه تولید ملی و جهانی، افزایش پوشش واکسیناسیون فرصت دهد تا چرخه انتقال نیز کندتر شود. رؤسای محترم دانشگاه‌ها قبل از عید بیانیه‌ای صادر کردند و در آن تقاضا شد که برای دادن این فرصت با آن‌ها همراهی شود که به هردلیل این اتفاق نیفتاد و علاوه بر عوامل خطرزائی همچون صف‌های طولانی تهیه ارزاق عمومی، مسافرت‌ها و دورهمی‌ها نیز وضعیت جدیدی برای کشور رقم زد.
 
عزیزان، نیک آگاه باشند که اینجانب به شیوه مکتوب و یا گفتمان آکنده از اعتراض، تقاضا و التماس هرچه باید قبل از تعطیلات منعکس کردم می‌دانستم که کوچک‌ترین بی احتیاطی برای شما عزیزان چه موج سخت و طاقت فرسای دیگری خواهد آفرید که با همه امواج قبلی متفاوت است.

ولی یاران عزیز، همراهان گرامی، فرماندهان و سربازان سخت‌ترین نبرد نظام سلامت، می‌دانم که خسته اید، می‌دانم که دلگیر و دل شکسته‌اید می‌دانم که می‌پرسید تا کی و چرا باید تاوان سهل انگاری‌ها و عادی پنداری‌ها را با داغ جگرسوز همکاران عزیزمان بپردازیم؟ می‌دانم که پرکردن جای یکایک عزیزان بربادرفته در یاد مانده تا ابد میسر نیست. می‌دانم که در این ایام پرالتهاب یک روز و شب آرام نداشته‌اید، خانواده‌هایتان نیز فرسوده شده‌اند و شما نیز نیک می‌دانید که این سرباز کوچک نیز به عشق مردم در کنار شما، چون شمع با شما گداخته و ذوب شده است. می‌دانید که لحظه‌ای از دغدغه‌هایتان غافل نبوده است. می‌دانید که در سوگ هرکدام از عزیزانمان با سوز دل گریسته است. می‌دانید که جز عرق شرم ارمغانی برای این همه ایثارتان نداشته است، اما می‌دانید و می‌دانیم که راهی بجز ایستادگی در کنار این مردم و کاهش رنج و دردشان با تسلط بر این ویروس منحوس نداریم.

شاید بار‌ها می‌توانستیم برای فرار از این فشار سنگین دلیلی را بهانه و از زیربار شانه خالی کنیم. مگر در شرایط آرام با خزانه پر و اعتبارات سرشار با بهانه جویی‌های پیاپی صحنه را ترک نکردند؟ اما عزیزان، ما بازماندگان روز‌های دفاع مقدسیم، سربازان قسم خورده عزیزی هستیم که لحظه‌ای در حمایت و دلجوئی و رعایت همه اصول تنهایمان نگذاشته است. ما میراث دار سرزمین شهیدانیم. ما ملت امام حسینیم. بی تابی هایمان نیز برای حفظ جان و موقعیت و آبروی خودمان نیست، ما سیاست زده و سیاست باز نیستیم، نیامده‌ایم تا برایمان کف بزنند و صندلی‌های بعدی را نشانه رویم، آمده‌ایم تا بسوزیم، تا فناشویم تا در پای عشق به مردم و سلامتشان جان نثار کنیم.
 
ما اهل فرار از سختی‌های پیش رو به بهانه بی توجهی به تقاضا‌ها و هشدار‌های کارشناسی مان نیستیم. آن‌ها که کرونا و مرگ مردم این سرزمین را ابزار سیاسی می‌کنند تا بتوانند ورشکستگی گذشته را شاید جبران و در ماه‌های پیش رو آب رفته به جوی را بازگردانند و برای فروپاشی نظام سلامت و تسلیم در مقابل بیماری شعار ترغیب به استعفای این تیم را سر می‌دهند نیز بدانند که این گروه پایدارتر از آنست که فکر می‌کنند و ایستاده‌اند تا پایان این راه، تا متقاعد کردن دیگران به همراهی، تا عرضه زودرس واکسن ایرانی، تا مهار کامل بیماری در این سرزمین سرافراز، تا آشفته کردن خواب همه کسانی که منتظرند درماندگی این کشور را به جای سربلندی نظاره کنند.

یاران وفادار من تلاش کنید:

۱- در اجرای پروتکل‌ها و اصرار به اعمال محدودیت‌ها با هیچکس مماشات نکنید. همانگونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، اقتصاد و امنیت مهم است، اما فعلاً مدیریت کرونا از همه چیز مهم‌تر است. طولانی شدن بیماری و گسترش همه گیری بزرگترین آفت برای کلیه مؤلفه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی است. هرگونه بی توجهی را منعکس نمائید ما قسم خورده‌ایم که در حفظ سلامتی و جان مردم قصور نکنیم. مرگ یک نفر داغ همگانی ماست و نجات جان یک انسان در هر شرایطی حتی قاتل فراری نیز مسئولیت حرفه‌ای و اخلاقی ماست. هرکجا جان مردم را به خطر می‌اندازند با اینکه ابزار کنترل و برخورد در دست شما نیست مع الوصف منعکس کنید. یقیناً وجدان بیدار جامعه به نیکی قضاوت خواهد کرد.

۲- همکاری صمیمانه ما با هم پیمانان همراه در طرح شهید قاسم سلیمانی در قالب فعالیت محله محور را پس از سکون و استقرار جمعیت سیال با بازنگری ادامه می‌دهیم، شیوه جدید همکاری در قالب گام پنجم در حال ابلاغ شدنست.

۳- موج جدید همانگونه که در جلسات گذشته گفتم سنگین‌تر از امواج قبلی است مع الوصف تلاش کنید با توسعه مراکز سرپائی ۱۶ و ۲۴ ساعته و درمان مؤثر سرپائی با پروتکل ابلاغی جدید فشار بر بخش بستری را کم کنید. پروتکل جدید درمان سرپایی، استفاده از دارو‌های ضد ویروس و داروخانه‌های منتخب در اسرع وقت ابلاغ می‌شود.

۴- طبق مکاتبات قبلی امروز دیگر باید اکثر موارد را ویروس انگلیسی فرض کنید نگرانی از ویروس‌های موتاسیون یافته جدید مطرح است؛ لذا نمونه برداری و ارسال طبق پروتکلی که معاون محترم تحقیقات و فناوری و همچنین معاون محترم بهداشتی اعلام می‌نمایند جهت رصد موارد موتاسیون یافته احتمالی از سراسر کشور ضروریست.

۵- سریعاً در مورد بخش‌های بستری حتی الامکان همانگونه که قبلاً ابلاغ شد با لغو موارد غیر اورژانسی، اکثر بخش‌ها را برای بیماران کووید آماده کنید. هرگونه نقص سیستم اکسیژن رسانی و کمبود‌های دارویی سریعاً منعکس شود. ضمن آنکه با استفاده از تجربه گرانقیمت یک ساله گذشته انتقال تجربیات بیمارستان‌های مرجع می‌تواند به کاهش مرگ و میر‌ها کمک کند که معاون محترم درمان در این راستا فعالیت خوبی را دنبال می‌کنند. امیدوارم از این تجارت ارزنده بیشتر بهره‌مند شویم.

۶- سریعاً در مورد راه اندازی تخت‌های قابل بهره برداری، برآورد هزینه و اعلام نمائید. امیدوارم با پشتیبانی رئیس جمهور محترم بتوانیم هرچه زودتر این مجموعه‌ها را به تخت‌های موجود اضافه کنیم تا دوستان اضطراب کمبود تخت نداشته باشند. این افتخار که تاکنون بیماری در طول اپیدمی پشت درب بیمارستانی سرگردان نشده در این مرحله و مراحل احتمالی آتی نیز نباید مورد تردید قرار گیرد.

۷- در مورد بکارگیری نیرو‌های جدید که آزمون استخدامی آن‌ها برگزار شده معاون محترم توسعه مدیریت و منابع و همچنین دانشگاه‌ها تلاش کنند تا در اسرع وقت بکارگیری شوند. شاید گوشه‌ای از نیاز‌های پرسنلی برآورده گردد و بار کمتری به دیگر همکاران منتقل شود.

۸- کمک‌های مومنانه و مساعدت سازمان‌های مردم نهاد و خیرین سلامت بسیار کارساز بود. در این مرحله نیز استفاده از ظرفیت کلیه امکانات مردمی ادامه راه را هموارتر و پیمایش سختی‌ها را میسرتر خواهد کرد. امیدمان به لطف الهی و به همراهی و دعای خیر پاک نفسانی است که تاکنون مشمول عنایت مستمرشان بوده‌ایم.

برحسب عادت همه روزه پس از نماز صبح تفألی به حافظ زدم که این غزل آمد:

یوسف گم گشته باز آید به کنعان غم مخور
 
والسلام
برادر کوچکتان
دکتر سعید نمکی
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
جناب نمکی اینها کیا هستند که مانع شدند د ما میدونیم مشکلات اقتصادی هم دست اینهاست ولی بنام دولت آقای روحانی دارند ثبت میکنند اینها ارگان خاصی هستند؟ لطفا فاش کنید که مردم بدانند کیا هستند این افراد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
؟! عجججججب. از جناب رئیس جمهور تشکر می کنیم که اینقدر مظلومانه ۸سال جلوی گرانی ها ایستادند.من به سهم خودم از شما معذرت می خوام دوست عزیز که دل رئیس جمهور محبوبتان شکسته. فقط نمی دونم خوابید یا خودتون رو به خواب زدید
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
. .ببخشید کشور چندم هستین از نظر تزریق واکسن ..فقط مردم مقصرند
mrv
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
چرا استعفا نمیدی چرا
استیضاح نمیشه چرا این مملکت انقدر داغونه
گرونی پیشکش دیگه داریم میمیریم برا سوخت نیروگاهی که برق خودشم نتونست تامین کنه
تازه اگر راست گفته باشید ک تحریم ها مقصر نرسیدن واکسن باشه
«...قرار بود قبل از عید حداقل حدود ۴.۵ میلیون دز واکسن تحویل بگیریم و به هشتصد هزار دز تقلیل یافت.»

حافظه ایشان بسیار فعال است. حتی مسائلی را هم که اتفاق نیافتاده به خوبی به یاد می آورند. مصاحبه ها و سخنرانی های قبل ار عید ایشان هنوز هم در همه سایتها موجود است. در هیچکدامشان قصه این چهار و نیم میلیون دوز وجود ندارد. تنها مورد، تحویل ندادن بخشی از پانصد هزار دوز خریداری شده از کشور هند است.
بابا جمع کنید کاسه و کوزه تون رو تو رو خدا .... دیگه شورش رو درآوردید
همه مردم رو سرکار گذاشتید... از صبح تا شب تو اتوبوس و مترو توی خیابون و اداره دماغمون تو دهن بغل دستی مون هی می گن پارک نرید ، مهمونی نرید ، مسافرت نرید .... ترکیه در یک روز 50 میلیون دز واکسن وارد کشورش میکنه تا مردمش رو واکسیناسیون بکنه اونوقت کشور ابر قدرت ایران 150 هزار دز !!!! خجالت نمی کشید ؟!!! اولویت بندی می کنید پیر مرد و پیر زن ها تو اولویت هستند اونوقت جوونهای آینده ساز مملکت باید بمیرن
میگن دشمن دانا بهتر از دوست نادانه همین جا مصداق پیدا می کنه
جان مادرتون اینقدر آمار مرگ و میر کشور 400 میلیونی آمریکا رو با کشور 80 میلیونی ما مقایسه نکنید
همه میدونن که دارید دروغ می گید ! مردم رو ... فرض کردید
من فقط آمار یک بیمارستان در کرمان رو داشتم که روزی 50 نفر اونجا می مردن بعد میان میگن تو کل ایران فقط 80 نفر !!! جالب احسان علیخانی توی یکی از برنامه هاش بهمین نکته اشاره کرد که آمار غیر رسمی حدود 300 نفر در روز بوده (اون زمان که میگفتن 80 تا)
سال 98 اونهایی که ژن برتر بودن میدونستند که کرونا از آذرماه وارد ایران شده اما بخاطر منافع خودشون گذاشتند اول مردم تشییع جنازه سردار سلیمانی ، بعد برن راهپیمایی 22 بهمن پشت سرش برن انتخابات بعد که خیالشون راحت شد همه گرفتن گفتن خب مردم قهرمان پرور کرونا اومده شب عید کاسبی تعطیل ، عیددنی تعطیل ، 13 بدر تعطیل والا مریض می شید ما خوبی شما رو میخواهیم !!!
بجای اینکه اینقدر بگیم همه بد هستند ما چقدر خوبیم محض رضای خدا یکم از اون پولهای بیت المال رو خرج این مردم بدبخت بکنید ......
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
چی داری میگی؟ حالت خوبه؟ همه چیزو به هم وصل کردی
یادم هست این اقا گفت اروپایی ها قرار است بیایند از ما کنترل کرونا و ساخت همه چیزها را یاد بگیرند و برنامه سورپریز داشت
مردن از کرونا بهتر از زنده بودن و فقر است.
تحریم ها را بردارید
یعنی اینهمه مثنوی معنوی ادبی که میگی جاش وظائفتون رو درست انجام میدید و واکسن هم وارد میکردید جای اون شوهای تولید واکسن داخل که اصلا معلومم نیست چی شد وضعیتشون الان اوضاع این نبود جناب سعدی !
وه، که دل ملتی را خون کرد ناله های این شیرِ در زنجیر، که قدرش ندانستند و سخنش نشنودند و بر تدابیرش مضحکه کردند جمعِ ناسپاسان. باشد که تاوانی سخت دهند و هنوز تابستان آخر نشده وزارتخانه را از چنین اندیشمندی تهی بیابند و سپس انگشت حسرت به دندان بگزند از ندانستن ارزش این لعل گرانبها که به رایگان به کف آورده بودند و به هیچ از دست دادند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
خخخخخخ نمیدونم مثبت بدم یا منفی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
یعنی دمت گرم با این نثر که نوشتی..یاد خواجه عبدلله انصاری افتادم
بهتر است جناب وزیر بفرمایند این چهار و نیم میلیون دوزی را که قرار بود تحویل بگیرند و به هشتصد هزار دوز تقلیل یافت، از کجا قرار بوده بیاید. واکسنهای آمریکایی را که شما نمی خرید. سهمیه کواکس هم که محموله اولش طبق صحبت های خودتان و معاونانتان همین هفتصد هزار دوز بوده، بدقولی هندی ها هم که فقط سیصد هزار دوز بود. روسیه هم که ذاتاً از چنین اتهاماتی مبرا است. پس چه کسی میزان واکسن تحویلی به شما را تقلیل داده؟
کاش این وقتی را که مسئولان صرف انشا نوشتن می کنند صرف کارهای عملی می کردند. آقای وزیر فقط می خواهد خودش را بی تقصیر جلو دهد. نه تنها هیئت وزیران بلکه کل مسئولان کشور مسبب این وضع هستند
واکسنی که اخیرا وارد کرده اید به مشکل جدی برخورد کرده و باید در مورد تزریق آن بررسی کامل شود
چرا آقای وزیر بهداشت استعفا نمیدهی؟ مردم خسته شدند از گریه و زاری و ناله های شما
جناب دکتر خیلی با نمکی
استعفا بده برادر، این کار نیستی
به دکتر عزیز برسانید من عمل قلب باز انجام داده ام جهت واک واکس پیگیر شدم گفتند در تویسرکان هنوز خبری از واکسن نیست ابتدای 1400 بازنشسته شدم مگر افرادی مثل من جز هدف اول نیست این همه واکسن تولید و خرید کرده آید پس گو.
آقای نمکی استعفا استعفا
چقدر تو خوبی
دیگه حالمون از این گلایه هات بهم میخوره...از این سرباز گفتنات و مدافع گفتنات....ناسلامتی وزیر بهداشتی اگه زورت نمیرسه حرفت به کرسی بشونی استعفا بده
ما که دستگاه کرونا یاب مستعان را داریم نیاز به واکسن نداریم واکسن برای کشورهایی است که محل تجمع ویروس کرونا را نمیتوانند شناسایی کنند
هر بچه ای میدانست که در این شرایط وقتی کشورها خودشان نیازمند هستند اجازه صادرات موثر به کشورهای دیگر نخواهند داد
............ بجای همه این حرفا واکسن به مردم بزنید!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان