بازدید 8965
۳

آشنایی با رویه عملی مطالبه حقوق و مزایای کارگر و بی اعتباری امضاهای صوری

برابر ماده ۲ قانون کار “هر کس در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد حقوق سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند، کارگر نامیده می‌شود”. اما حقوق کارگر چیست و در صورت پرداخت نشدن از چه مرجعی و به چه شکل می‌توان آن را مطالبه نمود؟
کد خبر: ۱۰۴۴۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۲ 07 April 2021

آشنایی با رویه عملی مطالبه حقوق و مزایای کارگر و بی اعتباری امضاهای صوری

آشنایی با رویه عملی مطالبه حقوق و مزایای کارگر و بی اعتباری امضاهای صوریبرابر ماده ۲ قانون کار “هر کس در مقابل دریافت حق‌السعی اعم از مزد حقوق سهم سود و سایر مزایا به درخواست کارفرما کار می‌کند کارگر نامیده می‌شود”. اما حقوق کارگر چیست و در صورت پرداخت نشدن از چه مرجعی و به چه شکل می‌توان آن را مطالبه نمود؟

به گزارش «تابناک»؛ اختلافات کارگر و کارفرما ابتدائا جهت صلح و سازش توسط شورای اسلامی کار یا انجمن صنفی کارگری ( در صورت وجود در کارگاه) رسیدگی می‌شود. در صورت عدم حصول سازش مرجع صالح جهت طرح دعوای مطالبه حقوق کارگر از کارفرما هیات تشخیص اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی محل آخرین کارگاه کارگر است. کارگر ضمن دادخواست دعوای خود را با خواسته‌های موردنظر طرح نموده و این دعوا در جلسات هیات تشخیص که متشکل از نماینده وزارت کار، نمایندگان کارگران و مدیران صنایع، کارفرما و کارگر یا وکیل آنان و در صورت لزوم اشخاص دیگری از مسئولین و کارشناسان (مانند نماینده بیمه) رسیدگی خواهد شد.

پس ‌از صدور رأی توسط هیئت تشخیص و ابلاغ آن هریک از طرفین ۱۵ روز مهلت اعتراض به رأی داشته و در صورت عدم اعتراض به رأی هیات تشخیص یا اعتراض و رسیدگی و صدور رأی توسط مرجع تجدیدنظر (هیات حل اختلاف) رای مذکور از طریق واحد اجرای احکام دادگستری به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد. ذکر این نکته ضروری است که کارگر جهت طرح دعوی باید از طریق دفاتر پیشخوان خدمات عمومی، در سامانه جامع روابط کار ثبت نام کرده و احراز هویت شود.


در جریان رسیدگی مهم‌ترین نکته‌ای که کارگر ملزم به اثبات آن است وجود رابطه کارگری و کارفرمایی بین او و کارفرما برای مدت مشخص است. با احراز وجود رابطه کارگری و کارفرمایی اینک این کارفرما است که باید مدارک کافی به مرجع رسیدگی ارائه داده و ثابت کند حقوق کارگر مطابق با مزد مصوب شورای‌عالی کار و همچنین بیمه و سایر مزایا (از جمله عیدی و پاداش، سنوات، بن و…) را به میزان مدتی که رابطه کارگری و کارفرمایی به محرز شده، پرداخت نموده ‌است.احراز وجود رابطه کارگری و کارفرمایی نیز با روش‌های مختلف از جمله تحقیق توسط بازرس کار، بررسی سوابق پرداختی‌های بانکی کارفرما به کارگر و استعلام سابقه بیمه امکان پذیر است.

ذکر این نکته نیز ضروری است که برخی از کارفرمایان هنگام پایان رابطه کارگری و کارفرمایی جهت جلوگیری از طرح دعوا توسط کارگر در مراجع حل اختلاف کارگری و کارفرمایی، رسیدی از کارگران دریافت می‌کنند که در آن به طرح به دریافت کلیه حق‌وحقوق قانونی خود اقرار نموده و حق طرح دعوا در کلیه مراجع قانونی جهت دریافت حقوق و مزایای خویش را از خود ساقط نموده‌ است.

لکن دیوان عدالت اداری در رأی وحدت رویه ۱۷_۲۰ مورخ ۹۷/۰۱/۲۱ اینگونه رسیدها را بی‌اعتبار دانسته و اشعار می‌دارد: “در هر مورد که کارفرما مدعی پرداخت مزد و حقوق و مزایا به کارگر است و سندی منتسب به کارگر را ارائه می‌کند که وی مزد و حقوق خود دریافت کرده ارائه اسناد مثبته پرداخت این مزد و حقوق الزامی است”. به عبارت دیگر صرف ارائه سند فوق کافی نیست و کارفرما باید مستندات جزئیات پرداخت‌های خود به کارگر را ارائه نماید.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
چه کسی میخواد پیگیری کنه بره پیگیری کنه
الان اکثر جاها حق مسکن و خواروبار و سنوات رو کلا نمیدن
عیدی رو کمتر از نصف میدن
بیمه بعد چند ماه رد میکنن
در حین کار هم اگه شکایتی داشته باشی فوقش بعد کل دوندگی اگه حقتو بگیری راحت اخراجت میکنن
بیمه و تامین اجتماعی و وزارت کار هم هیچی براشون مهم نیست
کی میخواد به داد کارگرا برسه
اگر کارگر درست کار نکند یا کار کارفرما را خراب کند یا به نحوی به کارفرما ضرر بزند ، کارفرما چه باید بکند؟ کارگر هم آنقدر بدبخت باشد که بجز بخشش و اخراج ، راهی برای کارفرما باقی نگذارد؟! آیا درست است که دوباره برای کارفرما دردسر درست کند؟ حقوق و مزد طبق عرف داده میشود نه با دستور صنف ! معمولا هم این مشکلات برای کسانی بوجود می آید که بازنشست شده اند و پولی جمع کرده اند و خانه را تخریب و برای خود و پسرشان خانه دوطبقه میسازند. وگرنه که انبوسازان خودشان اکیپ کامل نفرات و تجهیزات دارند.
بنده خوب یادم می اید مرحوم پدرم کارگر داشت این کارگر هر روز خدا به دلایلی تعطیل میکرد یا خوب کار نمیکرد یا با مشتری درگیر میشد دست اخر هم اداره کار هم رفتیم هرکاری کردیم اصلاح نشد وقتی اخراج کردیم شکایت کرد کلی ضرر زیان از ما گرفت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل