بازدید 30853

مسکن ملی گران شد

سازمان برنامه و بودجه با توجه به رشد هزینه های ساخت، شاخص تعدیل پروژه های عمرانی را در سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ اعلام کرده که بر این اساس قیمت هر متر مربع مسکن ملی که تا پیش از این دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود ۷۹ درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۰۴۴۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵ 06 April 2021

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، هزینه ساخت مسکن ملی از دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در هر متر مربع به چهار میلیون و ۹۲۲ هزار تومان افزایش یافته است. این نرخ تعدیل که از سوی سازمان برنامه و بودجه برای سه ماهه چهارم سال ۱۳۹۹ اعلام شده بر اساس نرخ رشد قیمت مصالح و دستمزد اعمال شده است. سازمان برنامه و بودجه هر سه ماه یک بار هزینه اجرای پروژه های عمرانی را بر اساس نرخ روز اعلام می کند که در سه ماهه دوم سال ۱۳۹۹ قیمت ساخت مسکن ملی را برای سازندگان و پیمانکاران ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان در نظر گرفت و در سه ماهه چهارم با ۷۹ درصد رشد مواجه شده است.

این خبر را جواد حق شناس ـ معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ـ به ایسنا اعلام کرد و گفت: رشد ۷۹ درصدی هزینه ساخت هر متر مربع واحدهای اقدام ملی مسکن البته شامل همه مراحل پروژه نمی شود. به طور مثال اگر ابنیه در مرحله اسکلت باشد، هزینه فوندانسیون، عایق رطوبتی و غیره بر اساس نرخ قبلی اعمال خواهد شد.

حق شناس درباره آخرین وضعیت اجرای پروژه های اقدام ملی که توسط بنیاد مسکن اجرا می شود گفت: طرح اقدام ملی مسکن در ۶۱۷ شهر از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اجرا می شود که تا امروز ۵۱ هزار و ۶۹۷ نفر افتتاح حساب کرده و ۴۶ هزار و ۳۹۱ نفر واریز وجه داشتند، یعنی ۴۰ میلیون تومان اولیه را کامل واریز کرده اند.

وی افزود: برای حدود ۹ هزار واحد نیز که متقاضیان وجه واریز کرده اند زمین تامین نشده است. دلایل مختلفی هم دارد؛ به طور مثال زمین مشخص شده اما در کمیسیون ماده ۵ در حال بررسی است. یا کاربری مسکونی دارد اما از تاسیسات زیربنایی و روبنایی برخوردار نیست. در بعضی موارد هم زمین هنوز تامین نشده است. اگر این ۹ هزار واحد را لحاظ نکنیم در حال حاضر ۳۷ هزار و ۵۱ واحد در دستور کار است که هم زمین تامین شده و هم واریز وجه کامل شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن با بیان اینکه پروژه اقدام ملی با روشهای مختلفی اجرا می شود گفت: ۲۲ هزار و ۴۱۴ واحد به شیوه پیمان جزء، خرید مصالح به صورت امانی انجام می شود. ۷۷۲۸ واحد نیز در گروه ساخت است که زمین تحویل متقاضیان شده است. ۵۹۲۹ نفر هم به صورت گروههای دو نفره و بیشتر زمین تحویلشان شده است. ۹۸۰ واحد نیز به صورت انبوه سازی خواهد بود که باید در سال جاری از انبوه سازان دعوت کنیم و پروژه را تحویلشان بدهیم.

به گفته حق شناس، تعداد واحدهای اقدام ملی که توسط بنیاد مسکن شروع کرده هم اکنون ۶۷۰۰ واحد است که از پیشرفت فیزیکی حدود ۷ درصد برخوردار است.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به برنامه اجرای ۱۳۸ هزار واحد مسکن ملی توسط بنیاد مسکن، علت اختلاف تعداد واحدهای در حال اجرا با برنامه مصوب چیست؟ اظهار کرد: به هر حال تا متقاضی نیاید نمی توانیم پروانه بگیریم و آماده سازی زمین کنیم. تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۴۶ هزار نفر وجوه اولیه را واریز کرده اند. از این تعداد برخی شرع شده و برخی در حال آماده سازی زمین است. ۲۲ هزار واحد در دست تسطیح است. به طور مثال پروژه دماوند نزدیک ۲ ماه درگیر آماده سازی زمین بودیم که بعد از تسطیح می توان تحویل پیمانکار داد. پروژه ها به تدریج جلو می رود و آمارها دائما به روز می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۱
کردن تو پاچه افرادی که رفتن ثبت نام کردن.

امان از مردم همیشه گول خور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
مردم یا باید گوشت دم توپ باشند یا برده تا آقایان دنیا و آخرتشان آسیب نبیند
عمق فاجعه وقتی هست که زمینی نیست ولی از مردم پول اخذ شده باشد....!
متاسفانه بازار مصالح ساختمانی و دیگر ملزومات ساختمان کاملا رها شده است و قیمت ها به شدت افزایش یافته و در حال افزایش شدید هم است. وقتی شرکت دولتی با دسترسی به قیمت های دولتی و با حداقل کیفیت ساخت 5 میلیون تومان برای هر متر مربع بدون انواع عوارض شهرداری و مالیات ها هزینه می کند هزیته ها برای سازنده های کوچک و خصوصی .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
کیفیت ساخت خانه های دولتی با توجه به نظارت بیشتر و عدم سودجویی سازندگان عموما از خانه های شخصی ساز بهتر است مگر آنکه سازنده خانه را برای استفاده شخصی ساخته باشد.
حتما"مردم مقصرند
هنوز کسی خانه دار نشده از این طرح گرونش کردن
از دولت و جکومتی که حتی نمیتونه قیمت چیزی که خودش قراره بسازه و تحویل مردم بده رو برای چند ماه ثابت نگه داره چه توقعی میشه داشت که عرضه و کفایت مدیریت کلان مملکت رو داشته باشه
اینجا که خود دولت تولید کننده هست و قیمت تمام شده کاملا دست حودشه
تنها حوزه ای که اثر پذیری از قیمت دلار و تحریمها و اینجور بهانه ها نداشت حوزه ساخت مسکن بود که اون هم به درایت و تدبیر مسئولین محترم به امون خدا ول شده و خودشون عامل گرونی هستند عدم ساخت و ساز و بیکاری در این حوزه بدلیل این سیاستهای غلط بیداد می کنه و افزایش قیمت هم که دیگه نپرس
مملکت رهاست فقط .....
طبق فرمایش دیروز وزیز مسکن همش حبابه ، نهایت متری یه تومن !!!!
شما را به هر چیزی که به آن اعتقاد دارید ذره‌ای به داد مردم برسید به خدا حق مردم این نیست چرا ما نباید مثل کشورهای دیگر مسکن ارزان و دولتی داشته باشیم چرا مردم ما با این همه منابع از نیازهای اولیه انسانیت به دور باشند .....
هنوز خبرنیس ازساخت 40ملیون قرض کردیم وام گرفتم دارم ماه دوملیون به بدبختی قسط میدم بازپیامک دادن 35ملیون دیگه بدین ندین هزف میشه اسمتون من یک زن سرپرست خانواده ازکجا دارم پرداخت کنم ندارم میداشتم خونه میخریدم چرا ثبت نام کنم تازه گفتن هنوز الحساب بازم میخان بگیرن پول ندارم نخاستم خونه چادربزنم بهتره واسه سیرکردن شکم بچه هام موندم دمتون گرم خوب دزدی میکنن ازبدبخت بیچاره های مثل ما
مقام معظم رهبری فرمودند گرانی ها راه حل دارد لطفا مانع شوند ما کدام را باور کنیم ؟
اینم از مسکن ملی که یه عده قشر ضعیف امیدشون به این بود حالا قیمت مسکن چقدر گران‌تر میشه؟
الان كانكس متري 5 ميليون تومنه
حالا با این حساب و کتاب 40میلیون که هزینه ساخت 7متر مربع می شود آنهم به زور توسط تعدادی واریز شده و هنوز در مرحله خاکبرداری است و یا زمینی تامین نشده خوب اگر متقاضی نتواند بقیه را تکمیل موجودی نکند تکلیف چیست بانک هم مطابق همیشه به تعهدش عمل نمی کند ساخت مسکن ملی چیزی شبیه سربال بره ره می شود
ملت متری سه ملیون و نمیتونن بدن اونوقت ۵ تومن و از کجا بیارن . اقا نخاستیم پول خودمون و پس بدید .
خیلی مسخره هستن اگه بخایم ازاد بحریم خیلی ارزان تر هست
تو سه ماه چهارم سال۹۹ وقتی ۷۹ درصد تورم داشته باشه،این عدم ثبات در بازار و ساخت مسکن رو چ کسی پاسخگوس،آقای وزیر مردم بحساب حرف شما و با اعلام متری دومیلیون هفتصد تومن ثبت نام کردند و وجه اولیه واریز کردند،شما ک براحتی میگین فعلا شده متری ۵میلیون،مردم از کجا بیارند،چرا پشت حرفی ک زدین نمی ایستین،شما ک دولت هستین چرا حمایت نمیکنین؟تا دوسال آینده ب چقدر میرسه؟با این وضعیت چندسال دیگه پروژه تموم میشه؟آیابا این وجود همون سرنوشت مسکن مهر میشه ک بی کیفیت ترین مصالح بکار بره،صرف اینکه تحویل متقاضی بشه،شمارو بخدا اینکارو نکنین،کمی دلتون بحال این ملت بسوزه..آقای وزیر شما باید پاسخگو باشین..
وافعا متاسفم از مردم پیش پرداخت گرفتند تو بیابانها ساختمان تحویل بدهند اونم حالا اینقدر گرون کردند از اول بگید
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل