بازدید 30761
آخرین تحولات خاورمیانه

واکنش اردوغان به بیانیه دریاداران بازنشسته علیه دولت/ عملیات ویژه ارتش اسرائیل در داخل سوریه/ فرمول آمریکا برای رفع تحریم‌های ایران/ سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری امارات در عراق

واکنش اردوغان به بیانیه دریاداران بازنشسته علیه دولت، عملیات ویژه ارتش اسرائیل در داخل سوریه، فرمول آمریکا برای رفع تحریم‌های ایران، سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری امارات در عراق و بازداشت نخست وزیر سابق کویت به اتهام فساد مالی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۰۴۴۳۰۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰ 06 April 2021

واکنش اردوغان به بیانیه دریاداران بازنشسته علیه دولت/ عملیات ویژه ارتش اسرائیل در داخل سوریه/ فرمول آمریکا برای رفع تحریم های ایران/ سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری امارات در عراق

بین الملل تابناک/ تحولات خاورمیانه: واکنش اردوغان به بیانیه دریاداران بازنشسته علیه دولت، عملیات ویژه ارتش اسرائیل در داخل سوریه، فرمول آمریکا برای رفع تحریم‌های ایران، سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری امارات در عراق و بازداشت نخست وزیر سابق کویت به اتهام فساد مالی، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

واکنش اردوغان به بیانیه دریاداران بازنشسته علیه دولت

رئیس‌جمهوری ترکیه پس از نشست کابینه دولت اظهار کرد: وظیفه ۱۰۴دریادار بازنشسته، انتشار بیانیه‌ای درباره بحث سیاسی با محتوای کودتا نیست.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در رابطه بیانیه برخی دریاسالاران بازنشسته گفت: اقدامی که در نیمه شب انجام گرفته، مطمئنا در راستای اهداف شوم به انجام رسیده است. ماموران دولتی حق چنین کار دسته جمعی را ندارند. بیانیه دریاداران بازنشسته؛ به این نمی‌توان آزادی بیان گفت. آزادی بیان شامل جملاتی که دولت منتخب را با کودتا تهدید می‌کند، نمی‌شود.

واکنش اردوغان به بیانیه دریاداران بازنشسته علیه دولت/ عملیات ویژه ارتش اسرائیل در داخل سوریه/ فرمول آمریکا برای رفع تحریم های ایران/ سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری امارات در عراق

او افزود: تمامی حملات به دموکراسی ترکیه، پس از صدور چنین بیانیه‌هایی رخ داده است. بیانیه انتشار یافته را مورد بررسی قرار داده و در این زمینه تدابیر لازم را قاطعانه انجام خواهیم داد و به همراه ملت‌مان، سزای لازم را به کسانی که جرات کردند ملت و دولت منتخب را تهدید کنند، خواهیم داد.

او گفت: اکنون تلاش و قصدی برای خروج از پیمان مونترو نداریم. اما اگر این نیاز در آینده پیش بیاید، از بازبینی هیچ قراردادی در راه پیشرفت کشورمان دریغ نمی‌کنیم.

عملیات ویژه ارتش اسرائیل در داخل سوریه

فایل‌های ویدئویی و تصویرها، عملیاتی از سوی نیروی تیپ گولانی وابسته به ارتش رژیم صهیونیستی و منفجر کردن ایست بازرسی ارتش سوریه در ژوئیه ۲۰۲۰ را نشان دادند.

 روزنامه یسرائیل هیوم در توجیه این عملیات گزارش داد، بعد از ایجاد این مرکز ایست بازرسی "بر خلاف توافقات"، عملیات اسرائیل در داخل منطقه حائل در مرزها انجام گرفت.

این روزنامه نوشت، از سال ۱۹۷۴، عملیات نظامی در منطقه حائل میان اراضی اشغالی و سوریه ممنوع شد، اما از بیش از حدود یک سال قبل، نیروهای ارتش سوریه شروع به ساخت چندین پایگاه در مسافت نسبتا کوتاهی از مرزها کردند که به رغم تل‌آویو، ممکن است سربازان ارتش رژیم صهیونیستی را در معرض خطر قرار دهد و به همین دلیل، ارتش این رژیم جدی با این مساله برخورد کرد.

واکنش اردوغان به بیانیه دریاداران بازنشسته علیه دولت/ عملیات ویژه ارتش اسرائیل در داخل سوریه/ فرمول آمریکا برای رفع تحریم های ایران/ سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری امارات در عراق

این روزنامه می‌آورد، ارتش این رژیم غیر مستقیم سوری‌ها را از طریق سازمان ملل خطاب قرار داد و از آنها خواست تا پایگاه‌های نزدیک به مرزها را بعد از چهار ماه از ایجاد این پایگاه‌ها از بین ببرند اما سوری‌ها این مساله را نادیده گرفتند و در ماه ژوئیه گذشته، اسرائیل تصمیم گرفت گروهی از نیروهای پیاده نظام را برای برخورد با این پایگاه‌ها به داخل سوریه بفرستد.

فرمول آمریکا برای رفع تحریم های ایران

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری شامگاه دوشنبه درباره ساز و کارهای مد نظر واشنگتن در خصوص رفع تحریم‌ها علیه ایران توضیحاتی داد و در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا امیدوار است بازگشت به برجام ظرف دو ماه محقق شود گفت: نمی‌تواند برای این موضوع چارچوب زمانی تعیین کند.

او همچنین در پاسخ به اینکه آیا ممکن است واشنگتن تحریم‌های غیرهسته‌ای علیه ایران را رفع کند گفت: چیزی که می‌تواند بگوید این است که آمریکا هیچ اقدام یکجانبه‌ای برای «قرار دادن ایران در وضعیتی بهتر» انجام نخواهد داد.

واکنش اردوغان به بیانیه دریاداران بازنشسته علیه دولت/ عملیات ویژه ارتش اسرائیل در داخل سوریه/ فرمول آمریکا برای رفع تحریم های ایران/ سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری امارات در عراق

دولت «جو بایدن» گفته قصد دارد آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام که «دونالد ترامپ» اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از آن خارج شد بازگرداند.

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران در مقاله‌ای که چندی پیش در مجله «فارن‌افرز» منتشر کرده بود، شرط بازگشت آمریکا به برجام را رفع بی‌قید و شرط تمامی تحریم‌های اعمال‌شده (imposed)، بازاعمال‌شده (reimposed) یا دوباره برچسب‌گذاری‌شده (relabaled) اعلام کرده بود.

دولت ترامپ در ماه‌های پایانی حضور در کاخ سفید، برای دشوار کردن بازگشت آمریکا به برجام برخی از اشخاص و شرکت‌هایی که به بهانه‌های هسته‌ای تحریم‌ شده بودند را با برچسب‌های جدید (برچسب‌ «تروریسم» و «سلاح‌های کشتار جمعی») در فهرست تحریم‌ها قرار داد.

ند پرایس گفت: «چیزی که می‌توانم بگویم این است که ما هیچ حرکت یکجانبه‌ای برای قرار دادن ایران در وضعیتی بهتر یا ترغیب ایران انجام نخواهیم داد. هدف ما از این گفت‌وگوها، فراهم کردن مقدمات برای پایبندی دوجانبه است. فرمول‌بندی اولیه هنوز هم صادق است که عبارت است از رفع محدود تحریم‌های هسته‌ای در ازای وضع محدودیت‌های دائمی و قابل راستی‌آزمایی علیه برنامه هسته‌ای ایران.»

ند پرایس در ادامه گفت که برجام هنوز پابرجاست و این فرمول‌بندی چیزی است که در توافق مشخص شده است. او سپس گفت: «بنابراین، من فکر می‌کنم هنگامی که ما بخواهیم گام های مورد نیاز را برداریم، برجام را سرلوحه کارمان قرار می‌دهیم.»

جمهوری اسلامی ایران پیش از این تصریح کرده تنها پس از راستی‌آزمایی از رفع تحریم‌ها حاضر است اقدامات جبرانی خود در واکنش به خروج آمریکا از برجام و نقض عهد کشورهای اروپایی را به عقب برگرداند.

تهران همچنین با اشاره به اینکه اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد، تأکید کرده واشنگتن با توجه به نقض یکجانبه برجام، در جایگاهی نیست که برای اجرای این توافق شرط بگذارد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از این نشست خبری تأیید کرد: «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران ریاست هیات مذاکره‌کننده آمریکا را در مذاکرات وین در خصوص برجام به عهده خواهد داشت.

او همچنین تصریح کرد آمریکا انتظار گفت‌وگوی مستقیم با ایران در مذاکرات وین را ندارد؛ هرچند پذیرای آن است.

سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد دلاری امارات در عراق

دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیری عراق، در پایان سفر الکاظمی به امارات، نسخه‌ای از بیانیه مشترک بغداد - ابوظبی منتشر کرد.

بر اساس این بیانیه، نخست‌وزیر عراق در این سفر، با «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس حکومت و نخست وزیر امارات و حاکم دبی و «محمد بن زاید آل نهیان» ولی‌عهد ابوظبی، دیدار کرد.

واکنش اردوغان به بیانیه دریاداران بازنشسته علیه دولت/ عملیات ویژه ارتش اسرائیل در داخل سوریه/ فرمول آمریکا برای رفع تحریم های ایران/ سرمایه‌گذاری 3 میلیارد دلاری امارات در عراق

در ادامه این بیانیه ضمن اشاره به تقدیر الکاظمی از حمایت‌های امارات از دولت و ملت عراق آمده است: در جریان دیدارهای رسمی الکاظمی با مقامات اماراتی، افق‌های همکاری میان دو کشور برادر در تمامی سطوح، شیوه‌های توسعه و بهبود آن در راستای خدمت به منافع مشترک و جدیدترین تحولات منطقه‌ای و جهانی بررسی شد.

بنا بر این گزارش، طرفین بر اهمیت همکاری بین‌المللی و هماهنگی در مسائل مشترک از جمله در مبارزه با کرونا و محدود کردن پیامدهای اقتصادی و بهداشتی آن تأکید کردند و نخست وزیر عراق از کمک‌های امارات به دولت و ملت عراق برای مهار این همه‌گیری تقدیر نمود.

در ادامه این بیانیه آمده است که دو طرف بر اهمیت توسعه همکاری ها در عرصه اقتصادی، افزایش مبادلات تجاری، تشویق سرمایه‌گذاری مشترک، دعوت از فعالان اقتصادی و بازرگانان دو کشور، تأسیس شورای تجاری عراقی اماراتی و تسهیل تمامی اقدامات در راستای منافع دو کشور تاکید کردند.

در همین راستا، امارات اعلام نمود با هدف تقویت روابط اقتصادی و ایجاد فرصت‌های جدید برای همکاری و شراکت و پیشبرد روند رشد اقتصادی، اجتماعی و توسعه‌ای عراق، مبلغ سه میلیارد دلار در عراق سرمایه‌گذاری می‌کند.

دولت عراق نیز از ابتکار دولت امارات برای بازسازی مسجد جامع «النوری»، مناره «الحدباء» و برخی کلیساها در استان نینوا تقدیر کرد.

بنا بر این گزارش، دو طرف درباره ضرورت همکاری امنیتی و نظامی و تبادل اطلاعات در مبارزه با تروریسم نیز رایزنی و بر توسعه‌ همکاری‌ها در زمینه انرژی به ویژه انرژی‌های پاک توافق کردند.

پیشتر دفتر نخست‌وزیری عراق اعلام کرده بود، الکاظمی طی نشستی که با شرکت‌ها و تجار اماراتی داشت، گفت که عراق شرایط سخت و پیچیده‌‌ای پشت سر گذاشته و همین باعث شده است که پیشرفت و توسعه خدمات در این کشور به تأخیر بیفتد.

وی گفت که دولت عراق در بخش مالی، اقتصادی و توسعه «اقدامات جسورانه‌ای» اتخاذ کرده و «درهای عراق به روی شرکت‌های اماراتی، کارآفرینان و تجار امارات باز است و تلاش‌هایی کرده تا بروکراسی و موانع‌زدایی در برابر شرکت‌ها کاسته شود».

بازداشت نخست وزیر سابق کویت به اتهام فساد مالی

یک منبع آگاه اعلام کرد که «جابر المبارک» نخست وزیر پیشین کویت به زودی محاکمه می‌شود. این منبع اتهام نخست وزیر سابق کویت را فساد مالی عنوان کرد.

بر اساس این گزارش، افزون بر نخست وزیر سابق کویت، «خالد الجراح» وزیر کشور سابق همراه با چهار مقام پیشین دیگر نیز محاکمه خواهند شد.

این منبع همچنین تأکید کرد که مقامات سابق کویتی به فساد مالی متهم هستند. آنها از طریق برگزاری یک مناقصه، در عرصه مالی مرتکب فساد شده اند.

طبق اعلام روزنامه کویتی، قرار است جلسه محاکمه مقامات سابق این کشور، چهاردهم ماه جاری میلادی (۲۵ فروردین ماه) برگزار شود.

گفتنی است، جابر المبارک از اواخر سال ۲۰۱۱ تا پایان سال ۲۰۱۹ نخست‌وزیری کویت را بر عهده داشت. او پس از کشمکش با نمایندگان پارلمان این کشور، از پست خود استعفا کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۸
اسراییل با اون همه حمایت از غرب و کشورهای عربی و بمب اتمی از سوریه جنگ زده هم وحشت دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
سوریه که۵۰ بیش از درصد مردمش آواره شدند
و بیش از ۸۰ درصد کشورش نابود شده
و در اشغال گروه های تروریستی و چند کشوراست
آیا بهتر نیست تا سرمایه اش را خرج آبادانی داخلش بکند ؟
تا اینکه برای حمله به اسرائیل پایگاه تهاجمی بسازد ؟
که اسرائیل طرف چند ساعت منهدم نکند ؟
نامی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
خودشان ما را دعوت به صلح می کنند خودشان بیشتر از همه تسلیحات دارند.
هیچ بهبودی در کار نیست

دل خوش به جلسات وین و ... نباشید

به هیچ عنوان
سلام.وقتی هم ایران و هم آمریکا از شروطی صحبت میکنند که طرف مقابل صراحتا آنرا رد میکند ولیکن بازهم در میزگرد با هم شرکت میکنند،معنی اش فقط میتواند این باشد که دو طرف برای درگیری نظامی آماده میشوند وبرای رفع مسولیت از آغاز درگیری و نشان دادن وجهه صلح طلبی دارند فیلم بازی میکنند.آمریکا از در گیری های قبلی طرفی نبسته و هزینه زیادی هم کرده است و احتمالا میخواهد قبل از شروع یک درگیری نیابتی با ایران ،مشروعیت لازم را از طریق مذاکرات جدید برجامی و مقصر نشان دادن ایران کسب بکند.احیای دوباره درگیری اوکراین با روسیه بعد از هشت سال با تحریک آمریکا برای سرگرم کردن روسیه و فشار مجدد به ایران در سوریه ،تایید کننده این ماجراست.هرچند شرایط منطقه ای نشان دهنده اینست که آمریکا ریسک درگیری جدید را نمیپذیرد ولیکن قبلا هم دیدیم که آمریکاییها برای رسیدن به نیاتشان هیچ اصل اخلاقی را رعایت نمیکنند مثلا در مورد عراق دیدیم که با وجود به کشتن دادن یک میلیون عراقی بیگناه به بهانه حذف صدام،آمریکاییها نیتشان را عملی کردند و چه بسا از ابزارهایی که دارند برای برهم زدن شرایط موجود در منطقه و ایجاد زمین بازی مورد نظرشان استفاده بکنند.برای گرفتن بهانه از دست آمریکاییها ،شاید پیشنهاد یک آلترناتیو در کنار سیاست رسمی "یا همه یا هیچ"که ایران مطرح کرده اینست که ایران بپذیرد که تمامی تحریمهایی که ایران خواستار لغو همزمان آنهاست بوسیله یک یا چند قدرت مطرح بین المللی مثل اتحادیه اروپا یا چین یا روسیه برای یک بازه زمانی مشخص عملا با اجرایی کردن یک یا چندقرارد مصداقی که متضمن لغو تمام تحریمها بصورت همزمان باشد (مثلا با یک قرارداد جامع اجرایی در قالب قرارداد کلی همکاری 25 ساله ایران وچین)،عملا زیر پا گذاشته شود و آمریکا بدون اعلام رسمی لغو تمام تحریمها ،اعمال مجازات لغو آنها را برای مدت مشخصی تعلیق بکند و در مقابل در این بازه زمانی ،ایران اقدام به بازگرداندن تعهدات برجامی بکنددر پایان این بازه اگر آمریکاییها دبه کردند و طرف قراردادبسته با ایران را جریمه کردند،سود قرارداهای اجرایی برای طرف مقابل ایران کمی بیشتراز جریمه آمریکا باشد تا طرف مقابل چیزی را ازدست ندهد ودوباره برجام از طرف ایران کنار گذاشته شود ،ولیکن اگر آمریکا ییها تحریمها را یکجا یا به تدریج لغو کردند ایران هم برجام را یکجا یا به تدریج احیا بکند .در این صورت حسن نیت ایران آشکار شده وحسن نیت آمریکاییها محک زده میشود و آنها از نظر بین المللی تحت فشار قرار میگیرند تا نیت واقعی شان را برملا کنند.
متاسفانه هنوز زمان زیادی از انتشار نقشه جعلی کردستان توسط تروریست ها و اهانت به تمامیت ارضی کشور و خون شهدای مرزبانی نگذشته است که صدا و سیما بصورت سریالی درحال ارتباط دادن نمادهای آذربایجان به مهاجرانی است که بعضا نقشه های شوم در سر دارند هر چند مجلس انقلابی مدعی پاسخ درخوری به اربیل و تخیلات نداد ولی ملت آذربایجان به تروریست ها هشدار می دهد که غیرت آذربایجان را نسنجد زیرا همان مشتی که بر دهان اسماعیل سیمتقو نواخته شد بر دهانشان کوبیده می شود.
عراق رو هم بعد از سوریه دارن از ایران میگیرن
رفع فیلتر یو تیوب پیشکش تان
لطفا پارازیت ها را قطع کنید
که بیماری سرگیجه و سردرد و میگرن
و سرطان و سقط شدن کودکان نارس
و نازایی و آلزایمر بیداد میکند
15 فروردین سالروز یکی از مهمترین عملیتهای دوران دفاع مقدس است.
هر چند رسانه های جمعی مثل صدا و سیما، رسانه های مکتوب مثل روزنامه ها و مجلات، کتب و دیگر رسانه های همگانی در خصوص این عملیات تا حدود زیادی سکوت اختیار کرده اند اما به واقع عملیات 15 فروردین 1360 نیروی هوایی ارتش به پایگاههای سه گانه الولید تقریبا توان نیروی هوایی عراق را از بین برد و زمینه را برای آزاد سازی خرمشهر در کمتر از دو ماه بعد را رقم زد.
سکوت مرگبار رسانه های داخل در خصوص محاصره ارتش عراق در خرمشهر بر اثر شکستن پل اروند که برای ارسال نیرو و تجهیزات ساخته شده بود سبب نخواهد شد که تاریخ این حماسه های فرزندان ایران زمین را فراموش کند.
محمود اسکندری که خود لیدر دسته دوم هواپیماهایی بود که به پایگاههای موسوم به اچ 3 حمله کردند حدود یک ماه بعد با غرش هواپیمای فانتومش پل اروند را ویران کرد و زمینه را برای انهدام ارتش و محاصره نیروهای عراقی در خرمشهر فراهم کرد.
روح این مرد آسمانی و کسانی که با گذشتن از هستی خود، عزت و افتخار را برای ایران و ایرانی به ارمغان آوردند، همواره شاد باد.
محمود عزیز! به راستی ما از زمانیکه چشم و گوشمان باز شد و فهمیدیم جنگ تحمیلی چه بود از حماسه آفرینی های عده ای گوشمان را پر کردند - هر چند نباید از غیرت و جانفشانی های این عزیزان در دفاع از کشور گذشت- اما آیا گره زدن پیروزی های کلیدی جنگ و آزادی خرمشهر که نقطه عطف دفاع مقدس بود به نام این بسیجیان کافی است؟
چرا مردانی چون محمود اسکندری، برات پور، زمانی و... که بیشترین خدمت را برای حفظ تمامیت ارضی کشور کرده اند، همیشه در رسانه های جمعی جمهوری اسلامی گمنام بوده و هستند؟
به راستی چه تعداد از نسل جدید یا حتی نسل اول انقلاب محمود اسکندری را می شناسند و اصلا می دانند چه زمانی به رحمت خدا رفت و اصلا مزارش کجاست؟
خیلی خوبه که امریکا مدام داره منت میکنه که مذاکره کنیم و ما در اوج اقتدار اهمیتی نمیدیم.
البته چند سالی بخاطر تحریم ها در حال هزینه دادن و فقر و فلاکت روز افزون ملت و کشور هستیم اما اشکالی نداره همین که یه ابرقدرت رو محلشون نمیزاریم خیلی خوبه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
ما داریم له میشیم شما خوشحالی آمریکا داره منت میکشه منت آمریکا یعنی فقر، بیکاری، داروی بیمار سرطانی و ام اس .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۷
منم الان تو صف اوج اقتدارم
میگن نفری دوتا میرسه
قابل توجه کسانی که فکر می کنن کشورهای دیگر منافع ملی خود رو با معرفت بازی تاخت می زنن سرمایه گذاری خارجی ها در عراق!!! اساتید مدیریت کشور که با هر قانونی که بتونه گشايش ایجاد کنه مخالفن تنها راه درست پذیرش fatf و الویت مصالح مردم چه در داخل چه در خارج
تحریم ها راهم بردارن دوبار ضرر کردیم کلیخسارت به اقتصاد کشور زدن
اردوغان ترکیه رو به یک کشور تک حزبی تبدیل کرده! یعنی کمونیسم.
در مذاکرات باید آمریکا رو مجبور کنند خسارت هم بده
اسراییل حسابی دارد از اطرافیان سوریه زهر چشم میگیرد
اسراییل حسابی دارد از اطرافیان سوریه زهر چشم میگیرد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان