بازدید 14098

در مورد عید پاک چه می دانید؟

این روز‌ها با عید پاک به عنوان یکی از مهم‌ترین عید‌های هموطنان مسیحی مصادف است.
کد خبر: ۱۰۴۴۲۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۲ 05 April 2021
عید پاک
به گزارش «تابناک»، فلسفه این عید که با بهار و تا حدی نوروز ما مصادف است به این شرح است:
 
عید پاک یا عید قیام، مهم‌ترین روز تعطیل در سال مسیحی است که یکشنبه‌ای بین ۲۲ مارس و ۲۵ اوریل است (دقیقاً مشخص نیست). مسیحیان بر این باورند که در این روز، عیسی مسیح پس از اینکه به صلیب کشیده شده بود دوباره زنده شده و برخاست (رستاخیز) و به همین مناسبت، در این روز یکشنبه مقدس، جشنی به پا کرد. به عید پاک، در انگلیسی Easter (ایستر) گفته می‌شود.
 
یکی از نماد‌های عید پاک، تخم مرغ رنگ شده است. از دیگر نماد‌های آن، خرگوش است. در باور مردم، خرگوش‌ها در این روز وارد لانه مرغ‌ها می‌شوند و تخم‌مرغ‌های آن‌ها را می‌دزدند؛ بنابراین مردم تلاش می‌کنند با رنگ‌آمیزی تخم مرغ‌ها آن‌ها را از دید خرگوش‌ها پنهان کنند.
 
طبق یک سنت قدیمی، تخم مرغی که برای این کار در نظر گرفته می‌شود، معمولاً به صورت رنگ شده یا نقاشی شده است و به آن Easter Egg گفته می‌شود. البته این روزها، در این دنیای مدرن و مصنوعی، این نوع تخم‌مرغ‌ها معمولاً به صورت شکلاتی و یا پلاستیکی تولید می‌شوند.

در روز عید پاک، افرادی که به آن‌ها Easter Bunny گفته می‌شود (و معمولاً در لباس خرگوش ظاهر می‌شوند)، تخم‌مرغ‌های روز عید را در جا‌هایی مخفی می‌کنند و بچه‌های خوب که در مراسم شرکت کرده‌اند، سبد به دست، دنبال این تخم‌مرغ‌ها می‌گردند و آن‌ها را پیدا می‌کنند، در نهایت تخم‌مرغ‌های شکلاتی یافت‌شده را بین افراد تقسیم می‌کنند.

شاید بپرسید چرا نماد این روز، تخم‌مرغ است؟ تخم‌مرغ در فرهنگ مسیحی و البته در بسیاری از کشور‌ها و فرهنگ‌های دیگر (مثل روسیه، اوکراین، رومانی و ...)، نماد آغاز یک زندگی جدید است، همانطور که یک جوجه پرنده با شکستن تخم‌مرغ و خارج شدن از آن، زندگی جدیدی را شروع می‌کند. تخم‌مرغ نماد یک قبر است که با خارج شدن از آن یک زندگی جدید آغاز می‌شود. در کل، تخم‌مرغ نماد رستاخیز است. اکثر اوقات، این تخم مرغ به رنگ قرمز است که در فرهنگ مسیحیان، نماد خون حضرت عیسی است که در هنگام به صلیب کشیده شدن ریخته شد.

هم‌چنین در مطلبی دیگر در این باره آمده است: عید پاک دومین جشن بزرگ مسیحیان پس از میلاد مسیح است و تقارنش با آغاز فصل بهار و زمان زایش دوباره طبیعت تداعی فلسفه رستاخیز در باور انسان منتظر رحلت و رجعت است. اعیاد دینی تکرار صرف آداب و رسوم مذهبی و توالی روز‌های خاصی در تقویم ملت‌ها و مومنان نیست بلکه استمرار تداعی اندیشه بازگشت به خویشتن خویش برای انسان معاصر است. عید پاک جشن رستاخیز مسیح پس از رحلت وی بر صلیب و ۳ روز بعد از دفن ایشان است. بر اساس باور معتقدان مسیحی، مسیح از میان مردگان برخاست و چهل روز پس از آن به سوی پروردگار عالمیان و آدمیان عروج کرد. نماد این جشن بزرگ، رنگ آمیزی تخم‌مرغ‌هاست، در فرهنگ‌های گوناگون تخم مرغ مظهر تکرار حیات و توالی نسل‌ها و آغازی دوباره است. مسیحیان پس از حدود ۷ هفته روزه‌داری در شب عید پاک به استقبال این جشن می‌روند و با شرکت در مراسم مذهبی در کلیساها، روز‌های صلیب مسیح) پنجشنبه (دفن وی) جمعه (و رستاخیزش از میان اهالی ممات (یکشنبه) را گرامی می‌دارند.
 
منبع: ایسنا 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار