بازدید 15955
۱
بسته ویدیویی «تابناک»

آمریکا برای مهار چین در خاورمیانه ماند؟ / خاندان حاکم بر سیاست آمریکا / تصاویر نادر از آیت الله طالقانی / سخنرانی دیکتاتور اسپانیا پس از پیروزی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۳۸۲۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۲ 05 April 2021

خاندان حاکم بر سیاست آمریکا / تصاویر نادر از آیت الله طالقانی / سخنرانی دیکتاتور اسپانیا پس از پیروزی

بسته ویدیویی «تابناک» مجموعه‌ای از ویدیو‌ها عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و... است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

تصاویر نادر از آیت الله طالقانی

پس از بدرود حیات آیت الله طالقانی در سال ۱۳۵۸ یک مستند درباره این روحانی مبارز پخش شد. هماکنون این مستند که حاوی تصاویری نادر است، در «تابناک» تماشا می‌کنید.

 


دیدار کارگزاران نظام با امام خمینی

در سال ۱۳۶۲ جنگ میان ایران و عراق همچنان در نقطه اوج خود بود و تحرکات تروریست‌ها در داخل ایران نیز به پایان نرسیده بود. در این دوران، طیف وسیعی از عناصر کلیدی انقلاب اسلامی ایران به طرق مختلف ترور شده بودند و ساختار سیاسی با چهره‌های دیگری تکمیل شده بود. امام خمینی در اول دی ۱۳۶۲ با کارگزاران نظام به مناسبت میلاد حضرت رسول (ص) دیدار کردند که در این دیدار اغلب مسئولان سیاسی، نظامی و قضایی کشور حضور داشتند. آسوشتیدپرس از این دیدار تصاویری را ضبط کرده که اگرچه راش‌های پراکنده است، ارزش تاریخی ویژه‌ای دارد. در این تصاویر شماری چهره‌های مطرح سیاسی از گذشته تاکنون از جمله آیت الله خامنه‌ای، آیت الله هاشمی، آیت الله مهدوی کنی، آیت الله جنتی، محمد غرضی، شهید صیاد شیرازی و... مشاهده می‌شوند. این تصاویر قدیمی را در تابناک تماشا می‌کنید.

 


خاندان حاکم بر سیاست آمریکا

فرانکلین دلانو روزولت که به اختصار «اف‌دی‌آر / FDR» نیز خطاب می‌شود، سی و دومین رئیس‌جمهور ایالات متحده بود. دوران ریاست‌جمهوری او مصادف بود با جنگ جهانی دوم و بیشتر دوران رکود بزرگ اقتصادی و به عقیده بسیاری از تاریخ‌دانان او در کنار جرج واشنگتن و آبراهام لینکلن یکی از سه رئیس‌جمهور برتر تاریخ آمریکاست؛ اما آنچه در این ویدیو به آن پرداخته می‌شود بررسی این موضوع است که این شخصیت تاثیرگذار با ۱۲ تن از سایر رئیس‌جمهور‌های ایالات متحده نسبت خویشاوندی دارد. از آنجا که آمریکا از زمان استقلال از بریتانیا تا کنون در کل ۴۵ رئیس‌جمهور داشته است، این تقریبا معادل ۲۵ درصد از کل روسای جمهور‌ آمریکا می‌شود. جالب است بدانید که روزولت با چرچیل نیز نسبت فامیلی دوری داشته است.

 


آمریکا برای مهار چین در خاورمیانه ماند؟

پس از کشف نفت شل، تصور می‌شد آمریکا انگیزه گذشته را برای سرمایه گذاری در راستای استقرار در خاورمیانه ندارد، اما تحرکات تازه ایالات متحده، پیام دیگری با خود داشت. با این تفاسیر، این پرسش پیش می‌آید که انگیزه آمریکایی‌ها برای تداوم لشکرکشی به خاورمیانه چیست؟ ظاهراً اکنون کنترل رقبایی چون چین است که به دنبال منابع خاورمیانه هستند. جان پرکینز که مدعی است یک مزدور اقتصادی و مامور امنیتی آمریکا بوده، در سال ۲۰۰۷ درباره انگیزه‌های پنهان آمریکا از حضور در خاورمیانه پرده برداشته بود که اکنون با توجه به تحولات صنعت نفت، مفهوم پررنگی یافته است. بخش مهم این سخنان را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 

 

سخنرانی دیکتاتور اسپانیا پس از پیروزی

جنگ داخلی اسپانیا از سال ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ پس از کودتای بخشی از ارتش علیه جمهوری اسپانیا اتفاق افتاد. در این جنگ نیروهای جمهوری خواه، بالاخره پس از حدود سه سال جنگ و بعد از آن که یک میلیون نفر در اسپانیا کشته در سال ۱۹۳۹ در برابر لشکریان ژنرال فرانکو سر تسلیم فرود آوردند و وی توانست حکومت مستبدی نظیر رژیم فاشیست، در تمامی کشوری که از پا درآمده بود ایجاد نماید. ویدئو سخنرانی فرانکو را در روز پیروزی او در این جنگ ببینید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
چین امریکا روسیه اتحادیه اروپا همه وهمه دنبال منافع دراز مدت خود هستند همه باهم دوست هستند وپشت پرده مردم راسیاه میکنند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل