بازدید 9657
۱

تلخ‌ترین روزهای کرونایی در پایتخت

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، در گفتگوی نوروزی به مرور روزهای کرونایی در کشور پرداخت و از تلخی ها و شیرینی های این ایام گفت.
کد خبر: ۱۰۴۲۷۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱ 28 March 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، علیرضا زالی، در برنامه تلویزیونی بهارانه، بر لزوم هشدار دادن نسبت به خطرات بیماری، از همان ابتدای شروع بحران کووید ۱۹ در کشور تاکید کرد و گفت: به نظر می‌رسد مردم در جدی گرفتن هشدارها نسبت به مسئولان، نمره بهتری دریافت کردند.

وی با اشاره به استقرار ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، عنوان کرد: در روزهای آغازین شکل گیری کرونا در تهران، وزیر بهداشت با من تماس گرفت و گفت به علت پیچیده بودن وضعیت پایتخت، نیاز است که به صورت متمرکز امور مربوط به بیماری کرونا مدیریت شود، بنده نیز برای بر عهده داشتن مسئولیت فرماندهی ستاد مقابله با بیماری کرونا اعلام آمادگی کردم و کمتر از یک ساعت بعد حکم مربوطه ابلاغ شد.

زالی با اشاره به لزوم در پیش گرفتن رویکرد هشدار دادن نسبت به خطرات بیماری از ابتدای بحران، ادامه داد: بعد از گذشت حدود ۱۴ ماه از زمان شیوع بیماری در کشور، حجم زیادی از مبتلایان و تعداد بالای مرگ و میر گواه این ادعا است که باید به این بیماری به عنوان یک بیماری تهدید کننده جدی بنگریم و تمام هشدارها به منظور صیانت از حقوق و سلامت شهروندان بوده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد مردم در جدی گرفتن هشدارها نسبت به مسئولان، نمره بهتری دریافت کردند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اظهار کرد: به مسئولان در بسیاری از موارد، در صورت لزوم به صورت محرمانه از سوی وزیر بهداشت تذکرات لازم در خصوص اهمیت رعایت پروتکل‌ها منتقل شده است. از طرفی اگر مسئولی را در مکانی دیدار و تصور می‌کردیم رفتار این مسئول در سطح جامعه می‌تواند تأثیر به سزایی داشته باشد، نکات را گوشزد کردیم و در این زمینه رودربایستی نداریم.

وی در خصوص واکنش این مسئولان، عنوان کرد: وقتی متوجه اهمیت موضوع و اعتبار استدلال‌های ما می‌شوند، از این موضوع استقبال می‌کنند.

زالی تصریح کرد: تمام زنگ خطرهایی که به مردم می‌دهیم را هم خود و هم خانواده به صورت کامل رعایت می‌کنیم. تلاش کردیم موجب فرهنگ سازی در این زمینه شویم و خود من هم اگر موردی را رعایت نکردم، به طور قطع سهوی بوده و سعی کردم به سرعت آن را اصلاح کنم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، گفت: با شیوع بیماری سفرهای شخصی خودم را لغو کردم؛ حتی سفری که برای نوروز سال گذشته از مدت‌ها پیش برنامه ریزی کرده بودم.

زالی در خصوص یکی از خاطرات شیرینی که در این دوران تجربه کرده است، ادامه داد: به یاد دارم عصر یک روز در اردیبهشت ۹۹ برای خرید وسیله‌ای پزشکی رفته بودم که پارکبانی من را شناخت و گفت ساعت ۱۸:۳۰ پخش زنده دارید، چرا هنوز اینجا هستید.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، تصریح کرد: در برخی مواقع رعایت نکردن مسائل بهداشتی بسیار نگرانم می‌کند، به ویژه در مکان‌هایی با تراکم جمعیت بالا که باید حضور پیدا می‌کردم. سعی می‌کنم یا فاصله بگیرم یا درخواست کنم با رعایت فاصله گذاری اجتماعی، زمان مراسم را کوتاه کنند.

وی ادامه داد: اوج نگرانی ما در آبان ۹۹ بود، آن روزها یکی از تلخ‌ترین روزهای کرونایی پایتخت و کشور بود. همچنین ۲۲ اسفند ۹۸، ۱۶ فروردین ۹۹، ۲۰ خرداد ۹۹، تقریباً اواسط مرداد و هفته دوم و سوم آبان ۹۹، بالاترین میزان ثبت مرگ و میر را در تهران شاهد بودیم.

زالی ادامه داد: در آن روزها تمام تخت‌های بیمارستانی اشغال شده بودند و ما نامه‌ای را به صورت محرمانه به همراه استاندار تهران، خطاب به مسئولان در ستاد ملی مقابله با کرونا نوشتیم و درخواست کردیم قرنطینه کامل در تهران دو تا سه هفته اعمال شود و محدودیت نسبی حاکم شد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، با اشاره به حجم کاری بالا و نگرانی از ابتلاء، به ویژه در روزهای ابتدایی شروع بحران، گفت: تا مدت‌ها، شب‌ها نمی‌توانستیم بخوابیم و فقط کار می‌کردیم، احساس خستگی داشتیم و حتی پس از مدتی تمام اطرافیان من مبتلا شدند. از طرفی بسیار در بخش‌های کرونایی به صورت میدانی و عملیاتی حضور داشتیم.

زالی ضمن اعلام آمادگی در خصوص تزریق واکسن ساخت داخل، تصریح کرد: بر اساس اطلاعاتی که تاکنون در دست است، ۱۵ تولیدکننده موجه و ذی صلاح در عرصه تولید واکسن فعال هستند و من هم از تزریق واکسن ایرانی استقبال می‌کنم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، شیرین‌ترین اتفاق سال ۹۹ را حضور در جمع زحمتکشان سازمان بهشت زهرا (س) دانست و گفت: تلخ‌ترین لحظه نیز شهادت دکتر زارع رئیس بیمارستان شهید لبافی نژاد بود.

زالی ادامه داد: با توجه به اینکه از لحاظ منطقی بحث ریشه کن شدن ویروس کرونا فعلاً منتفی است، در سال ۱۴۰۰ حداقل آرزو دارم خبر درخشان کنترل قطعی بیماری منتشر شود.

وی تصریح کرد: چهره سال ۹۹ را باید در سیمای سختکوشان کنشگر بهداشت و درمان دید، بر روی صورت این پرسنل، آثار استفاده از ماسک همیشگی شده و مملو از خستگی و فرسودگی است. به نیابت از تمام مردم شریف ایران، به این زحمتکشان عرض ادب و خدا قوت جانانه دارم.

زالی گفت: اگر خبرنگار بودم از فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، زمان کنترل قطعی بیماری را که سوال تمام مردم است، جویا می‌شدم.

وی در پایان عنوان کرد: عیدی من آرزوی شادکامی، بهروزی و تندرستی تمامی مردم قدرشناس و فهیم ایرانی است؛ مردمانی که با پشتیبانی سازنده از فرزندان خود در عرصه بهداشت و درمان، گل کاشتند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
از روز اول پانتومیم مشخص بود که مسولان قصد ایمنی جمعی طبیعی را در سر میپروزاندند لذا مرگهای کرونا اسمش قتل است چون در باطن مسولان چیزی به اسم ارزش جان آدم معنی ندارد لذا ما این مرگ های کرونا را قتل میدانیم و مردم تمام مسببین دا حتما در موقع مقتضی به اشد مجازات خواهند رساند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان