رشد ۴۷۰۰ درصدی بازار سرمایه ایران در ۱۰ سال

کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان رشد شاخص بورس در سال گذشته و بازدهی این بازار نسبت به سایر بازارهای موازی توضیحاتی داد.
کد خبر: ۱۰۴۲۳۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹ 25 March 2021

به گزارش بورس تابناک، کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارهای موازی تصریح کرد:  در سال ۹۹ بازار مسکن به طور میانگین نزدیک به ۸۲ درصد رشد داشته و قیمت دلار از ابتدای سال ۹۹ تاکنون، رشدی نزدیک به ۶۰ درصد در بازار آزاد داشته است.

وی در ادامه بیان کرد: قیمت خودرو نیز در بازار آزاد بیش از ۹۰ درصد رشد را تجربه کرده است، همچنین طلا نیز رشدی بالغ بر ۶۰ درصد را در این سال تجربه کرده است. 

کارشناس بازار سرمایه در خصوص میزان رشد بازار‌های رقیب بازار سرمایه در ۱۰ ساله گذشته اظهار کرد: طی 10 سال گذشته قیمت دلار و طلا رشدی نزدیک به ۲ هزار درصدی را داشته و مسکن نیز رشد ۱۴۰۰ درصدی را به ثبت رسانده است، همچنین خودرو رشدی نزدیک به ۱۶۰۰ درصد را طی ۱۰ سال اخیر داشته است.

وی افزود: با مشاهده روند تاریخی این بازار‌ها می‌توان گفت، همه بازار‌ها به نوعی پس از رشد دلار، روند صعودی به خود گرفته اند و رابطه مستقیمی با تغییرات نرخ دلار داشته اند.

آسایش در خصوص میزان رشد بازار سرمایه نیز بیان کرد: شاخص کل بورس طی یکسال گذشته بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است و این شاخص، رشد بازار سرمایه را در ۱۰ سال گذشته ۴۷۰۰ درصد نشان می‌دهد که پر بازده‌ترین بازار سرمایه گذاری نسبت به سایر بازار‌های موازی است

 

وی  تاکید کرد:بازار سرمایه ایران در بدترین سال ریزشی در تاریخ خود نیز، به طور میانگین  رشد داشته است.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که، با توجه به میزان عایدی بازار‌های مختلف، بهتر بود در سال گذشته افراد در کدام بازار  سرمایه گذاری می کردند؟ تصریح کرد: بازار‌های مالی بر مبنای بازده و ریسک دسته بندی می‌شوند و به هر میزان که ریسک پذیری افزایش یابد، بازده نیز می‌تواند افزایش پیدا کند.

وی افزود: پس می‌توان گفت بورس، بازار پر ریسک و پر بازده است که در کوتاه مدت می‌تواند نوسانات بالایی را تجربه کند.

آسایش در خصوص میزان بازدهی بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی بیان کرد: در بلندمدت بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌های موازی رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد، اما اینکه سهام چه شرکتی و در چه زمانی خریداری شود بسیار با اهمیت است.

وی تاکید کرد: یک سرمایه گذار باید از منظر بنیادی و نموداری (تکنیکالی) سهام مورد نظر را تحلیل کرده و از وضعیت آینده شرکت اطلاع داشته باشد.

وی در پایان گفت: بازار سرمایه بر خلاف بازار ارز به اقتصاد کشور در سیاست‌های اقتصادی کمک شایانی می‌کند، همچنین کمک به رشد تولید و صادارت از طریق تامین مالی شرکت‌ها از این بازار، می‌تواند به حمایت از تولید ملی و رشد اقتصادی کمک کند. اکنون یک اصل با اهمیت که در بازار سرمایه و بورس باید مورد توجه قرار گیرید فرهنگ سازی صحیح در امر سرمایه گذاری است.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل