بازدید 21988
تاملی در هیاهو‌های شکل گرفته با انتشار یک نامه

آیا «واردات واکسن کووید ۱۹» آزاد شد و گرفتار «بخش خصوصی» شدیم؟!

ناکامی وزارت بهداشت کشورمان در تحقق وعده واکسیناسیون ۱.۴ میلیون تن از هموطنان‌مان تا پایان سال ۱۳۹۹، خیلی سریع تر از چیزی که تصور می‌شد، با واکنش مواجه شده و محور جنجال قرار گرفته تا جایی که چهارمین روز نوروز به ظهر نرسیده، نامه‌ای منتشر شده که به باور برخی، نشانه ناتوانی این وزارت خانه در تامین واکسن است.
کد خبر: ۱۰۴۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶ 24 March 2021
تابناک اجتماعی«واردات واکسن کرونا آزاد شد»؛ این خبری است که در ساعات اخیر و با استناد به یک نامه منتشر شده است؛ اما واقعیت چیست؟

به گزارش «تابناک»؛ ناکامی وزارت بهداشت کشورمان در تحقق وعده واکسیناسیون ۱.۴ میلیون تن از هموطنان‌مان تا پایان سال ۱۳۹۹، خیلی سریعتر از چیزی که تصور می‌شد، با واکنش مواجه شده و محور جنجال قرار گرفته تا جایی که چهارمین روز نوروز به ظهر نرسیده، نامه‌ای منتشر شده که به باور برخی، نشانه ناتوانی این وزارت خانه در تامین واکسن است.

بر اساس این نامه که روی سربرگ سازمان غذا و دارو (یکی از زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت که مسئولیت آزمایش و تایید واکسن در کشورمان را عهده دار است و متولی واکسیناسیون کووید ۱۹ هم هست) منتشر شده، شرکت‌های وارد کننده دارو و فرآورده‌های بیولوژیک برای تامین واکسن کووید ۱۹ فراخوان شده اند؛ آن هم به قید فوریت!
 
آیا «واردات واکسن کووید» آزاد شد و گرفتار «بخش خصوصی» شدیم؟!

فراخوان بخش خصوصی برای واردات واکسن و تاکید بر فوری بودن این فراخوان که در آخرین روز کاری سال گذشته (۲۸ اسفند) به رشته تحریر درآمده و توسط مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل امضا شده، نشانه‌هایی است که بسیاری را مجاب کرده که وزارت بهداشت توان واردات واکسن ندارد و به دلیل همین، ناتوانی است که هنوز موفق نشده گروه‌های در معرض خطر مانند کادر درمان را واکسینه نماید.

این در حالی است که ورای این نتیجه گیری، دست یاری دراز کردن به سمت بخش خصوصی نکته‌ای است که موجب شده بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی، دورنمایی تیره و تار برای واکسیناسیون کرونا در کشورمان ترسیم کنند و مدعی باشند که یا واکسن به دستشان نخواهد رسید یا در بازار معیوب وطنی، به نرخ‌های گزاف و رو به افزایش به مردم عرضه خواهد شد.

فرضیاتی که برای بسیاری مان حکم قانون را دارند، چون بار‌ها و بار‌ها اثبات شده اند؛ بنابراین، تکرارشان در ماجرای واکسن به شدت محتمل است. کارنامه نامطلوب بخش خصوصی که از قضا برای مسئولان هم مسجل است که اگر نبود، از ابتدا واردات واکسن را عهده دار نمی‌شدند و کار را به بخش خصوصی می‌سپردند. مثل واگذاری واردات واکسن آنفلوانزا در سال‌های گذشته به برخی شرکت‌ها که در نهایت دست بسیاری را از رسیدن به این واکسن کوتاه کرد.

برون سپاری‌هایی که بارها رخ داده، اما در بزنگاه‌های مختلف ثابت شده که خطا بوده است، مثل روز‌های نخست شیوع ویروس کرونا در کشورمان که بخشی ترجیح دادند به جای عرضه سریع اقلامی مانند دستکش و مواد ضدعفونی کرده به مردم یا حتی مراکز درمانی، آن‌ها را احتکار کرده و به چند برابر قیمت به فروش برسانند. تجربه‌ای که در دارو و درمان هم تکرارش کردند تا بازار سیاه پر شود از دارو‌های موثر در درمان کرونا با قیمت‌های نجومی!

این پیشینه چیزی است که موجب شده انتشار نامه فراخوان واردات دارو لرزه بر اندام بسیاری از آن‌هایی بیندازد که این نامه را دیده و به «آزاد شدن واردات واکسن کرونا» تفسیرش کرده اند؛ تفسیری که البته با واقعیت فاصله دارد، چون این سومین بار است که این فراخوان منتشر می‌شود و در دو بار قبلی هیچ یک از شرکت‌های بخش خصوصی موفق به انجام این خواسته نشده اند.

آیا «واردات واکسن کووید» آزاد شد و گرفتار «بخش خصوصی» شدیم؟!این را کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو می‌گوید: «ظرف ماه‌های اخیر حداقل سه بار فراخوان واردات واکسن کرونا صادر شده و البته قریب به اتفاق شرکت‌های غیردولتی در این زمینه توفیق عملی نداشته اند. واکسن کرونا از هر مسیری وارد شود، نهایتا توسط وزارت بهداشت، خریداری و در شبکه بهداشتی کشور توزیع خواهد شد.»

نکته مهم در اظهار نظر این مقام مسئول، تاکید بر نقش کلیدی و محوری وزارت بهداشت در واکسیناسیون کروناست که بر اساس آن، حتی واکسن‌های خریداری شده توسط بخش خصوصی هم باید به این وزارت خانه فروخته شوند تا توسط این مرجع و بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای واکسیناسیون، بر اساس اولویت‌ها تزریق شوند. این در حالی است که دیگر واردات این شرکت‌ها تنها توسط غذا و دارو تایید می‌شوند و زیر نظر ایشان توزیع می‌گردند و خبری از الزام آن‌ها به فروش وارداتشان به وزارت بهداشت نیست.

تدبیری که اگر درست و کامل اجرا شود و در مسیر اجرای آن، تغییری به وجود نیاید، هم این باور رنگ خواهد باخت که وزارت بهداشت در واردات واکسن کوتاهی کرده و از همه توانمندی‌های کشور بهره نبرده است، هم واردات واکسن تسریع خواهد شد (در صورتی که بخش خصوصی موفق به واردات واکسن کووید شود) و هم نگرانی از سوءاستفاده‌های بخش خصوصی و افزایش قیمت واکسن و توزیع پراشکال آن رفع خواهد شد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۸
تو همه زمینه جکید جک ، برید دست بردارید دیگه از سر ما
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
بازار سود جدید از جیب مردم برای شرکتهای خصوصی خودی!
تابناک دروغ آنهم به مردم یک کشور گناه کبیره نیست؟ من هر سال نیمه دوم شهریور از داروخانه محل واکسن آنفولانزا آنهم هلندی می خریدم، نه نسخه ایی می خواست و نه صفی در کار بود و نه آشنا میخواست ولی زمستان گذشته که دولت روی آن دست گذاشت چه بازیها که درنیاورد، من هر چه گشتم حتی یکی هم پیدا نکردم.
قطعا بخش خصوصی ( بخوانید دارندگان ژن خوب ) با گرفتن ارز جهانگیری نسبت به واردات واکسن اقدام خواهند کرد سپس با توزیع ناقص و خارج از سیستم با نرخ بالاتری در بازار آزاد خواهند فروخت و سلطان واکسن هم بوجود خواهد آمد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
گل گفتی
بسیاری از کشورها واکسن را وارد کرده اند و آن را بصورت رایگان به مردم تزریق شده حالا دولت ما دنبال اینه که بهانه ای داشته باشه برای پولی کردن تزریق واکسن به بهانه خرید آن از شرکت‌های بخش خصوصی.
متاسفاته مشکل در مدیریت است و قانون اساسی ما هم توانایی پاسخگویی و حل مشکل را دارد وزارت بهداشت باید از همه ظرفیت خود استفاده کند و اصل یکصد و یازده قانون اساسی و سایر اصول مرتیط در مورد بهداشت رایگان و..هم مورد توجه بیشتر قرار گیرد تا واکسن برای همه فراهم شود
این حضرات مسولان ، یک ریال حاضر نیستند برای مردمشان واکسن بخرند و هزینه کنند
و قطعا ورود واکسن را به مافیای داروی کشور که از بزرگان و مسولان سابق و فعلی وزارت بهداشت هستند خواهد داد
و از این کیسه که به بهای جان مردم تمام می گردد
برای خودشان از جریمه رانندگی تا فروش دارو و تست کرونا و داروهای خاص کرونا
و هزینه های بیمارستانهای خصوصی و حتی دولتی کیسه بزرگی دوخته اند و پر خواهند کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
اینطور بوده چاره ای ندارند عادت کردن
انا لله و انا الیه ..
اسم وزارت بهداشت بذارن وزارت ناصریه خسروی
این یکی هم مشابه واگذاری نفت برای فروش به بخش خصوصی است وقتی دولت ناتوان می شود یا وقتی دولت زیر فشار دارندگان قدرت اقتصادی قرار می گیرد همین می شود. خیال می کنم باید به چند موضوع توجه داشت. حتما این مورد با مبالغ زیادی سرو کار دارد و به این راحتی درگیری دارندگان قدرت یا دلالان حل نمی شود باید نوعی قرارداد بین اینها بسته شود تا همه آنها بهره برند. دوم اینکه با تاخیر در غلبه بر کرونا ماسکها که کم و بیش روبنده مورد اقبال برخی ها ست برروی میماند و به اصطلاح کناه کم می شودو سوم اینکه به دلیل عدم اجازه کشورهای دیگر به ایرانیان واکسن نزده ، دلارهای کمتری از ایران خارج می شود.
بعداز یکسال تازه این حرفها زا میزنید در حالی که عده زیادی از هموطنان عزیز به خاطر این بیماری جان خود را از دست دادهاند در حالی که اکثر دولتها واکسن را تهیه ودر اختیار شهروندان خود قرار دادهاند باز در کشور ما از وجود مشکل و گرفتاری در بخش خصوصی که آنهم شاخهای از بالادستی است دم میزنید مایه تاسف است که جان مردم این قدر بی ارزش شده وآن زا به امیال دنیوی فروختهاید
حالا قیمت دلالی یک طرف اصلی بودن و.اکسن یک طرف بعدا نگویند دست دلالها بود تقلبی هستند
از دولت کلیدسازان انتظار بیشتر از این نمی ره
از این به بعد هر کسی رو نگذارید وزیر بهداشت بشه
کسی باید وزیر باشه که نماینده مردم باشه نه نماینده سیاسیون، نه نماینده کادر درمان، نه آشنای ریس جمهور،
با اقتصاد و مدیریت نظام سلامت، اصول قانون گذاری، اپیدمیولوژی و بار بیماری ها آشنا باشه
برش داشته باشه اهل شعر و باج دادن نباشه چون فشارگروه های ذینفع جهت اخذ منابع و منافع به ویز چنان بالاست که گاو نر میخواهد و مرد کهن
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۵
کی گفته وزیر نماینده بخش درمانه؟ با این همه سخنرانی و رجز خوانی تا امروز کادر درمان که بیشترین تماس را با بیماران
کرونایی دارند واکسینه نشده اند
بزودی به همت مسئولین واکسن مرگ بر آمریکایی برای قشر مرفه بی درد در ناصرخسرو ارائه خواهد شد ما هم منتظر آب مقطر ستاد هستیم فعلا
آیت الله مکارم : دلالهایی که دولت و قوه قضائیه هم از تقابل با آنها عاجز است چه کسانی هستند ؟؟؟
هر قدر پزشکان، پرستاران و کارکنان مراکز درمانیِ باغیرت زحمت کشیدند، توسط بدنه مدیریتِ ... وزارت بهداشت به باد داده شد. الان هم این وزارتِ ... در انجام مهمترین وظیفه تاریخی خود درمانده و فقط روزانه "نمک" به زخم مردم می پاشد.

پر کردن جاهای خالی با خواننده.
خیلی خوب پول داره همه زدن این کار کمک به دولت می کنه و پول واکسن می گیره من موافقم
وقتی لوایح مبارزه پولشویی را تصویب نمی کنید توقع دارید یک وزارتخانه دولتی بتواند با دنیا معامله کند؟ ندانم کاری مسئولان را به گردن یک وزارتخانه بتنهایی نیندازید.
واقعا چقد جان مردم برای مسوولین مملکت بی ارزش شده...
همه کشورها واکسن زدن بجز ایران
اسراییل دو مرحله واکسن برای مردمش را زد
با سلام بهترین کار رو میکنند از اول هم باید بخش خصوصی وارد می کرد دولت توزیع میکرد دولت برای واردات توان کافی و قدرت چانه زنی ندارد همین الان تمام داروها و مواد اولیه آن توسط بخش خصوصی وارد می شود و تا زمانی که دولت دخالت بیجا نکند و نظارت لازم را اعمال کند مشکلی پیش نمی آید
بابا تو رو خدا اینقد مردمو زجر کش نکنین این دیگه بازی با جون مردمه همه پول واکسن هم میدن اینقد لفتش ندین
بازم رانتخواری وجیب مردم روخالی کردن به بهانه درمان وواکسن..
دولت تو این مملکت چکاره است ؟
به قول آقای ظریف ما خودمان انتخاب کردیم اینجوری زندگی کنیم
حالا ناتوانی هایی وزارت بهداشت به جای خود، به نظر می رسد مقامات این وزارتخانه اصولاً انگیزه چندانی برای انجام واکسیناسیون نداشته اند. همین ترکیه که جمعیتش تقریباً با کشور ما برابر است و دست بر قضا آنها هم به دلایلی از واکسن های غربی زیاد استفاده نکرده اند و به واکسن های چینی متکی بوده اند و روابطشان با چین هم بر خلاف ما اصلاً «دوستانه و برادرانه» نیست، مقدار واکسنی که تزریق کرده اند بیش از صد برابر ما بوده است. (سیزده میلیون دوز در برابر صد و بیست هزار دوز، طبق آمار سازمان جهانی بهداشت)
با وجود رقابت شدیدی که در سطح دنیا، از جمله خود اتحادیه اروپا و انگلستان، برای دسترسی به واکسن کرونا وجود دارد توقع داشتید مقامات وزارت بهداشت کشورمان که حتی برای یک بله گفتن به ورود سهمیه کواکس ایران، به اندازه هفت عروس ناز کردند بتوانند در این رقابت موفق باشند؟
در آینده بسیار نزدیکی منتظر سلطان واکسن هستیم
خود مقامات وزارت بهداشت می دانند که هیچ شرکت ایرانی نمی تواند در حال حاضر واردات واکسن کرونا را انجام دهد. در واقع حتی در کشورهای غربی که اغلب کارها، از جمله ساخت و فروش واکسن، به عهده بخش خصوصی است، تهیه و توزیع این واکسن توسط مقامات دولتی انجام می شود، چه برسد به کشور ما. به نظر می رسد هدف وزارت بهداشت این است که همانطور که وزارتخانه های دیگر در مورد مشکلات دیگر از قبیل سکه و مسکن و مرغ، تقصیرها را به گردن دلالان می اندازند، مشکل عدم تهیه واکسن هم به جای مقامات به دلالان نسبت داده شود.
حالا نوبت این شد که به اسم واکسن کرونا ارز دولتی بگیرند و بالا بکشند.
تقصیر مقامات کشور چیست وقتی یکیشان همین یک ماه قبل از مردم خواست که «چند ماه تحمل کنند تا واکسن داخلی آماده شود» و آن وقت مردم کرونا را تحمل نمی کنند و فوت می کنند؟
همه مردم را سر کار گذاشته اید هر روز یکی امد یک چیزی گفت کل دنیا دولت ها خریده اند دارند به مردم تزریق می کنند شما هنوز نمیدانید چکار کنید؟
چون سر منافع دارید دعوا می کنید خودتان واکسن را زده اید و مردم بدبخت را دارید اذیت می کنید از خدا بترسید
فايزرو وارد كنيد همه مردم با خيال راحت بزنن
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها