سال ۱۴۰۰؛ همه شرایط برای رشد بورس فراهم است

شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه می‌گوید: امسال با توجه به کاهش عدم ثبات سیاسی، پایین بودن قیمت سهم و افزایش قیمت‌های جهانی بازار سرمایه رونق خواهد گرفت.
کد خبر: ۱۰۴۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱ 24 March 2021

به گزارش بورس تابناک، یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد آخرین عددی بود که شاخص کل در سال ۹۹ به آن دست پیدا کرد، عددی که با هزاران بالا و پایین و حرف و حدیث‌ها و همچنین وعده و وعیدها، نهایت در آخرین روز معاملاتی سال ۹۹ یعنی چهارشنبه ۲۷ اسفند ماه با رشد ۱۷ هزار واحدی به آن رسید.

تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال که دو ابزار تحلیل برای معامله گری در بازار سرمایه هستند، در سال ۹۹ به تنهایی نتوانستند پیش بینی خوبی از بازار بدهند و بیشتر مواقع دچار خطا ‌شدند. اعدادی که به عنوان اعداد مقاومت و حمایت بر مبنای تحلیل تکنیکال معرفی می‌شدند، بیشتر با بی توجهی بازار مواجه می‌گشت، به همین دلیل بود که در ماه‌های آخر سال کارشناسان اعلام کردند بازار غیر قابل تحلیل است.

سال جاری با توجه به قیمت‌ کنونی سهم‌ها و قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی و همچنین کاهش عدم ثبات در امور سیاسی داخلی مانند بحث انتخابات و امور خارجی مثل مشخص شدن مذاکره با آمریکا، سال خوبی را برای بورس پیش‌بینی می‌کنم

 

شریفی‌نیا مدیر عامل کارگزاری مبین سرمایه، تحلیل خود از بورس را برای سال ۹۹ در این جمله خلاصه کرد" سالی غیر قابل تحلیل"، این نظر را بیشتر صاحبان تحلیل بازار سرمایه هم دارند و معتقدند به دلیل دخالت دولت در بازار در سال ۹۹ برای کسب درآمد از این بازار، بورس غیر قابل تحلیل بود و با هیچ منطقی قابل پیش‌بینی نبود.

در سال ۹۹، درآمدی که به گفته وزیر اقتصاد، دولت از بازار سرمایه طی ۹ ماه کسب کرد معادل ۵۰۰هزار میلیارد تومان بود، رقمی که با واکنش‌های متعددی از سوی سهامداران این بازار روبه رو شد، و همین رقم دولت را متهم به دستکاری در بازار برای کسب سود کرد. با این وجود فعالین بازار سرمایه امید دارند که با مشخص شدن رئیس جمهور بعدی کشورمان وضعیت بازار هم از ابهام خارج شود و روند تعادلی به خود بگیرد.

شریفی‌نیا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازار گفت: سال ۹۹ برای بورس، سالی غیر قابل پیش‌بینی بود، نه بالا رفتن آن منطقی بود و نه پایین آمدن آن، بهتر است بگویم، غیر قابل تحلیل بود.

او می‌گوید: بسیاری از کسانی که در ابتدای سال وارد بازار شدند در  پایان سال به دنبال خروج از این بازار بودند و عده‌ای هم که ماندن به امید جبران زیانشان در بازار هستند.  

این کارشناس در تحلیل روند بازار سرمایه در اسفند ماه که برخی از سهامداران با تحلیل بازار در اسفند ماه در فرودین سال ۱۴۰۰ اقدام به معامله می‌کنند، گفت: در اسفند ماه بسیاری از شرکت‌ها به دنبال شناسایی سود برای سال اینده هستند به همین دلیل به دنبال فروش سهم بودند، علاوه بر آن به دلیل اینکه در این ماه برای بسیاری از کارگزاری‌ها تاریخ سال مالی است، می‌خواهند اعتبارشان را تسویه کنند که به طور معمول در پایان سال فشار فروش زیاد را چندین برابر می‌کند.

سال رونق بازار سرمایه با مشخص شدن رئیس جمهور
شریفی‌نیا در پیش‌بینی سال ۱۴۰۰ برای بازار سرمایه اظهار کرد: سال جاری با توجه به قیمت‌ کنونی سهم‌ها و قیمت‌های جهانی کالاهای اساسی و همچنین کاهش عدم ثبات در امور سیاسی داخلی مانند بحث انتخابات و امور خارجی مثل مشخص شدن مذاکره با آمریکا، سال خوبی را برای بورس پیش‌بینی می‌کنم.

به گفته او امسال ثبات سیاسی و اقتصادی بیشتری خواهیم داشت که این موضوع یکی از مهمترین پارامترهای برای ثبات در بازار بورس است؛  نه این دولت بلکه دولت بعدی هم باید برای کسب درآمد رونق در بازار سرمایه ایجاد کند تا اعتماد دوباره به مردم بازگردد، علاوه بر آن بازار سرمایه دماسنج اقتصاد کشور است، اگر دولت‌ها بخواهند رونق اقتصادی ایجاد کنند باید بازار سرمایه را رونق دهند.

یکی از دلایل استقبال مردم از رمز ارزها، ضعف بازار سرمایه ما است. به نظر من اینکه مردم به سمت رمز ارزها حرکت کردند این است که ما نتوانستیم آن‌ها را در بورس نگه داریم و باید تلاش کنیم که بار دیگر رونق به بازار سرمایه برگردد

 

مدیر این کارگزاری، تاثیرات تحریم‌ها بر روی شرکت‌ها را بدتر از این نمی‌داند و معتقد است که سال گذشته ایران در اوج تحریم‌ها به سر می‌برد بنابراین وضعیت تولید و سوددهی شرکت‌ها و صادرات برای سال آینده بدتر از این نخواهد شد و با تعاملی که با دنیا در حال شکل‌گیری است سال ۱۴۰۰ سال خوبی برای شرکت‌های بورسی هست.

شریفی‌نیا می‌گوید: ما در این بازار ماندیم که بهتر شود، و از نظر ما فعالین بازار و کسانی که مدت‌ها خاک این بازار را خوردند امسال وضعیت بهتری بورس خواهد داشت.

پیشنهادی که او برای بهتر شدن بازار سرمایه در سال جاری داد، اجباری کردن آموزش برای ورود به بازار سهام، بهبود زیر ساخت‌های ارکان بازار سرمایه مانند هسته معاملات، فراهم کردن شرایط مناسب جهت کمک به تصمیم‌گیری بهتر سهامدار، افزایش فروش اوراق تبعی، اطلاع رسانی شفاف، افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سبدگردان‌ها و مشاوران سرمایه‌گذاری و هر گونه ابزاری که بتواند اطمینان و اعتماد مردم به بازار سرمایه را برگرداند.

تاکید او بیشتر بر فروش اوراق تبعی بود و می‌گوید:  یکی از ابزارهای که سازمان می‌تواند در جهت کاهش ریسک یا ترس سهامداران استفاده کند فروش اوراق تبعی است، البته باید  به درستی برای مردم و سرمایه‌گذاران توضیح داده شود تا سهامداران بتوانند به صورت صحیح از این ابزار استفاده کنند.

ضعف بازار سرمایه مردم را به سمت بیت کوین کشاند
شریفی‌نیا در مورد  استقبالی که از سوی مردم به رمز ارزها صورت گرفته، گفت: یکی از دلایل استقبال مردم از رمز ارزها، ضعف بازار سرمایه ما است. به نظر من اینکه مردم به سمت رمز ارزها حرکت کردند این است که ما نتوانستیم آن‌ها را در بورس نگه داریم و باید تلاش کنیم که بار دیگر رونق به بازار سرمایه برگردد.

او اضافه کرد: آینده رمز ارزها را برخی از افراد روشن می‌دانند مخصوصا برای ما که دسترسی کمتری به دلار و ارزهای خارجی داریم  اما نباید افراط کنیم که باز هم با ایجاد حباب در این بازار دچار زیان شویم.

این کارشناس ادامه داد: این رمز ارزها کم خطر نیستند چون هیچ کسی کارگزار مستقیم آن‌ها نیست و ما با واسطه در حال خرید و فرو ش این ارزها هستیم  و اگر واسطه حذف شود و دسترسی به آن قطع شود مطمئنن دچار زیان خواهیم شد. کسانی که در این بازار فعال هستند می‌گویند که این بازار اکنون دچار حباب است و باید مردم مراقب سرمایه خود باشند.

 

منبع:بازار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر